Admitere Materat - UBB Cluj-Napoca - Managementul Securității în Societatea Contemporană

Aviaţia militară e pe cale să nu mai poată asigura securitatea spaţiului aerian al României

Într-un interviu acordat Digi24 de către Şeful Statului Major al Forţelor Aeriene, general-locotenent dr. Fănică Cârnu, acesta arăta situaţia dezestruoasă în care se află aviaţia militară. Pe scurt, avioanele MIG 21 Lancer nu mai fac faţă misiunilor de zbor, iar piloţii români zboară din ce în ce mai puţin, din cauza lipsei banilor din bugetul MApN.

Concret, Cârnu a declarat:

“Faptul că nu mai putem să asigurăm o resursă suficient de mare pentru pregătirea standardizată a personalului navigant conduce la efecte de demotivare a piloţilor şi impune din partea echipei de management din Forţele Aeriene luarea unor măsuri care conduc către scăderea complexităţii misiunilor.”

“S-a ajuns la situaţia în care doar piloţii care execută serviciul de luptă în Poliţia aeriană şi sunt operativi permanent pot să zboare aproximativ 50 de ore de zbor pe pilot, iar restul, ceilalţi piloţi, zboară un număr de ore foarte mic, doar pentru menţinerea motivării lor.” a precizat şeful SMFA.

În acest context tragic, cunoscut de decidenţii politico-militari ai României, MApN a început negocierile pentru achiziţionarea la mâna a doua, a unor avioane F-16 din Portugalia, modele vechi. Mai mult, avionale urmează să fie plătite fără ca acestea să intre în înzestrare decât începând cu 2016, perioadă în care România va trebui să se descurce cum poate, sau, pur şi simplu să cedeze asigurarea securităţii spaţiului aerian al Ţării unor terţi.

De această situaţie se fac vinovaţi toţi decidenţii politici, dar şi militari care începând cu 2004, an în care se prefigura foarte clar, necesitatea înlocuirii flotei de avioane MiG 21 LanceR, au tergiversat implementarea unui program sustenabil financiar de înzestrare cu avioane noi. Aceştia au pus în pericol grav securitatea naţională a României, au vulnerabilizat România atât în faţa potenţialilor inamici, cât şi în faţa aliaţilor NATO, prin nerespectarea angajamentelor asumate.

Se dovedeşte că adoptarea unei decizii de înzestrare pe criterii politice – şi anume înzestrarea doar cu mai vechiul F-16 – poate afecta grav securitatea naţională a României.

sursa: Digi24

Etichete: , ,


Redactia nu-şi asumă responsabilitatea asupra conţinutului comentariilor cititorilor. În situaţia în care acestea conţin un limbaj necivilizat ne rezervăm dreptul de a le opri de la publicare. De asemnea invităm comentatorii să se refere strict la subiectul aflat în dezbatere şi să nu aducă atingere demnităţii altor persoane. Vă invităm pe toţi la o dezbatere civilizată, argumentată bazată pe respect.

62 Responses to “Aviaţia militară e pe cale să nu mai poată asigura securitatea spaţiului aerian al României”

  1. LoremIpsum says:

    Dragul meu Marius
    Nu am ce sa comentez, constat ca tu nu ai simtul realitatii, vii aici si ne dai lectii noua militarilor cu niste informatii luate de pe Wikipedia sau de aiurea. Chiar daca suntem artagosi unii cu altii sau ne jignim asta nu inseamna ca nu ne cunoastem meseria, doar am fost formati pentru asta. Tu ia de buna ce ti-am scris in legatura cu MIG 21, acest aparat are o valoare tactica foarte scazuta, nu este bun nici pentru sprijin nici ca interceptor. Exemplu: scriai ca duce bombe ghidate prin laser, ei si? Ai idee de la ce distanta se pot lansa bombele alea, daca vrei sa abordezi un grup de lupta naval care are in compunere nava specializata de air defence, care sunt sansele ca un MIG 21 sa angazeje cu succes una dintre navele grupului de la distanta maxima de la care poate lansa bomba? Ca interceptor, ai idee cum se lanseaza o racheta ghidata in infrarosu, ce tot o tragi cu casca aia smechera. Urmaresti prea mult Discovery, lasa profesionistii sa dezbata problemele astea si nu incerca sa ne mai dai lectii ca te faci de ras.
    Apropos, nu stiu cate radare sarbe au fost distruse cu HARM sau cu bombe ghidate prin laser, tu stii? Intreba un pilot de MIG care sunt tacticile de abordare a unei baterii antiaeriene si o sa ai o surpiza.

  2. Fenchea Marius says:

    @ LoremIpsum sa incepem cu gruparea navala pe care ai descris-o aici…..
    1. RoAF nu are si nici nu a avut in doatare dupa stiinta mea o racheta antinava dedicata deci pentru asta nu trebuie blamat MIG 21-le.
    Bombele LGB sunt inadecvate la fel ca si cele Opher atacarii tintelor navale puternic protejate antiaerian deoarece se pot lansa de la maxim 10 Km si asta la altitudine pentru a le asigura planarea.
    2. Daca tu crezi ca Python 3, R 73 sau Matra Magic 2 pot ataca tinta doar din emisfera din spate deoarece sunt ghidate infrarosu te inseli. Rachetele din aceasta generatie se pot ghida dupa linia de vizare a pilotului la fel cum s-au folosit nemtii dupa 90 imediat in aplicatiile cu MIG 29 cand au inregistrat un kill rate foarte bun impotriva F 16 USAF si olandeze, nu este informatie de Discovery, este realitate casca JHMCS introdusa in USAF o dovedeste.
    Tot aceste rachete infrarosu pot fi trimise spre tinta cu ajutorul datelor preluate de la radarul EL/M-2032 care poate ghida racheta pana la tinta, in acest mod avionul lansator nu poate degaja si nu poate intre timp angaja alte tinte. Radarul poate ghida 2 rachete spre tinta simultan. Stiu despre tacticile de interceptie in care GCC Ground Control Center incerca sa de date care sa plaseze avionul interceptor in emisfera posterioara a avionului tinta dar aceste tactici erau necesare mai ales pentru K 13, RAV RS, R 3S si nu este neaparat necesara pentru noile rachete.
    Rachetele Derby si AIM 120 AMRAAM sunt compatibile cu MIG 21 LanceR C si din punctul de vedere a masei cat si din punctul de vedere al radarului.

  3. Fenchea Marius says:

    @ LoremIpsum in ceea ce priveste CAS-ul MIG 21 LanceR indraznesc sa afirm este mult peste MIG 29A 9.12 care avea capacitate de a lansa bombe neghidate numai la vedere si blocuri PRND de 57, 80, 120 mm. In acelasi timp MIG 21 LanceR poate sa lanseze bombe ghidate laser, bombe cu ghidaj autonom Opher, PRND-uri, bombe clasice, exista un sistem nou de management al acrosajelor care permite lansarea bombelor individual si nu in perechi.
    In modul aer-sol exista un mod radar care afiseaza pe casca si pe HUD hot spot-ul – linia de impact a blocurilor PRND astfel tintele putand fi lovite din mult mai putine incercari. Radarele de la sol pot fi atacate si cu bombe ghidate laser si in cazul atacului impotriva unor radare de la sol se zboara folosind terenul si incercandu-se sa se ramana la limita de vizibilitate a radarului atacat. MIG 21 LanceR nu este un avion pentru “Supression of Air Defence” dedicat dar poate face acel lucru intr-un rol secundar, la fel cum si F 18 daca vrei are varianta dedicata impotriva statiilor SAM si a radarelor adverse.
    Acum sa spui ca MIG 21 LanceR este un zero barat asa cum afirmi inseamna ca nu cunosti aparatul la capabilitatile lui actuale sau valabile pentru anii 2000.
    Ceea ce spui tu despre MIG 21 LanceR este in mare parte valabil despre MIG 21 clasic M si MF dar nu mai este actual. Singurul dezavantaj major fata de generatia a 4-a este raza de actiune scurta care de altfel nici MIG 29 A 9.12 nu o are prea mare in comparatie cu F 16 si F 18.
    Faptul ca ai fost militar sau ca esti militar nu iti da automat toate informatiile la zi despre anumite sisteme de arme si s-ar putea ca pasionatii sa cunoasca amanunte despre care tu sa nu te fi documentat sau sa nu te fi interesat la timpul potrivit, nu cred de exemplu ca ceea ce ai invatat atunci cand ai terminat Acdemia mai este 100% valabil si azi.
    M-as bucura sa aflu informatii noi de la voi fostii militari, fostii profesionisiti dar de multe ori ma lovesc de un zid de comunicare sau de autosuficienta – voi profesionistii le stiti pe toate – poate ca si cei din Irak din Armata Irakiana din era Sadam le stiau pe toate dar uite ca nu au reusit sa le aplice asa cum trebuia.
    Nu vreau sa jignesc pe nimeni dar intre fostii militari am cunoscut si ignoranti asta pe langa adevarati oameni de valoare care imi pot povesti si 2 luni si tot as mai afla de la ei informatii cu care nu m-am intalnit.

  4. LoremIpsum says:

    @Fenchea Marius
    Aflu lucruri noi, cat traiesti inveti. Poti sa imi spui si mie cum poate ghida un radar catre tinta doua rachete in infrarosu? Daca aveai cunostintele necesare te intrebam daca ai auzit vreodata de circuit de start si conditiile de lansare dar ma tem ca te intreb degeaba.
    Pai daca MIG-ul tau laudat nu poate sa faca nici aia nici ailalta antunci la ce e bun?
    Ti-am mai scris o data, stai linistit banii contribuabililor au fost cheltuiti cu folos pentru pregatirea nostra. Aaaaaaaa! ca suntem rupti in cur si nu avem de nici unele e alta problema si nu mai depinde de noi.

  5. Fenchea Marius says:

    “Guided missiles operate by detecting their target (usually by either radar or infrared methods, although rarely others such as laser guidance or optical tracking), and then “homing” in on the target on a collision course.
    Although the missile may use radar or infra-red guidance to home on the target, the launching aircraft may detect and track the target before launch by other means. Infra-red guided missiles can be “slaved” to an attack radar in order to find the target and radar-guided missiles can be launched at targets detected visually or via an infra-red search and track (IRST) system, although they may require the attack radar to illuminate the target during part or all of the missile interception itself.” – pe acelasi principiu descris mai sus se ghideaza si 2 rachete infrarosu spre tinte diferite, exista avioane care pot ghida 4 sau 6 rachete simultan spre tinte diferite.
    Ti-am spus si iti repet capacitatea antinava nu exista si nici nu a existat in RoAF indiferent de platforma nu aveam rachete antinava.
    Radarul de pe MIG 29 A 9.12 “stie” sa ghideze rachete antinava la fel si cel de pe LanceR C dar Romania nu a achizitionat rachete antinava care sa poata fi acrosate de piloanele avioanelor de vanatoare.
    Rachetele antiradiatie sunt folosite de avioane specializate in lupta antiradar, acele avioane sunt dedicate acelei misiuni si costa cam la 100+ milioane bucata F 18 G – Romania cu 550 de USD a modernizat 110 avioane nu a achizitionat 5 sau 12 avioane in total.
    LanceR -ul a mentinut pilotii la un anumit grad de “combat ready” si mie unul mi s-a parut mult mai eficient economic decat achizitia de 12 avioane F 16 A MLU din Portugalia care sunt fabricate in 1983 si ar costa 670 milioane USD.
    Inchipuie-ti Romania dotata cu 12 F 16 MLU si o duzina de LanceR-e reesapate luptand cu Romania din anul 2000 care era dotata cu 18 MIG 29, 23 MIG 23 si 110 LanceR -e si gandeste-te cine ar castiga.
    Si da NU STIU ce este “un circuit de start ” insa stiu despre conditiile de lansare a unei rachete cum ar fi G max al tintei, G max a avionului lansator parametrii de zbor etc.

  6. LoremIpsum says:

    Infra-red guided missiles can be “slaved” to an attack radar in order to find the target and radar-guided missiles can be launched at targets detected visually or via an infra-red search and track (IRST)….
    Citeste mai cu atentie si fa diferenta intre find si launch.

  7. plotonierul says:

    @ LoremIpsum
    Nu ca nu as aprecia interventiile matale, dar constat că uneori iti depasesti competențele si mai esti si patimas pe deasupra. E drept că utilizarea în lupta a armamentului si tehnicii este apanajul celor care le folosesc dar proiectarea si constructia o fac altii. Baietii astia tineri ca Fenchea Marius fac mai multa propaganda si mai buna armiei romane decat facem noi catanele pasive ori active ca matale. Daca intri pe resboiu ori rumaniamilitary ro te poti convinge si de patriotismul acestora si de profesionalismul lor. Nu are armata bani dar macar niste plachete eu le-as da pentru munca depusa.
    In cazul de fata circuitul de start si conditiile de lansare, probabil stii ceva de ele de la rachetele navale, nu au nimic de a face cu dirijarea rachetei catre tinta.
    Veti fi voi, marinarii, frumosi si destepti dar nu trebuie sa exagerati. Un amiral care a cam facut umbra si paguba la conducerea SMG in loc sa cumpere baterii pentru Delfinul voia sa ia un submarin nuclear la mana a doua. Altul conduce Romania dupa RSB si codul lui Barba Rosie. Mai nou marinarul de la la interne intai trage si apoi someaza.

  8. Fenchea Marius says:

    Pai ca sa lansezi racheta trebuie ca sa gasesti tinta, odata lansata racheta chiar si cu ghidaj infrarosu primeste date de la radar, fiind o racheta cu raza scurta de actiune este suficient pentru a angaja tintele, evident ca o MICA IR sau in IRIS-T erau mai bune si cu o raza de actiune mult mai mare.

  9. Fenchea Marius says:

    Aviation HMD designs serve these purposes:
    using the pilot’s eye (actually head angle) as a pointing device to direct air-to-air and air-to-ground weapons seekers or other sensors (e.g., radar, FLIR) to a target merely by pointing his head at the target and actuating a switch via HOTAS controls. In close combat prior to HMDs, the pilot had to align the aircraft to shoot at a target. HMDs allow the pilot to simply point his head at a target, designate it to weapon and shoot.
    displaying targeting and aircraft performance information (such as airspeed, altitude, target range, weapon seeker status, “g”, etc.) to the pilot while “heads-up”, eliminating the need to look inside the cockpit.
    displaying sensor video for the purpose of:
    verification that the chosen sensor has been cued to the right target or location without requiring the pilot to look inside the cockpit
    viewing outside terrain using sensor video in degraded visual conditions.
    HMD systems, combined with High Off-Boresight (HOBS) weapons, results in the ability for aircrew to attack and destroy nearly any target seen by the pilot. These systems allow targets to be designated with minimal aircraft maneuvering, minimizing the time spent in the threat environment, and allowing greater lethality, survivability, and pilot situational awareness.

  10. LoremIpsum says:

    Da, bine.
    La revedere

  11. Fenchea Marius says:

    Si ca aceste rachete MICA IR si IRIS-T sunt capabile de mid course update ceea ce R 27IR clasic nu este capabila.

  12. Fenchea Marius says:

    ???!!!! Asta inseamna ce?