Admitere Materat - UBB Cluj-Napoca - Managementul Securității în Societatea Contemporană

După recalculare şi revizuire a venit şi vremea reconstrucţiei pensiilor foştilor militari

În urma deciziei noii conduceri MApN de înfiinţare a unei Comisii pentru elaborarea actelor normative care să reglementeze reconstrucţia sistemului de pensii militare ocupaţionale, aceasta s-a întrunit pentru prima dată, vineri, 15 iunie, la Cercul Militar Naţional din Bucureşti.

Şedinţa, a fost prezidată de consilierul ministrului Apărării Naţionale, Simona Luminiţa Sîrbu.

Prima şedinţă, a fost dedicată detaliilor organizatorice şi de lucru, fiind convenită o foaie de parcurs a procesului de elaborare a proiectului legislativ, modalităţile concrete de colaborare, cooperare şi armonizare a resurselor de expertiză ale părţilor aflate în dialog.

Prezent la lucrările comisiei, ministrul Apărării Naţionale, Corneliu Dobriţoiu, a declarat: “Cred cu tărie în această formă de colaborare, care întruneşte experienţa dumneavoastră, a celor aflaţi acum în rezervă sau retragere, împreună cu cea a militarilor în activitate, viitorii beneficiari ai unui sistem just de reglementare a pensiilor. Cred, de asemenea, că, prin operaţionalizarea acestei comisii, vom  strânge legăturile dintre structurile active şi cele din rezervă ale instituţiilor din sistemul de apărare, ordine publică şi siguranţă naţională, şi vom contribui la întărirea spiritului de corp, puternic erodat de măsurile aberante luate în trecut”.

La întâlnirea de la Palatul Cercului Militar Naţional au participat reprezentanţi ai conducerii Ministerului Apărării Naţionale şi ai tuturor structurilor cu atribuţii în domeniul pensiilor şi calităţii vieţii personalului, ai Ministerului Administraţiei şi Internelor, Serviciului Român de Informaţii, Serviciului de Informaţii Externe, Serviciului de Telecomunicaţii Speciale, Serviciului de Protecţie şi Pază şi ai Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor, precum şi reprezentanţi ai asociaţiilor cadrelor militare în rezervă şi retragere care au filiale pe întreg teritoriul naţional.

sursa: Biroul de Presă al MApN

Etichete:


Redactia nu-şi asumă responsabilitatea asupra conţinutului comentariilor cititorilor. În situaţia în care acestea conţin un limbaj necivilizat ne rezervăm dreptul de a le opri de la publicare. De asemnea invităm comentatorii să se refere strict la subiectul aflat în dezbatere şi să nu aducă atingere demnităţii altor persoane. Vă invităm pe toţi la o dezbatere civilizată, argumentată bazată pe respect.

170 Responses to “După recalculare şi revizuire a venit şi vremea reconstrucţiei pensiilor foştilor militari”

  1. Gourkha says:

    Intr-o tara NATO, singurii militari fara pensii militare sunt romanii, deci cei 85% printre care si tu, sunteti tratati ca zidarii, nu ca in NATO. Si eu sunt tratat ca zidarii, desi mie mi-a scazut pensia. Problema e ca eu detin 2 certificate NATO in operatiuni speciale si unul in management. Dumneata din ce carti vorbesti cand te referi la NATO? (Ti-am explicat asta doar ca sunt bine dispus).

  2. Marlon Juvet says:

    @Gourkha: iti pierzi vremea cu glanetasii de doi bani de pe mosia pidilicilor.

  3. FEDERATIA MILITARILOR DIN ROMANIA says:

    Multumim frumos celor care ne-au trimis peste 200 de E-mailuri referitoare la proiectl legii pensiilor militarilor ce ne-a fost inmanat de presedinta comisiei. Va asiguram ca juristii si speialistii nostri in resurse umane si finante au analizat in detaliu fiecare propunere si maine vom prezenta propunerile in fata comisiei. Din punctul nostru de vedere sunt prtemise pentru o lege buna u urmatoarele conditii:
    1. Sa aiba reglementari juridice formulate clar, fara echivoc;
    2. Sa aiba prevederi aliniate IQ-ului european si euroatlantic dar sa respecte si traditiile armatei romane;
    3. Sa evite rasturnarea piramidei ierarhice;
    4. Prevederile sa aiba fermitate in sensul eliminarii oricaror posibilitati de “jonglari” administrative.
    5. In intregul ei dar si fiecare articol in parte sa raspunda specificului, interdictiilor si limitarilor de drepturi
    Presedintele Federatiei Militarilor din Romania
    Gl.bg.(r) Nicolae GROPAN

  4. Marlon Juvet says:

    Cum e treaba cu IQ-ul ala european, ca mie imi scapa niste nuante din astea…
    Fericit cel care a scris “materialul” de mai sus, a lui va fi Imparatia Cerurilor!.

  5. Gourkha says:

    Veti primi materialul si de la mine asa cum v-am promis. V-ati asumat raspunderea pentru punctul 1. La pct. 2 nu imi este clar faza cu IQ, managementul complet de cariera militara standard NATO presupune oricum un IQ diferit de traditia romanesca. In traditia romaneasca, au aparut si generalii facuti de Oprea direct din caporali, fruntasi sau civili, avansarile la exceptional reprezinta traditie romaneasca, plus alte treburi: de exemplu – seful biroului financiar are grupa speciala de risc asupra vietii, cand dupa normele NATO acel ofiter nu are nicio grupa de risc, e simplu functionar in armata. La pct. 3 si 4 ma conformez la fix. La 5 nu ma conformez, e vorba despre proiectul de pe site-ul SCMD. La cate amendamente are, acel proiect trebuie schimbat pur si simplu.

  6. al-adin says:

    Sa fie vorba de aqui-ul comunitar? ca de IQ nu cred deloc…….

  7. lica says:

    NU UITATI VA ROG CA IN 2010 , EXISTAU LA ARHIVELE DE LA PITESTI UN NUMAR DE PESTE 31.000 DE PENSIONARI MILITARI , CARORA NU LI SE ACTUALIZASE CUANTUMURILE PENSIILOR PE BAZA LEGII 164/2001 , ADICA ESTE CLAR CA UNII CARE INCA MAI ERAU IN VIATA DIN CEI PENSIONATI DE DINAINTE DE 2001, ERA CAZUL SA IASA DIN SISTEM FARA ACTUALIZAREA PENSIEI IN RAPORT CU FUNCTIILE CELOR ACTIVI .

  8. tupak amaru says:

    la punctul 2 : ati vrut sa spuneti aquis -ul comunitar ( adica alinierea la standardele europene ) .

  9. tupak amaru says:

    erata : acquis .

  10. LoremIpsum says:

    Vin si eu cu un comentariu la propunerile dlui.general Gropan, referitor la pct-ul 1:
    1).Sa aiba reglementari juridice formulate clar, fara echivoc;
    eu sunt de acord reglementarile clare insa nu inteleg de ce nu se respecta cele existente.
    Toate celelalte puncte sunt fara substanta si arata o necunoastere a situatiei reale din armata. Ca sa aliniezi prevederile romanesti la IQ-ul euroatlantic trebuie sa ai sectorul Aparare incadrat ca si celelalte state la care se doreste alinierea si revin iar la nenorocitul de COR cu care banuiesc ca deja v-am plictisit insa va avertizez ca voi reveni la idee de cate ori voi avea posibilitatea.
    Ca sa fac putina lumina in ce vreau sa spun am sa dau fac un mic comentariu, in acest moment in fisele posturilor din armata codurile COR pentru angajatii militari sunt de forma: 579840, in afara de faptul ca acest cod nu exista in clasificator si este un fals in documente publice deoarece aceste coduri trebuiesc raportate la ITM, plaseaza militarii in aceeasi grupa ocupationala alaturi de chelneri, pedichiuristi, somelieri, gospodari, ajutor de barman, etc. Cum sa aloci grupe de risc specifice militarilor unui stat NATO unui personal incadrat in asemenea grupa ocupationala.
    Voi continua comentariul fragmentat pentru a ma asigura ca nu va plictisesc cu unul foarte lung.

  11. vasile says:

    Traian Băsescu vorbeşte:
    “Gata? Sîntem numai între noi? între noi bărbaţii? Domnilor generali, ofiţeri, subofiţeri, angajaţi civili ai Statului Major General vreau să vă spun doar două cuvinte, nu va dura mai mult de un minut.

    Ştiu de asemenea că sînt probleme cu asigurarea banilor pentru haine şi vreau să vă spun foarte deschis: la fel cum şi cu acele amînări de sporuri aş fi putut face o intervenţie care să reglementeze lucrurile pentru armată, sigur luînd bani din altă parte, defavorizînd altă categorie. N-am făcut acest lucru şi nici nu vreau să-l fac. Nu vreau să-l fac pentru că în mod cert ar fi campanie : armata în preajma alegerilor îşi primeste drepturile, preşedintele nu ştiu ce face… şi aş implica armata într-o dezbatere politică inutilă. Ce vă asigur însă e că imediat după alegeri, pînă în decembrie, în ianuarie veţi primi aceste drepturi restante.

    Şi mai este un lucru care mărturisc că ma deranjează: dezbaterile pe tema pensiilor militare. Sînt opinii diferite, unii spun că sînt militari în rezervă care pierd la pensie. Militari nu fac parte dintr-un sistem privilegiat de pensii, este un sistem de pensii militare, deci n-au de ce să se considere în zona privilegiaţilor. Ca atare, vă asigur că dacă acestă lege (va ajunge) într-o forma care pune sub semnul întrebări menţinerea pensiilor ofiţerilor în rezervă o voi trimite înapoi la Parlament pentru a fi discutată şi pusă în regulă. Nu exclud posibilitatea să cer revenirea la un sistem de pensii militare aşa cum sînt aproape în toate statele NATO. Deci în ceea ce priveşte sistemul de pensionare lucrurile încă sînt departe; e mai mult dezbatere decît realitate. (…) Pensiile militare nu pot fi afectate.
    Iar în zona cealaltă, cu cele şase zile vă rog să mă credeţi că am considerat că a forţa nota acum şi a pune armata în preajma alegerilor în situaţia de a fi reclamată că uite şi-a primit bani că are nevoie preşedintele de voturi, am vrut să evit o asemenea dezbatere, dar vă asigur că lucrurile vor fi rezolvate în ianuarie. Eu vă mulţumesc mult pentru înţelegere, vă spun încă o dată la mulţi ani de ziua SMG şi vă asigur de toată preţuirea mea pentru militari
    Eu am fost foarte reticent, destul de reticent cu avansările la gradul de general. În general am solicitat să fie comandanţi de unităţi şi oameni cu funcţii în Statul Major care să justifice gradul de general. Acum de 1 decembrie vor fi avansările normale la gradul de general. (…) Dacă sint ofiţeri care au fost în teatre, conduc acum unităţi sau au ajuns la a putea fi avansaţi la gradul de general vă rog să nu ezitaţi să faceţi propuneri dumneavostră (…) precum şi ofiţeri care sînt implicaţi în conducerea operativă a armatei.”
    AM AVANSAT IN GRADE DE GENERAL PE TOVARASII ONTANU, VAJNIC LUPTATOR PE FRONT IN CALITATE DE FOST MAISTRU CONSTRUCTOR, PE TOVARASUL GABRIEL OPREA , DEOARECE L-AM CATEGORISIT CA FIIND MAFIOTUL LUI NASTASE SI PE TOVARASUL IORDANESCU DEOARECE CINDVA A JUCAT SI FOTBAL.
    DACA NU VA AJUNG MINCIUNILE CU CARE V-AM CIURUIT , MAI INVENTAM .

    În acest sens, prin Decizia nr.375/2005 a Curţii Constituţionale s-a stabilit că “noile reglementări nu pot fi aplicate cu efecte retroactive, respectiv în privinţa cuantumului pensiilor anterior stabilite, ci numai pentru viitor, începând cu data intrării în vigoare a acestora”. În acelaşi sens s-a pronunţat Curtea Constituţională şi prin Decizia nr.57/2006 care prevede că “condiţiile de exercitare a dreptului la pensie şi la alte forme de asistenţă socială se stabilesc prin lege şi, prin urmare, este dreptul exclusiv al legiuitorului de a modifica sau completa legislaţia în materie şi de a stabili data de la care operează recalcularea, însă orice prevedere nouă poate fi aplicată numai de la data intrării sale în vigoare, pentru a respecta principiul neretroactivităţii legii, consacrat de art.15 alin.(2) din Constituţie”.
    De asemenea, prin Decizia nr.120/2007, Curtea a reţinut că “operaţiunea de recalculare priveşte în mod inevitabil trecutul, pentru că stagiul de cotizare a fost realizat în trecut, dar se efectuează doar după data intrării în vigoare a ordonanţei şi are efecte numai pentru viitor, pensia recalculată intrând în plată numai de la data emiterii deciziei. În cazurile în care din recalculare rezultă un cuantum mai mare al pensiei, se va plăti acesta, iar dacă noul cuantum rezultat este mai mic, se va acorda în continuare pensia anterior stabilită şi aflată în plată, fără a se aduce vreo atingere drepturilor legal câştigate anterior”.
    În concluzie, şi numai sub acest aspect, având în vedere faptul că actualele pensii speciale au fost legal stabilite şi calculate în baza unor legi în vigoare la data respectivă, recalcularea lor duce la încălcarea principiului neretroactivităţii legii – regulă imperativă – prevăzut de art.15 alin.(2) din Constituţia României.
    Judecător,
    prof. univ. dr. Aspazia Cojocaru

  12. LoremIpsum says:

    Domnul general vrea sa vopseasca cu o vopsea marca IQ made in Euroaltantica un perete romanesc inexistent.
    Am sa dau un exemplu de interpretare abuziva al unor reglementari.
    Sa luam cazul unei unitati care lucreaza in conditii normale de munca, aici comandantii, sefii de birou, sectii, etc. sunt incadrati in grupa de munca “conditii speciale” si primesc in plus 6 luni la anul lucrat pe cand restul personalului este incadrat in grupa “conditii normale” primind in plus 3 luni la anul lucrat chiar daca acestia lucreaza in aceeasi incapere cu sefii, comandantii respectivi. Am auzit explicatii de genul, acestia sunt stresati ca trebuie sa ordone ceva si se consuma psihic mai mult decat subordonatii. Pai incadrarea in grupe de munca se face pe baza clasificarii respectivului loc de munca daca prezinta pericol de vatamare sau sunt conditii grele de munca nu pe faptul ca te fortezi foarte tare sa dai un ordin.

  13. LoremIpsum says:

    ”Sa evite rasturnarea piramidei ierarhice;”
    Care piramida? daca existe o asa zisa piramida are o forma atat de ciudata ca nu stii pe care parte sa o rastorni.
    Nu trebuia decat sa respectam angajamentele facute la intrarea in NATO referitor la politica de personal si am sa citez din presamil:
    „Pe baza acestui model au fost elaborate principii si norme de definire a functiilor, utilizate la descrierea si structurarea posturilor pe corpuri de personal si grade militare, menite sa asigure:
    * o ierarhie a gradelor militare descrescatoare, de jos in sus, de tip piramidal;
    * raportul ofiteri/subofiteri catre valoarea 1/3;
    * ponderea sublocotenentilor, locotenentilor si capitanilor in totalul ofiterilor, de peste 60%;
    * ponderea sergentilor, sergentilor majori si plutonierilor in totalul subofiterilor de peste 50%.”
    Aceste angajamente ar fi definit o piramida functionala insa dupa cum stiti toti ministrii care s-au perindat pe la conducerea ministerului nu au facut sa o distorsioneze si mai mult, amintiti-va de avansarile facute de ministrul Oprea si nu ma refer la generalii sau coloneii gen Ontanu si Turcescu ci la personalul activ din armata.
    Unde a fost domnul general Gropan cand s-au facut aceste lucruri? De ce nu a luat atitudine atunci?
    Formatia „Parazitii” are o melodie legata de sefii mai mici, ar trebuie ascultata si trase concluzii.

  14. LoremIpsum says:

    S-a ajuns in situatia sa nu mai vedem padurea din cauza copacilor. Nu trebuie sa scapam esentialul din vedere, fumigene de genul asta sunt aruncate sa ne abata atentia de lucrurile cu adevarat importante pana isi pun „ei” lucrurile la punct si apoi Dumnezeu cu mila.
    Trebuie sa luptam(lupt) pentru implementarea Grupei Majore:0(Fortele Armate) cu toate masurile, drepturile, obligatiile ce decurg de aici. Eu nu vreau sa mai fiu pedichiurist sau chelner.

  15. vasile says:

    STATUL ROMAN A GASIT 89 DE MILIOANE DE EURO PENTRU A CUMPARA MATERIALE DE INABUSIT REVOLTE POPULARE IN 2011 SI NU A GASIT 60 DE MILIOANE DE LEI PENTRU A APLICA LEGEA 758/2011 DE REVENIRE LA CUANTUMUL DIN 2010 A CELOR CARORA LI S-AU TAIAT ABUZIV PENSIILE , PE PRINCIPIUL CA TREBUIE ACORDUL FMI CA SA NU INTRE ROMANIA IN FALIMENT. INSA ACUMA S-AU ALOCAT 95 DE MILIOANE DE LEI PENTRU REFERENDUMUL DEMITERII LUI BASESCU FARA A SE CERE ACORDUL FMI. DECI CONCLUZIA ESTE CLARA CA PENSIILE MILITARE NU SE VOR MAI REASEZA PE LEGEA 164 /2001 A STATULUI ROMAN SI NICI MILITARII NU VOR MAI FI NICIODATA ALTDEVA DECAT CIVILI CA ORICE STRUNGAR SAU CIZMAR.

  16. lica says:

    MA INTREB RETORIC :
    – STIE CINEVA ,OARE A APROBAT TOVARASUL PRESEDINTE BASESCU MODIFICAREA OUG 1 /2011 -ART.7 AL ASA ZISEI AMNISTII FISCALE A INFRACTORILOR FOSTI PENSIONARI MILITARI DE STAT PENTRU A FI PUBLICATA IN MONITORUL OFICIAL (din ziua blestemata a “renuntarii” revenirii la cuantumul din decembrie 2010 aprobat prin Legea 758/2011 in Senat si trantit in Camera Deputatilor , pentru cei carora li s-a taiat abuziv si ilegal pensia fosta militara de stat ) APROBAT LA CAMERA DEPUTATILOR IN 13.IUNIE .2012 ?
    -SAU NE VOM TREZI CU O MARE CACEALMA CA DE LA 1 IANUARIE 2013 , VA TREBUI SA NI SE TAIE DIN VENITURI SUPLIMENTAR SI SUMELE ACORDATE PESTE LIMITA NESIMTITA DIN 2011.?
    -dupa teapa mare a promisiunii revenirilor la pastele cailor a pensiilor legal castigate asta ar fi un adevarat semnal al respectului fata de statul de drepti ??

  17. vasile says:

    -Banii pentru salariile şi pensiile mari ……ajung întodeauna; Nu ajung banii pentru salariile şi pensiile mici.

  18. vasile says:

    ADIO FOSTULUI SISTEM DE PENSII MILITARE DE STAT ,IN EXPERIMENTUL ROMANIA.
    DECIZIE din 15 mai 2012 cu privire la Cererea nr. 63.627/11 introdusă de Constantin Abăluţă şi alţii împotriva României
    Curtea Europeană a Drepturilor Omului (Secţia a treia), reunită la 15 mai 2012 într-o cameră compusă din Josep Casadevall, preşedinte, Alvina Gyulumyan, Egbert Myjer, Jan Sikuta, Ineta Ziemele, Luis Lopez Guerra, Kristina Pardalos, judecători, şi Marialena Tsirli, grefier adjunct de secţie,
    privind cererea menţionată anterior, introdusă la 20 iunie 2011,
    după deliberare, pronunţă următoarea decizie:

    ÎN FAPT
    1. Reclamanţii, domnul Constantin Abăluţă şi alţi 306 reclamanţi ale căror nume sunt disponibile la grefa Curţii, sunt resortisanţi români, toţi militari pensionaţi. Sunt reprezentaţi în faţa curţii de domnul I. Olteanu, avocat în Bucureşti.
    Circumstanţele cauzei
    2. Faptele cauzei, astfel cum au fost prezentate de reclamanţi, pot fi rezumate după cum urmează,
    3. Reclamanţii, foste cadre militare, beneficiau de o pensie calculată potrivit Legii nr. 164/2001 privind pensiile militare de stat. Pe durata serviciului au contribuit la bugetul de stat cu aproximativ 5% din soldă, pentru a beneficia de o pensie suplimentară. Pensia lunară de bază reprezenta aproximativ 60% din ultima soldă şi era achitată în întregime de la bugetul de stat.
    4. Legea nr. 119/2010 privind stabilirea unor măsuri în domeniul pensiilor a abrogat mai multe sisteme speciale de pensii, inclusiv pe cel al pensiilor militare, pentru a asigura echilibrul bugetar şi pentru a corecta inegalităţile dintre diferitele sisteme de pensii. Conform Hotărârii Guvernului nr. 735/2010 pentru recalcularea pensiilor stabilite potrivit legislaţiei privind pensiile militare de stat, a pensiilor de stat ale poliţiştilor şi ale funcţionarilor publici cu statut special din sistemul administraţiei penitenciarelor, conform Legii nr. 119/2010 privind stabilirea unor măsuri în domeniul pensiilor, pensiile militare trebuie să fie recalculate şi incluse în sistemul public de pensii în termen de 5 luni de la data intrării în vigoare a noii legi.
    5. Legea nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice a instituit un nou sistem general de pensii, aplicabil şi militarilor. Pensiile acestora din urmă au fost recalculate pe baza vârstei la momentul pensionării, duratei şi cuantumului cotizaţiilor la fondul de pensii. Durata serviciului militar a fost asimilată cu perioadele de contribuţie în sensul legii.
    6. Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 1/2011 privind stabilirea unor măsuri în domeniul pensiilor acordate beneficiarilor proveniţi din sistemul de apărare, ordine publică şi siguranţă naţională a abrogat Hotărârea Guvernului nr. 735/2010, a modificat anumite aspecte tehnice de calcul al pensiilor şi a prelungit termenul pentru punerea în aplicare a noului sistem general de pensii.
    7. Reclamanţii susţin că introducerea noului sistem a condus la reducerea cuantumului pensiilor acestora.
    8. Între timp, multe foste cadre militare, inclusiv o parte dintre reclamanţi, au solicitat instanţelor interne de contencios administrativ anularea Hotărârii Guvernului nr. 735/2010 şi menţinerea vechii metode de calcul al pensiilor.
    9. După abrogarea hotărârii sus-menţionate, instanţele naţionale, inclusiv curţile de apel din Cluj şi Bucureşti, au respins sau au declarat inadmisibile aceste acţiuni.

    CAPĂT DE CERERE
    10. Invocând art. 1 din Protocolul nr. 1 şi art. 14 din Convenţie, reclamanţii au susţinut că reforma sistemului de pensii a adus atingere dreptului lor de proprietate, lipsindu-i de pensia stabilită la data pensionării, în timp ce alte grupuri sociale, cum ar fi foştii magistraţi, continuă să beneficieze de un mod mai avantajos de calcul al pensiilor.

    ÎN DREPT
    11. Reclamanţii invocă încălcarea art. 1 din Protocolul nr. 1 şi a art. 14 din Convenţie, pe motivul diminuării cuantumului pensiilor lor. Reclamanţii susţin, de asemenea, că, din cauza modificărilor legislative operate, nu au beneficiat de un recurs efectiv, care să le fi permis să se plângă de situaţia în cauză şi să pretindă redresarea acesteia.
    12. Curtea nu consideră necesar să se pronunţe cu privire la existenţa în dreptul intern a unui recurs efectiv şi asupra obligaţiei reclamanţilor de a-l exercita, atât timp cât plângerea este inadmisibilă, pentru motivele prezentate în continuare.
    13. Curtea reaminteşte că, deşi art. 1 din Protocolul nr. 1 garantează plata prestaţiilor sociale pentru persoanele care au achitat contribuţii unei case de asigurări, acest lucru nu poate fi interpretat ca dând dreptul la acordarea unei pensii într-un cuantum determinat [a se vedea, în special, Skorkiewicz împotriva Poloniei (dec.), nr. 39.860/98, 1 iunie 1999, Jankovic împotriva Croaţiei (dec), nr. 43.440/98, CEDO 2000-X, Kuna împotriva Germaniei, (dec), nr. 52.449/99, CEDO-2001, Blanco Callejas împotriva Spaniei (dec.), nr. 64.100/00, 18 iunie 2002, şi Maggio şi alţii împotriva Italiei, nr. 46.286/09, 52.851/08, 53.727/08, 54.486/08 şi 56.001/08, pct. 55, 31 mai 2011].
    14. Curtea reaminteşte, de asemenea, că statele părţi la Convenţie dispun de o marjă de apreciere destul de largă atunci când este vorba de reglementarea politicii lor sociale. Întrucât adoptarea legilor în vederea stabilirii echilibrului între cheltuielile şi veniturile statului implică, de regulă, o examinare a aspectelor politice, economice şi sociale, Curtea consideră că autorităţile naţionale sunt, în principiu, cel mai bine plasate pentru a alege mijloacele cele mai potrivite pentru a atinge acest obiectiv, iar Curtea respectă alegerea lor, cu excepţia cazului în care acestea se dovedesc, în mod evident, lipsite de un temei rezonabil [Mihăieş şi Senteş împotriva României, (dec.), nr. 44.232/11 şi 44.605/11, 6 decembrie 2011].
    15. În speţă, Curtea subliniază că reforma sistemelor de pensii a fost fundamentată pe raţiuni obiective, şi anume contextul economic şi corectarea inegalităţilor existente între diferitele sisteme de pensii (supra, pct. 4).
    16. În această privinţă, Curtea constată că pretinsa diminuare a pensiilor reclamanţilor a reprezentat o modalitate de a integra aceste pensii în sistemul unitar prevăzut de Legea nr. 263/2010 şi consideră că motivele invocate pentru adoptarea acestei legi nu pot fi considerate drept nerezonabile sau disproporţionate.
    17. Curtea reţine, de asemenea, şi faptul că reforma sistemului de pensii nu a avut un efect retroactiv, precum şi că perioada serviciului militar a fost asimilată perioadelor de contribuţie în sensul legii. În consecinţă, reclamanţii nu au pierdut pensia care le era datorată în temeiul contribuţiilor la buget vărsate în timpul serviciului militar, ci doar o parte din pensie, care era susţinută integral de la bugetul de stat şi care reprezenta un avantaj de care reclamanţii beneficiaseră anterior datorită naturii profesiei lor [a se vedea, mutatis mutandis, Frimu şi alţii împotriva României, (dec.), nr. 45.312/11, 7 februarie 2012)].
    18. În ceea ce priveşte diferenţa de tratament în raport cu alte categorii de pensionari, Curtea reaminteşte că o distincţie este discriminatorie în sensul art. 14 din Convenţie dacă îi lipseşte o justificare obiectivă şi rezonabilă.
    19. În speţă, Curtea susţine că faptul că alte categorii sociale se bucură în continuare de un mod de calcul mai favorabil al pensiilor ţine, de asemenea, de marja de apreciere a statului.
    20. Având în vedere aceste elemente, Curtea consideră că măsurile criticate de reclamanţi nu au fost de natură să îi facă pe aceştia să suporte o sarcină disproporţionată şi excesivă, incompatibilă cu dreptul de proprietate, şi reclamanţii nu au fost în mod nejustificat discriminaţi în raport cu alţi pensionari.
    21. Reiese că cererea trebuie respinsă în temeiul art. 35 § 3 şi 4 din Convenţie.
    -****-
    Pentru aceste motive, Curtea, în unanimitate, declară cererea inadmisibilă.

    Josep Casadevall,

    preşedinte

    Marialena Tsirli,

    grefier adjunct
    Publicat în Monitorul Oficial cu numărul 586 din data de 16 august 2012

  19. vasile says:

    C ă t r e
    – PREŞEDINŢII SUCURSALELOR
    A.C.M.R.R. DIN S.R.I. –
    În legătură cu mult comentata situaţie a pensiilor militare, vă informăm că există două iniţiative legislative prin care să se reglementeze toate aspectele ce preocupă această categorie socio-profesională.
     Primul document este o ordonanţă de urgenţă prin care:
    – drepturile băneşti obţinute prin recalculare şi revizuire, care au beneficiat de creştere, să rămână definitive aşa cum au rezultat din calcule;
    – pentru cadrele militare în rezervă şi în retragere cărora li s-a diminuat pensia ca urmare a stagiului incomplet, să se revină la cuantumul pensiilor din decembrie 2010.
    Pentru cei cu pensiile diminuate în urma recalculării şi revizuirii, există două variante:
    1. Repunerea în drepturi începând cu 1 ianuarie 2013.
    2. Recuperarea sumelor pierdute în anul 2012 .
    Recuperarea sumelor pierdute depinde în mare măsură de resursele financiare ale Guvernului în anul 2013.
    Reprezentanţi ai cadrelor militare în rezervă şi în retragere din această categorie au susţinut că vor fi mulţumiţi şi dacă se revine la situaţia anterioară, începând cu 1 ianuarie 2013.
     Al doilea document, aflat în faza de proiect şi de discuţie între reprezentanţii instituţiilor din domeniul apărării, ordinii publice şi siguranţei naţionale, este foarte larg, reglementând criteriile de pensionare şi de calcul ale drepturilor ce se cuvin viitorilor pensionari militari şi urmaşilor acestora în caz de deces.
    Pentru pensionarii aflaţi în plată, importantă este prevederea cu privire la actualizarea cuantumului pensiilor ţinând seama de evoluţia soldelor, de funcţie şi grad ale militarilor activi.
    Noua lege are puţine şanse de a fi adoptată într-un termen rezonabil, apreciindu-se de către responsabilii instituţiilor interesate că ar putea dura 2-3 ani sau nu va fi acceptată de decidentul politic.
    La întâlnirile care au avut loc între reprezentanţi ai conducerilor instituţiilor din sistemul de apărare, ordine publică şi siguranţă naţională, la care au participat şi reprezentanţi ai asociaţiilor rezerviştilor militari, s-au făcut propuneri şi completări pe text.
    La ultima întâlnire din data de 23 august 2012, la care a participat şi subsemnatul, s-au prezentat cele două documente într-o formă aproape finală.
    Întrucât discuţiile şi mai ales disputele între diversele asociaţii, federaţii etc. în care sunt divizaţi rezerviştii M.Ap.N. erau pe cale să degenereze în confruntări personale, deloc amabile şi constructive, am intervenit şi am propus să se definitiveze, de către specialişti, textul ordonanţei de urgenţă care rezolvă două probleme de importanţă majoră, să revedem forma finală cu aceiaşi participanţi şi să fie prezentată cât mai urgent Guvernului pentru însuşire. Legarea ordonanţei de urgenţă de viitoarea lege este neproductivă, fiind mai avantajos pentru noi ca acestea să aibă curs separat.
    Toţi participanţii au fost de acord cu această propunere, inclusiv cei doi reprezentanţi ai conducerii M.Ap.N.
    Vă trimit, alăturat, textul proiectului Ordonanţei de Urgenţă, el urmând să suporte unele modificări care să permită aplicarea la termenul menţionat.
    Informaţi membrii Sucursalei despre cele de mai-sus, cu rugămintea de a nu comenta cu membrii celorlalte asociaţii, care au nemulţumiri faţă de Serviciul Român de Informaţii, întrucât a trecut imediat la plata drepturilor în plus câştigate, în timp ce celelalte două Case de Pensii Sectoriale nu pot, momentan, să achite creşterile de pensii din lipsă de fonduri.

    PREŞEDINTE,
    Colonel (r)

    Filip Teodorescu

  20. cristi puiu says:

    Ma intereseaza pina la ce virsta te poti angaja in man daca am mai lucrat 5ani ca mac acum am 32 DE ANI