Admitere Materat - UBB Cluj-Napoca - Managementul Securității în Societatea Contemporană

Arabia Saudită a comandat avioane militare de antrenament din Marea Britanie

Avion de antrenament Hawk foto wikipedia

Arabia Saudită a semnat cu BAE un contract de achiziţie a 25 avioane de antrenament britanice de tipul Hawk pentru forţele sale aeriene. Valoarea comenzii fiind de 3 miliarde de dolari (1,9 mld. lire sterilne).

Avioanele vor ajuta la relansarea productiei de la fabrica BAE din Brough, East Riding, Yorkshire. 22 de avioane Hawk vor fi construite în Lancashire la fabricile BAE din Samlesbury şi Warton.

Pe lângă avioane, comanda mai cuprinde simulatoare de zbor, piese de schimb şi alte echipamente.

Contractul va permite formarea echipajelor saudite pentru pilotarea de avioane cu tehnologie avansată.

Vor fi furnizate şi 55 avioane Pilatus PC-21 care sunt produse în Elveţia.

Primul ministru, David Cameron, a declarat că, contractul este o mare ştire bună pentru piaţa locurilor de muncă britanică  şi pentru investiţiile britanice şi industria aeronautică britanică.

Arabia Saudită este un client solid pentru armamentul britanic. Între altele, în 2006 Riadul a comandant 72 de avioane de vânătoare Eurofighter, în valoare de 32.9 miliarde de dolari. Eurofighter sunt produse de un consorţiu format din EADS /paneuropean, 46%/, BAE Systems /Marea Britanie, 33%/ şi Alenia/Finmeccanica /Italia, 21%/.
Regatul saudit alocă apărării 10% din produsul intern brut , iar în septembrie 2010 a încheiat un contract de 60 de miliarde de dolari cu Washingtonul pentru achiziţia de avioane F-15, elicoptere de atac şi alte echipamente militare.

Marea Britanie a semnat în anii 80 cu Arabia Saudită cel mai mare contract al său de armament, supranumit Al-Yamamah, în sumă de 40 de miliarde de lire sterline (63.6 miliarde de dolari la cursul de atunci). Contractul respectiv a dus însă la declanşarea unei anchete pentru corupţie în legătură cu diverse comisioane vărsate unor responsabili saudiţi. În decembrie 2006, serviciile britanice de combatere a fraudei au abandonat ancheta, decizie susţinută public de premierul britanic de atunci, Tony Blair, care a argumentat cu riscuri vitale pentru securitatea ţării în eforturile de combatere a terorismului.

Primul Hawk a fost produs începând cu 1974 fiind foarte util în antrenarea piloţilor de pe mai mulşte tipuri de avioane supersonice. Sudiţii îl vor folosi pentru amtrenarea piloţilor de pe Harrier, Tornado şi Eurofighter Typhoon dar va putea fi folosit şi pentru viitorul F-35.
Variante de Hawk au fost vandute în Finlanda, Indonezia, Kenya, EAU, Kuwait, Arabia Saudita, Coreea de Sud, Elveţia şi Zimbabwe.

sursa: BBC

Etichete: , ,


Redactia nu-şi asumă responsabilitatea asupra conţinutului comentariilor cititorilor. În situaţia în care acestea conţin un limbaj necivilizat ne rezervăm dreptul de a le opri de la publicare. De asemnea invităm comentatorii să se refere strict la subiectul aflat în dezbatere şi să nu aducă atingere demnităţii altor persoane. Vă invităm pe toţi la o dezbatere civilizată, argumentată bazată pe respect.

5 Responses to “Arabia Saudită a comandat avioane militare de antrenament din Marea Britanie”

  1. Fenchea Marius says:

    Hawk-urile astea cu tot programul din spate costa enorm…..sa fie oare si un transfer de tehnologie?

  2. Caligula says:

    Pana si Zimbabwe – au luat avioane adevarate!!

  3. gigi says:

    dupa cate vad eu astia umbla cu cioara vopsita…. ala seamana leit cu iar-99 soim (Hawk) al nostru produs la fabrica de avion de la craiova….nu puteam sa le vindem noi… ba in tara asta nu se mai poate trai…cat pot sa fie de hoti ma astia…pana cand ma?…cat mai suportam popor roman?…. istoria nu ne lasa sa traim in continuare ca niste lasi…

  4. Fenchea Marius says:

    @ gigi Hawk-ul este altceva, IAR 99 C este la ani lumina in spatele lui din cauza indolentei si prostiei noastre, Hawk-ul este un avion de succes la export, chiar si Marines a cumparat Goshawk care este practic o licenta locala a Hawk-ului.
    IAR 99 este submotorizat, ii lipseste radarul si nu poate cara cat cara avionul englez.
    Faza este ca nici standardizarea la componente nu este foarte buna la IAR 99C doar ultimele modele fiind construite asa cum trebuie.

  5. sorin says:

    Ca sa fie un avion de succes, IAR99 ar trebui probabil reproiectat, ca sa poata fi echipat cu o avionica si motoare cat mai performante.