Admitere Materat - UBB Cluj-Napoca - Managementul Securității în Societatea Contemporană

Despre avioanele F16 de la portughezi (scurt istoric) şi posibila lor achiziţie

Ministrul Apărării Naţionale, Corneliu Dobriţoiu, prezent la “Aeronautic Show 2012″ pe data de 22 septembrie a declarat că ” România respectă la literă toate directivele Uniunii Europene în ceea ce priveşte achiziţia avioanelor multirol F-16 din Portugalia”.
“O să ieşim cu o propunere de decizie la nivelul CSAT. Suntem în concurenţă, după cum ştiţi, cu bulgarii. Referitor la achiziţie, vă asigur pe dumneavoastră, pe toţi cetăţenii României, inclusiv partenerii din UE, că România respectă absolut toate directivele UE pentru această achiziţie, la literă”, a spus ministrul referindu-se la achiziţia avioanelor multirol din Portugalia.

Ministrul a mai spus că “deşi există temeri cum că ar trebui organizată o licitaţie, aşa cum cere Comisia Europenă, avioanele vor fi cumpărate în cadrul unui acord interguvernamental privind tehnica militară în uz, ceea ce elimină necesitatea organizării unei licitaţii.

Corneliu Dobriţoiu a declarat pentru agenţia Agerpres, în luna august, că România ar putea cumpăra F-16 din Portugalia, starea avioanelor fiind una “foarte bună”.

Scurt istoric al avioanelor  F-16 de la portughezi

Avioanele de luptă F-16 au intrat în dotarea forţelor aeriene portugheze prin Programul Atlantis I si Atlantis II, demarat odată cu semnarea unei Scrisori de acceptare a ofertei, în august 1990. Acordul a fost considerat drept o plată parţială pentru utilizarea (de către SUA) a Bazei aeriene Lajes din Insulele Azore. Acordul includea nu numai livrarea a 20 de avioane F-16 bloc 15OCU (17 clasa A şi 3 clasa B) cu motoare de PW, dar, de asemenea, şi sprijin logistic iniţial,piese de schimb, echipamente de sprijin, manuale, ghiduri pentru piloţi şi pentru personalul care asigura întreţinerea avioanelor, manuale de instruire, participarea la grupul de coordonare tehnică F-16, la programul de integrare structurală, la programul de îmbunătăţire a sistemului de război electronic (EWSIP-Electronic Warfare Systems Improvement Program).

Avioanele au fost nou-construite la standard Block 15OCU, ceea ce le face aproape identice cu ADF F-16 (Air Defense Fighter).

Avioanele au lumina de identificare pe partea pe care este fixat ciocul avionului.

Modelele din clasa B nu dispun de antena HF.

Configuraţia avionului este aproape standard, dar a fost îmbunătăţită cu un element: laser Gyro Ring, unghi amplu HUD.

Primele 2 avioane au fost livrate pe 18 februarie 1994, iar alte 4 avioane au fost livrate pe 18 iulie în acelaşi an.

În 1996 forţele aeriene portugheze au solicitat 25 de F-16 clasa A/B din excedentul forţelor aeriene americane, împreună cu 5 F100-PW-220E motoare de schimb.

Costurile estimate au fost de 258 milioane dolari. Avioanele Block 15 second-hand urmau să fie utilizate pentru atac la sol (înlocuind cele 50 A-7P) începând cu 1998.

Pe 20 noiembrie 1997, Pentagonul a anuntat ca a pus la dispozitie pentru a fi transferate 25 de avioane second-hand F-16A / B Bloc 15 Falcons de la fortele aeriene americane.
Avioanele erau transferate cu titlu gratuit (Portugalia le putea aduce în Europa, fie dez-asamblate, fie de către piloţi portughezi. Portugalia urma să cumpere motoare noi şi piese de schimb).

Pe 14 noiembrie 1998, guvernul portughez a dat undă verde pentru achiziţie. Contractul includea 25 de avioane folosite (21 clasa A si 4 clasa B) urmând să fie re-motorizate cu motoare F100-PW-220E.Dintre acestea, doar 20 de avioane urmau să formeze un escadron de atac. Celelate cinci avioane puteau fi folosite ca “surse de rezervă”.

Potrivit presei scrise cele 20 de avioane au fost modernizate pentru zborul de zi şi noapte, indiferent de condiţiile meteo. Valoare totală a achiziţiei a fost de aproximativ 268 de milioane de dolari şi includea transferul avioanelor, kiturile de modificare, suportul logistic şi programul de instruire, urmând ca plata să se faca departajat pâna în 2004. Scrisoarea de accept a ofertei a fost semnată în 30 noiembrie 1998, pentru 25 de avioane F-16 si 20 de kituri de modernizare.
Toate avioanele s-au aflat în hangarele fortelor aeriene americane, au fost transferate în Portugalia (aliat al NATO)
printr-un amendament – Amendamentul regional de sud pentru export şi control al armelor – şi au fost modernizate în ţară.Din 2001 angajaţii de la LMTAS au modificat primele 2 avioane, având tehnicieni din forţele aeriene portugheze drept observatori. La rândul lor, LMTAS şi USAF urmau să asiste forţele ariene portugheze în efectuarea modificărilor majore ale capabilităţilor F-16. Portughezii urmau să modifice 18 avioane.
Portugalia este a 15-a ţară care utilizează avioane F-16 pentru a-şi suplimenta flota şi a 4-a ţară care operează cu avioane F-16 ce au aparţinut forţelor aeriene americane.

Sursa: AGERPRESwww.f-16.net

Etichete: , ,


Redactia nu-şi asumă responsabilitatea asupra conţinutului comentariilor cititorilor. În situaţia în care acestea conţin un limbaj necivilizat ne rezervăm dreptul de a le opri de la publicare. De asemnea invităm comentatorii să se refere strict la subiectul aflat în dezbatere şi să nu aducă atingere demnităţii altor persoane. Vă invităm pe toţi la o dezbatere civilizată, argumentată bazată pe respect.

15 Responses to “Despre avioanele F16 de la portughezi (scurt istoric) şi posibila lor achiziţie”

  1. D.Ober.Man says:

    Daca Portugalia a primit avioane second-hand, cum vor fi tot aceste avioane cand le va primi Romania? Tertzo-hand? Adica rable? Afirmatia “România respectă absolut toate directivele UE pentru această achiziţie, la literă” face necesara aducerea la cunostina publicului a acestor directive, daca exista si daca fac referire expresa/strict la achizitionarea de avioane F 16, second-hand(eventual “n-hand”), de la portughezi. Interesanta si afirmatia “deşi există temeri cum că ar trebui organizată o licitaţie, aşa cum cere Comisia Europenă, avioanele vor fi cumpărate în cadrul unui acord interguvernamental privind tehnica militară în uz, ceea ce elimină necesitatea organizării unei licitaţii.” Sa intelegem ca se “fenteaza” cerinta CE privind organizarea licitatiei? Daca da, se mai respecta directivele la litera? Sau poate ca acordul guvernamental-instrumentul prin care se fenteaza licitatia-este un hatar, favor pentru Romania? Hatar pentru ce, pentru rable care totusi sunt in uz? Cumva in uz pot fi si bunuri cu nevoi de reparatii? Cum trebuie sa intelegem formularea “starea avioanelor fiind una foarte buna” cand avioanele nu sunt nici noi si nici second-hand? Cum poate fi atunci starea unor avioane noi?
    Daca le vom cumpara din Portugalia, cine va asigura sprijin logistic iniţial,piese de schimb, echipamente de sprijin, manuale, ghiduri pentru piloţi şi pentru personalul care asigura întreţinerea avioanelor, manuale de instruire, participarea la grupul de coordonare tehnică F-16, la programul de integrare structurală, etc? Portugalia? SUA? Este Romania obligata sa cumpere ACESTE avioane? De cine, pe banii cui? Se respecta procedura pentru achizitii?

  2. szilard says:

    Ceausescu a cumparat 18 Mig-uri 29 NOI, acum se cumpara 9 bucati F-16 vechi, mai vechi decat Mig-29 pentru ca au mai fost folosite de americani !
    E clar ca F-16 trebuie la scut american, dar nu avioane de MUZEU.
    1-0 pentru americani, dar si pentru buzunarele cirmacilor(conducatorilor).

  3. LICA says:

    ROMANIA NU A RESPECTAT CERINTA CONVERGENTEI LEGISLATIVE CU NATO SI CRITERIILE JAAI PENTRU SPATIUL SHENGEN, CAND A “ANULAT “LEGEA 164/2001 A PENSIILOR MILITARE DE STAT , CONSIDERATA A FI “NESIMTITA” PENTRU MILITARII DE CARIERA SI PASTRATA IN VIGOARE PENTRU PROCURORII SI JUDECATORII MILITARI.
    SUNTEM UNICI PE PLANETA PAMINT , DAR CUI II PASA ??

  4. Fenchea Marius says:

    Dobritoiu asta este prost sau rau intentionat ai oferta gata facuta 24 de avioane cu 1 miliard de euro, de la SAAB si Richard Smith spunea ca este valabila ce ii tot balmajesti tu cu 2 miliarde sau 3,5 pentru 48?
    Da sunt de-acord nu au armament dar cine spune ca in urmatorii 2 ani ai nevoie de prea mult armament?
    Ai 24 de avioane teoretic iti ajung in jur de 64 de AIM 120 AMRAAM + 100 de AIM 9 X sau IRIS-T sau ASRAAM si aste le cumperi treptat in timp ce iti expira resursa de zbor pentru Matra MAgic 2 -uri si Python 3-uri sau cumperi Python 5 si Derby ai si de unde alege. Toata achizitia de armament aer-aer nu depaseste 200 de milioane si se face esalonat in cativa ani.
    Cheia afacerii este imprumutul interguvernamntal, intre timp lucreaza si offset-ul care nu o aduce 100% venituri la buget dar aduce sa spunem investii in tara care pun in miscare economia locala, intre timp ai 50% venituri la buget din investitie si ajung ca avioanele noi sa te coste in 5 ani la fel ca si second-handurile din Portugalia – aici mai ia in calcul ca din diferenta de ore de zbor la 24 de aparate intr-un an cumperi un lot de rachete. 7000 dolari F 16 Block 50/52 undeva la 9500 de dolari la F 16 MLU/OCU – 4700 dolari la Gripen C/D = 4800 dolari pentru fiecare ora de zbor facuta cu Gripen si nu cu F 16 OCU/MLU.
    4800 x 24 de avioane x 3 piloti pe avion x 60 ore de zbor pe an =20736000 de dolari adica undeva la 40 de AIM 9X, pe an! relizati doar din economia legata de ora de zbor.

    Copy si paste de pe portalul resboi asta este afacere pe care o pune la cale actuala guvernare, astea sunt datele economice legate de afacere ce pot spune decat incompetenta si rea intentie…

  5. D.Ober.Man says:

    Interesante si pertinente cele afirmate. Referitor la Dobritoiu, dezamagirea este din ce in ce mai mare si mai indreptatita. Il credeam lider si este, dar lider second-hand, un umil executant fricos si parca din ce in ce mai evident si obedient.

  6. aurel says:

    sa o luam pe rand –

    avioanele nu sunt second hand, ci third hand, produse in 1983 unele iar celelalte in 1984. conform lui Dobritoiu, ele ar ajunge aici dupa 2017, la venerabila varsta de 34-35 de ani.

    ok, mai avem si noi avioane in uz la ora actuala care sunt l fel de vechi, niste antonovuri si hercules, insa la supersonice stresul e mult mai mare iar tehnologia mult mai importanta si noi nici nu avem capacitatea de a face mentenanta in tara.

    ce zice el, ca ne trebuie doar pentru antrenament, ca ne pregatim pentru F-35, suna gen Cristi Borcea care se pregatea sa ia Liga Campionilor cu jucatori de mana a 3-a.

    daca e asa, mai bine ar lua niste simulatoare ca ar fi mai bine pregatiti decat sa zboare pe niste aparate analoage de pe vremea lui Reagan, de cand nici nu se inventase computerul personal.

    mai inteleg ca se recicleaza infrastructura si scarile de la avion si vom economisi atunci niste bani – mai bine sa-i economisim acum si sa nu mai luam jafurile portughezilor ci avioane noi.

    Chiar daca gasim o mare punga de petrol nu prea cred ca ne imbogatim cat sa platim o flota suficienta de F-35 si sa o mai si operam. In concluzie si atunci am avea nevoie de un avion complementar – deci si in cazul in care decidem pentru niste F-35 tot ne mai trebuie un avion complementar mai ieftin gen Gripen.

  7. al - adin says:

    Am inteles din articol ca Portugalia a primit o arte din avioane gratis ca forma de compensare a utilizarii de catre americani a unei baze portugheze. Noi ce am primit pentru bazele utilizate de la noi?
    Dobritoiu e clujean? Nu am ceva cu ardelenii dar…tot de acolo?

  8. John Barton says:

    AMICILOR, SMEKERIA E MULT MAI VECHE DECAT CREDEM NOI….. CINE IMI POATE RASPUNDE LA INTREBARILE:
    (1) “DE CE ROMANIA NU A SEMNAT REGLEMENTARILE UE CU PRIVIRE LA TRANSPARENTA IN AFACERILE CU ARMAMENT ? ” ACEASTA NU ESTE OBLIGATORIE PENTRU TOATE TARILE MEMBRE ?

    (2) LA ACEL MOMENT, DE CE DL. BAROSO & CO. DIN STAFURILE UE NU ” SI-AU MANIFESTAT INGRIJORAREA” LA FEL DE VIRULENT CA ATUNCI CAND ROMANII AU VRUT SA SE DEBARASEZE DE “MULT IUBITUL SI STIMATUL CARMACI” ? SI L-AU SPRIJINIT SPRE A RAMANE PE MAI DEPARTE …GUVERNATOR DE COTROCENI ?

  9. al - adin says:

    *entru a putea cumpara avioane de la portughezi trebuie sa avem unda verde a congresului american pentru ca tehnoogia americana nu se poate instraina dupa ce ai cumparat-o asa cum doresti.
    Unda verde se da pentru fiecare caz in parte nu pentru vonitatea cumparatorului. Oare cate avize s-au dat pentru noi pana in prezent, pentru ca au fost zvonuri in presa in ultimii ani despre achizitii din Europa, SUA si Orientul Mijlociu?

  10. szilard says:

    (2 ) corect, dar babeta de Merkel (zisa si trotineta) de ce a sarit cu fusta in sus cind carmciul se ducea in jos ?
    Singurii perdanti sintem NOI, contribuabilii.

  11. cristina says:

    Dl. Dobritoiu este fost militar. Nu inteleg de ce v-ati asteptat la cineva “strong”? Doar va cunoasteti prea bine cultura proprie, a militarilor, dresati in spirit de obedienta totala cand sunt activi (a ofiterilor de cariera de unde porneste in jos in ierhahia militara pina la autocratismul ce il simt soldatii), dar spun ceea ce gandesc numai dupa ce si-au aranjat frumusel pensia/au iesit la pensie. Atunci devin foarte vocali si in asociatii si pe blogurile personale. NUmai un tinar ca Gheorghe putea sa protesteze asa! Oricum relatiile civil-militare nu au sanse reale de a fi de-politizate si de-slugarnicite dacat daca in posturi de civili apar civili, toba de carte si sa nu se lase tarati in mocirla dimboviteana. Asta inseamna sa incalce “legile atractiei gravitationale” ale promovarii in spatiul politic – nu stiu cum se poate asta in fapt! Si mai e o variabila importanta: numai daca la AISM :)nu se mai dau diplome militarilor si civililor pe banda rulanta fara sa aiba si cunostinte (knowledge nu pile!). Dar bineinteles ca trebuie mai intai sa fie bine pregatite cadavrele didactice…In 2003-4-5 nici macar nu auzisera de diferente de cultura care au impact asupra conducerii si eficientei operatiunilor multinationale. Asa ca vai si amar…