Admitere Materat - UBB Cluj-Napoca - Managementul Securității în Societatea Contemporană

Avioane Craiova SA ar putea fi salvată de Aviaţia militară

Conform unor surse din cadrul companiei Avioane Craiova SA, citate de Gazeta de Sud, societatea constructoare de avioane ar putea fi salvată de la faliment de încheierea unui contract cu MApN care ar oferi 30 milioane de euro pentru mai multe avioane IAR 99 “Şoim”.

Nevoia MApN de aparte de tipul IAR 99 “Şoim” este determinată şi de probabila achiziţie de avioane multirol. Indiferent de modelul care va fi ales, avioanele de la Craiova oferă o excelentă platformă de antrenament pentru piloţii ce vor opera avioanele multirol.

Mai mult, dată fiind criza economică tot mai adâncă în care intră ţara, devine din ce în ce mai puţin probabil ca achiziţia de avioane multirol să se producă în scurt timp. În acest caz folosirea avioanelor IAR 99 “Şoim” ar putea salva măcar parţial din aparenţe şi a masca neputinţa decidenţilor români de a asigura securitatea spaţiului aerian românesc.

Deja MApN a introdus în serviciul de luptă-poliţie aeriană avioanele IAR 99 “Şoim” pe care le are în dotare şi chiar elicopterele IAR 330 Puma-Socat. Decizia a fost luată la nivelul MApN ca urmare a creşterii numărului zborurilor în spaţiul României cu aeronave civile ale căror performanţe tehnice sunt inferioare MIG 21 LanceR. Ca urmare IAR 99 “Şoim” ar putea oferi măcar parţial servicul de poliţie aeriană (obligatorie în cadrul NATO) măcar în perioada cât MIG 21 LanceR vor ieşi treptat din uz iar aviaţia militară nu va fi dotată cu un avion multirol adecvat.

În prezent fabrica de la Craiova are perspective extrem de sumbre riscând să fie executată silit sau pur şi simplu desfiinţată. În condiţiile pierderii unor contracte importante, cum ar fi cele cu belgienii de la Sabca – producători de componente pentru Airbus şi cu personalul drastic diminuat, Avioane SA riscă să devină un banal service pentru aparate de zbor – dar şi aceasta ar fi o soluţie fericită. Fabrica a încheiat anul 2009 cu pierderi de peste 19 milioane de lei, riscând în orice moment să fie executată silit atât de furnizori, cât şi de foşti angajaţi ai uzinei care au câştigat în instanţă drepturi salariale restante. Norocul Avioane SA este că toţi creditorii sunt convinşi că, dacă bagă fabrica în faliment, nu-şi vor mai încasa niciodată banii, prioritar fiind bugetul de stat, către care societatea olteană are datorii de nouă milioane de euro. Una dintre soluţiile ştergerii datoriilor către stat ar fi transferul terenului pe care se află fabrica în patrimoniul Parcului Industrial Craiova, susţin unele voci, dar această variantă nu a fost luată în discuţie până acum.

Intenţia statului român de a cumpăra 24 de avioane multirol F-16 second hand a fost o veste proastă pentru fabrica din Craiova. Şi aceasta deoarece americanii nu au ofertă de offset, aşa cum aveau suedezii de la SAAB – în cazul cumpărării de către statul român a aparatelor JAS 39 Gripen. SAAB a făcut chiar o ofertă de preluare graduală a fabricii de la Craiova, însă condiţiile au fost considerate inacceptabile de către statul român. Italienii de la Alenia Aeronautica legau şi ei preluarea Avioane Craiova de un eventual contract al MApN pentru avioanele la care sunt implicaţi, Eurofighter Typhoon. Mai mult, statul a eşuat şi în negocierile pentru vânzarea fabricii către cehii de la Aero Vodochody.

sursa: Gazeta de Sud, Adevărul, Jurnalul national

Etichete: ,


Redactia nu-şi asumă responsabilitatea asupra conţinutului comentariilor cititorilor. În situaţia în care acestea conţin un limbaj necivilizat ne rezervăm dreptul de a le opri de la publicare. De asemnea invităm comentatorii să se refere strict la subiectul aflat în dezbatere şi să nu aducă atingere demnităţii altor persoane. Vă invităm pe toţi la o dezbatere civilizată, argumentată bazată pe respect.

Comments are closed.