Admitere Materat - UBB Cluj-Napoca - Managementul Securității în Societatea Contemporană

AN-2 “dat afara” din aviatie

Aviaţia militară română a decis să renunţe la utilizarea avioanelor de tip Antonov AN-2.

În urma investigaţiei tehnice a catastrofei aviatice de la Tuzla (5 iulie 2010), în urma căreia au murit 12 militari, avioanele AN-2 au fost oprite de la zbor, iar acum conducerea Ministerului Apărării Naţionale a aprobat, la propunerea Statului Major al Forţelor Aeriene, scoaterea din serviciu a acestui tip de aeronavă.

AN-2 este un biplan uşor de producţie sovietică, folosit în special ca avion utilitar, monomotor, foarte rezistent şi longeviv (mai este în serviciu). Este cunoscut ca fiind cel mai mare avion de transport biplan. A zburat pentru prima dată în 31 august 1947 şi a fost primul avion proiectat de biroul Antonov. Conform unor surse se pare că Antonov ar fi folosit drept model avionul românesc IAR 39.

An-2 a fost fabricat la Kiev până pe la mijlocul anilor ’60. Dupa aceea producţia a fost transferată în Polonia, unde s-au fabricat peste 12000 de aparate. Se estimează ca peste 15500 de aparate au fost fabricate in USSR, Polonia şi China. 6000 sunt în serviciul operatorilor civili.

Este un avion cu decolare şi aterizare scurtă şi poate zbura cu viteze foarte mici, ca urmare poate opera de pe terenuri neamenajate, iar unele versiuni au fost adaptate pentru condiţii climatice extreme, în special pentru regiuni reci.

A fost produs între anii 1947 – 1992, deţinând recordul Guiness pentru cea mai lungă durată de fabricaţie a unui avion. S-au construit cca. 18 000 de exemplare, la un preţ pe bucată de cca. 30 000 USD.

An-2 este foarte folosit pentru împrăştiere insecticide şi fertilizanţi în agricultură. De asemena câteva An-2 sunt cunoscute cu echipări VIP pentru 6-8 locuri.

Avionul An-2 era folosit în Forţele Aeriene Române pentru antrenamentul paraşutiştilor.

Avionul a intrat în serviciul Forţelor Aeriene Române în anul 1977.

12 militari au murit pe 5 iulie, după ce un avion militar de tip Antonov 2 s-a prăbuşit lângă aerodromul din Tuzla. Avionul şi echipajul aparţineau Şcolii de Aplicaţie a Forţelor Aeriene din Boboc, iar paraşutiştii erau de la Centrul Militar de Scafandri din Constanţa, antrenaţi pentru misiuni speciale.

Conform anchetei accidentul aviatic din data de 05.07.2010 s-a produs datorită unor defecţiuni tehnice (cedări de material), defecţiuni care nu puteau fi prevăzute. Probatoriul administrat în cauză a mai relevat şi faptul că în urma coliziunii cu solul aeronava a luat foc, fiind distrusă în proporţie de 95%, împrejurare soldată cu decesul şi rănirea militarilor aflaţi la bord”, se arată în comunicat.

sursa: Antena3.ro

Etichete: , , ,


Redactia nu-şi asumă responsabilitatea asupra conţinutului comentariilor cititorilor. În situaţia în care acestea conţin un limbaj necivilizat ne rezervăm dreptul de a le opri de la publicare. De asemnea invităm comentatorii să se refere strict la subiectul aflat în dezbatere şi să nu aducă atingere demnităţii altor persoane. Vă invităm pe toţi la o dezbatere civilizată, argumentată bazată pe respect.

2 Responses to “AN-2 “dat afara” din aviatie”

  1. Grig says:

    Era singura aeronava cu care se mai puteau antrena forte speciale (gen scafandri, cercetare, etc.). Si sper ca nu le arunca ci le da cuiva care sa le foloseasca. Oricum, nu mai aveau bani sa le intretina in stare de zbor. Si o sa avem bani pt. “multirol”!!!!

  2. Gogu Velisaru says:

    Dupa umila mea parere si analizand datele accidentului inca de la producerea accidentului dupa 3 4 zile am redat filmul posibil al accidentului:La mansa un pilot tanar femeie,in avion se afla si comandantul scoli de piloti Buzau,avionul incarcat cu 14 parasutistii cu echipamentul din dotare. Pilotul vrea sa demonstreze comandantului scoli ce bun pilot este . decoleaza lung si face un palier lung ptr a marii viteza ptr cea ce urmeaza dupa palier trage puternic de mansa totii parsutisti sant impinsi in spate avionul are un unghi pronuntat in urcare dupa care profundorul devine ineficace ptr redresare si cade pe coada. Dumnezeu sa ii ierte.Aceasta este o ipoteza care mi-a fost cinfirmata de multi specialisti in AN2