Admitere Materat - UBB Cluj-Napoca - Managementul Securității în Societatea Contemporană

Bulgaria renunţă la achiziţia directă de F16 second-hand în favoarea unei licitaţii

Aflată într-o situaţie similară României privind necesitatea reînoirii avioanelor aviaţiei militare, Bulgaria a anunţat că renunţă la atribuirea directă a contractului de achiziţie a avionului multirol american F16 second-hand de la Lockheed Martin.

Ministrul bulgar al apărării, Anyu Angelov, a anunţat că s-a decis să se organizeze o licitaţie, aceasta urmând să se desfăşoare până la sfârşitul anului.

„Nu contează dacă vom alege aparate noi sau second-hand, va fi o licitaţie pentru că încredinţarea directă poate conduce la corupţie. Până la sfârşitul anului, după o analiză serioasă a strategiei de apărare a Bulgariei, vom demara procedurile pentru a alege cea mai buna soluţie, după care vom semna contractul pentru livrarea avionului multirol. Nu contează dacă avionul care va înlocui MiG-urile 21 şi 29 va fi un F16 sau Gripen, este doar o chestiune de opţiune”, a mai declarat Anyu Angelov.

Bulgarii, la fel ca şi românii, au optat pentru F16 second-hand americane, dar o variantă mai performantă decât cea propusă de americani Bucureştiului. La scurt timp, cu doar o zin înainte de a face oferta românilor, Saab, producatorul avionului multirol Gripen, a lansat o contraofertă în condiţii de plată foarte avantajoase (acelaşi preţ).

Potrivit Financiarul, “surse militare de la Bucureşti, susţin însă că în cazul ţării noastre nu se va renunţa la încredinţarea directă către americani pentru că aşa a hotărât Preşedintele Traian Băsescu, care se află în spatele deciziei CSAT. Şi, ţinând cont de majoritatea portocalie din Parlament, este clar că o astfel de hotărare ar trece fără probleme”.

sursa: Financiarul

Etichete: , ,


Redactia nu-şi asumă responsabilitatea asupra conţinutului comentariilor cititorilor. În situaţia în care acestea conţin un limbaj necivilizat ne rezervăm dreptul de a le opri de la publicare. De asemnea invităm comentatorii să se refere strict la subiectul aflat în dezbatere şi să nu aducă atingere demnităţii altor persoane. Vă invităm pe toţi la o dezbatere civilizată, argumentată bazată pe respect.

7 Responses to “Bulgaria renunţă la achiziţia directă de F16 second-hand în favoarea unei licitaţii”

  1. Ravenmaster says:

    Interesant! As dori sa stiu si eu de unde gasesc bulgarii bani, chiar daca fac licitatie, pentru avioane noi. Bulgaria deja a injumatati contractele de livrare pentru C-27 si SuperPuma, iar bugetul apararii a fost redus cu 10%.

  2. Bure Bista says:

    Domnule Ravenmaster,

    Incepeti sa-mi deveniti simpatic (caci va doar admiram calitatea comentariilor).

    Aici nu e vorba de bani. Ci de atitudine. Adica ne batem sau nu joc de banul public?
    Revenind la Bulgaria. Aceasta este semnatara a Codului european pentru achizitii militare si Offset. Poate problema vine de acolo. Nu stiu.

    Noi refuzam sa semnam exact din aceasta cauza. Nu ne mai putem face de cap cu achiziţiile de prin Israel şi SUA.

    Sper sincer ca oficialii militari citati de Financiarul sa nu existe, dar oare e asa? Prea multe semne ne indreptatesc sa-i credem.

    Personal ca român (care se trage din daci – e o gluma, habar nu am) ma simt jignit de cum pune problema administraţia româneasca. Si mai uit la contractul cu fregatele englezeşti şi-mi cam dau seama spre ce mergem. Dar mă uit şi la afacerea modernizării MIG21 LanceR şi-mi traduc înspre ce tip de contract de îndreptăm.

    Sper ca bulgarii ne-au oferit o lecţie, chiar cea a demnităţii (care ne cam lipseşte) şi să ne revenim până nu ajungem în cărţile de antologie privind cum se atribuie comenzile publice în România (vezi istoricul tuturor marilor contracte publice şi privatizări).

    Oricum ne străduim să ne facem de râs în Europa.

    Degeaba ne-au spus europenii că facem o mare greşeală cu Bechtelul, am perseverat. Acum urmează Gold Corporation. Economia românească e cuplată cu UE şi NU VA FI NICIODATĂ cuplată la cea americană.

    Toate cele bune

  3. Popescu says:

    Interesant. Dar Ro de unde gaseste banii? Nici noi nu ne simtim prea bine.

  4. Ravenmaster says:

    Ba nu e vorba de nici un fel de atitudine, ci de bani si ce capabilitati se ofera. Nu stiu care sunt sursele Financiarului, dar trustul de care apartine a tot prezentat punctul de vedere al Saab. Voiculescu crede ca ii pica vreun contract sau ia vreo spaga (vezi contractele Gripen din Ungaria si Cehia, care s-au dat pe spaga). Nu cred ca bulgarii ne-au oferit vreo lectie a demnitatii, mai curand a nesabuintei, complicandu-si situatia. Cand nu ai bani sa-ti platesti achizitiile de tehnica militara noua, te mai apuci de una de la zero??? Ori amani ori iei la mana a doua.
    Afacerea Mig-21 a fost buna pentru romani – ai avut acces la tehnologie competitiva cand nu aveam bani nici sa respiram. Nici una din acuzele de spaga in cazul asta nu a fost substantiate sau dovedite. Da, au cazut 10 miguri, dar asta e, platforma orice ai fi facut nu o puteai schimba.
    Cat despre fregate – Romania nu a fost singura tara nou intrata in NATO care a luat nave la mana a doua – Polonia si Bulgaria au luat cate trei fregate SH, bulgarii luand chiar relicve…
    Pentru Romania achizitia de F-16 nu inseamna ca se conecteaza la economia americana si nu insemna mare lucru din punct de vedere politic. Inseamna ceva in termeni militari – atata tot. Economia romaneasca e bine ancorata in cea europeana, iar americanii nu se inghesuie sa investeasca in Romania – tocmai din cauza coruptiei. In SUA daca o companie americana da spaga unui guvern strain poate fi urmarita in justitie. Cat despre Bechtel – acolo trebuie sa-i multumim lui Bombonel, care spera ca se pune bine cu SUA inainte de alegerile din 2004 si in al doilea rand baietilor de la CNADNR care confirma in continuare ca nu pot construi autostrazi si doar ca pot lua spaga de la oricine. (Nu stiu daca Bechtel a dat spaga la CNADNR, dar contractul le-a fost servit pe tava de catre Adrian Nastase)

  5. cocorul says:

    Tot timpul ne-am plans ca nu avem bani. In ultimii 20 de ani s-au cheltuit sume suficiente cat sa fi fost armata inzestrata cum trebuie. S-au dus insa si multi bani pe lucruri nefolositoare. Macar din ce mai producea industria de aparare in primii ani dupa ’90 statul putea sa aloce mai mult pentru bugetul apararii. Iar la negociere si gasirea unor variante de finantare pe termen lung care sa ne avantajeze, nu prea avem specialisti. As spune chiar ca nu avem deloc. In rest, cursuri la greu platite in tari cat mai departe de Romania, iar cei care fac aceste cursuri ori ies la pensie, ori sunt pusi in functii care nu au legatura cu ceea ce au invatat.

  6. vios says:

    Bulgarii, daca nu vor lua F-16 second, vor lua Gripen, fiindca oricum altceva nu-si permit. Ok, e problema lor, dar depinde ce pachet cuprinde Gripen-ul, fiindca s-ar putea sa nu-si permita echipare completa, si-atunci tot nimic vor avea. La vremea lui, Mig-ul 21 Lancer, a fost cel mai modern avion din cadrul statelor ex-comuniste. La un miting aerian din Ungaria, in 1999 daca nu ma-nsel, pilotii maghiari care zburau si ei Mig-ul de zeci de ani, i-au invidiat pe cei romani pentru performantele sale. Ungurii chiar au cochetat cu modernizarea Mig-urilor la Aerostar Bacau. Croatii chiar au facut-o! Deci nu cred ca este cazul sa-l denigram (Mig-ul 21). E-adevarat multe contracte sunt cu semnul intrebarii, dar comertul cu armament se face pe baza mitei si a lobby-ului politic (asta in toata lumea). O fac si americanii, si europenii, si rusii, si toata lumea care vrea sa vanda arme. Numai Romania este “Fecioara” care cere voie UE, si-altor organisme internationale sa vanda ceva-fiindca piete am avea, dar nu putem vinde caci n-avem voie (embargou si alte chestii). De pe locul 5 in lume, inainte de 1989, suntem undeva la coada, pana si Bulgaria este inaintea noastra.

  7. Ravenmaster says:

    M-am uitat zilele astea pe novinite.com care are sectiune pe aparare si nu mentioneaza nimic despre vreo licitatie pe multirol sau ca ar dori Bulgaria avioane Gripen. Nici o cautare pe google mai serioasa nu a confirmat stirea. Inclin sa cred, pana la proba contrarie, ca stirea din Financiarul fie este eronata, fie este redactata prost.