Admitere Materat - UBB Cluj-Napoca - Managementul Securității în Societatea Contemporană

Achiziţia de F-16 second hand etapa 2: se aşteaptă un nou grafic al plăţilor propus de americani

F16 un măr al discordiei?

Potrivit MEDIAFAX, care citează surse militare, SUA ar urma să trimită României, în luna aprilie sau la începutul lunii mai un document privind eşalonarea unei eventuale plăţi pentru achiziţionarea de avioane F-16 second hand.

Acest lucru va permite ca, în cazul în care partea română va fi de acord, să fie transmisă oficial o nouă ofertă de achiziţionare de avioane de luptă. Negocierea prealabilă a desfăşurătorului de plăţi între cele două părţi este necesară pentru ca viitoarea ofertă, transmisă spre aprobare Congresului SUA, să fie una fermă şi pusă în aplicare.

CSAT a aprobat în martie 2010 propunerea MApN de achiziţionare a 24 de avioane F-16 second hand la preţul de aproximativ 1,3 miliarde dolari. Conform MApN cele 24 de avioane sunt variantă Block 25, revitalizate şi complet echipate, iar pachetul cuprinde asistenţă tehnică pentru o perioadă de 3-5 ani şi pachet de suport logistic, simulatoare de zbor, pregătirea personalului navigant şi tehnic, transportul, adaptarea infrastructurii de la sol, muniţia, armamentul, costuri administrative.

Emil Boc a declarat, însă, la începutul lunii august 2010 că Guvernul nu dispune de bani pentru avioanele F16.

Ambasadorul SUA la Bucureşti, Mark Gitenstein, a declarat, referindu-se la decizia de renunţare la achiziţie că: “A fost o decizie de natură pur economică. Forţele dumneavoastră aeriene au cerut F16, iar noi le-am oferit. Noi vroiam să vindem F16, nu vroiam să finanţăm vânzarea lor. Nu ne-am permis s-o facem şi ţinând cont de “credit rating”-ul dumneavoastră nu am dorit să facem acest lucru. Aşa stând lucrurile, România a luat singura decizie pe care putea să o ia – nu a cumpărat F16″, a explicat ambasadorul.

Decizia neachiziţiei a generat însă o problemă de securitate gravă: aviaţia militară română nu va mai fi în măsură să asigure securitatea spaţiului aerian românesc nici măcar la nivel minimal prin serviciul de poliţie aeriană.

Ca urmare s-a luat decizia re-re-re-…- revitalizării a 24 de MiG-uri aflate deja în dotarea aviaţiei pentru suma de un milion de euro bucata.

În cursa pentru adjudecarea contractului pentru dotarea forţelor aeriene române cu avioane multirol au fost înscrise cinci tipuri de avioane. Printre variante, s-a numărat: F-16 construit de Lockheed Martin, F-18 de la Boeing, Rafale al companiei franceze Dassault, dar şi avionul Grippen al suedezilor de la SAAB şi Eurofighter de la EADS.

Pe 16 februarie 2011, Emil Boc răspunde la o interpelare parlamentară adresată de vicepreşedintele Comisiei de Apărare din Camera Deputaţilor, George Scutaru, că “Opţiunea pentru achiziţionarea de avioane F-16 se circumscrie strategiei Statului Major al Forţelor Aeriene de realizarea graduală a capabilităţilor operaţiunilor aeriene, care are ca obiectiv final intrarea în înzestare a avionului F-35 JSF (Joint Strike Fighter)”. Potrivit premierului, opţiunea achiziţiei de avioane F-16 second hand a avut în vedere îndeplinirea misiunilor de apărare aeriană a României şi a angajamentelor asumate în cadrul NATO, implicaţiile epuizării, în următorii ani, a resursei avioanelor MIG 21 Lancer, aflate în dotarea Forţelor Aeriene Române, dar şi faptul că România nu dispune, în acest moment, de resursele financiare necesare pentru achiziţionarea unor avioane multirol noi.

Scutaru mai susţine că premierul Boc şi Guvernul în ansamblu vor fi resposabili pentru diminuarea capacităţii de apărare a ţării, din cauza imposibilităţii de a găsi o soluţie financiară pentru achiziţia de avioane multirol.

Se pare că decizia de a cumpăra avioane second hand de la americani este menţinută cu asiduitate de actuala guvernare cu toate că din punct de vedere economic mai există şi alte oferte viabile.

Suedezii de la SAAB au făcut o ofertă de 24 de avioane multirol care prevede off-set de 100% şi au promis crearea a 10.000 de locuri de muncă în România. Oferta Gripen nu includea însă şi costurile legate de armamentul care va fi pus pe aceste avioane, parte din acesta putând fi cel aflat pe MIG-uri. Mai mult, a existat o propunere din partea Gripen ca banii să fie
împrumutaţi  de către Guvernul Suediei, cu o perioadă de graţie în care nu se plăteşte nimic şi cu dobânzi foarte joase după aceea. De asemenea, s-a făcut şi o referire legată de posibilitatea achiziţionării avioanelor Gripen în leasing, ceea ce înseamnă că toate obligaţiile legate de piesele de schimb aparţin furnizorului.

Şi italienii de la Alenia Aeronautica, una dintre firmele producătoare ale avionului Eurofighter, ofereau României 24 de avioane în uz, produse în 2003-2004 şi care se află în dotarea Forţelor Aeriene Italiene, la acelaşi preţ cu avioanele F-16 second hand, adică un miliard de euro, însă fără armament.

sursa: MEDIAFAX; NewsIn

Etichete: , , , , , , , ,


Redactia nu-şi asumă responsabilitatea asupra conţinutului comentariilor cititorilor. În situaţia în care acestea conţin un limbaj necivilizat ne rezervăm dreptul de a le opri de la publicare. De asemnea invităm comentatorii să se refere strict la subiectul aflat în dezbatere şi să nu aducă atingere demnităţii altor persoane. Vă invităm pe toţi la o dezbatere civilizată, argumentată bazată pe respect.

2 Responses to “Achiziţia de F-16 second hand etapa 2: se aşteaptă un nou grafic al plăţilor propus de americani”

  1. daca stau bine sa ma gindesc asta e un joc de scene al actualului guvern care de fapt tara asta nu e guvernata de niciun guvern chiar daca exista niste oameni cu salarii destul de mari in raport cu nivelul de trai al oamenilor de rind oamenii acestea sint pusi ca niste papusi care altii urmeaza sa traga sforile cit despre achizitia de f 16 sa dorit sa se ajunga in situatia asta ca sa se ea comisionul uitativa de cite ori au modernizat migurile aste nu pot sa zic ca aparatura de bord e de ultima generatie da cum dotezi tu un aparat de lupta cu rachete cu bataie pina in 15 kilometri ca apoi sa spui ca de fapt ca migul nu este dotat cu rachete cu raza lunga da cind lea modernizat nu sa stiut degeaba se vorbeste de faptul ca nu sint bani dar de achizitiile paguboase de ce nu se pomeneste nimic De fapt fiecare achizitie a armatei a exiistat o afacere sau o posibilitate de capatuiala