Admitere Materat - UBB Cluj-Napoca - Managementul Securității în Societatea Contemporană

Avioane Craiova moare incet dar sigur

Indiferenţa cu care este tratată industria românească de apărare e pe cale să pună “cruce” unei facilităţi industriale de prestigiu, Avioane Craiova.

Potrivit Gazetei de Sud, 60 de salariaţi ai Avioane Craiova SA au plecat de marţi 22 iunie acasă, în cadrul unei noi etape de disponibilizări pe care le face fabrica, în încercarea de a scăpa de dificultăţile financiare.

Iniţial pe lista cu disponibilizări, “la cerere”, figurau 100 de salariaţi dar aceştia au rămas 60, deoarece 40 s-au retras.

Liderul sindical Victor Peţa a declarat că în 10 – 15 cazuri, s-a insistat ca oamenii să nu plece, pentru că aveau competenţe indispensabile funcţionării fabricii.

În mod normal, aceşti oameni vor primi plăţi compensatorii, în funcţie de vechime. Dar ce mai este normal în aceste vremuri când competenţele sunt înlocuite cu impostură şi propagandă?

Nehotărârea salariaţilor de la Avioane Craiova SA este generată de ultimele măsuri anticriză luate de guvern. Printre actele normative care se abrogă se află şi OUG nr. 95/2002 (cu modificările ulterioare) – privind disponibilizarea angajaţilor din industria de apărare. Potrivit ultimelor informaţii, ar urma să fie abrogate art. 12, alin (1, 2, 4). Potrivit textului menţionat, angajaţii din industria de apărare disponibilizaţi primeau, pe lângă indemnizaţia de şomaj, un venit lunar de completare egal cu diferenţa dintre salariul mediu net pe economie din luna anterioară disponibilizării şi nivelul indemnizaţiei de şomaj. Practic, aceşti oameni deveneau şomeri de lux, încasând timp de doi ani salarii de la stat. Sumele pentru acordarea venitului lunar de completare se acordau de la bugetul asigurărilor de şomaj, din cheltuielile privind acordarea indemnizaţiei de şomaj. Venitul lunar de completare, era exceptat de la plata obligaţiilor către bugetul asigurărilor sociale de stat şi a asigurărilor de sănătate.

Salariaţii care au plecat ieri acasă ar trebui să primească venitul lunar de completare, pentru că legea prin care se abrogă prevederile OUG nr. 95/2002 nu a intrat încă în vigoare.

Cei care s-au răzgândit s-au temut probabil că nu vor încasa aceşti bani sau poate au sperat la relansarea economică a societăţii.

Deşi statul şi-a anunţat disponibilitatea de a negocia cu potenţialii investitori, nici o firmă nu s-a arătat dornică să preia societatea. În lipsa unor comenzi serioase, fabrica riscă să fie închisă. Rămâne de văzut ce se va întâmpla cu cei 320 de salariaţi care au rămas, deoarece planul iniţial de disponibilizări includea 200 de persoane, spun unele surse citate de Gazeta de Sud. Teoretic, încă 140 de angajaţi ar trebui să rămână fără slujbe şi fără acele venituri lunare de completare, adică şomeri ca toţi ceilalţi.

Ultima speranţă a sindicaliştilor se leagă tot de o comandă de stat, prin care MApN ar trebui să cumpere o nouă serie de aparate IER 99 “Şoim”, deşi nu se ştie dacă are nevoie neapărată de ele. În condiţiile actuale de austeritate însă, contractul de stat rămâne o iluzie. “Am vorbit cu toţi parlamentarii judeţului, care ne-au promis că ne ajută” a spus, cu speranţă, Victor Peţa.

Avioane Craiova ar fi putut beneficia de o ofertă de offset dacă statul român ar fi optat pentru achiziţia de avioane multirol Gripen de la suedezii de la SAAB.

sursa: Gazeta de Sud

Etichete: ,


Redactia nu-şi asumă responsabilitatea asupra conţinutului comentariilor cititorilor. În situaţia în care acestea conţin un limbaj necivilizat ne rezervăm dreptul de a le opri de la publicare. De asemnea invităm comentatorii să se refere strict la subiectul aflat în dezbatere şi să nu aducă atingere demnităţii altor persoane. Vă invităm pe toţi la o dezbatere civilizată, argumentată bazată pe respect.

3 Responses to “Avioane Craiova moare incet dar sigur”

  1. vios says:

    Pacat…Ne moare o industrie creata in zeci de ani. Ne moare o traditie de care putem fi mandri. Dispar specialisti pe care altii ar da bani grei. Si-atunci ma intreb: ce rost au ultimele proiecte legate de modernizarea si retehnologizarea IAR-ului 99!? De obicei statele care se respecta, protejeaza si sprijina aceasta industrie de varf. Chiar nu are armata nevoie, acum si in viitor, de avioane de antrenament reactiv sau de LCA? Ah, da…am uitat! Se gasesc conservate prin Nevada sau aiurea, nu-i asa!

  2. Un fost m.m. av. says:

    Ministrul Berceanu care este ing.aviatie ce parere are?

  3. radu says:

    Practic daca se va intampla asta noi (Romania) am ramas in ”curu’ gol” scuzati expresia, depinzand adica fiind la mana NATO.