Admitere Materat - UBB Cluj-Napoca - Managementul Securității în Societatea Contemporană

Achiziţia de avioane multirol – un nou episod

Competiţia dintre Lockheed Martin şi SAAB privind furnizarea către aviaţia română a unui număr de avioane multirol necesare aviaţiei militare, cunoaşte un nou episod.

În cursul zilei de miercuri, 20 ianuarie, Ambasada SUA la Bucureşti a transmis României “informaţii preliminare” despre avioanele F-16. Mai mult, surse oficiale au declarat pentru MEDIAFAX, că o delegaţie americană va discuta în februarie variante financiare referitoare la F-16.

În acest timp partea suedeză acre propune României avioane Gripen militează pentru o achiziţie transparentă.

Oferta F-16, Lockheed Martin, SUA

Ambasada SUA a anunţat, miercuri, răspunzând unei solicitări MEDIAFAX că Statele Unite au transmis informaţii preliminare către MApN referitoare la avioanele F-16, răspunzând astfel unor întrebări formulate de Armata română.

“SUA au oferit doar informaţii preliminare Ministerului Apărării Naţionale referitor la avioanele F-16, ca răspuns la întrebări formulate de Armata română”, a precizat ambasada fără a oferi detalii.

Surse oficiale au precizat pentru MEDIAFAX că răspunsul în forma sa finală, oficială este aşteptat în ultima decadă a lunii ianuarie, iar în februarie urmează să sosească o delegaţie americană care să discute variante financiare referitoare la avioanele în uz (mentenanţă, pregătire şi alte aspecte).

MApN a anunţat la 11 septembrie că România a trimis o “scrisoare tip “Letter of Request” Guvernului SUA în legătură cu avioanele F16, explicând că demersul este o procedură specifică în relaţia cu SUA, în concordanţă cu prevederile acordului referitor la programele de asistenţă economică şi tehnică.

Scrisoarea tip “Letter of Request” a fost trimisă Guvernului SUA la sfârşitul lunii iulie 2009. Potrivit Ministerului Apărării Naţionale, transmiterea documentului s-a făcut în concordanţă cu prevederile acordului dintre Guvernul României şi Guvernul SUA referitor la programele de asistenţă economică, tehnică şi în domenii conexe, ratificat prin Ordonanţa numărul 25 din 31 iulie 1996. De asemenea, potrivit MApN, această procedură este specifică doar în relaţia cu Guvernul SUA, nu cu o firmă anume, iar în cazul în care s-ar ajunge la un acord, acesta ar fi încheiat cu Guvernul SUA şi nu cu o anume companie.

Oferta Gripen, SAAB, Suedia

La rândul său, directorul de marketing pentru România al firmei Gripen, Richard Smith, a declarat, miercuri, că partea suedeză a făcut deja mai multe oferte avantajoase părţii române privind achiziţionarea de avioane Gripen.

El leagă însă procedura de achiziţie de codul de conduită al EDA (Agenţia Europeană de Apărare) şi spune că semnarea acestuia de către România ar fi garanţia pentru o procedură de achiziţie transparentă.

Smith a mai spus că a avut contacte cu oficiali români pentru a le prezenta ofertele şi că ştie că nu s-a luat încă o decizie privind tipul de avion care va fi achiziţionat. Mai mult, Smith a criticat informaţiile referitoare la faptul că România ar achiziţiona gratuit avioane F-16 second-hand.

“Nu există avioane gratuite. Aceste informaţii sunt un cal troian”, comentează el, adăugând că oferta suedeză conţine o propunere de off-set de 100% şi are potenţialul de a crea mii de locuri de muncă.

La rândul său, ambasadorul Suediei la Bucureşti, Mats Aberg, a susţinut, miercuri, că semnarea Codului de Conduită al EDA de către partea română ar fi “un lucru minunat”.

“Dacă vorbim de aderarea României la Codul de Conduită EDA, sunt fericit să spun că am avut posibilitatea de a-l întreba în mod direct pe preşedintele român, iar el a răspuns în termeni clari că România va adera la acest cod de conduită în viitorul apropiat. Eu cred că acesta este un lucru foarte bun şi sunt foarte fericit pentru asta”, a spus el.

“Până la urmă, este decizia României dacă aderă la acest Cod de conduită. Dar cred că, din moment ce toate celelate tări din UE au făcut acest lucru, este natural să semneze şi România”, a declarat diplomatul suedez agenţiei MEDIAFAX, precizând că ar fi “sigur că banii plătitorilor de taxe şi ai companiilor sunt investiţi într-o afacere corectă”.

Informaţii generale

– MApN a lansat, în 2007, cele şase programe strategice de înzestrare a României pentru perioada următoare, demers care, potrivit conducerii ministerului, “va asigura coerenţa politicii de dotare şi instruire a Armatei Române, creşterea interoperabilităţii cu partenerii (aliaţii) şi sporirea protecţiei şi capacităţii de manevră a detaşamentelor noastre dislocate în teatrele de operaţii”.

– înlocuirea actualelor avioane MIG-21 Lancer, avioanele de luptă din dotarea Statului Major al Forţelor Aeriene (SMFA) al căror ciclu de viaţă se va încheia în curând, este printre primele probleme ale Ministerului;

– analiza caracteristicilor tehnico-economice ale celor mai performante avioane multirol a determinat identificarea a cinci tipuri care satisfac cerinţele operaţionale elaborate de apărare. Este vorba despre F-16 – Lockheed Martin, SUA, JAS-39 Gripen – SAAB, Suedia, Eurofighter Typhoon – consorţiu Germania, Marea Britanie, Italia şi Spania, F-18 – Boeing, SUA şi Rafale – Dassault Aviation, Franţa. Cerinţele operaţionale emise pentru achiziţionarea a 48 de avioane multirol şi a suportului logistic iniţial au fost aprobate în luna iulie 2005.

– un eventual contract de achiziţie ar putea fi semnat de MApN numai după luarea unei hotărâri în acest sens de către CSAT.

– varianta achiziţionării de avioane F-16, ca pas intermediar în vederea înzestrării ulterioare cu avioane F-35 a fost menţionată de mai multe ori în ultimii ani fie “pe surse” militare, fie asumat în mod oficial.

– reprezentanţii Gripen spun că ar fi dispuşi să vândă României 8 avioane la un preţ cuprins între 400 şi 500 de milioane de euro.

Surse MApN declarau MEDIAFAX la începutul lunii ianuarie că în ceea ce priveşte achiziţionarea de avioane multirol, bugetul MApN nu prevede nici fonduri de la buget şi nici posibilitatea de credite de angajament. Oficialii MApN, susţineau sursele citate, aşteaptă ultimele răspunsuri oficiale din partea ofertanţilor în luna ianuarie urmând ca apoi să aibă loc discuţii în Guvern şi apoi în CSAT scopul final fiind ca în 2013 să fie deja în uz avioanele multirol pe care România intenţionează să le achiziţioneze.

Până la luarea unei decizii, vechile avioane MiG rămân singurele avioane de luptă din dotarea SMFA care, în absenţa unei decizii, a recurs la executarea de reparaţii capitale la MIG-uri pentru a-şi îndeplini sarcinile asumate în cadrul NATO, operaţiunile de reparare a avioanelor, a motorului şi echipamentelor din compunerea acestora fiind executate de S.C. Aerostar S.A. Bacău, care deţine licenţă exclusivă în România. MApN a informat în iulie, într-un răspuns transmis la solicitarea MEDIAFAX, că “prelungirea vieţii” aeronavelor MiG 21 LanceR poate fi asigurată prin executarea reparaţiilor capitale, în limitele resursei tehnice totale acordată de constructor. Acest proces se desfăşoară de-a lungul întregii perioade de exploatare.

Vicepreşedintele Comisiei de Apărare din Camera Deputaţilor, George Scutaru, consideră că CSAT ar trebui să abordeze în şedinţa de joi (21 ianuarie) să abordeze şi subiectul avioanelor multirol.

“Chiar dacă nu se va lua în această şedinţă o decizie, CSAT trebuie să-şi propună ca în această primăvară să ia hotararea finală. Timpul începe să ne preseze, pentru că până în 2013 se epuizează resursa de zbor a tuturor avioanelor MIG 21 Lancer aflate în dotarea ţării noastre, iar achiziţia unor avioane şi pregătirea piloţilor este un proces de durată. Sper că nu vom ajunge în situaţie ca din cauza tergiversării deciziei de către instituţiile abilitate ale statului, CSAT şi Guvern, în 2013 alte state NATO să fie obligate să ne asigure protecţia spaţiului aerian naţional, aşa cum se întâmplă cu statele baltice.”, spune Scutaru.

El promite că în calitate de vicepreşedinte al Comisiei de Apărare a Camerei Deputaţilor, va susţine “o decizie care nu doar să rezolve în 2-3 ani problema avioanelor multirol, ci să şi permită României accesul la viitorul aparat de generaţie a V-a. Noi nu doar vom cumpăra sau, poate, din cauza constrângerilor bugetare, vom moderniza nişte avioane, ci ne vom întări un parteneriat strategic şi vom urmări şi dezvoltarea unor proiecte pentru întreprinderile româneşti”, spune el, adăugând că va solicita ca, în permanenţă, Comisiile de specialitate ale Parlamentului să fie ţinute la curent cu evoluţia în plan decizional a subiectului achiziţiei de avioane multirol.

sursa: MEDIAFAX

Etichete: , ,


Redactia nu-şi asumă responsabilitatea asupra conţinutului comentariilor cititorilor. În situaţia în care acestea conţin un limbaj necivilizat ne rezervăm dreptul de a le opri de la publicare. De asemnea invităm comentatorii să se refere strict la subiectul aflat în dezbatere şi să nu aducă atingere demnităţii altor persoane. Vă invităm pe toţi la o dezbatere civilizată, argumentată bazată pe respect.

10 Responses to “Achiziţia de avioane multirol – un nou episod”

  1. army says:

    Alta marie cu aceeasi palarie.Ni se impun de catre liderii aliantei, percum si Tratatul de la Varsovia , achizitii de vechituri, la preturi mari.Macar rusii ne-au dat un regiment de Mig-29 noi,estre drept cu o varianta de echipare mai modesta,dar noi.Cum or fi F16? Nu cred ca mai bune..Apropo, unde sunt Mig-urile 29 ?

  2. migurile 29 sint trase pe dreapta daca sar mai fi achizitionat 15 sau 20 de bucati si sar fi reinviat programul snaipar ar putea fi remotorizate si 49 de avioane ar face ci t 100 de miguri 21 care sa degeaba a modernizat aparatura de bord cind el a fost echipat cu rachete cu bataie pina in 15 ori in conditiile unui razboi modern poti fi lovit de o racheta de la 120 de kilometri deci modernizarea care sa facut a facut sa incarce conturile companiei elbyt system si acuma se spune ca migul 21 provoaca disfunctii daca sa stiut ca provoaca disfunctii de ce lea mai modernizat dupa ce se arunca cu putini bani pe pereti se spune ca trabuie alt avion

  3. de ce saumai bagat bani in modernizarea migului 21 si se spune ca nu sint bani dar putini bani sin investiti aiurea chiar sint curios de modernizarea migului 21 si se vorbea ca provoaca disfunctiii acuma dupa ce au mai bagat 500 de milioane in ele au coonstatat de fapt ca noi nu se mai fac si ca modernizarea sa facut ca elbit sistem sa mai suga niste bani de la m a p n si daca lea modernizat lea echipat cu rachete cu bataie pina in 15 kilometri si cu un radar tot cu bataie mica acuma judecati si dumneavoastra daca e corect ca migurile 29 care au zburat cu resursa la jumatate sa rugineasca in detrimentul migului 21migurile 29 au rachete r77 care au o bataie pina in 170 de kilometri se vede pe fata ca de fapt la noi troneaza comosionul si nu achizitia as vrea sa le pun o intrebare celor din guvern cum isi va indeplini indatoririle nato cind pina acuma au fost inghititi bani de la bugetul armatei pe proiecte total depasite este timpul ca natiunea romana sa se trezeasca la realitate si sasi faca curatenie in propia curte e timpul ca cei care au acumulat averi pe spatele oamenilor de rind sa dea socoteala

  4. Marlon Juvet says:

    1. “lea echipat”:
    2. “disfunctiii”
    3. “saumai bagat bani”
    4. “lea modernizat”
    5. “sa facut”
    6. “sasi faca”
    6. bis. …
    Ati ratat o singura chestie, v-o semnalez io: ati scris “kilometri” cu un singur “i” la final.

  5. akord75 says:

    continuare la marlon

    7. 100 de miguri 21 care sa degeaba(sta degeaba)
    8. curatenie in propia curte
    ………..si LA MULTI ANI TUTUROR!!

  6. akord75 says:

    plus ca trebuiau o caciula de virgule

    Ha Ha !! Buna poanta cu kilometrii

  7. akord75 says:

    inca una

    9. sa stiut

  8. Marlon Juvet says:

    Domnule akord75, sa nu exageram, “i”-ul ala care lipseste (in logica mai sus pomenita) de la kilometri, este al treilea de la “disfunctiii”, deci per total da bine…

  9. acuma mai nou vrea sa le modernizeze ear pentru mai putin de 2 ani putinii bani se arunca pe fereastra vor sa bage 300 de milioane in ele ca sa zica porma ca ear provoaca disfuctii si ca e depasit si tehnic si moral se pare ca rlbyt nu prea mai au contracte de la armata romana asa am auzit vrea sa modernizeze 30 de bucati ce fel le modernizeaza ca numai rezista celula motorului este prea batrina chiar si cu schimbarea moatoarelor nu se mai merita investitia ca nu poti prevede dinainte ce poate sati crape

  10. grominu says:

    Pentru domnii Marlon Juvet și akord75

    Acum câtva timp discutam cu un amic:
    -Hai să facem niște bani. Înființăm o școală de engleză. Că tu ai făcut cursul ăla de o săptămână și cunoști bine limba.
    – Nu merge că ne-au luat-o alții înainte. Și oricum Iliescu și Băsescu stâlcesc (am vrut să spun vorbesc) de mult limba engleză, Oprea e bățos și patriot și nu vrea, iar Vanghelie s-a dus să învețe engleza direct de la sursă.
    – Hai să încercăm atunci cu limba română, că acum sînt destui străini în România.
    – Nu ține. Fotbaliștii învață la locul de muncă cele câteva cuvinte necesare sau folosesc mâinile când conversează (desigur, pe teren mai folosesc și picioarele când vorbesc cu adversarii). Arabii știu limba de pe vremea lui Nea Nicu iar italienii nu au nevoie că avem mafioți (strămoși, am vrut să spun) comuni și oricum, nici în vremea celuilalt Traian nu au învățat limba autohtonilor. Mai bine să-i învățăm pe români. Am citit un studiu ONU care arată că sînt mulți analfabeți.
    – Nu ține nici asta. Ungurii nu vor să învețe limba română pentru că sînt minoritari și nu au nevoie. Românii nu au nevoie pentru că se duc fie la cules de căpșuni în Spania, fie la cules de măsline în Grecia sau dacă nu la Paris, la cules de portofele. Basarabenii se duc la Moscova pentru că știu deja rusa, la nevoie au dicționar moldo-român și oricum îi bagă Băse în Europa. Iar mulți guvernanți și intelectuali, deși ”sunt adesea mai modeşti decât par” (așa zice domnu` Pleșu, care știe ce spune că doar el ne face <> care arată ce <> sunt în limba română) nu trebuie să-și bată capul cu gramatica. Mai ales că acum politically correct se vorbește după cum stabilesc euro-politrucele correct apolitice care au succesuri și nu după cum cred academicienii. Dacă așa e trendy! Lăsați nimicurile (nimicele) și acoardele!