Admitere Materat - UBB Cluj-Napoca - Managementul Securității în Societatea Contemporană

Cum se vede înzestrarea Armatei în 2012

Într-un interviu pentru Observatorul Militar nr. 50 – 51 (21 – 31 decembrie 2011), locţiitorul şefului Departamentului pentru Armamente (DpA), generalul-maior ing. Cătălin Moraru, a prezentat care sunt priorităţile privind înzestrarea Armatei în anul 2012.

Achiziţia avionului multirol proiect prioritar

Contrar aşteptărilor (redacţiei noastre n.a.) Cătălin Moraru a făcut aprecieri legate inclusiv de înzestrarea aviaţiei militare române (ROAF) cu un avion multirol necesar înlocuirii învechitelor şi ieşitelor din uz MiG 21 LanceR.

În opinia lui Morar “dintre programele strategice de înzestrare care sunt încă în pregătire, cel mai avansat până în prezent este cel de achiziţie al avionului multirol”. Morar  apreciază că “Pentru anul 2012, proiectul prioritar consider că se va referi la achiziţia avionului multirol, care, cel puţin din prisma resurselor, va avea influenţă şi asupra celorlalte programe de înzestrare”. Această achiziţia va afecta însă celelate programe de înzestrare şi se bazează în momentul de faţă doar pe fondurile din bugetul MApN. Cu toate acestea Morar susţine că va începe analizarea posibilităţii realizării achiziţiilor doar cu fondurile din acest buget; “Dacă va exista şi o altă soluţie de finanţare, aceasta nu poate decât să ajute derularea programului, dar procedura va fi stabilită atunci când toate elementele vor fi clare, dintre toate, cel mai important, în momentul de faţă, se referă la identificarea soluţiei de finanţare”, aţinut să precizez locţiitorul şefului DpA.

Morar a recunoscut că presiunea asupra achiziţiei este “generată de faptul că resursa pentru avioanele MiG 21 Lancer se va epuiza în anul 2015″ (ultimul dintre MIG21 LanceR aflate în dotare celelete ieşind treptat până atunci n.r.) dar şi mai grav pare a fi faptul că “în aceeaşi perioadă ies din utilizare şi sisteme de apărare aeriană cu baza la sol”.

Trecând dincolo de dezbaterea politică lansată de decidenţii români în privinţa opţiunii pentru achiziţia unui avion de fabricaţie american, justificat prin parteneriatul strategic româno-american, rămâne în discuţie neputinţa şefului de la MApN de a obţine un buget puţin mai mare pentru înzestrarea de nivel strategic. Declaraţii de genul “vom achiziţiona câte un avion pe an” (secretarul de stat Ozunu n.r.), “Sperăm că vom putea, printr-un efort, cu banii pe care îi avem, încet, dar sigur, să putem să cumpărăm acele avioane pe care întreaga zonă NATO le are, F-16″ (Oprea n.r.) creează şi mai mult impresia de improvizaţie, neputinţă politică şi managerială, subordonare politică la nişte interese nu tocmai naţionale.

Sperăm sincer că locţiitorul de la DpA, în lipsa unui şef, va identifica cea mai bună soluţie pentru aviaţie şi poate pentru industria de apărare, soluţie care va reuşi să eclipseze tot felul de interse generate de această importantă achiziţie.

Despre transportorul pe care-l aşteaptă infanteria de mulţi ani

În afara achiziţiei cu avioane/avion multirol prevăzut, cei de la DpA apreciază că programul de înzestrare cu transportoare va continua şi în 2012 e drept la nivel experimental.

“Un produs destinat trupelor din teatrele de operaţii este transportorul blindat pentru trupe, un proiect realizat de Compania Naţională ROMARM la Uzina Automecanică Moreni, care, în prezent, se află într-un stadiu de dezvoltare la nivel experimental, dar care constituie un program de înzestrare prioritar pentru MApN” a afirmat generalul-maior Moraru.

Potrivit acestuia “au fost efectuate primele teste, cu rezultate foarte bune, carcasa  realizată de industria românească a rezistat la nivelul de protecţie balistică 3. Mai este mult de lucru, dar rezultatele sunt îmbucurătoare şi asta ne dă speranţe pentru viitor. Ar fi o soluţie foarte bună pentru România să avem un transportor  făcut aici. Noi ne-am propus să fie realizat, în special, pentru nevoile Armatei Române, dar nu excludem şi posibilitatea de a-l exporta. Avantajele sunt foarte mari, avem sub control procesul tehnologic, mentenanţa şi asta nu doar pe o perioadă scurtă de timp, ci pe întreg ciclul de viaţă al produsului şi la costuri controlabile şi rezonabile.”

Lipsa unui transportor adecvat a făcut ca militarii români din Afganistan să folosească bătrânele TAB-uri produse în anii 70-80 (aceleaşi care au fost dislocate în 2002) sau mai nou transportoare împrumutate de la armata americană.

Excelentă intenţia! Să sperăm că va fi dublată de profesionalismul celor de la Moreni şi în sfârşit o capabilitate bună a industriei de apărare româneşti va fi revitalizată.

O nouă armă de asalt

La nivelul armamamnetului individual MApN are în derulare un program de dotare cu o armă nouă, arma de asalt calibrul 5.56 mm, produsă la Uzina Mecanică Cugir.

Potrivit lui Morar au fost produse trei arme, aflate la nivel de dezvoltare între model experimental şi prototip. Acestea se află la Agenţia de Cercetare pentru Tehnică şi Tehnologii Militare (ACTTM), în vederea testării de dezvoltare. “Programul de testare se va desfăşura şi în anul 2012 şi, în funcţie de rezultatele obţinute, vom finaliza procesul de dezvoltare şi vom începe achiziţia produsului şi testarea operaţională la trupe.” a precizat Morar.

Despre avionul fără pilot mini-UAV

Cel de-al treilea proiect este avionul fără pilot mini-UAV, pentru cercetare. Potrivit lui Morar UAV-ul se află în “ultima fază încheiată se referă la îmbunătăţirea liniei de comunicaţii dintre staţia de sol şi mini-UAV”. “În momentul de faţă, acest proiect aparţine ACTTM, dar sunt bine-venite colaborările cu parteneri industriali, afirmă generalul-maior Moraru. Pentru mini-UAV există o colaborare la nivel naţional, am organizat o întâlnire cu celelalte instituţii din sistemul naţional de apărare şi ordine publică şi aceste structuri s-au arătat interesate de acest proiect şi s-au hotărât să contribuie toate, cu elementele de excelenţă şi cred că împreună vom putea dezvolta un produs românesc foarte bun. Nu este nevoie de foarte mulţi bani pentru realizarea UAV-ului, apreciez că fondurile, cel puţin pentru momentul actual,sunt suficiente. Problema va fi când se va trece de la faza de dezvoltare de la model experimental, prototip, la o fază de producţie de serie. Pentru investiţiile ulteriorare, inclusiv linie de fabricaţie, va trebui găsit un partener industrial capabil şi doritor să-şi asume investiţiile, lucru care, probabil, va fi destul de tentant, fiabilitatea şi preţul scăzut către care tind cei ce au proiectat acest UAV, făcându-l, în cazul reuşitei proiectului, o investiţie bună. Şi aici am ţinut cont de faptul că dorim produse performante şi ieftine şi ţintim şi pieţele externe. Faţă de produse similare produse de alte companii, acest UAV va fi mult mai accesibil ca preţ. Viitorul va aparţine acestui tip de sisteme, fără nici un fel de îndoială.”

Va continua înzstrarea cu avioane scurt-mediu curier, C-27J Spartan

În anul 2011 a continuat achiziţia avioanelor de scurt-mediu curier, C-27J Spartan, numerele patru şi cinci urmând să ajungă în ţară până la finele lui 2011.

Celelate 2 (7 avioane sunt prevăzute a fi achiziţionate în acest program), ultimele două urmând a fi achiziţionate cel mai târziu în 2013, dar este posibil şi în 2012, aflăm de la locţiitorul şefului DpA.

Potrivit lui Morar “Programul merge bine şi ne străduim să-i menţinem parametri de performanţă prevăzuţi. Acest program a avut şi un pachet de offset foarte bun. Unul dintre avioane are un modul MEDEVAC şi anul viitor avem în plan achiziţionarea unui sistem de stingere a incendiilor, care, de asemenea, va putea fi instalat la bordul oricăruia dintre avioanele C-27J Spartan.”

În loc de concluzii

Se pare că din birourile din clădirea din Dealul Spirii înzestrarea Armatei se vede bine. Lucru care ar trebui să bucure militarul de rând şi comandanţii care îşi vor putea îndeplinii misiunile în condiţiuni normale.

Le dorim mult succes celor de la DpA care vor avea de înfruntat pe lângă lipsa banilor şi interese politicianiste promovate de oameni fără aplecare spre problematica înzestrării.

InfoMondo Militar

sursa: Observatorul Militar Nr. 50 – 51 (21 – 31 decembrie 2011)

Etichete: , , , , , ,


Redactia nu-şi asumă responsabilitatea asupra conţinutului comentariilor cititorilor. În situaţia în care acestea conţin un limbaj necivilizat ne rezervăm dreptul de a le opri de la publicare. De asemnea invităm comentatorii să se refere strict la subiectul aflat în dezbatere şi să nu aducă atingere demnităţii altor persoane. Vă invităm pe toţi la o dezbatere civilizată, argumentată bazată pe respect.

15 Responses to “Cum se vede înzestrarea Armatei în 2012”

  1. dorimiu says:

    CAMARAZI, hai să ne uităm cum elena udrea inaugureaza (intamplator de ziua ei) pârtie după părtie, tocând milioanele Bugetului, hai să ne uităm la cozile de dobitoci care aşteaptă să pupe mâna unei analfabete, absolventă a Colegiului Naţional de Apărare (sic!) şi să aşteptăm luna ianuarie când se va amputa 16% din Norma de hrană. Să nu luăm nici o atitudine, să lăsăm să ne reprezinte cei MUŢI (=numiţi), cu Salariul de Merit băgat pentru al 3-lea an in salariu! Deci, NICI UN CUVÂNT! Vă rog!

  2. sorin says:

    Cu toate ca dotarea armatei noastre este in general arhaica, totusi ma indoiesc ca in 4 ore, rusii ar putea ocupa militar toata Romania.Nu uitati cat a durat campania militara in Cecenia sau in Georgia.

  3. vlad says:

    De ce factorii decizionali doresc sa cumpere F16 block 50/52, si nu opteaza cel putin pentru block 52 plus, daca nu block 60?Totul tine de bani sau avem restrictii la aceste versiuni?

  4. Fenchea Marius-Eugen says:

    Eu nu inteleg cand ai o solutie de finantare de la alta firma si alta tara de ce mergi orbeste pe F 16 Block 50/52 ? Doar fiindca la orizont se infiripa un comision? Cu piloti egali F 16 Block 50 /52 este sub nivelul lui Gripen C/D la toate capitolele care tin de lupta aer-aer si in caz de conflict 2 forte egale una dotata cu F 16 si una cu Gripen cel mai mare impact dintre cele 2 le-ar avea pentru un adversar cea cu Gripen, principala misiune a RoAF in caz de conflict este aceea de a nu pierde suprematia aeriana deasupra teritoriului national, si indiferent ce ar spune fun-ii F 16 cu privire la capacitate de atac la sol fara sa ai asigurata intai suprematie aeriana limitata nu o sa fi in stare sa lovesti tinte de la sol deact in misiuni sinucigase.
    Pana nu se ia in calcul o achizitie transparenta de genul cele facute de Elvetia imi pare rau sa spun dar Armata Romana isi merita soarta, oare niciun general de aviatie sa nu mai aiba acolo sus coloana vertebrala?

  5. sorin says:

    Inclusiv generalii de aviatie sunt avansati si numiti in functii de conducere de catre politicieni, asa ca treaba cu coloana vertebrala …..Vrei sa devii general, atunci trebuie sa te supui politicienilor, daca nu, nu mai ajungi general, sau nu vei ocupa o functie de conducere.Basescu vrea F16, si va fi F16, daca vor fi bani pentru achizitie.Basescu este un patriot, insa din punctul sau de vedere, vrea sa cumparam F16, pentru ca sa consolideze relatia militara a Romaniei cu SUA.Asa gandeste el.Chestia ca dupa F16, se va cumpara F35, este praf in ochi.
    La multi ani.

  6. anonim 1a says:

    Cred ca este foarte important ce tip de avion cumparam , cate si cu ce sume. Aviatia este scumpa insa este necesara. Daca insa contractele de achizitie vor fi gestionate de aceiasi ghinarari de cartoon network……m-am lamurit. S-a vazut ce a insemnat modernizarea celebrelor lancer……costuri imense, total nejustificate…inclusiv numarul imens al avioanelor supuse modernizarii…..si nimeni nu a raspuns cel putin pana in prezent petru acest jaf..Idem cu celebrele pume….Desigur, nu e prea tarziu…..pentru tragerea la raspundere a celor ce au gestionat acest jaf…..In alta ordine de idei, industria noastra de aviatie( cat a mai ramas din ea) ar putea participa la realizarea (licenta)unor componente ale aeronavelor si motoarelor in cauza iar costurile ar fi mai mici si am mai da de lucru si specialistilor nostri.

  7. anonim 1a says:

    LA MULTI ANI 2012 !

  8. szilard says:

    Oare nu le explica nimeni la ” conducatorii tarii ” ca o armata inzestrata inseamna, in primul rind, a avea un numar rezonabil de AVIONE DE LUPTA, masinaria suprema de lupta care inglobeaza virful tehnologiilor si a celor mai recente descoperiri tehnice, care poate decide un razboi conventional sau neconventional in citeva zile. Auzi ce zice :arme de calibrul 5,56 . Nu ma innebuni !

  9. anonim 1a says:

    Aveti perfecta dreptate. Arme cal. 5,56? Ce sa faci cu ele? Sa vanezi iepuri de casa? unt necesare avioane de vanatoare-interceptare/multirol, intr-un numar rezonabil, nu cum ati facut tovarasi ghinarari cu lancerul….ati modernizat peste 100 buc cu costuri imense….si rezultate yok!

  10. ceterasu69 says:

    sincer aviatzia este cel mai de pret si mai ales ce istorie avem eu as zice domnilor parlamentari daca tot vreti sa faceti macar odata ceva pentru tara asta lasati deoparte aburerile americanilor sau al altor tari si ganditiva pentru tara asta avem o suma de roni pentru inzestrare hai sa nu o cheltuim cum au facut cu mig21lancer si mai ganditiva ca si rusia au avioane foarte bune la preturi accesibile sau daca vreti ceva atuncea cumparati avioane noi tot timpu se arunca bani pentru nimicuri 10% pentru investitie 90% pentru buzunarul vostru …..voi va cumparati mercedesuri scumpe sa aveti la parlament si trimiteti soldati in fier vechi in misiunile unde multi siau pierdut viatza armata romana ne face sa fim mandri ca santem romani

  11. Terente says:

    Domnu’ geopolitician ceterasu69, poate puneti un pic mana pe gramatica limbii romane inainte de a da sfaturi din astea, cum altfel decat geopolitice….
    “ganditiva” (de “doo” ori), “siau”, “atuncea”, plus simpa completa a semnelor de punctuatie si a majusculelor. De diacritice nu pomenesc, nici calculatorul meu nu le are instalate.

  12. ceterasu69 says:

    prietene sint plecat de 8 ani din tara asa ca mai gresesc da asta nu conteaza ceaia ce conteaza este cu ce avioane o sa ne inzestram armata iar noi ne batem capul in timp ce parlamentari deja au cam hotarit ce vreau si o sa vedeti avioane f16 uzate si o sa va spun si de ce..se pot spala bani frumosi mai ales ca o sa fie necesar piese de schimb etc unde se pot spala bani frumosi ca si cu mig21lancer ……sincer ami place armata si iubesc romania si sunt mandru ca sunt roman da e pacat de conducerea tarii ….

  13. Petru says:

    Acuma ce va imaginati cu venirea guvernului ponta credeti ca o sa se faca minuni nu se pot face mare lucruri in ceace privesc programele da eu las intreba pe domnul presedinte de ce nu vine la sala palatului cu o masina veche de peste 30 de ani ca sa iti ei angajamente ca splimentezi trupele in afganistam da cum ii trimitg cu taburi din aníi 70 eu cred ca primul lucru care ar putea sa faca e sa treaca la confiscarea averilor obtinute prin frauda in felul asta sar gas bani pentru inzestrarea armatei române

  14. petru says:

    domnilor sau fisticit cele 2 guverne ca sa 48 de avioane multirol puteti deaici sa deduceti ca tara noastra e condusa de interese personale si nu de altceva .sa trecem la achizitia de f16 au zis sa ea 48 apoi dupa citiva ani au zis sa ea 24 ear acuma sa hotarit sa ea 12 rable care nu se intreaba ministru asta dusa da stai ca blok 15 sa isi puna intrebarea de cind numai zboare ca la americani sub blok 40 nu prea mai zboara da baietii destepti ce au zis luam blok 15 ca iese comisionul si nu numai odata decite ori asiguram mentenanta la avioane ca e blok 15 si nu se mai fabrica de zeci de ani .ca sa dai 600 de milioane pe niste avioane mai tinere cu zece 15 ani ca migurile eu zic ca e o afacere din care poate iesi comisionul ca asa se gindesc baietii nostrii destepti