Admitere Materat - UBB Cluj-Napoca - Managementul Securității în Societatea Contemporană

Avantajul de a achiziţiona tehnică militară second hand: ai ce repara

Fregata Regele Ferdinand

Într-un interesant articol publicat de Darius Martinescu, în “România Liberă, ziaristul ne prezintă “epopeea” continuă a celor 2 nave “fanion” ale Marinei Militare române: “Regele Ferdinand” şi “Regina Maria”. Acestea continuă să creeze probleme în loc să reprezinte o capabilitate militare demnă de luat în considerare, conform planului de achiziţie iniţial.

La nici 10 ani de la achiziţie, cele două fregate continuă să fie o piatră de moară pentru fondurile marinei, doar anul trecut reparaţiile ridicându-se la 2,8 milioane lei.

Potrivit lui Dumitrescu, în 2011 “Regele Ferdinand” şi “Regina Maria” au intrat la reparaţii de cinci ori. “Regele Ferdinand” a deţinut recordul în materie de reparaţii (3 la număr): în primăvara lui 2011, fregata a făcut obiectul unor lucrări de reparaţii; în august 2011 – după ce a revenit din misiunea din Libia – reparaţii în valoare de 274.899,97 lei, care au constat în reparaţie şi centraj ansamblu generator motor din grupul energetic M2; pe 22 decembrie 2011  Compania Naţională Romtehnica SA a atribuit un contract privind reparaţia capitală motor auxiliar de la bordul fregatei. “Regina Maria”, a fost în reparaţi de două ori, în primăvară şi în septembrie. Devizul total al acestor lucrări de reparaţii este de 2.831.296 milioane de lei.

Se pare că aceste reparaţii “minore” vor fi urmate de revizii şi reparaţii la toate instalaţiile şi compenentele hidraulice de la bordul navelor, iar industria românească nu poate asigura desfăşurarea acestora.

Pentru vârsta fregatelor, 25 şi 24 de ani, operaţiunile par unele normale, însă ţinând cont că le avem de nici 9 ani ele devin o problemă pentru bugetul MApN. Mai rău este că durata de serviciu a unei nave este de aproximativ 30 de ani. În aceste condiţii este aproape normal ca instalaţiile de bord să cedează din ce în ce mai des.

Revine, oare pentru a câta oară, întrebarea: Oare de ce reprezentanţii statului români care s-au ocupat cu achiziţia nu au luat în calcul aspectele enumerate mai sus atunci când au achiziţionat navele, acestea fiind de ani buni casate de marina britanică. BAE Systems le-a achiziţionat la preţ de fier vechi (200.000 euro bucata) şi le-a vândut românilor cu 144 milioane euro. Navele similare din Marea Britanie devenind … ţinte navale.

În ceea ce priveşte dotarea tehnică a navelor, britanicii ni le-au vândut doar cu un singur tun de bord funcţional la fiecare navă.

Cele două sisteme de apărare antiaeriană Sea Wolf, care împreună dispun de o rezervă de 72 de rachete precum şi cele două lansatoare Harpoon, fiecare cu câte patru rachete, au rămas însă la englezi conform contractului cu BAE Systems, urmând să facă obiectul unui acord separat.

Denumită a doua etapă de modernizare a fregatelor, echiparea cu rachete ar urma să coste peste 400 de milioane de dolari.

Nu ştiu dacă povestea fregatelor intră pentru cei de la MApN la capitolul “lecţii învăţate”, în vederea derulării unor noi achiziţii (vezi avioanele multirol), dar sincer le propun să deschidă un nou capitol tematic, “lecţii de învăţat”, poate astfel vom evita veşnica umilinţă de a fi mereu slab dotaţi pe bani mulţi.

sursa: România Liberă

Etichete: ,


Redactia nu-şi asumă responsabilitatea asupra conţinutului comentariilor cititorilor. În situaţia în care acestea conţin un limbaj necivilizat ne rezervăm dreptul de a le opri de la publicare. De asemnea invităm comentatorii să se refere strict la subiectul aflat în dezbatere şi să nu aducă atingere demnităţii altor persoane. Vă invităm pe toţi la o dezbatere civilizată, argumentată bazată pe respect.

3 Responses to “Avantajul de a achiziţiona tehnică militară second hand: ai ce repara”

  1. Fenchea Marius says:

    Pai deocamdata fregatele englezesti, navele fanoin ale Marinei Romane nu pot face fata ambele navei Marasesti pentru ca nu au pur si simplu cu ce sa raspunda unui atac cu rachete antinava.
    Nu exista la bord niciun sistem CIWS, Marasestiul asa vechi cum e are 4 AK630 sa nu mai vorbim de cele 8 rachete antinava de pe Marasesti care desi sunt conceptie a anilor 65-75 cu tot cu upgrade-uri si sunt depasite ar gauri bordajul celor 2 fregate fara probleme. Doar tunul super rapid OTO Melara de 76 mm nu face fata in a asigura protectia aeriana a navei.
    Personal parere de civil trebuia sa incepem cu 4 corvete noi poate bazate pe acest model facut in santierele Damen din Galati:http://resboiu.wordpress.com/2011/09/08/opv-zeeland-in-larg-pentru-teste/ – la care s-ar putea adauga lejer 8 rachete antinava si rachete nava aer.
    In felul acesta am avea o flota credibila si nu doar una buna de parada de ziua Marinei.
    Fregatele ar trebui modernizate inclusiv la partea de armament dupa unul dintre modelele deja existente in lume:http://rumaniamilitary.wordpress.com/2011/12/20/variante-pentru-modernizarea-fregatelor-t22/
    La cum sunt acum fregatele au doar armament cat un monitor de Dunare sau chiar mai putin – nu impresioneaza pe nimeni din afara NATO, in special Rusia sau Ukraina ar rade cu lacrimi daca le-am spune intr-o zi ca trimitem fregatele ca sa securizam apele teritoriale.

  2. Fenchea Marius says:

    Cat despre multirol prefer oricand Gripen C/D noi oricarui F 16 Second si upgradata ca avem traditie asa cum se vede in operarea de gioarse si rable.
    Multirolul este foarte important deoarece anticipez ca alt tip nu va mai fi achizitionat in urmatorii 30 de ani asa ca decizia este de o importanta capitala pentru Armata Romana

  3. Zorro says:

    Asta a fost o mare afacere a guvernului Nastase pentru care s-au luat comisioane grase (rima este intamplatoare?!) Toate sub acoperirea imperativului de a intra in NATO. La vremea achizitiei lor exista o propunere olandeza, cu nave noi, mult mai avantajoasa. Dar trebuia sa ne punem pe axa Londra-Washington! Apropo: fregatele astea sunt cunoscute sub numele RUGINA MARIA si REGELE FIER VECHI!