Admitere Materat - UBB Cluj-Napoca - Managementul Securității în Societatea Contemporană

Avionul de luptă Gripen E/F reprezintă noua generaţie de Gripen-uri

Gripen E/F la Franborough foto www.ainonline.com

Saab a prezentat la Farnborough International Airshow noua sa generație de avioane de luptă Gripen, însă nu ca variantă demo pentru posibile noi tehnologii, cum a făcut până acum, ci ca prototip pentru producția de Gripen NG, cunoscut și sub denumirea de Gripen E/F.

Avionului Gripen 39-7 biloc i-au fost instalate o cabină nouă, precum și noi sisteme electronice de bord și chiar înainte de Farnborough a primit radarul Selex Galileo ES-05 Raven. Astfel, modelul 39-7 a devenit platforma de testare a sistemelor electronice de bord pentru Gripen E/F.

Până la sfârșitul anului viitor, Saab și-a propus să testeze în zbor prototipul avionului E/F (39-8). Configurația finală a modelului E/F nu a fost încă decisă, dar elementele principale au fost deja selectate. Avionul va avea un motor General Electric F414, posibil în varianta EPE, și un fuselaj mai mare, capabil să stocheze mai mult combustibil. De asemenea, vor fi instalați piloni suplimentari pentru arme.

După livrarea radarului Raven, fabrica din Nerviano a companiei Selex Galileo va livra la sfârșitul anului 2012 primul sistem de căutare și urmărire prin infraroșu Skyward G, care va fi montat și pe avionul 39-7 pentru testele programate să înceapă anul viitor. Skyward G oferă avionului Gripen E/F posibilitatea unei urmăriri pasive multi-target, făcându-l capabil să gestioneze până la 200 de ținte. Capacitatea sa de scanare se potrivește cu cea a radarului la azimut. De asemenea, acesta poate fi utilizat și pentru imagistica țintelor și ca ajutor în zbor, prin producerea unei imagini cu acționare în infraroșu într-un ecran montat pe cască.

Sistemul de identificare amic-inamic (IFF) SIT426 pe care Selex Galileo l-a dezvoltat pentru Gripen E/F a fost deja testat în baza de la Arboga. Însă acest sistem nu va fi instalat pe Gripen până la apariția primului avion JAS 39 E/F, care este programat să zboare pentru prima dată în decembrie 2014. Pentru că sistemul IFF este separat de radar, acest lucru nu afectează dezvoltarea programului, întrucît testarea la sol poate îndeplini majoritatea cerințelor programului IFF.

Suedia și-a luat angajamentul de a cumpăra JAS 39E/F, care a mai fost selectat și de Elveția, țară în care încă mai trebuie parcurs un proces politic până la semnarea unui contract. Suedia dorește undeva între 60 și 80 de avioane, care vor înlocui treptat flota actuală de Gripen JAS 39C/D între 2020 și 2030. Cel mai probabil toate avioanele vor fi de tipul JAS 39E monoloc.

Elveția are nevoie de 22 de avioane care să înlocuiască flota de Northrop F-5. Procesul politic presupune ratificarea deciziei de către cele două camere ale Parlamentului elvețian și este posibil să includă și un referendum. Procesul se va încheia probabil în 2014.

Saab și-a luat angajamentul să livreze primul Gripen E/F la patru ani de la atribuirea contractului, dar nu a exclus posibilitatea de a grăbi dezvoltarea în cazul în care un alt client ar solicita o livrare mai rapidă. Suedia și Elveția și-au corelat cerințele pentru un avion cu o configurație de bază comună, iar capacitatea operațională inițială se așteaptă să fie obținută în 2018.

Avionul Gripen NG va fi aproape construit de la zero, unele elemente ale JAS 39C/D fiind reutilizate, în special aripile. Acest lucru este posibil datorită design-ului modelului E/F, care are un fuselaj mai mare, ce creează o suprafață de ridicare mai mare.

Între timp, Saab continuă să promoveze varianta Gripen C/D, evidențiind performanțele mărite și costurile scăzute pentru ora de zbor, dar și să își sprijine clienții existenți. Recent, Ungaria a extins contractul de leasing pentru Gripen până în 2026, iar negocierile cu Republica Cehă sunt în curs de desfășurare. Thailanda va primi al doilea lot de șase avioane anul viitor, cele mai multe dintre ele zburând deja în Suedia.

Africa de Sud va primi ultimele avioane în această vară, la începutul acestui an începând operațiunile cu Thales DJRP (digital joint reconnaissance pod). Toate avioanele au fost predate în mod oficial, dar patru dintre ele au rămas în Suedia pentru a participa la exercițiul Lion Effort ce a avut loc în luna mai la baza aeriană din Ronneby.

Saab continuă să identifice o serie de oportunități pentru Gripen în întreaga lume. Brazilia este cea mai evidentă dintre acestea, Gripen concurând cu Rafale și F-18. Un eventual succes în această țară ar putea deschide ușa unor oportunități de vânzare și în alte țări din America Latină. De asemenea, este posibil ca Thailanda să comande un al treilea lot de avioane, în timp ce Malaezia caută pe piață un înlocuitor pentru MiG-29. Alte posibilități în Orientul Îndepărtat sunt în Filipine, Indonezia și Vietnam, în timp ce în Europa de Est mai multe țări au nevoie de avioane de luptă noi.

De asemenea, biroul Saab din Marea Britanie continuă lucrările de dezvoltare a unui Sea Gripen cu capacitate de transport, vizând cerințele provenite din India și Brazilia. Lucrările de reducere a riscurilor pentru Sea Gripen vor continua până în punctul în care va exista o evaluare a conceptului, potrivit unui reprezentant Saab, după care „vom face o pauză” și se vor aștepta evoluțiile ulterioare.

Etichete: , ,


Redactia nu-şi asumă responsabilitatea asupra conţinutului comentariilor cititorilor. În situaţia în care acestea conţin un limbaj necivilizat ne rezervăm dreptul de a le opri de la publicare. De asemnea invităm comentatorii să se refere strict la subiectul aflat în dezbatere şi să nu aducă atingere demnităţii altor persoane. Vă invităm pe toţi la o dezbatere civilizată, argumentată bazată pe respect.

11 Responses to “Avionul de luptă Gripen E/F reprezintă noua generaţie de Gripen-uri”

  1. aurel says:

    cred ca incet, incet, ar trebui sa ne indreptam si noi spre o solutie Gripen sau una combinata.

    Gripen are avantajul unui pret mai mic si un cost mic de operare, ceea ce il poate face sa fie backbone al aviatiei – misiunile de zi cu zi de protectie a spatiului aerian, etc – trebuie facute eficient. Dpdv industrial si economic, e o solutie buna pentru Romania datorita offsetului care ar mai da o gura de oxigen industriei noastre.

    daca se doreste, ca supliment si un avion specializat, am putea opta pentru cateva bucati Eurofighter (specializare aer-aer, suprematie aeriana) sau F-35 (avion de atac la sol) insa acestea ar fi totusi un lux mai de perspectiva, dupa ce ne punem pe picioare economia.

  2. Fenchea Marius says:

    Oare conducerea civila a MApN-ului nu se sesizeaza ca au aparut si alte oferte in afara harburilor de F 16 MLU – avem piloti prea buni ca sa ii pierdem in accidente pe avioane mai batrane decat ei! Ne treuie avioane noi cu offset 100% – chiar daca niciun ban din offset nu intre in MApN ci in bugetul de stat indirect si MApN-ul va beneficia de ei datorita marii tortului din care se taie felia bugetara.

  3. mad max says:

    sper sa isi dea seama ca ideea de tranzitie cu F-16 vechi spre F-35 e total falita.

    in primul rand, inceputul e prost – cu avioane hartanite, scump si dificil de intretinut, dificultati la piesele de schimb, costuri mari de operare – e greu sa faci o tranzitie, chiar daca ea se axeaza pe occidentalizarea personalului si compatibilizarea cu americanii.

    cat de compatibile ar fi niste F-16 antice cu F-35?

    apoi asa zisa trecere pe F-35. Pai ce sa treci pe F-35, ce sa faci cu avioanele alea scumpe? probabil ne-am permite sa cumparam 4. si restul aviatiei ce ar face?

    in afara de asta, prin alegerea de F-16 olandezo-portugheze, fara offset, ne-am ingropa industria noastra aero definitiv – si rezervorul de talente in aerospatiale. unde sa mai vada studentii si profesorii avioane, sa faca si ei o practica – vor ramane numai cu niste desene.

    unde sa lucreze cand termina facultatile, ca fabrici nu vor mai fi? in strainatate.

    eu cred ca alegerea de acum are repercusiuni uriase in viitor pentru aviatia romaneasca si exista pericolul real, daca tranzactia pentru avionul de lupta e facuta prost – ca 100 de ani de traditie romaneasca in aviatie sa se duca pe apa sambetei.

  4. szilard says:

    Ca design Gripenul mi se pare cel mai reusit, plus avionica de ultima generatie(radar foarte bun), plus rachetele aer aer cele mai performante, plus ajutajul din spate(efuzorul) orientabil, plus dezvoltarea continua a acestui avion, face un avion perfect.

  5. Fenchea Marius says:

    Despre efuzorul Gripen-ului nu stiu sa fie orientabil, Gripen-ul nu are dupa cunostiintele mele thrust vector control, ti-as fi recunsctor daca imi dai amanunte sau un link de pe care sa iau infrormatia.

  6. mad max says:

    cred ca se indreapta foarte incet – trecand prin toate celelalte solutii posibile si eliminandu-le pe rand – metoda eliminarii.

    hmm, avem oferte de avioane noi, moderne, cu offset, cu finantare pe termen lung.

    noi insa insistam sa vedem daca putem cumva sa luam, la aceeasi bani, fara finantare, fara offset, avioane la final de viata. are vreo logica?

  7. szilard says:

    Nu mai gasesc linkk-ul, dar poza am copiat-o, se vede clar efuzorul orientabil, de altfel gripen-ul se preteaza la asa ceva in comparatie cu eurofighter-ul sa zicem, care are 2 efuzoare, si unde e mai complicat sa le faci orientabile.

  8. Fenchea Marius says:

    Mie ce mi-a placut cel mai mult este comonalitatea motorului de la Gripen cu EJ 2000 de pe Typhoon si Snecma M 88 care echipeaza Rafale.
    Practic SAAB a declarat ca poate acomoda in interiorul Gripen cu modificari minime oricare dintre variantele de motorizari ceea ce este foarte bine.
    Daca Su 30 MKI a putut primi efuzoare orientabile nu vad de ce Rafale sau Typhoon nu ar putea implementa aceleasi solutii.

  9. szilard says:

    La asta ma gindeam si eu, daca Su-30 are efuzoare orientabile, se poate pune si la TYphoon, DAR dupa cite am inteles eu la SU-30 cu tractiune vectoriala, manevrabilitatea este limitata(sus jos), si la o demonstratie aeriana F-16 modernizat, cu tractiune vectoriala(efuzorul se roteste 360 grade), a facut manevre mai spectaculoase decit SU-30.

  10. Fenchea Marius says:

    @ Su 30 are TVC doar pe verticala cu +/-15 grade dus apoi la ultimele serii la 20 de grade.
    Su 35 BM are tractiune vectoriala pe toate axele cu orientarea jetului la +/-30 in verticala si +/- 25 de grade pe orizontala.
    MIG 35 de-asemenea dispune de orientarea jetului +/-30 de grade atat pe vertical cat si pe orizontala.
    F 16 nu l-am vazut evoluand cu acest sistem al vreun meeting aerian decat pe ecranele Lockheed Martin si da orienta jetul in ambele directii, insa nu s-au dat date oficiale, nu a iesit niciun avion care sa demonstreze pe viu acest lucru la vreun meeting aerian -doar imgini in desertul nevada cu astfel de sisteme.
    F 22 orienteaza jetul pe verticala la +/- 20 de grade.