Admitere Materat - UBB Cluj-Napoca - Managementul Securității în Societatea Contemporană

Avioane Craiova spera sa vanda avioane IAR 99 “Soim” in Indonezia

IAR 99 Soim la Avioane Craiova

Deşi ignorată de stat, Avioane Craiova se zbate să-şi vândă cel mai bun produs, avionul de antrenament IAR 99 “Soim”, si să se autosalveze de la desfiinţare.

Avioane Craiova speră să semneze un contract de circa 96 de milioane de dolari pentru dotarea armatei indoneziene cu cel puţin 12 aparate de zbor româneşti. În competiţie mai sunt producători sud-coreeni, ruşi şi cehi.

O delegaţie indoneziană este aşteptată în primăvară la Craiova pentru a testa “Şoimul”.

Guvernul indonezian a decis să înlocuiască actuala flotă de avioane de antrenament, alcătuită din modelele OV-10 Bronco şi BAE Hawk Mk.53 şi este în căutare de posibili ofertanţi.

“Un director din cadrul companiei şi un pilot au mers în Indonezia cu prezentarea produsului nostru. Avem doi potenţiali concurenţi, pentru care fac lobby guvernele lor. Noi am mers pe cont propriu, pentru că nu am găsit sprijin guvernamental, deşi afacerea ar fi în avantajul statului român. Dacă afacerea s-ar perfecta, Indonezia ar putea comanda în primul lot cel puţin 12 aparate IAR 99 Şoim”, a declarat Victor Peţa, liderul sindical de la Avioane Craiova, pentru Gazeta de Sud.

Potrivit lui Peţa, unul dintre cei mai mari concurenţi ai aparatelor produse la Craiova ar fi modelele sud-coreene supersonice de antrenament. Este vorba de modelul KAI T-50 Golden Eagle, care are aproximativ acelaşi design ca modelul F-16 Fighting Falcon, model produs de americanii de la Lockheed Martin. Cele două aparate au mai multe similitudini: utilizarea unui singur motor, viteza, dimensiunea, gama de arme etc. Coreenii au folosit din plin experienţa în producerea sub licenţă a aparatelor F-16. Modelul sud-coreean ar putea fi preferat şi pentru că guvernul indonezian ia în calcul dotarea armatei cu 24 de aparate F-16 aflate până de curând în serviciul US Air Force. Modelele OV-10 Bronco vor fi înlocuite cu avioane Embraer A-29 Super Tucano, iar pentru înlocuirea avioanelor BAE Mk.53 va intra probabil în luptă şi Avioane Craiova. Celelalte opţiuni pentru guvernul de la Jakarta ar fi aparatele sud-coreene T-50, ruseştile Yak-130 sau L-159 Alca – produse de cehii de la Aero Vodochody.

Chiar dacă, concurenţii Şoimului sunt mult mai cunoscuţi şi au şi sprijinul guvernelor lor, IAR 99 Şoim poate deveni o afacere chilipir pentru indonezieni fiind mult mai ieftin.

Preţuri:
– KAI T – 50 Golden Eagle – 21.000.000 dolari/bucată;
– Yak-130 – 15.000.000 dolari/bucata;
– L-159 – 15-17 milioane de dolari/bucata;
– IAR 99 “Soim” – 8 milioane de dolari/bucată.

Avionul IAR 99 “Şoim” a fost modernizat împreună cu israelienii de la Elbit Systems.

sursa: Gazeta de Sud

Etichete: , , , , , , , , , ,


Redactia nu-şi asumă responsabilitatea asupra conţinutului comentariilor cititorilor. În situaţia în care acestea conţin un limbaj necivilizat ne rezervăm dreptul de a le opri de la publicare. De asemnea invităm comentatorii să se refere strict la subiectul aflat în dezbatere şi să nu aducă atingere demnităţii altor persoane. Vă invităm pe toţi la o dezbatere civilizată, argumentată bazată pe respect.

4 Responses to “Avioane Craiova spera sa vanda avioane IAR 99 “Soim” in Indonezia”

  1. ermaxer says:

    Pai…..nu facea Berceanu ,candva,lobby pentru IAR 99, prin Izdrael????

  2. Lucian* says:

    GAME OVER!
    http://www.koreatimes.co.kr/www/news/nation/2010/09/205_71121.html

    Indonezieii vor altceva si nu IAR99

  3. POI de ce nu se incearca remotorizarea lui stim cu totii ca are un motor cu o lcenta din anii 60 expirata si chiar pentru nevoile armatei romane montarea unui radar pentru antrenamentul avansat al pilotilor .Cum poti convinge o tara sa cumpere un avion in cazul soimului cind tu ai in dotarea armatei doar 21 de bucati soimul e un avion bun foarte manevrabil dar trabuie remorizat ca are raza de actiune foarte mica doar 1100 de kilometri poate sa zboare .Si mai trabuie facute unele modificari la bot pentru a putea instala un radar ce lar face exceptional pentru antrenamentul avansat problema e ca la noi nu se doreste nimic cel putin guvernul asta actual e un cataclism al dezastrului si a haosului

  4. berceanu nu facea lobyy in israel pentru I A R E 99 el facea lobyy pentru asi lua comisiunul de pe proiectul swift vcarre sea luat 6 milioane de euro stim cu totii cea facut berceanu ca a vindut proiectul de i a r e 109 swift care ar fi relansat industria aeronautica ma bine zis berceanu la dus acest proiect la israelieni unde avionul a fost copiat de israelieni si astazi se numeste galaxy asta a facut berceanu