Admitere Materat - UBB Cluj-Napoca - Managementul Securității în Societatea Contemporană

Câteva date despre cum şi-a integrat Polonia flota de F-16 cumpărată de la americani

F-16 CD la baza Poznań Krzesiny foto wikipedia

Prezentat ca un succes strategic şi economic, contractul de achiziţie a celor 48 de avioane F-16 noi americane de către Polonia, se pare că are numerose probleme ce ţin de costurile foarte mari de operare, de cele pentru asigurarea logistică şi mentenenţă dar mai ales de instruirea piloţilor polonezi.

Conţinutul materialului de mai jos, face parte dintr-o prezentare făcute de oficiali polonezi în cadrul unei dezbateri despre problemele legate de integrarea F-16 în Polonia.

Instruirea piloţilor prost planificată

În 2003, Polonia a cumpărat 48 de avioane de luptă F-16. Primul avion a aterizat la baza aeriană din Krzesiny în noiembrie 2006. Livrările au fost finalizate în 2008. Trebuia ca piloţii Forţelor Aeriene Poloneze să fie instruiţi în SUA, însă organizarea a fost deficitarp astfel încât, în 2010, Polonia avea tot atâţia piloţi instruiţi câte avioane achiziţionase. În 2012 Forţele Aeriene Poloneze trebuiau să aibă 72 de piloţi istruiţi. Deşi acum pregătirea acstora are loc în Polonia, FA poloneze au planificată şi aprobată posibilitatea de a instrui piloţi în SUA până în 2015 (dar nu mai mult de 3-4 pe an). Doar 6 piloţi au fost instruiţi în Polonia până la sfârşitul lui 2011.

Mentenanţa avioanelor nu este încă integrată în Polonia

În ciuda diverselor planuri de a crea un centru de servicii în Polonia, în cadrul companiei WZL-2 Bydgoszcz, până în prezent Polonia nu şi-a dezvoltat capacitatea de a întreţine avioanele în ţară. De aceea, e nevoie ca mai multe componente ale avionului să fie reparate în SUA. Până la sfârşitul lui 2010, aproximativ 800 de componente au fost trimise înapoi producătorului (ceea ce înseamnă o medie de 200 de componente pe an). Producătorului îi ia 100-110 zile să repare componentele. Mai mult decât atât, problema transportului şi a administrării ocupă atât de mult timp încât se ajunge ca o componentă stricată să nu fie utilizată o perioadă de 216 zile, în medie.

Rata de funcţionalitate/operativitate a avioanelor F-16 este scăzută

Forţele Aeriene poloneze estimează că rata de funcţionalitate a avioanelor F-16 este undeva între 65-70%. Asta înseamnă că doar 30 din cele 48 de avioane sunt pregătite de luptă. Surse neoficiale susţin că doar 10 din cele 32 de avioane de la baza aeriană Krzesiny sunt pregătite de luptă. Un raport a arătat că, în 2007, un avion F-16 se strica la fiecare 7 ore de zbor (în medie).

Costuri mari pentru pregătirea bazei aeriene şi instruirea personalului de deservire

Modernizarea bazei aeriene din Łask şi pregătirea ei pentru a găzdui 16 avioane F-16 a costat aproximativ 840 milioane de zloţi (aproximativ 400 milioane de euro). Din noiembrie aici va staţiona şi un detaşament al USAF cu avioane F-16, detaşament destinat pregătiri piloţilor polonezi. Conform standardelor americane, Polonia are nevoie de 1.100 de tehnicieni pentru întreţinerea celor 48 de avioane de luptă F-16. Costul pentru instruirea unui tehnician în SUA se ridică la 300.000$.

F-16 cu prea multe defecţiuni tehnice

Problemele legate de fiabilitatea avioanelor F-16 poloneze a început încă de când acestea erau în drum spre Polonia. Unul dintre avioane a fost nevoit să efectueze o aterizare de urgenţă în Keflavik, Islanda, în drumul său dinspre SUA. Generalul Błasik, la vremea aceea Comandantul Forţelor Aeriene Poloneze, a spus că au fost descoperite 1.117 defecţiuni la cele 31 de avioane F-16 livrate Poloniei în 2006 şi 2007.
– 281 defecţiuni au fost descoperite la primirea avioanelor, în timpul reviziilor efectuate la bazele aeriene din Polonia;
– 393 defecţiuni au fost descoperite în timpul întreţinerii operaţionale a avioanelor;
– 343 defecţiuni au avut loc în timpul zborului, 4 dintre ele provocând aterizarea de urgenţă a aeronavelor.

Alături de cele 48 de avioane, Polonia a primit din partea SUA şi un lot de pneuri defecte, ce fuseseră anterior refuzate de Grecia.

Pe 17 ianuarie 2008, unul din avioanele F-16D, cu numărul 4079, efectua un zbor standard de antrenament, la 10.000 m altitudine. Deodată, pilotul a pierdut controlul avionului, care a început să efectueze diverse manevre necontrolabile. Pilotul a recăpătat controlul la altitudinea de 8.000 m. Această situaţie periculoasă a fost cauzată de o defecţiune de software. În mod surprinzător, Maiorul Rogus, ofiţerul de presă al Forţelor Aeriene Poloneze la acea vreme, a spus că în manualul avionului F-16 era menţionată şi acceptată posibilitatea unei pierderi bruşte de 2.000 m altitudine.

Probleme legate de realizarea offset-ului

În cadrul Offset-ului oferit de americani (în valoare de pesnte 4,5 miliarde dolari) era inclusă şi sprijinirea vânzării a câte 100 de avioane poloneze modelel M18 şi M28, împreună cu modernizarea celor din urmă. Se apreciază că SUA a blocat contractul negociat anterior pentru exportul a 10 avioane M28 către Indonezia, prin dezvăluirea de informaţii false, conform cărora Malaezia a cumpărat un număr similar de avioane la aproape jumătate din preţul cerut Indoneziei.

La începutul realizării offset-ului, a fost luată în considerare posibilitatea producerii carcaselor sistemelor de recunoaştere în Polonia. În final, sistemele au fost produse în Israel.

Experţii sunt de părere că până acum nu a existat niciun transfer real de tehnologie între SUA şi Polonia, în partea ce privea aviaţia militară.

În loc de concluzii

Contractul polonez a presupus, în linii mari, achiziţia a 48 F-16 noi, (F-16 C/D Block 52+) ultimă generaţie tehnologic, la pretul de 3,2 miliarde USD, obţinându-se un offset de 6 miliarde USD (investiţii directe americane în economia Poloniei).

Întrebarea care se poate pune în acest context este legată de intenţia României de a achiziţiona 9-12 avioane F-16 la mâna a treia de la portughezi: Dacă la polonezi dupa 8 ani tot nu s-a reuşit integrarea completă, la noi pentru că discutăm de avioane vechi de 30 de ani, nu cumva până le integram acestea nu mai sunt bune de zburat iar tot efortul financiar si uman e irosit aiurea?

InfoMondo Militar

Etichete: ,


Redactia nu-şi asumă responsabilitatea asupra conţinutului comentariilor cititorilor. În situaţia în care acestea conţin un limbaj necivilizat ne rezervăm dreptul de a le opri de la publicare. De asemnea invităm comentatorii să se refere strict la subiectul aflat în dezbatere şi să nu aducă atingere demnităţii altor persoane. Vă invităm pe toţi la o dezbatere civilizată, argumentată bazată pe respect.

13 Responses to “Câteva date despre cum şi-a integrat Polonia flota de F-16 cumpărată de la americani”

  1. sorin says:

    Un articol interesant.Sper sa fie citit de toti fanii F16.
    Cel putin pentru urmatorii 20 de ani,la avioane, solutia ideala pentru Romania ar fi Gripen NG.

  2. szilard says:

    Polonia nu a auzit de criza, ce-i aia ?, conducere pertinenta, solutii optime, la noi coruptie maxima, rupere de utere, solutii proaste din pacate.

  3. Grig says:

    Asta este situatia Poloniei, care a cumparat avioane noi, ultima versiune, in garantie – deci nu platesc pentru repararea celor 800 componente defecte si primesc piese noi sau prelungirea garantiei. In aceasta situatie, ei reusesc sa aiba operationale 70% din avioane (optimist!).
    La avioane mana a 3-a, versiune veche, fara garantie, ce putem cere?
    Mai ales ca bani pentru mentenanta nu vor fi.
    Atentie la suma pe care au platit-o polonezii pentru infrastructura si suma pe care zic ai nostri ca o s-o dea!
    Bluff total si gargara!
    Enjoy la greu!
    BFIT

  4. sorin says:

    Pe un alt blog, cineva afirma ca datele publicate in acest articol, nu sunt adevarate, motiv pentru care adresez rugamintea autorului acestui articol sa ne indice si sursa de unde a preluat aceste informatii.Multumesc frumos, anticipat pentru acest gest.

  5. Fenchea Marius says:

    Tare as vrea sa stiu daca ai nostri ca brazii din MApN il informeaza pe domnul ministru Dobritoiu despre problemele poloneze si despre faptul ca aia au luat offset la greu pe cand noi primim “zero” la cupararea de F 16 second-third hand.

  6. sorin says:

    Ok.Multumesc frumos.

  7. sorin says:

    Pentru ai nostrii, dotarea cu F16 SH este ca si cum ar plati o taxa de protectie unui smecher.Sa nu mai vorbim de combinatiile ulterioare cu smecherul.Acum vorbind mai serios, cu siguranta ca problemele polonezilor nu ii intereseaza absolut deloc.

  8. Fenchea Marius says:

    Multumim de informatiile puse la dispozitie, nu era vorba de vreun blog ci de comentarii facute de unul dintre membrii blogului respectiv.
    Va multumim!

  9. sorin says:

    Marius, esti amabil sa ii trimiti carcotasului in cauza, linkurile postate de realizatorul acestui articol?Multumesc frumos.

  10. tete says:

    Daca tot am fost tara-ti in comunitatea eurpeana de ce sa nu cumparam aparate europene de ultima generatie. Pentru saraci se potrivesc SAABurile.