Admitere Materat - UBB Cluj-Napoca - Managementul Securității în Societatea Contemporană

Dialog politico-militar româno-polonez

Secretarul de stat pentru afaceri strategice, Bogdan Aurescu, și secretarul de stat și șef al Deparatmentului Politică de Apărare și Planificare din MApN, Sebastian Huluban, au participat la cea de-a treia rundă a dialogului strategic româno-polonez pe teme de securitate, care a avut loc la Varşovia.

Discuțiile s-au centrat pe oportunităţile de cooperare între România şi Polonia în domeniul militar, inclusiv în cadrul iniţiativelor NATO şi UE, Smart Defense, respectiv Pooling and Sharing.

Delegaţia poloneză a fost condusă de Boguslaw Winid, secretar de stat în MAE polonez, şi Robert Kupiecki, secretar de stat în ministerul polonez al Apărării.

Bogdan Aurescu a apreciat că România şi Polonia sunt la cel mai înalt nivel de cooperare politică, militară, culturală şi economică din istorie. „Construit pe fundamentul relaţiilor istorice dintre popoarele noastre, Tratatul din 1993 a deschis un mare capitol de cooperare între România şi Polonia. Mai târziu, în octombrie 2009, decizia de stabilire a Parteneriatului Strategic s-a bazat pe interesele noastre comune la nivel bilateral, regional, european şi internaţional, inclusiv pe teme securitare. Astăzi, pot constata cu profundă satisfacţie că România şi Polonia sunt la cel mai înalt nivel de cooperare politică, militară, culturală şi economică din istorie”, a spus Aurescu.

În cadrul convorbirilor oficiale, cele două delegaţii au abordat problematica:

– evoluţiile din vecinătatea NATO: secretarul de stat Bogdan Aurescu a reiterat susţinerea României pentru aspiraţiile europene şi euroatlantice ale statelor din regiune şi sprijinul pentru eforturile de identificare a unor căi şi mecanisme eficiente de soluţionare a conflictelor prelungite. Situaţia din R. Moldova şi stadiul soluţionării conflictului transnistrean au fost examinate cu prioritate;

– oportunităţile de cooperare practică în domeniul militar, inclusiv în cadrul iniţiativelor NATO şi UE, Smart Defense, respectiv Pooling and Sharing;

– apărare antirachetă: s-au prezentat progresele realizate în pregătirea amplasării pe teritoriul naţional a elementelor sistemului american antirachetă, făcându-se un schimb de experienţă cu partea poloneză şi evaluându-se, în acelaşi timp, perspectivele de progres către capacitatea operaţională iniţială a sistemului antirachetă al NATO. Dialogul româno-polonez a evidenţiat derularea proiectului în calendarul de implementare convenit cu partea americană, precum şi existenţa finanţării necesare;

– operaţiile NATO şi UE. În domeniul Politicii de Securitate şi Apărare Comună a UE, a fost discutată experienţa implicării active a celor două ţări în misiunile civile şi militare de gestionare a crizelor, pe dimensiunile politică şi operaţională.
Au mai fost discutate derularea procesului de tranziţie în Afganistan şi perspectivele menţinerii angajamentului NATO după 2014, precum şi aspecte referitoare la controlul armamentelor şi neproliferare.

Date despre relația politico-militară româno-polonă

Declaraţia Comună privind Parteneriatul Strategic româno-polonez a fost semnată la 7 octombrie 2009.

Instituirea Parteneriatului Strategic s-a decis ca urmare a intereselor comune ale celor două state în plan bilateral, european şi internaţional. S-a avut în vedere faptul că cele două state asigură mare parte din frontiera externă a Uniunii Europene şi NATO.

Cele mai importante interese comune sunt: asigurarea securităţii pe plan naţional, regional şi internaţional, dezvoltarea schimburilor bilaterale, acţiunea comună în vecinătatea estică a UE şi NATO, Politica Agricolă Comună şi Politica de Coeziune ale UE, asigurarea securităţii energetice.

Formatul de dialog include reprezentanţi ai MAE şi MApN, la nivel de secretar de stat şi adjuncţi ai şefilor celor două State Majore Generale. Prima rundă a Dialogului Strategic româno-polonez la nivelul secretarilor de stat/adjuncţilor miniştrilor afacerilor externe şi ai apărării, sub egida Parteneriatului Strategic bilateral, a avut loc la Varşovia, în 1-2 martie 2012, iar cea de-a doua rundă la Bucureşti, în 3-4 octombrie 2012.

sursa: MAE

Etichete: , ,


Redactia nu-şi asumă responsabilitatea asupra conţinutului comentariilor cititorilor. În situaţia în care acestea conţin un limbaj necivilizat ne rezervăm dreptul de a le opri de la publicare. De asemnea invităm comentatorii să se refere strict la subiectul aflat în dezbatere şi să nu aducă atingere demnităţii altor persoane. Vă invităm pe toţi la o dezbatere civilizată, argumentată bazată pe respect.

7 Responses to “Dialog politico-militar româno-polonez”

  1. Maestrul says:

    De interes este si informatia difuzata de catre Mediafax.
    “Administraţia SUA a informat că a decis să ajusteze sistemul de apărare antirachetă din Europa prin renunţarea la introducerea unor rachete interceptoare, urmând în schimb să dezvolte măsuri de protecţie antirachetă pe teritoriul SUA urmare a ameninţărilor din partea RPD Coreene, potrivit MAE”.
    Va fi afectata baza de la Deveselu si Parteneriatul RO cu SUA?
    Detalii pe:
    http://www.mediafax.ro/externe/sua-renunta-la-un-tip-de-rachete-in-europa-americanii-isi-vor-mari-in-schimb-protectia-fata-de-coreea-de-nord-autoritatile-romane-informate-de-planurile-pentagonului-10671333

  2. szilard says:

    Normal ca e vorba de scutul antiracheta, dar americanii au controlul lor : radarele in Polonia si sistemele de lansare in Romania, o smecherie nu cred ca e bine.
    Scutul e pus pentru sfidarea Rusiei, nu pentru eventualul atac din partea Coreei comuniste.

  3. Gheo says:

    In situatii de criza si mai ales in cazul nostru, cand bugetul pentru aparare este mic, initiative de tipul “Pooling and Sharing” sunt benefice in sensul ca pot acoperi deficitul de securitate, prin completare reciproca. Cu Polonia avem experienta din alta alianta. Cinste diplomatilor nostri, care fac sa fim vocali si verticali in cadrul initiativelor mentionate. Nu trebuie acceptat sa fim tratati ca “ruda saraca”, ca in cazul altor situatii…a se vedea Schengen.

  4. Maestrul says:

    Cred ca restructurarea de catre SUA a scutului antiracheta din Europa, deci si din RO, este mai serioasa decat ni se pare la acest moment.
    Motivarea fricii fata de Coreea de Nord si, de aici reorientarea investitiilor catre Alaska, nu mi se pare plauzibila. Mai degraba este vorba despre taierile bugetare de la aparare efectuate de catre Congres sau/si o anumita intelegere cu rusii, despre care s-a strecurat putin si in presa. Adica SUA sa fie mai putin prezenta in fosta Europa de Est. Chestiunea aceasta combinata cu “anumite orientari spre est” ale USL, este de natura sa ne ingrijoreze.

  5. szilard says:

    O reorientare spre est ar rezolva o infinitate de probleme : securitate, nivel de trai, etc, oare cind o sa se intimple asta ?, pentru ca in prezent sintem tocati marunt de vest.

  6. Maestrul says:

    Mie mi-au fost de ajuns 45 de ani de beneficii estice: nationalizare, colectivizare, 2 ore de TV, lipsa caldurii, lipsa luminii, blocuri-ghetou, benzina 20 de l pe luna, galantare cu “adidasi”, gaturi si cateodata slanina, control corporal dupa trageri de antrenament etc etc. Ce mai… “iepoca” de aur. Sau altfel spus, societate socialista multilateral dezvoltata.
    Cine n-a cunoscut si vrea astfel de zenzatii tari sau mai doreste inca o data sa le simta… se ofera numai in Coreea de Nord. Sa se grabeasca, fiindca nici in China si nici in Cuba nu se mai gasesc.

  7. LICĂ says:

    ROMANII AU PREZENTAT CA PE O VICTORIE STRATEGICA CUM S-AU DESFIINTAT SI TAIAT PENSIILE MILITARE , LA MILITARII DE CARIERA IN ROMANIA SI PASTRAREA LEGII PENSIILOR MILITARE DE STAT 164/2001 DOAR LA MAGISTRATII MILITARI.
    POATE ESTE TIMPUL CA SI ALTE TARI SA SE INSPIRE DIN MODELUL ROMANESC DE ANIHILARE A PROPRIEI ARMATE DE CATRE CLANURILE POLITICE INTERLOPE.