Admitere Materat - UBB Cluj-Napoca - Managementul Securității în Societatea Contemporană

Ambasadorul SUA la Bucureşti despre achiziţionarea de F-16 noi sau vechi de către România

F-16

Într-o declaraţie la TVR Info, Ambasadorul SUA la Bucureşti, Mark Gitenstein, a susţinut că există o discuţie constantă între guvernele României şi SUA privind achiziţionarea de către România de avioane F-16, acesta apreciind că o problemă în acest sens fiind costul foarte ridicat.

“A fost discuţie constantă între guvernele celor două ţări. Problema este costul foarte ridicat. Un F-16 nou costă aproximativ 100.000.000 de dolari, iar avioanele MIG 21 ale României vor fi scoase din uz. Sunt de acord cu evaluarea făcută de Armata Română că este necesară trecerea la o nouă generaţie de avioane şi vrem să vă ajutăm să faceţi acest lucru. Însă este posibil ca avioanele să nu fie noi sau doar o parte să fie noi, o parte vechi. Este important să reţineţi însă că tranzacţia este făcută cu Forţele Aeriene ale SUA, cu programele sale de pregătire şi de integrare a tehnologiei. Acesta este obiectivul nostru acum: găsirea unei modalităţi de începere a selecţiei şi antrenării piloţilor pentru trecerea la următoarea generaţie de avioane. Este important să existe avioane disponibile cât mai curând posibil, pentru că Forţele Aeriene americane nu îi vor pregăti pe piloţi dacă ei nu au avioane pe care să le piloteze. Nu trebuie neapărat să fie avioane noi. Pot fi avioane recondiţionate”, a declarat Gitenstein.

El a subliniat că cererea iniţială ca SUA să ia în considerare vânzarea de avioane României a venit din partea Guvernului român şi că avioanele recondiţionate pot fi o soluţie.

“Există avioane recondiţionate care au 95% din capacităţile avioanelor noi. Chiar au zburat în zona interzisă zborului din Libia. Am vorbit recent cu unul dintre reprezentanţii conducerii companiei Lockheed Martin, care mi-a spus că a fost pilot timp de 20 de ani şi în niciuna dintre operaţiunile NATO nu a pilotat un avion nou. Aşadar problema nu este dacă avioanele sunt noi sau vechi. Este important să se înceapă pregătirea piloţilor şi obţinerea avioanelor pentru a putea fi folosite.  Altfel, dacă se face pregătirea piloţilor, dar nu au ce pilota, programele de pregătire vor fi inutile”, a explicat ambasadorul american.

Întrebat dacă sunt “îngheţate” discuţiile privind achiziţionarea de F16, oficialul american a răspuns că discuţii pe această temă au avut loc pe tot parcursul mandatului său. “Nu sunt îngheţate, aşa cum nu sunt nici toate celelalte aspecte ca urmare a schimbării Guvernului”, a conchis Gitenstein.

CSAT a aprobat în martie 2010 propunerea MApN de achiziţionare a 24 de avioane F-16 second hand la preţul de aproximativ 1,3 miliarde dolari. Conform MApN cele 24 de avioane sunt variantă Block 25, revitalizate şi complet echipate, iar pachetul cuprinde asistenţă tehnică pentru o perioadă de 3-5 ani şi pachet de suport logistic, simulatoare de zbor, pregătirea personalului navigant şi tehnic, transportul, adaptarea infrastructurii de la sol, muniţia, armamentul, costuri administrative. Primul ministru de atunci, Emil Boc a declarat, la începutul lunii august 2010 că Guvernul nu dispune de bani pentru avioanele F16.

sursa: TVR Info

Etichete: ,


Redactia nu-şi asumă responsabilitatea asupra conţinutului comentariilor cititorilor. În situaţia în care acestea conţin un limbaj necivilizat ne rezervăm dreptul de a le opri de la publicare. De asemnea invităm comentatorii să se refere strict la subiectul aflat în dezbatere şi să nu aducă atingere demnităţii altor persoane. Vă invităm pe toţi la o dezbatere civilizată, argumentată bazată pe respect.

16 Responses to “Ambasadorul SUA la Bucureşti despre achiziţionarea de F-16 noi sau vechi de către România”

  1. ROBERT HORVATH SUA says:

    O URIASA MINCIUNA GHITENSTEIN !
    S.O.S !
    UN ANUNT IMPORTANT
    AVIOANELE IN CAUZA NU SUNT ALE ARMATEI SUA CI A NATIONAL GUARD
    PROST INTRETINUTE SI PILOTI DE MANA ZECEA . TOT STOCUL A FOST TRIMES LA
    FIER VECHI CU EXCEPTIA CELOR DE VANZARE FRAIERILOR ROMANI.
    AMERICANII…..TRBUIE SA DEA BANI CA SA LE IA CINEVA
    PREGATESC IN CALITATE DE CETATEAN SUA UN PROTEST PRESEDINTELUI OBAMA!

  2. sorin says:

    Este foarte clar, de mai mult timp, ca Romania va cumpara F16.Ambasadorul american prin aceasta declaratie intareste aceasta decizie.
    Daca acum pilotii romani de pe MIG21 LANCER efectueaza de regula mai putin de 30 de ore de zbor, pe an, cand costul orei de zbor este undeva la 3000USD, atunci cate ore de zbor vor efectua pilotii nostrii cu F16, la care costul orei de zbor este triplu.Sa nu mai vorbim de cheltuielile de intretinere la F16, care este mult mai pretentios ca si bravul MIG21.
    Nu cred ca mai pupa aviatia militara romana un aparat, robust, si nepretentios la exploatare, ca si cum este MIG21.Acum departe de mine sa idealizez acest aparat.Stiu ca nu a fost si nu este aparatul de vanatoare suprem.

  3. Fenchea Marius says:

    Dupa declaratia ambasadorului american eu citesc altceva…..Romania ar vrea F 16 nu s-a gasit solutie de finantare pentru avioane noi asa ca afacerea este “pending” intre timp Lockheed Martin tot incearca sa ne convinga de ce bune ar fi niste avioane second-hand care sunt ca si noi! Dar care costa la fel ca si Gripen JAS 39 C/D noi.
    Costul a 24 de avioane Gripen C/D era la ultima strigare a SAAB doar 1 miliard de euro pe cand F 16 costa unul singur 100 de milioane?! Asta este un jaf pe fata! Ar trebui sa avem un oficial care sa aiba barbatia sa le spunem americanilor “nu multumim frumos” o sa cumparam avioane europene si eventual armament american pentru ele, europenii ne dau si offset voi nu!
    Ori primim F 16 in conditii asemanatoare cu Polonia ori ne lipsim de avionul americani si ne uitam in jur!
    Offset-ul este mai important ca si aparatul de zbor dupa parerea mea.
    In cazul in care o sa cumparam 48 de avioane la fel ca si Polonia ar trebui sa primim acelasi offset pe care l-a primit Polonia!
    Programele de pregatire ale USAF sunt bune dar si Suedia sau Franta sau Marea Britanie pot oferi programe de calitate similara.
    Eu as prefera ca in tara car ne vinde avioanele sa se faca doar trecerea pe noul tip de multirol iar rstul pregatirii sa se faca in bazele romanesti deoarece altfel o sa trebuiasca sa procedam asa cu fiecare serie de piloti de supersonic, lucru pagubos!

  4. Fenchea Marius says:

    http://www.evz.ro/detalii/stiri/gripen-torpileaza-oferta-f-16-jas-39-noi-la-acelasi-pret-meritati-o-forta-aeriana-fiabil.html Pentru cine nu a citit asta era ultima oferta oficiala a Gripen! nu includea armamentul dar si cu rachete aer-aer de ultima generatie dupa un calcul rapid nu trecea de 1 miliard 200 de milioane (rachete BVR de tip AIM 120 AMRAAM sau Meteor sau MICA + AIM 9X sau IRIS-T) Avantajul este ca ai un avion mai iefin cu cea mai ieftina ora de zbor dintre avioanele occidentale si ca puteai opera in continuare pana la epuizare rachetele avute in doatarea curenta a MIG 21 LanceR in momentul de fata.
    Pe langa asta un offset de 1 miliard ar fi fost un booster pentru economia romanesca care este iarasi in recesiune.
    Sa nu mai uitam un punct foarte important imprumutul cu dobanda guvernamentala pe 15 ani propus de Suedia si cu perioada de gratie de 3-5 ani!
    Daca politicienii romani tradeaza interesele economice ale Romaniei merita sa nu mai ne conduca tara!

  5. Grig says:

    Nu e deloc sigura treaba cu F-16, in cazul in care Romania alege avionul cel mai bun “tehnico-economic” si tactic si, la fel de important, aplica “codul de buna purtare” in achizitiile militare stabilit de UE. Americanii stiu asta si de aceea fac presiuni cu second-hand. Pt. a vorbi de F-16 noi (cand zic avion nou ma gandesc sa fie cel mai recent model fabricat, chiar din existent dar nu mai vechi de 1-2 ani. Asa ceva nu exista. US au zis ca ne dau av. noi, daca pt. F-16 opteaza si Bulgaria si Croatia, ca sa fie rentabila reluarea fabricatiei. Bulgaria tocmai a hotarat sa faca concurs de oferte, caz in care US nu participa – deci…
    Trebuie sa stim ca Lockheed nu face contract cu vre-o entitate a statului roman ci ar fi un acord intre guverne, USAF si ROAF fiind executantii. LM ar fi subcontractorul lui USAF. Probleme… garantie, asistenta tehnica si, colac peste toate – infrastructura inexistenta.
    Termenii sunt mult mai putin costisitori si mai putin birocratici cu Gripen sau Eurofighter, care, fiind europeni, sunt mai adaptati conditiilor noastre.
    BFIT

  6. al-adin says:

    Ma deranjeaza/agaseaza aparitiile in media din ce in ce mai dese ale dlui G. Pe diferite subiecte incepand de la Bechtel, trecand prin noul sef al DNA sau PG si terminand cu F 15 sau F 16. Si precizarea lui ca numele se citeste cu stin in coada si nu cu stain. Sa nu ne creada nici servili, nici timizi, nici prosti. Ce legatura sa fie intre aparitiile lui mai dese si noul guvern? Cu vechiul guvern cum comunica, direct?

  7. sorin says:

    Ai dreptate.Factorii decizionali au optat pentru F16, insa, deocamdata, subliniez, deocamdata, datorita contestului economic si politic(an electoral)inca nu s-a gasit solutia de finantare.Acum banii disponibili sunt folositi in scop electoral, sub diferite forme(cresterea salariilor la bugetari si a pensiilor, lucru normal, de altfel)Dupa alegeri, noul guvern va gasi banii necesari ca sa cumpere SH F16.Nu inteleg de ce costa asta de mult un F16, nou, adica 100 milioane USD.Stiu ca in acest pret intra si instruirea pilotilor, mentenanta, insa pentru un block52 mi se pare prea mult.
    USL-ul, vrea si el, tot F16, ca sa se puna bine cu unchiul Sam.
    Intrucat oferta foarte avantajoasa a suedezilor, de achizitionare a Gripenului, a fost, si este ignorata de catre decizionalii romani( de exemplu Basescu afirma ca nu cumparam avioane, ca nu avem bani, ignorand total modalitatea de plata pentru Gripen), in final va fi cumparat F16.

  8. ROBERT HORVATH SUA says:

    RUSINE ! RUSINE ! RUSINE !

    Ministrul Afacerilor Externe, Andrei Marga, a declarat, duminică, că România ar putea aloca 500.000 de dolari pentru finanţarea forţelor afgane de securitate in loc sa fie alocata dotarii trupelor romanesti din Afganistan care au bocanci gauriti….conform relatarilor presei internationale !
    NEW YORK TIMES
    Soldatii romani au bocancii rupti….întrucât talpa nu rezista în zonele stâncoase din Afganistan.
    ” Protecţia individuală a militarilor se realizează cu veste antiglonţ grele de 15 kilograme….. Vestele antiglonţ româneşti au un viciu de proiectare şi nu permit luptătorului să fixeze patul armei în umăr pentru a ochi cu precizie. Cele mai multe incidente soldate cu morţi şi răniţi au fost produse de explozia unor mine artizanale, în faţa cărora maşinile blindate româneşti au fost extrem de vulnerabile…………………
    GUVERNANTII ROMANI DAU DOVADA DE O NEGLIJENTA MAI MULT DECAT CONDAMNABILA …”

  9. Don Corleone says:

    gitenstein(sau cum dracu se scrie)isi serveste tara lui cat poate de bine si pe orice cale(ca de asta a fost numit in post)….asa cum si Putin(ca alt exemplu n-am acum) o face si inca foarte bine.
    Dar pe RO cine o serveste/reprezinta/ii apara interesele/ii aduce bani(fie chiar si pe cale diplomatica)Va intreb nu dau cu parul.
    Ce e de condamnat ca ambasadorul SUA apara interesele SUA(inclusiv cele financiare) sau ca Putin apara interesele RU(ca tot am adus vorba despre el)
    PENTRU NOI CINE O FACE??
    PS Credeti ca ambasadorul SUA vorbeste “de capul lui”???NU el doar transmite mesajele guvernului.Asta-i rolul unui ambasador.
    Sa aveti o seara buna!

  10. sorin says:

    Ambasadorul american la Bucuresti, sau americanii in general, nu au absolut nicio vina daca Romania va cumpara de la ei F16 SH, in conditii dezavantajoase pentru statul nostru.Singurii vinovati pentru aceasta tranzactie ar fi, sau sunt, pentru cele nereusite din prezent(de exemplu fregatele britanice), doar politicienii romani care au realizat aceste tranzactii.Cum zicea ambasadorul american, Romania insista sa cumpere F16, si tot ea scoate banul, de buna voie.Americanii doar ofera produsul contra sumei de bani aferente acestei tranzactii.
    Guvernul SUA propune la cine vrea, sa cumpere armament de la ei, insa nu obliga pe nimeni sa faca acest lucru.La guvernantii nostrii leplace in schimb sa ii pupe la popou pe americani sau vestici, in general, considerand ca asa se fac mai simpatici si vor putea avea relatii mai stranse cu acestia.Eu zic ca se inseala.
    Este adevarat ca in domeniul militar multe achizitii se fac pe considerente strict politice.Ma irita faptul ca decizionalii romani nu merg pe calapodul celor polonezi cand si-.au cumparat ei F16.As vrea sa facem achizitia in aceleasi conditii avantajoase ca si polonezii.
    Va doresc o saptamana buna, oameni buni.

  11. Fenchea Marius says:

    La F 16 linia de fabricatie este deschisa asa ca nu ar trebui repornita linia problema este de pret, finantare, offset, si faptul ca Romania se agata cu disperare de oferta F 16 – pe care nimeni nu le-a facut-o in conditiile in care are 2 oferte mult mai bune Gripen si Eurofighter – desi oferta Eurofighter pare scumpa asta vine cu offset minim 80% asa ca daca faci calcului integral chiar si cu ora de zor dubla fata de F 16 tot iesi mai bine unde mai pui ca ai avioane second hand zburate 3-5 ani si nu 30 precum oferta de F 16 second hand americane.
    Despre Gripen se poate citi mai sus!

  12. Marlon Juvet says:

    @Don Corleone: citez şi io din presa dă dreapta de la imperialiştii americani, Washington Post: “The widely expected nomination of Mark Gitenstein, a longtime aide to Vice President Biden, for the job of assistant attorney general for legal policy, the point office for judicial selections, is not happening.
    The choice of Gitenstein, a highly regarded Washington lawyer and longtime chief Democratic counsel to the Senate Judiciary Committee, which Biden formerly chaired, had been considered a done deal, what with his Biden connection and many friends in the legal community.
    But some liberal opposition, including a campaign against him by Public Citizen, was sharply critical of his legal work for a number of business clients and most especially for the U.S. Chamber of Commerce. That forced the White House to reconsider the nomination, Roll Call reported Wednesday.
    That opposition overcame strong support for Gitenstein from other liberals and also from influential Obama campaign insiders, a source told us yesterday. There are other lawyers who might like the job, including George Washington University law professor Spencer Overton, a leading Democrat and big-time bundler of contributions for the Obama campaign.”.
    Cum ar veni, nu a fost bun procuror general adjunct (cam aşa s-ar traduce) pe motiv de lobby (care acolo e legal) pentru diverşi actori privaţi. Dar s-ar fi ajuns la conflict de interese.
    Aşa că l-au trimis la post la Bucureşti. Ca “să-şi ia tainul”, ca să cităm din unul din clasicii în viaţă.
    Ambasadori adevăraţi al SUA au fost James Rosapepe şi Michael Guest. Ăsta ….

  13. ROBERT HORVATH SUA says:

    @ Sorin
    Ghitenstein a fost numit ambasador si nu vanzator de fier vechi.
    Aici nu este vorba de simpatie ….ci de comision !

  14. Grig says:

    In principiu – corect. M-am referit la o declaratie LM in care spuneau ca pt. a oferi avioane noi la un pret rezonabil ar trebui ca cele 3 tari sa ia o decizie comuna (Romania, Bulgaria Croatia) – valoarea de 100 milioane / avion e o greseala.
    Acum, studiu de caz: Ungaria si-a facut si inca isi face treaba cu MiG-29. Are deja 10 ani in exploatare Gripen (leasing). In urma renegocierii leasing-ului, plateste 35 milioane EUR / an.
    Romania: A renuntat la MiG-29 pentru MiG-21 (LanceR dar tot 21 – celula si motoare cu peste 20 ani mai vechi decat MiG-29, etc.). A bagat cel putin 800 milioane in modernizarea asta. Nu mai vorbesc de MiG-23. Acum, s-ar vrea sa se mai prelungeasca ceva resursa la LanceR!
    Bani pt. F-16 noi sau vechi nu sunt si nu vor fi (vezi acordul FMI – deficitul bugetar). Oferta Gripen / Eurofighter (economic fezabila, pt. ca ei vin cu finantare pe termen lung, care nu afecteaza major deficitul) nu e luata acum in consideratie din cauza ca se opune un grup a carui influenta este totusi in scadere. Chiar crezi ca F-16 vechi (nu zic 2-nd hand, ca nu e asa) e cea mai mare dorinta a SMFA/MApN? Probabil ca o decizie profesionala si competenta economic va fi luata in 2013 – asta inseamna primele avioane in 2015 (optimist!).
    Din pacate, pana atunci nu vom mai avea piloti de avioane de lupta!
    Cum arata o aviatie militara NATO a carei toti pilotii sunt “rockies”?
    Enjoy la greu !
    BFIT

  15. Grig says:

    PS: Apropos de 35 milioane pe an leasing (inainte platea 50 milioane):
    – partie cu pietre (Swarovski?) la Poiana Bv = 33 milioane!
    – centura Caransebes (…) = 30 milioane!
    Etc. etc. etc.

  16. Grig says:

    O sa razi! Ambasadorul nostru in SUA crezi ca face declaratii…, ceva…?
    Cand am intrat in NATO (2004) am citit o invitatie a lui (OK, era, ca persoana si nume, altcineva) – invita companii americane (care fac afaceri si in RO) la o chermeza in cinstea admiterii in NATO, si ce crezi? In finalul invitatiei ii invita sa sponsorizeze chermeza!!!
    BFIT