Admitere Materat - UBB Cluj-Napoca - Managementul Securității în Societatea Contemporană

China îşi produce propriul avion de vânătoarea de generaţia a cincea cu întârziere de 20 de ani

China a început testările primului sau avion de vânătoare de a cincea generaţie, Chengdu J-20.

Această concluzie este susţinută de o serie experţi care au analizat o serie de fotografii, neclare, ale unui noi aeronave, surprinse pe pista de decolare.

Avionul este conceput să concureze F-22 (SUA) şi T-50 (Rusia).

Avionul este considerat un amestec între proiectele americane şi ruseşti ale avioanelor de generaţia cincea. În cursul ultimilor 20 de ani, China a creat propriile sale avioane de vânătoare, însă în colaborare strânsă cu Rusia.

Succesul acestui proiect depinde de mai mulţi factori cum ar fi:

1. Motorul:

– nu se cunoaşte nimic în ceea ce priveşte motorul cu care este echipat aparatul;
– se estimează că avionul va fi propulsat de promiţătorul motor WS-15, care dezvolta o forta de peste 18.000 kilograme-forta, dar aceste motoare nu au depasit pana in prezent stadiul de proiect;
– China nu a reusit sa copieze si sa lanseze in productie fabricarea independenta a motoarelor AL-31F, care echipeaza avioanele rusesti Suhoi Su-27 si diferitele versiuni ale acestora;
– motoarele pentru apratele Suhoi de fabricatie chineza sunt livrate de Rusia sub forma de kit, iar chinezii nu fac decat sa le asambleze;
– motoarele rusesti sunt utilizate si pentru avioanele de vanatoare J-10.
– WS-10, echivalentul aparatului rusesc AL-31F, nu a reusit inca sa egaleze prototipul sau sovietic in termeni de longevitate.

2. Materialele folosite la construcţie:

– una dintre particularitatile avioanelor de vanatoare de a cincea generatie este slabul semnal radar, care necesita utilizarea de materiale compozite. Or, industria aeronautica chineza nu s-a distins inca prin utilizarea acestor materiale la scara larga. Rîmâne de văzut dacă China este capabilă sa conceapa si sa produca materiale compozite moderne pentru avioane.

3. Aparatură radio-electronica

– armele radio-electronicechinezeşti raman net inferioare produselor similare rusesti, americane si europene, desi ecartul se diminueaza progresiv. In consecinta, China se vede obligata sa continue importul de astfel de echipamente.
– la ora actuala, Suhoi Su-30MKK dispune de cel mai bun radar in randul avioanelor de vanatoare chinezesti, si cel mai probabil radarul viitorului aparat va fi elaborat pornind de la detectorul electromagnetic rusesc.

4. Armamentul

– armele utilizate de armata aerului din China sunt in principal copiate de la prototipurile americane, israeliene si rusesti din anii ’60, ’70 si ’80.
– punerea la punct a unor arme de noua generatie ar necesita mult timp, chiar daca Beijingul ar cumpara prototipuri din strainatate, cu atat mai mult cu cat principalii producatori de arme moderne, in special cele destinate aviatiei militare, sunt din ce in ce mai putin dispusi sa impartaseasca aceste tehnologii cu China.

Concluzii:

Încă din anii 1970, China creeaza cu regularitate prototipuri de avioane de vanatoare de noua generatie cu 15 – 20 de ani intarziere fata de liderii mondiali ai industriei aeronautice. A fost cazul aparatelor de a treia si a patra generatie, si fara indoiala asa va fi si in cazul celei de-a cincea generatii: J-20 isi va face aparitia cu 20 de ani mai tarziu fata de americanul YF-22 (prototipul F-22A produs in serie), 17 intarziere fata de rusul MiG-1.44 si 14 mai tarziu decat S.37 (Suhoi Su-47).

Daca deocamdata nu se stie cum va evolua acest proiect, se poate defini insa “fereastra” din piata mondiala destinata acestui produs. Tinand cont de practica traditionala, China va crea probabil un echivalent suficient de functional fata de avioanele ‘serioase’ de generatia a cincea pentru a-l putea vinde in Asia centrala, in Orientul apropiat, in America Latina, in Asia de sud-est sau clientilor africani cei mai solvabili, la preturi de cinci ori mai mici decat concurentii americani si rusesti.

Nu este exclus ca versiunea Chengdu J-20 sa fie echipata cu materiale si arme importate, in special rusesti.

Rămâne cert ca Beijingul va fi obligat in urmatorii 20 – 30 de ani sa importe avioane moderne de vanatoare.

sursa: RIA Novosti

Etichete: , ,


Redactia nu-şi asumă responsabilitatea asupra conţinutului comentariilor cititorilor. În situaţia în care acestea conţin un limbaj necivilizat ne rezervăm dreptul de a le opri de la publicare. De asemnea invităm comentatorii să se refere strict la subiectul aflat în dezbatere şi să nu aducă atingere demnităţii altor persoane. Vă invităm pe toţi la o dezbatere civilizată, argumentată bazată pe respect.

One Response to “China îşi produce propriul avion de vânătoarea de generaţia a cincea cu întârziere de 20 de ani”

  1. Lucian* says:

    Nu cred ca China isi pune problema de a depasi competitia.
    Pt ei este mult mai importanta ca prin aceste proiecte sa ramana pe piata mondiala si sa nu se autoexcluda din cercetarea si producerea de avioane de lupta. Ruland aceste proicte isi vor asigura atat o parte din avioanele necesare cat si know-how-ul de a produce niste avioane care pot da de furca altor aparari antiaeriene.
    Ceea ce este cu adevarat importanat este ca ei nu-si ingroapa singuri industria pe motiv ca sunt altii mai avansati.
    Ca sa fiu “rau”: ce ar putea opune Romania la un asemenea avion? MIG21 Lancer?Practic nimic! Am vaga banuiala ca acest avion trece lejer peste ceea ce ar putea un F16 A/B vechi de 20 de ani.
    Cred ca o comparatie mai corecta a acestui avion ar fi fost cu actualele avioane din dotarea statelor.
    Tinand cont de vecinii Chinei, singurii care ar putea pune probleme ar fi Rusia si Rusia nu ar avea nici un interes in a face din China un dusman.
    China nu este atat de inapoiata pe cat se crede si modul chinezesc de a aborda asemenea probleme este mult mai energic decat o fac multe alte tari.
    Din pacate Romania si-a cam omorat singura mare parte din capacitatile industriale fara sa aibe nimic in schimb. Daca Romania ar trebui sa refaca vreuna din industriile distruse, atunci ar trebui sa inceapa de la zero deoarece si ultima farama de cunostinte a disparut de mult.
    Un exemplu putin fortat: daca maine s-ar repara submarinul Delfinul, cine ar putea sa-l opereze din Romania? NIMENI!
    Puneti voi mai departe semnele care inlocuiesc apelativele injurioase cu adresa la politicienii care ne-au adus in aceasta situatie de lume a treia.
    Fiecare tara are conducatorii pe care ii merita (Aristotel).