Admitere Materat - UBB Cluj-Napoca - Managementul Securității în Societatea Contemporană

Ambasadorul american la Bucureşti şi-a adus aminte că a lucrat cândva pentru Lockheed Martin

În discursul de la ceremonia privind celebrarea Zilei Independenţei Statelor Unite, ambasadorul SUA, Mark Gitenstein, a afirmat că avionul F16 este, potrivit specialiştilor, cel mai puţin costisitor şi cel mai eficient, iar forţele aeriene americane şi cele române au ajuns la un acord privind acest avion.

“În primul rând, există un consens clar la nivelul armatei române că vreţi să fiţi parte a programului F-35. Este, de asemenea, un consens clar că vă doriţi un avion care să fie interoperabil cu aparatele NATO. Pare, de asemenea, să existe un consens clar că vă doriţi să schimbaţi actualele aparate. (…) Cel mai puţin costisitor şi cel mai eficient mod, potrivit experţilor, este să achiziţionaţi F-16. Este mai puţin scump, este mai interoperabil cu NATO şi
este singurul dintre avioane care a fost testat în luptă. Dar în cele din urmă cred că cel mai important este că acordul pe tema F-16 este unul între forţele aeriene – între forţele aeriene americane, cele mai bune din lume, şi forţele româneşti”, a explicat Gitenstein avantajele achiziţionării de avioane F-16 de către România.

El a adăugat că cea mai mare parte a banilor destinaţi acestui program vor merge pentru pregătirea piloţilor.

MApN a înaintat CSAT propunerea de achiziţie a 24 de F16 second hand din SUA, CSAT adoptând decizia în consecinţă. Guvernul României a încercat să se acopere cu aprobarea Parlamentului pentru achiziţia avioanelor, lucru pe care Parlamentul prin Comisia de Apărare a refuzat să-l facă. Ministrul Apărării a afirmat chiar că decizia va aparţine “poporului român” bazîndu-şi afirmaţia cel mai probabil pe o decizie favorabilă a Parlamentului. În momentul de faţă decizia de achiziţie se găseşte la latitudinea Guvernului. Ministrul de Finanţe, Sebastian Vlădescu, s-a exprimat tranşant împotriva acestei achiziţii în acest moment.

Achiziţia este puternic contestată de unii parlamentari români care ar fi preferat o ofertă europeană care să aibă o componentă de offset echivalentă la valoarea contractului.

Avioanele F16 second hand pe care vrea să le achiziţioneze Guvernul României aparţin rezervei USAF, sunt fabricate la începutul anilor 80 şi sunt propriu zis donate de Guvernul SUA. Preţul plătit de români va fi cel al revitalizării acestora şi pregătiri piloţilor şi va intra în principal în conturile Lockheed Martin dar cel mai probabil şi a subcontractorilor acestora.

Lipsa ofertei de offset face ca economia României să fie lipsită de un aport de investiţii de cel puţin valoarea contractului şi posibilitatea revitalizării industriei aeronautice.

Acţiunea de achiziţie fără offset a fost posibilă prin nesemnarea Codului de conduită pentru achiziţii militare şi offset, valabil pentru toate ţările UE mai puţin România care s-a sustras semnarii acestuia.

sursa: AGERPRES

Etichete: ,


Redactia nu-şi asumă responsabilitatea asupra conţinutului comentariilor cititorilor. În situaţia în care acestea conţin un limbaj necivilizat ne rezervăm dreptul de a le opri de la publicare. De asemnea invităm comentatorii să se refere strict la subiectul aflat în dezbatere şi să nu aducă atingere demnităţii altor persoane. Vă invităm pe toţi la o dezbatere civilizată, argumentată bazată pe respect.

17 Responses to “Ambasadorul american la Bucureşti şi-a adus aminte că a lucrat cândva pentru Lockheed Martin”

  1. Ravenmaster says:

    F-35 este viitorul, restul e politica proasta. Apropos care parlamentari au zis ca sunt pentru avioane europene – aia care au luat spaga de la EADS si Gripen International!?

  2. vios says:

    Bagati-ne mai repede in programul F-35, ca sa se linisteasca toata lumea. Nimeni n-ar mai avea nimic de comentat -fiindca toata lumea recunoaste capabilitatile acestuia. Poate d-nul ambasador stie mai multe decat spune. Poate v-om construi si noi ceva din F-ul 35, un bec -orice. Glumesc, dar sincer ma bucur de ceea ce spune d-nul ambasador. F-35 =viitorul, chiar daca drumul spre el este lung si discutabil.

  3. Ravenmaster says:

    O sa coste, dar pentru prima data vom avea un avion realmente competitiv.

  4. Bure Bista says:

    Pentru Ravenmaster

    – in 2-3 ani (cu indulgenta) vin F16/le second hand

    – le folosim vreo 10-15 ani

    – ne certam pentru clelalte 24 de F16 Block 50 inca 2-3 ani si le luam tot second hand

    – le mai folosim inca 10 – 15 ani si…

    – intram si noi in programul F35 cand vom achizitiona primele … F35 second hand.

    Da asa e “O sa coste, dar pentru prima data vom avea un avion realmente competitiv.”

  5. Ravenmaster says:

    @Burebista
    2027 – Red Flag Alaska, dialog piloti Gripen, Cehia
    -Lolec, astia nu au zis ca au decolat romanii?
    -Da, sefu’, acu’ 5 minute! zise Lolec, transpirand.
    -Ia baga un TILDS sa vedem ce fac?
    -Am inteles sefu’!
    -Lolec, de ce naiba s-a pornit RWR? Vezi ceva pe radar sau pe IRST?
    – Nope.
    – Shit, iar ne-au doborat romanii!! Cum naiba frate, ca suedezii ne-au garantat ca putem dobori F-35 fara probleme!

  6. micutzul says:

    DIN ANALELE ISTORIEI

    Dupa sinuciderea lui Decebal, vazand ca nu mai au cu cine lupta in aceasta parte a lumii, romanii s/au gandit sa conceapa un tratat politico/militar nord mediteranean, in care sa invite si Dacia. Cu ce sa/i atraga ? I/au mintit ca vor veni sa investeasca in zona dar au investit doar in drumuri. I/au mintit ca vor crea locuri de munca pentru ostenii lasati la vatra dar i/au folosit doar pentru a scoate aurul pe care sa/l duca la Roma pe singurele investitii, DRUMURILE. Au spus ca le vor asigura securitatea . Le/au vandut sabii , arcuri si sageti second hand , care au fost folosite in luptele din vestul Europei. Cand intindeai arcul, plesnea coarda si nu aveai rezerva. Sagetile aveau motoare noi, dar ampenajul din coada era vechi si nu asigura directia dorita. Sabiile aveau otelul mai slab decat cele dacice si nu aveau nici piese de schimb.
    Dar cel mai umilitor a fost cand romanii au promis ca daca dacii vor cumpara Catapulta Giganticcum, adevarat veche si folosita la toate asediile romane, atunci Dacia v/a avea prioritate la achizitionarea noii arme care v/a revolutiona razboaiele ** TUNUL **.Dar pana atunci dacii trebuie sa cumpere armament de la romani, trebuie sa lucreze pentru romani aproape gratis, trebuie sa se apere singuri , sa le dea romanilor femeile si copiii si ce este mai important sa ia periodic de la romani imprumuturi cu dobanzi nesimtite.
    Dar stimati cititori aceasta se intampla acum aproape 2000 de ani. Acum dacii sunt liberi , Zalmoxes insusi ii conduce, s/au trezit la realitate, au realizat ca TUNUL este second hand si au schimbat partenerul de afaceri .
    Noul partener le/a promis ca ……

  7. Bure Bista says:

    @micutul

    Acestea sunt pilde care au ca miez demnitatea nationala.

    La noi e pe cale de disparitie. Apar tot felul de navomodelisti, pasionati de fiare vechi, delapidatori de buget, incasatori de comisioane si altii aievea.

    Partea proasta e ca prin vesnica manipulare unii chiar ii cred.

    Auzi program F35!? Imi vine sa rad.

    Am fi ca saracii satului cu case de chirpici dar cu Mercedes (normal second hand).

  8. micutzul says:

    @ Bure Bista
    Imi si vine sa rad dupa ce ai postat tu la ceea ce am scris despre daci si Decebal…. Nu crezi ca totul e scris…..
    Daca este sa/ti cumperi o masina te gandesti ca vine si vremea intretinerii. Iei in calcul, adica nu tu, copiii tai , ca trebuie sa rambursezi un imprumut doua si zici ca iei F35 mai incolo. Asta fiindca si ei peste 20 ani vor fii din nevoile patriei generatie de sacrificiu. Coincidenta, ca si strabunicii, bunicii, parintii lor. Si vor trebui sa priceapa pentru ca o sleahta de nemernici sa poata fura….. PUAHHHHHH

  9. radu says:

    Mai bine ne-ar da banii de echipamente…

  10. vios says:

    @Bure Bista, micutzul,
    Domnilor din cate inteleg sunteti cadre militare. Ca, probabil ofiteri sau subofiteri ai Armatei Romane, va doriti in dotare ceea ce este mai bun(asa ar fi normal). Nu sunt adeptul lucrurilor second-hand, dar sunt adeptul “cel mai bun dintre cele bune”; si nici aeromodelist nu sunt(modelismul in toate formele sale, nu-i ceva rusinos -inseamna pasiune si cunostinte din domeniul ales, aviatie, marina, etc). Nu mai putem continua cu “merge si asa”. Fiecare avion (Gripen, Rafale, Eurofighter, F-16, etc.), are plusurile si minusurile sale. Dar un lucru este sigur -peste cativa ani, F-ul 35, v-a reprezenta “vioara intai” in aviatie. Aveti dreptate in privinta drumului ce-l avem de parcurs pana la el(costisitor si de lung parcurs), dar suntem prea mici pentru a impune noi “drumul”(asta-i soarta statelor mici -fara a fi fatalist). Pe timpul sovieticilor plateam avioanele cu vagoane de unt(deci mancarea de la gura romanului), acum le platim cu bani(credite pe termen lung, imprumuturi intre state, etc – banii nostrii pana la urma), deci dupa cum vedeti nu s-a schimbat nimic. Exista totusi o exceptie, pe timpul sovieticilor luai ce-ti dadeau, acum poti lua ce-i mai bun, dar platesti.

  11. micutzul says:

    @ vios
    Te/am urmarit in postarile tale si mi/am dat seama ca doresti ceea ce este mai bun. Am inteles ca sau esti pasionat de aviatie sau lucrezi , ai lucrat in domeniu, fiindca esti FB pus la punct si tu si Raven…Sunt de acord ca trebuie ceva dar daca investim banii aici nu putem face ceva ? Am lucrat pe aeroport si m/i se rupe sufletul dupa baietii care nu se mai intorceau cu avioanele vechi. Ma gandesc ca este ca la masina. Ii schimbi motorul cu unul nou, dar tablaria cade, directia e praf, parbrizul e fisurat… Eu nu tin partea nici unui tip de avion dar vreau pentru pilotii nostrii, jucarii NOI, fiindca tara POATE.
    Daca se poate utiliza nu stiu ce art. atunci CSAT poate hotara ca BNR sa scoata o mica suma cu care sa cumparam 32 de avioane noi . Ca are de unde. Si nu stiu de ce dar cred ca la banii astia putem negocia onorabil ..

  12. Alex says:

    Am putea fi una din cele mai bogate tari din Europa numai din turism, agricultura si energie regenerabila. Nici acum nu e tarziu. Cu un imprumut masiv de la chinezi cu dobanda mica in cativa ani ne-am face o infrastructura puternica, aeroporturi, autostrazi, cai ferate, poduri, tuneluri, reimpaduriri etc, cu care sa putem sprijini turismul si comertul. Tot aurul de la Rosia Montana nu reprezinta mai nimic fata de banii ce se pot scoate din turism. Problema e ca nu se vrea, toti vor sa se-mbogateasca ieri. Am vazut oameni saraci imbogatiti peste noapte datorita unei sanse nesperate, care nu te mai cunosc cand treci pe langa ei si nu le mai ajungi la nas. Politicienii sunt asa pentru ca majoritatea poporului este asa, degeaba dam noi vina numai pe cei de la conducere ca ei tot din randurile maselor s-au ridicat.

  13. micutzul says:

    @ Alex

    Toate cartile noi spun ca daca poti ocupa o tara in mod pasnic fara a irosi vieti omenesti, atunci fa/o. Ce trebuie sa faci pentru ca un stat anume sa/ti fie docil ? Trebuie sa/l ocupi ? NU. Cumpara/i , subjuga/i in primul rand o mana de politicieni, care pot fi santajabili, sprijina/i sa ajunga la putere, distruge economia acelui stat, distruge intelectul si cercetarea acelui stat, distruge religia si credinta penetrand/o cu …., in final ocupa/te de armata. Si gata. Dureaza mai mult dar este mai sigur decat lupte armate care genereaza volens nolens eroi si rezistenta. Si este mai curat.
    Crezi ca in Yugoslavia avea cineva interes sa/i apere pe Kosovari ? Nu dar sarbii erau o piatra prea grea si prea dura pentru ce urma sa se intample. Daca acum incercam sa ridicam nasul sau mai ales sa facem acte de prietenie cu cine nu trebuie sau nu avem voie , n/i se taie nasul.
    Daca lasi o natiune sa se dezvolte atunci acea natiune este greu de stapanit. Asa ca tine/o la un nivel economic mediocru, prosteste/o, fa/o sa se bucure cand primeste o galeata cu ovaz, fa/o sa fie incruntata..

  14. vios says:

    @micutzul,
    Sunt de acord cu tine. Numai cine nu a privit in ochii copiilor si a vaduvelor pilotilor cazuti -poate gandi ca, second-ul este solutia ideala. Ii strangi mana pilotului inainte de decolare si te rogi sa se intoarca cu bine. Iar pana se intoarce…ganduri si iar ganduri. Si cand, Doamne-fereste se intampla, zici “mama ei de aviatie” si plangi. Da, plangi -nu-i o rusine; plangi omul, colegul, militarul de langa tine…
    I-am admirat pe sarbi in 1999, ne-au dat un exemplu clar de demnitate, onoare si mandrie; cu toate ca stiau ca vor pierde in fata colosului american. Au castigat inclusiv admiratia americanilor -mentinandu-si verticalitatea si demnitatea ca popor. As fi vrut si noi sa fim la fel, sau cel putin jumatate cat ei…Cei ce si-au dedicat viata tarii, sufera cel mai mult si stiu foarte bine ceea ce vreau sa spun.
    Sunt convins ca, daca s-ar dori, se pot comanda avioane noi -chiar si cu plata esalonata sau prin credit extern. Nu se doreste. Nu le pasa politicienilor de viata militarilor. Ce pretentii pot avea militarii, indiferent de arma lor, ca politicienilor sa le pese cand propriului lor ministru nu-i pasa. Nu ei sau rudele lor isi risca viata in misiuni externe, pentru o viata mai buna pentru familie. Mi-e scarba ca s-a ajuns unde s-a ajuns, si ii compatimesc pe cei in uniforma care sunt nevoiti sa suporte nimicnicia, prostia si nepasarea. Dar totodata ii si admir, pentru staruinta si daruirea de-a continua, sperand in vremuri mai bune.

  15. micutzul says:

    @ VIOS

    Stai si te intrebi cateodata daca exista Dumnezeu. Apoi te rogi la El sa te ierte ca te/ai indoit de El. Daca asi stii ca are vreo legatura ceea ce am scris noi cu ceea ce s/a intamplat acum la Tuzla, nu asi mai scrie in viata mea. Totul s/a legat neplacut… Voi civililor , primiti inca un exemplu de demnitate si onoare militara.
    DUMNEZEU SA/I IERTE SI SA/I ODIHNEASCA PE CAMARAZII NOSTRI, CARORA ARIPILE L/I S/AU RUPT LA TUZLA.
    SINCERE CONDOLEANTE FAMILIILOR.
    DEJA SCRIEM PREA DES ACESTE CUVINTE..

  16. vios says:

    Nu exista cuvinte pentru a exprima tragedia. Condoleantele politicienilor sunt apa de ploaie. Ca-ntotdeauna profesionistii platesc nesimtirea si nepasarea celor care, ar trebui sa aiba grija de ei -prin natura functiilor lor. Si ei sunt din ce in ce mai putini…In urma lor ramane doar durere si un gol imens in sufletul camarazilor. Ar trebui sa se invete din tragedii, ele au fost si vor mai fi, atata timp cat nimic nu se schimba. Profesionistii au atras atentia de multe ori asupra starii deplorabile a tehnicii(pe care doar daruirea si priceperea o mentin functionala -dar pana cand?), dar cine sa-i asculte! Dumnezeu sa-i odihneasca! Sincere condoleante familiilor. Iar politicienilor -somn bun in continuare!

  17. Alex says:

    Va veni iar o nenorocire cum a fost in 1916 si 1940 si ne va prinde din nou in fundu’ gol. Intre 1914-16 s-au pus la dispozitie 2 miliarde lei aur pentru dotarea armatei, bani care evident s-au evaporat, soldatii avand multi doar opinci. In 1940 la fel, ne-am trezit ca n-avem cu ce face fata, dand bani multi cu comisioane grase pe vechituri, sicrie zburatoare si-am pierdut juma’ de tara fara sa tragem un foc. Probabil eram batuti dar macar aveam demnitate, in ’44 la fel.
    Istoria se repeta, ne bazam prea mult pe niste aliante care, vorba fuhrerului, valoreaza cat hartia pe care sunt scrise. Daca interesul va dicta vom fi vanduti din nou fara nici o jenasi nici nu meritam mai mult.
    Pacat de cei ce mor la datorie luptandu-se cu morile de vant. Dumnezeu sa-i odihneasca si sa-i ierte pe cei ce i-au trimis acol in vechiturile alea.