Admitere Materat - UBB Cluj-Napoca - Managementul Securității în Societatea Contemporană

Bilanţul Ministerului Apărării Naţionale pe 2009

Vineri, 5 martie, la sediul Ministerului Apărării Naţionale a avut loc şedinţa de autoevaluare a activităţii desfăşurate de MApN în 2009. Prezent la şedinţa de bilanţ, preşedintele Traian Băsescu a rostit un discurs .

Vă prezentăm integral acest discurs:

„Domnilor parlamentari,
Domnule ministru al Apărării,
Domnilor miniştri,
Domnilor generali, amirali, ofiţeri, subofiţeri şi soldaţi,

Vă mărturisesc că am satisfacţii legate de ceea ce Ministerul Apărării şi armata au reuşit în 2009. Şi pentru cei care au fost şi la trecutul bilanţ al armatei, v-aş aminti că puneam atunci accent pe achiziţii. Am constatat faptul că nu a mai existat nicio dispută legată de calitatea achiziţiilor făcute de armată în anul 2009, ceea ce arată un progres, un progres remarcabil pentru imaginea armatei. Spre deosebire de anul trecut când vorbeam de două mari misiuni, Irak şi Afganistan, bilanţul de anul acesta ne găseşte cu una din marile misiuni ale armatei, misiunea din Irak îndeplinită şi încheiată. Şi pentru acest lucru vă felicit pe toţi, pe cei peste opt mii de militari care au fost în teatre, şi recunoştinţa mea pentru cei care au căzut la datorie.

Tot anul trecut vorbeam despre importanţa parteneriatului nostru cu Statele Unite, cu armatele NATO. Iată că, în virtutea acestei politici de a fi bun parteneri ai aliaţilor nostri, deci nu numai aliaţi ci şi buni parteneri, pe 16 martie, la Oradea, se deschide Centrul HUMINT de instruire pentru NATO. Aş face aici menţiunea că prezenţa trupelor HUMINT româneşti în Irak şi Afganistan au generat o nouă politică de culegere a informaţiilor în teatre. Până la începerea conflictelor din Irak şi Afganistan se credea că sateliţii fac tot. Realităţile din teatru au arătat că culegerea de informaţii de structuri specializate ale armatelor, cu oameni, culegerea de informaţii în teren rămâne vitală şi de cea mai mare importanţă. Iar aici trebuie să vă spun, şi o spun cu satisfacţie, Armata României a fost probabil cea mai pregătită armată din acest punct de vedere şi în Irak şi în Afganistan.

Nu în ultimul rând, spre deosebire de anul trecut, astăzi ştim că în România va fi instalată o structură importantă a scutului antirachetă şi că în sfârşit obţinem garanţia de protejare a teritoriului României, şi nu numai a României, împotriva oricărui atac cu rachete. Este rezultatul aceluiaşi parteneriat dincolo de alianţă, este rezultatul aceluiaşi parteneriat pe care Armata României l-a avut cu armata Statelor Unite. Este un element de încredere care se acordă României în general şi Armatei în special. Din acest punct de vedere aş atenţiona, pentru că aici se vor produce negocierile, aş atenţiona Ministerul Apărării cu privire la importanţa negocierilor cu partenerii americani în vederea amplasării bateriilor de rachete SM 3 pe teritoriul României. Nu este nici un secret că vor fi trei baterii a câte 8 rachete fiecare. Ce vreau să se ştie, nu să ştiţi dumneavoastră ci în primul rând presa, sistemul este un sistem defensiv. Cei care dintr-odată şi-au manifestat oarecum îngrijorarea că România va găzdui pe teritoriul său astfel de rachete ştiu foarte bine că este un sistem defensiv. Doar propagandistic mai ridică problema riscurilor ridicate la adresa lor. Este un sistem defensiv neconvertibil în sistem ofensiv care are misiunea să apere teritoriul naţional precum şi teritoriul altor state din sud-estul Europei, toate membre sau viitoare membre NATO.

Am punctat aceste lucruri pentru a încerca să dau imaginea prestigiului câştigat de Armata României în interiorul structurilor NATO şi a structurilor europene.

În acelaşi timp, trebuie să observ că în îndeplinirea misiunilor în afara teritoriului avem probleme de dotare. Şi ieri discutam cu generalul McCrystal legat de nevoia de a continua cu procesul de sprijin cu echipamente de luptă odată cu mărirea efectivelor Armatei României în Afganistan. Este clar că în prezent dotarea pe care o are Armata României este o dotare destinată apărării teritoriului şi mai puţin intervenţiilor în afara frontierelor. Aici cred că trebuie să se manifeste o prioritizare a programelor noastre, chiar dacă discutăm de programe pe care le executăm într-o perioadă de austeritate bugetară. Va trebui însă să avem în vedere nevoia de a asigura echipamentele necesare şi pentru misiunile de luptă în afara teritoriului naţional.

În ceea ce priveşte situaţia resurselor financiare, ele afectează şi Armata aşa cum afectează toate instituţiile. Nu pun lipsa de resurse strict pe seama crizei, dar am avut câţiva ani de – n-aş spune de inconştienţă – ci de lipsă de viziune în care am crezut că putem consuma mai mult decât producem, ceea ce ne-a adus astăzi în situaţia de a împrumuta bani pentru a asigura salarii, pensii, funcţionarea sistemului de sănătate şi aşa mai departe.

Va trebui să ne dimensionăm exigenţele pe realităţile României şi va trebui să înţelegem odată pentru totdeauna că nu putem cheltui mai mult decât producem, şi asta n-o spun pentru Armată, ci o spun în general. Imaginaţi-vă că în perioada următoare Guvernul n-ar reuşi să ia nişte măsuri pentru că se şi opune o masă întreagă de propagandişti pe la televiziuni şi peste tot. Dar să ne imaginăm că Guvernul n-ar reuşi să impună nişte cheltuieli rezonabile de funcţionare a statului în care intră şi cheltuielile de salarizare şi cheltuielile de sporuri inventate şi cheltuielile cu tot felul de avantaje speciale şi aşa mai departe. Efectul ar fi că la sfârşitul anului 2010 ar trebuie să facem un nou împrumut ca să putem să plătim toate facilităţile de care au beneficiat categorii în mod nejustificat – sporul de zâmbet, în administraţia locală, spor să vină îmbrăcat decent sau mai ştiu eu ce sporuri, că are o antenă pe deasupra cartierului. Am dat câteva exemple care arată că am mers prea departe cu bucuria, cu veselia de a cheltui fără să avem şi responsabilitatea de a ne întreba de unde sursele de finanţare. Din acest punct de vedere profit de întâlnirea cu dumneavoastră pentru a spune public că voi fi un susţinător al Guvernului în optimizarea cheltuielilor cu funcţionarea statului. Nu putem să ne bătătorim perspectiva de a împrumuta alţi bani pentru 2011-2012 pentru că sacrificăm chiar dezvoltarea României.

Am făcut această menţiune pentru că aş vrea ca Armata să fie una din primele care înţeleg că nu se poate trăi cu bani împrumutaţi. V-o spun dumneavoastră, o voi spune peste tot, o voi spune public. În acelaşi timp îmi este foarte clar, şi este una din responsabilităţile mele în calitate de comandant al Forţelor Armate, să privesc cu realism către nevoile armatei, în mod deosebit către nevoile de dotare şi către nevoile de securitate socială. Voi face acest lucru şi în colaborare cu Parlamentul, cu Guvernul, cu ministrul, cu conducerea ministerului, vă asigur că vom găsi soluţiile rezonabile pentru ca atât dotarea Armatei, cât şi problematica socială să fie în mod rezonabil rezolvate.

Anul 2010 este un an dificil pentru Armată şi prin prisma misiunilor externe. Ştiţi foarte bine că în perioada următoare vom mări efectivele cu care participăm la misiunea din Afganistan. Şi din informaţiile anterioare, şi din discuţiile de ieri cu comandantul forţelor din Afganistan şi cu adjunctul dânsului rezultă foarte clar că NATO nu a avut până în momentul de faţă forţele necesare pentru a câştiga războiul din Afganistan. De aceea, necesitatea suplimentării forţelor în Afganistan este vitală şi nu numai pentru câştigarea războiului, ci pentru asigurarea solidităţii şi viabilităţii NATO. Un eşec în Afganistan decredibilizează în primul rând în faţa populaţiilor naţiunilor membre NATO, chiar ideea că NATO ar putea fi o structură de securitate colectivă care să le garanteze securitatea. De aceea, România a hotărât să-şi mărească efectivele pentru a fi un co-participant la efortul general, ca războiul din Afganistan să fie câştigat în următorii doi-trei ani, în aşa fel încât Afganistanul să nu mai fie o sursă de distribuţie a terorismului către lumea civilizată. Am convingerea că această principală misiune a Armatei României în exterior, războiul din Afganistan, va fi îndeplinită cu competenţă, cu eroism, cu dăruire şi cu determinarea de a arăta că România este capabilă să fie furnizor de securitate şi, în acelaşi timp, este capabilă să împartă riscurile cu partenerii din NATO.

Eu vă mulţumesc mult pentru progresul înregistrat în anul 2009. Mi-aş dori mult ca în cel de-al doilea mandat al meu să putem spune că şi a doua mare misiune externă a Armatei României a fost îndeplinită, misiunea din Afganistan. Pentru moment, vă mulţumesc pentru îndeplinirea misiunii din Irak şi vă doresc succes în îndeplinirea misiunii din Afganistan.

Vă mulţumesc!”

audio Armata TV

Sursa: comunicat al MApN, comunicat Presedintia Romaniei; RADOR

Etichete: ,


Redactia nu-şi asumă responsabilitatea asupra conţinutului comentariilor cititorilor. În situaţia în care acestea conţin un limbaj necivilizat ne rezervăm dreptul de a le opri de la publicare. De asemnea invităm comentatorii să se refere strict la subiectul aflat în dezbatere şi să nu aducă atingere demnităţii altor persoane. Vă invităm pe toţi la o dezbatere civilizată, argumentată bazată pe respect.

6 Responses to “Bilanţul Ministerului Apărării Naţionale pe 2009”

  1. Indisciplinatu says:

    Oricum “nu se pune”…adica ceea ce e valabil azi in cuvantarile tov basescu nu mai este valabi maine…asa ca nu dau doi bani pe ce mai zice acest personaj sinistru…despre cuvantarea incruntatului Oprea ce sa mai zic,…suntem de kkt!!!

  2. Un cetatean says:

    Ce trebuie, de fapt, inteles din aceasta cuvantare:

    1. Daca se punea accent pe achizitii acum un an (ca si in anii anteriori!), acum nu se mai pune… Rezultatele excelente si numeroasele contracte incheiate pe vremea lui stanisoara arata ca achizitiile merg bine si sunt si de calitate…si creaza satisfactii…Problema rezolvata. Misiune indeplinita.
    2. Până la începerea conflictelor din Irak şi Afganistan se credea că sateliţii fac tot…Acum noi suntem cei mai tari…
    3. Spre deosebire de anul trecut, astăzi ştim că în România va fi instalată o structură importantă a scutului antirachetă…Din acest punct de vedere atenţie cu privire la importanţa negocierilor de calitate…
    4. In îndeplinirea misiunilor în afara teritoriului avem probleme de dotare, pe cele din tara le-am rezolvat deja…Este clar că în prezent dotarea pe care o are Armata României este o dotare destinată apărării teritoriului (Sic!) şi mai puţin intervenţiilor în afara frontierelor.
    5 O idee interesanta, “cu totul noua”, este accea că trebuie să se manifeste o prioritizare a programelor noastre, chiar dacă discutăm de programe pe care le executăm într-o perioadă de austeritate bugetară. Va trebui însă să avem în vedere nevoia de a asigura echipamentele necesare şi pentru misiunile de luptă în afara teritoriului naţional.
    6. Nu se pune lipsa de resurse strict pe seama crizei, ci pe ani de inconştienţă (a se citi lipsă de viziune) în care s-a crezut că putem consuma mai mult decât producem…in general.
    7. La sfârşitul anului 2010 ar trebuie să facem un nou împrumut ca să putem să plătim toate facilităţile de care au beneficiat categorii în mod nejustificat – sporul de zâmbet, în administraţia locală, spor să vină îmbrăcat decent sau mai ştiu eu ce sporuri, că are o antenă pe deasupra cartierului (optimizarea cheltuielilor cu funcţionarea statului).
    8. În acelaşi timp trebuie privit cu responsabilitate si realism către nevoile armatei, în mod deosebit către nevoile de dotare şi către nevoile de securitate socială. Stati linistiti, ca se vor gasi găsi soluţiile rezonabile pentru ca atât dotarea Armatei, cât şi problematica socială să fie în mod rezonabil rezolvate!
    9. Anul 2010 este un an dificil pentru Armată şi prin prisma misiunilor externe. Se vor mai reduce si din aceste misiuni în perioada următoare.
    10. România a hotărât să-şi mărească efectivele pentru a fi un co-participant la efortul general, ca războiul din Afganistan să fie câştigat în următorii doi-trei ani!.

  3. Piksuleanu says:

    Prin anii 90”, măria sa dl. Iliescu cerea armatei să se sacrifice pentru că țara n-are bani destui. Tot la un bilanț. Ceea ce ne spune măria sa, dl. Băsescu, pare copie perfectă a ce a spus precedesorul său. Să-și fi adaptat discursul penru prezent? Alte ministere nici măcar nu fac un bilanț. De frică?

  4. mega2005 says:

    Imi aduc aminte de un Congres al PCR unde un domn/tov Parvulescu…i-a tras-o verbal lu nea Nicu spunand lucrurilor pe nume in plenul adunarii,…m-as fi asteptat ca vreun general mai cu sange in instalatie sa-i spuna lu Base ca Armata pe care cica el o conduce s-a cam saturat de directivele lui de doi bani …si poate s-ar fi gasit vreunul daca Base n-ar fi venit insotzit de cine credeti ???…de doamna baschetbalist/Procuror general Kovesi si parca domnul peltik ministru al “injustitiei”…imi scapa numele de important ce ste,..ah,..da .., unul predoiu.
    Va intreb: ce dracu au cautat au cautat aia la MApN???…nu cumva in scop de intimidare???

  5. mega2005 says:

    Si mai e ceva…uitandu-ma la poza ce insoteste acest articol nu pot sa nu remarc pozitia corpului si mimica fetei a domnului colonel “de negru” din prim plan…exprima, poate intru-totul, moralul si mai ales atitudinea militarilor
    activi din Armata!!!
    Daca nu se vede bine incercatii cu un zoom de 125-150% si vedetzi ce am vrut sa spun!!!
    LA ANU SI LA BILANTZ!!!

  6. lucius says:

    Mega2005, sa stii ca ai spirit de observatie.
    Ca o culme a ironiei, “respectivul”, din cate imi aduc aminte, facea parte din “mintile luminate” ale armatei.