Admitere Materat - UBB Cluj-Napoca - Managementul Securității în Societatea Contemporană

BIAF 2011 – Saab, Eurofighter, Lokheed Martin, în competiţie pentru livrarea de avioane multirol Bulgariei

JAS 39 Gripen la BIAF Plovdiv 03 sept 2011 foto Infomondo Militar

Prezente la show-ul aviatic Bulgarian International Aeronautic Festival (BIAF) care s-a desfăşurat pe 2-4 septembrie 2011, la Plovdiv în Bulgaria, marile firme producătoare de avioane de luptă multirol s-au confruntat pe tărâmul demonstraţiilor pentru a-i convinge pe bulgari să achiziţioneze avioane de la ei.

Organizată cu prilejul împlinirii a 100 de ani de aviaţie în Bulgaria, BIAF 2011, showul aerian a reprezentat un bun prilej pentru echipele de marketing ale producătorilor de avioane multirol Saab – JAS 39 Gripen, Eurofighter GmbH – Eurofighter Taifun, Lockheed Martin – F-16 Fighting Falcon să demonstreze bulgarilor că oferta lor e cea mai bună.

Prezentările în standuri au fost urmate de demonstraţii aeriene de cel mai înalt nivel în faţa a zeci de mii de spectatori.

Demonstraţiile aeriene, susţinute de piloţi militari din Suedia pentru JAS 39 Gripen şi Germania pentru Eurofighter Taifun, au tăiat respiraţia publicului.

F-16 s-a abţinut de la demonstraţii, arătând poate astfel, că are un interes scăzut pentru piaţa bulgărească sau că se bazează pe relaţiile politice cu administraţia de la Sofia pentru a oferi avionul lor forţelor aeriene bulgare.

De remarcat, complexitatea proiectului de marketing pus în practică de suedezi pentru a-i convinge pe bulgari să achiziţioneze avioanele lor. Suedezii au deplasat la Plovdiv un număr impresionant de persoane din cadrul uzinei constructoare a JAS 39 Gripen, precum şi din cadrul aviaţiei militare suedeze şi a agenţiei care se ocupă de exportul tehnicii militare – Agentia Suedeză pentru exportul materialelor de apărare şi securitate (FXM).

Sub sloganul “Aripi pentru naţiunea ta” suedezii au oferit spectatorilor – în număr mare, bulgari – explicaţii despre calităţile avionului, demonstrate “pe viu”. Totodată, ei au prezentat o ofertă comercială extrem de bine gândită şi atractivă, cu un pachet de offset de 100%. Mai mult decât atât, pentru prima oară sudezii se pot lăuda cu experienţa de luptă a avionelor Gripen câştigată în timpul intervenţiei aeriene a NATO în Libia.

Aceştia au demonstrat astfel că interoperabilitatea lui JAS 39 Gripen nu este un moft, ci o realitate, dublată de fiabilitatea avioanelor.

Prezenţi în standuri cu avioane de la forţele aeriene italiene şi la demonstraţia aeriană cu un avion de la forţele aeriene germane, cei de la Eurofighter au făcut iarăşi dovadă calităţilor excepţionale ale avionului lor.

MIG 29 OVT demonstratie aeriana Plovdiv sept 2011 foto InfoMondo Militar

O pată de culoare a constituit-o demonstraţia pilotului de încercare de la producătorul rus de avioane Mikoyan-Gurevich cu avionul MiG-29OVT cu tracţiune vectorilă. Acesta a smuls cele mai multe aplauze datorită evoluţiei încântătoare facilitate de avionul special pregătit pentru show aerian, dar nu şi pentru luptă.

Dincolo de spectacolul oferit pe aerodromul din Plovdin rămâne însă lupta acerbă: diplomatică, economică, politică, susţinută de un lobby cât mai sofisticat între principalii competitori. Scopul este acelaşi: convingerea bulgarilor să le aleagă avionul.

Date de background

În mai 2011, Ministerul bulgar al Apărării a decis începerea procedurii de achiziţionare a unor noi avioane multirol, solicitînd producătorilor avioanelor F16, Gripen, F18, Eurofighter şi Raphael să trimită informaţii despre eventualele condiţii de achiziţionare.

Resursele de zbor ale avioanelor MiG21 folosite în prezent de armata bulgară expiră în 2012, iar cele ale avioanele MiG29 – în anul 2015.

Bulgaria este interesată de achiziţionarea a 8 avioane de vânătoare, din care 2 vor fi folosite pentru instruire”. Contractul va conţine însă o clauză pentru achiziţionarea în viitor a încă 8 avioane. Ministerul are în vedere atât avioane noi, cât şi aparate folosite. Se aşteaptă ca un contract în această privinţă să fie încheiat spre mijlocul anului 2012. Termenul de livrare va fi 18 luni, în cazul avioanelor noi, şi 30-36 luni, în cazul celor vechi.

SUA au dat de înţeles că preferă să vândă Bulgariei avioane F16 folosite, în timp ce cei de la Gripen susţin că ar putea livra avioane noi, la preţul avioanelor F16 vechi.

Oferta de avioane Gripen propusă de Suedia constă în: o soluţie completă incluzând opt (8) avioane de luptă multirol Gripen C/D, deplin interoperabile cu NATO, care vor fi operaţionale mai mult de 30 de ani; o abordare bazată pe un parteneriat real, în care Bulgaria va intra pe picior de egalitate cu toţi utilizatorii Gripen; posibilitatea unei soluţii flexibile de finanţare directă între guvernele Bulgariei şi Suediei; programe de pregătire a piloţilor şi personalului tehnic de către Forţele Aeriene Suedeze, la care se adaugă trainingul în ţară. În cadrul programului de achiziţie a avioanelor Gripen, SAAB va oferi un pachet de cooperare industrială conformă cerinţelor  Bulgariei.

Raul Dăncuţă, Infomondo Militar

Etichete: , , , , , ,


Redactia nu-şi asumă responsabilitatea asupra conţinutului comentariilor cititorilor. În situaţia în care acestea conţin un limbaj necivilizat ne rezervăm dreptul de a le opri de la publicare. De asemnea invităm comentatorii să se refere strict la subiectul aflat în dezbatere şi să nu aducă atingere demnităţii altor persoane. Vă invităm pe toţi la o dezbatere civilizată, argumentată bazată pe respect.

9 Responses to “BIAF 2011 – Saab, Eurofighter, Lokheed Martin, în competiţie pentru livrarea de avioane multirol Bulgariei”

  1. Dan says:

    “Tractiune vectoriala”? Suntem cumva la caruta? Avioanele sunt PROPULSATE, nu tractate… Vai de capul vostru… Corect este propulsie cu vectorizare bai baietasi.

  2. Puiac says:

    Ei bine,inseamna ca nu ai auzit de ,,accelerator de reductie” si nici de ,,pirderi hidraulice de aer”.Ce sa-i faci,nu poti sa le ai pe toate !

  3. Don Corleone says:

    Lasati-i dom-le in pace!
    elena zice ca sunt cei mai buni.Si daca zice Eaaaa(dansa)….Ca se pricepe(fâs) asa este!!
    Noi “astilantii” nu stim nimic.Stiu ei de pe discovery si copy/paste de la ziaristi(la fel de priceputi ca ei dupa ce se intorc de la club dimineata)
    In rest …asteptam noi informatii despre avioane cu cardan si RAA cu arzator de lemne

  4. Don Corleone says:

    succes la “tranversare”!(dupa cum posteaza “specialistii”)

  5. unu says:

    Explicatii pentru carcotasi

    MiG-29OVT
    The aircraft is one of the six pre-built MiG-29Ms before 1991, later received thrust-vectoring engine and fly-by-wire technology. It served as a thrust-vectoring engine testbed and technology demonstrator in various air shows to show future improvement in the MiG-29M. It has identical avionics to the MiG-29M. The only difference in the cockpit layout is an additional switch to turn on vector thrust function. The two RD-133 thrust-vectoring engines, each features unique rotating nozzles which can provide thrust vector deflection in all directions. However, despite its thrust-vectoring, other specifications were not officially emphasized. The aircraft is being demonstrated along with the MiG-29M2 in various air shows around the world for potential export. The aircraft is usually used as an aerobatic demonstrator.

  6. Don Corleone says:

    @unu
    explicatiile super corecte dar traducerea in articol e varza cu/fara carnati
    Nu totul se traduce cum se scrie si mai ales in domeniul tehnic.Textul dvs inseamna cu totul altceva decat ceea ce prezinta articolul(inclusiv dpdv al principiilor fizice)
    o seara buna!
    “thrust-vectoring engines” sau “thrust vector” oare ce-o fi insemnand??(tehnic vorbind) nu literar.Asta-i traducere de cafenea unde “aburesti” gagici

  7. Don Corleone says:

    @puiac
    eu am auzit de “pierderi hidraulice de aer”
    depinde de fasole??

  8. unu says:

    @Don Corleone

    Si nu ne oferi tu o explicatie pertienta?

  9. Puiac says:

    Ai auzit de ,,labiritii” dela compresor si turbina?Ei,aia,labirintii,impiedica ,,pierderile hidraulice de…aer”.
    Asa am primit-o,asa o predau(vezi manualele traduse dela academia tehnica).