Admitere Materat - UBB Cluj-Napoca - Managementul Securității în Societatea Contemporană

Aviaţia miltară română: de la F16 second hand americane la F16 second hand portugheze sau olandeze

Chiar dacă anunţul autorităţilor române privind dotarea cu un “nou” avion multirol a aviaţiei militare, nu a fost publicat la “Mica publicitate” se pare că efectul acestuia a fost unul în consecinţă. După modelul înzestrării cu fregate “performante” se pare că aşteptăm un “întreprinzător” să cumpere de la fier vechi nişte avioane şi să ni le dea nouă la preţ de …

Cam aceasta e starea ce mi-a creat-o declaraţia vicepreşedintelui Comisiei de Apărare din Camera Deputaţilor, George Scutaru, care a declarat că “România are de optat între soluţia avioanelor în uz F16, aflate în prezent in dotarea forţelor aeriene olandeze şi portugheze şi care pot fi disponibilizate pentru ţări interesate, sau între avioane noi F16, dar ale căror costuri depăşesc actualele posibilităţi financiare ale Guvernului”.

Pentru noi totul e scump. Mai puţin lucrurile inutile: vezi dotările Guvernului, cheltuielile acestuia cu tot aparatul birocratic, cheltuielile cu clădirea Parlamentului sau preţurile finale la orice se construieşte în România.

Potrivit lui Scutaru CSAT trebuie să dea în şedinţa de joi “un răspuns clar privind cel mai important subiect de pe agenda Armatei României”, respectiv dotarea cu avionul multirol.

În opinia deputatului liberal, dacă CSAT evită în şedinţa de joi să ia o decizie, “există riscul ca, din cauza agendei electorale, acest subiect să fie amânat în 2013, fapt ce va avea grave consecinţe asupra securităţii naţionale”.

Conform comunicatului Preşedinţiei României în şedinţa CSAT de joi 29 martie nu s-a discutat despre tema înzetrării cu avioane multirol.

“În următorii doi ani, actualele avioane MIG-21 Lancer îşi vor epuiza resursa de zbor, iar la graniţa de răsărit a NATO va apărea o zonă lipsită de protecţie aeriană”, a spus Scutaru, menţionând că, în acest caz, România va fi obligată să ceară, precum Albania sau Ţările Baltice, ca alte state NATO să execute, prin rotaţie, misiuni de poliţie aeriană în spaţiul românesc.

El a spus că acest lucru ar pune România într-o situaţie “absolut umilitoare, iar multe dintre beneficiile de imagine câştigate de Armata României, inclusiv cu preţul militarilor căzuţi în Irak şi Afganistan, vor fi anulate de lipsa de decizie
a preşedintelui Băsescu, a Guvernului şi CSAT”.

În acest context, Scutaru a reamintit că există o decizie CSAT din 2009, avizată de Comisiile de Apărare din Parlament, privind dotarea etapizată cu avioane multirol, începând cu un prim lot de avioane F16 în uz, apoi F16 noi şi terminând peste 15 ani cu avioanele F 35 de generaţie a 5-a.

“Cu toate că în bugetul MApN sunt prevăzute sumele necesare pentru demararea antrenamentului piloţilor şi pentru iniţierea procesului de dotare, Guvernul nu ia nici o decizie. Această amnezie este cu atât mai ciudată cu cât sunt convins că premierul Ungureanu conştientizează mult mai bine decât predecesorul său, Boc, efectele deosebit de grave asupra securităţii naţionale în cazul în care se mai amână luarea unei decizii”, a mai spus Scutaru.

El a adăugat şi că Bogdan Drăgoi, actual ministru de Finanţe, este la curent cu importanţa subiectului, deoarece a participat, în fosta sa calitate de secretar de stat, la toate întâlnirile grupului interministerial de lucru privind dotarea cu avioane multirol din partea Ministerului de Finanţe.

El a mai spus că “atât PNL, cât şi USL în ansamblu, s-au pronunţat în favoarea programului de înzestrare cu avioane multirol pentru Forţele Aeriene Române”.

Şeful statului declara, în decembrie 2011, că în 2015 perioada de zbor a actualelor MiG-uri se epuizează şi preciza că România nu are resurse pentru 48 de avioane multirol, dar achiziţionarea trebuie să înceapă, chiar şi în ritmul de o aeronavă pe an.

Preşedintele a menţionat că subiectul a fost discutat în CSAT, fără a se lua o decizie. “Se prefigurează o situaţie critică. În 2015, avioanele pe care le avem îşi epuizează resursa (ultimele avioane n.r.), iar România nu este încă în poziţia de a spune că îşi va respecta obligaţiile asumate atunci când a intrat în NATO, şi anume de a contribui cu 48 de astfel de avioane la forţele NATO, dar şi la apărarea propriului teritoriu”, spunea preşedintele în decembrie 2011.

El adăuga că, pentru a nu se decredibiliza ca stat membru NATO, România trebuie să evite situaţia în care alte ţări ar veni să execute misiunile de patrulare aeriană. “Ea (n.red. MEDIAFAX, patrularea aeriană de către alte ţări) este şi costisitoare şi umilitoare din punct de vedere al capacităţii forţelor armate în general şi al forţelor aeriene în special”, aprecia Traian Băsescu.

Cu alte cuvinte se pare că soarta înzestrării aviaţiei e pecetluită. Se pune problema doar cât de vechi vor fi avioanele şi cine le va furniza.

Cât despre posibilitatea de a obţine offset din această cheltuială se pare că decidenţilor români nici nu le pasă. Cazurile înzestrării cu avioane Gripen ale Ungariei, Cehiei şi mai nou a Elveţiei se pare că nu sunt demne de luat în seamă, mai ales că presupun contracte transparente. Conceptul “pooling and sharing” iniţiat de UE pentru obţinerea şi exploatarea în comun a unor capabilităţi în domeniul apărării se pare că e străin la Bucureşti.

Oricum până la înzestrarea cu noi-vechi avioane e cert că MiG-urile româneşti se văd tot mai puţin pe cerul Patriei. Dar e bine că ministrul de la Apărare ne-a asigurat că “Sperăm că vom putea, printr-un efort, cu banii pe care îi avem, încet, dar sigur, să putem să cumpărăm acele avioane pe care întreaga zonă NATO le are, F-16.” Poate între timp a cerut o listă cu ce avioane au ţările NATO.

Raul Dăncuţă, InfoMondo Militar

sursa: MEDIAFAX

Etichete:


Redactia nu-şi asumă responsabilitatea asupra conţinutului comentariilor cititorilor. În situaţia în care acestea conţin un limbaj necivilizat ne rezervăm dreptul de a le opri de la publicare. De asemnea invităm comentatorii să se refere strict la subiectul aflat în dezbatere şi să nu aducă atingere demnităţii altor persoane. Vă invităm pe toţi la o dezbatere civilizată, argumentată bazată pe respect.

8 Responses to “Aviaţia miltară română: de la F16 second hand americane la F16 second hand portugheze sau olandeze”

  1. zoro says:

    In concluzie, PDL si USL cam aceeasi mizerie – unii vor fier vechi de la americani, ceilalti fac lobby pentru fier vechi de la olandezi, care scuipa pe noi in ultima vreme. Dar nu-i nimic, ca lingem unde au scuipat si le luam jafurile de care nu mai au nevoie, ca asteapta niste smecheri la interval sa le repare si apoi sa le modernizeze – pe alti bani, bineinteles – cam asta e numitorul comun – sa luam vechituri, de unde or fi. Noi nu sunt bune, ca la alea e mai greu sa te lipesti cu reparatii, modernizari, etc. Si bineinteles ca o sa iasa alea vechi, cand termina smecherii cu ele, mai scumpe decat cele noi – iar dupa cativa ani o sa cada ca mustele.

    Asta e mai umilitor decat sa ramanem fara aviatie.

  2. indisciplinatu says:

    basescu si aviatia…ce gluma!!!
    Il doare la “bascheti”…si pe el si pe toti politicienii din tara asta…de expirarea resursei se tot spune de vreo 10 ani si nu s-a facut absolut nimic.
    De ce?…nu se cade “la pace” cu spaga.

  3. ROBERT HORVATH SUA says:

    cititi in postarea viitoare :
    Toate acordurile de armament au fost anulate de Ministerul de Justitie American.
    Motivul : spargerea embargoului american …..SUDAN.
    http://devanewyork.blogspot.com/

    SERVICIILE AMERICANE DE PARTEA ARMATEI ROMANE ! ( Preluarea puterii de catre servicii ingrijoreaza occidentul ) OBAMA : NU VREU UN PUTIN IN ROMANIA !

    Serviciul american este bine infiltrat in armata romana. Are oameni de
    incredere in serviciul de informatii militar. Ei nu numai trimit informatii
    ci actioneaza. Dupa primele zile violente din Piata Universitatii presedintele
    Obama a semnat un ordin secret numit ” Stabilizarea situatiei din Romania ” care trebue citit invers. Sa urmarit reeditarea scenariul din Egipt si preluarea puterii militare in Romania. Se parea ca lucrurile scapa de sub control.
    A pus mana pe telefon.
    “Trebuie amintit că în acest fel a procedat administrația americană și în cazul protestelor din Egipt, atunci când au început violențele din Piața Tahrir, iar regimul Mubarak a fost nevoit să facă uz de forța armatei. Dacă la început mesajele erau adresate ambelor părți din conflict, atunci când a devenit limpede că Mubarak a pierdut sprijinul societății, secretarul de Stat, Hillary Clinton i-a spus explicit lui Mubarak că trebuie să plece. Acelasi mesaj a fost trimis si lui Basescu prin ambasadorul SUA la Bucuresti.
    In decursul zilei de ieri la sfatul unor lideri europeni Presedintele Obama
    a telefonat liderului roman. Discutia a durat exact 7 minute. Probabil ca cel mai important moment al convorbirii a fost finalul convorbirii.
    VA MULTUMESC PENTRU ATENTIE. LA REVEDERE DOMNULE BASESCU.
    Kiyoko Horvath for Nipon Press Europe. ”
    Alexandru Gheorghe a fost trimes la inaintare. Programul politic a fost cel al grupurilor de ofiteri rebeli din armata care actioneaza in celule secrete.
    Basescu sa miscat mai repede decat armata organizand o lovitura de stat al
    serviciilor. Americanii au ramas interzisi si cu gura cascata.
    UNGUREANU NU ERA IN PLANURILE LOR .
    Serviciile secrete (legate de fosta securitate Ceausescu) au preluat puterea in premiera absoluta intr-o tara NATO . Lucrurile evoluiaza.
    Se pare ca Basescu este marginalizat si clasa politica faramitata.
    Armata romana nu si-a spus ultimul cuvant…..avand sprijinul american asigurat.

  4. sorin says:

    Cu toate ca ne-am saturat de MIG21,decat sa cumparam SH-uri, mai ales F16 A/B, mai bine se reconditioneaza MIG21 LANCER, la Bacau( asa cum vor face si croatii)si ne mai dam cu el inca 6-12 ani, cand am putea cumpara ceva mai bun decat putem acum.Pentru misiuni de politie aeriana MIG 21 LANCER este ok.

  5. ASP PFD says:

    Si cu Marele Licurici cum ramine?!

  6. Lucian* says:

    sa faca exercitii de flexibilitate la coloana si sa se “serveasca” singur.
    Oricum nu se va lua nimic prea curand.
    \Nu exista vointa politica si nu banii sunt problema.

  7. ASP PFD says:

    Ha,ha,ha!
    Ciinii pot,dar licuricii…?!

  8. anonimatus says:

    Dupa capatana unora e mai bine sa mai luam niste tepe gen lancerul….sa mai dam cateva miliarde de dolari pe niste avioane invechite….nu vedeti? croatii modernizeaza cateva bucati nu peste o suta…..desigur mai sunt unii care nu au apucat sa ia comisioane grase pe vechea modernizare a migurilor si acum o reconditionare ar fi binevenita….are balta peste si Romania are bani suficienti pentru contracte de modernizare aiuritoare dar de comisioane mari aducatoare…..prietenii stiu de ce…..nimeni nu pune problema achizitionarii unor avioane foarte bune( 12 buc max 24 nu sute) cu clauze gen….unele componente/agregate sa fie fabricate la noi in contrapartida…..toti vor contracte grase si spumoase de unde pot iesi comisioanele