Admitere Materat - UBB Cluj-Napoca - Managementul Securității în Societatea Contemporană

Elemente din discursul Secretarului General al NATO, Anders Fogh Rasmussen, susţinut la Adunarea Parlamentară a NATO

Secretarul general al NATO, Ander Fogh Rasmussen

În cadrul şedinţei din ultima zi a Adunării Parlamentare a NATO, Secretarul General al NATO, Anders Fogh Rasmussen, a susţinut un discurs în care a făcut referire la principalel probleme cu care se confruntă NATO. Principalele puncte abordate de Rasmussen s-au referit la conceptul Smart Defense, relaţia cu Rusia, situaţia şi posibilele evoluţii din Afganistan, scutul antirachetă din Europa şi nevoia de investiţii în apărare ce trebuie făcută de europeni.

Date din discurs:

1. Conceptul de Smart Defense:

– conceptul constă nu în sporirea cheltuielilor pentru apărare, ci în prioritizarea cheltuielilor;
– 10 ţări NATO, inclusiv România, au cumpărat 3 avioane C-17 de transport. Singură, nici una dintre ţări nu ar fi putut cumpăra. Acesta e un exemplu de Smart Defense;
– Smart Defense poate funcţiona dacă este făcut împreună. Smart Defense nu trebuie să fie o scuză pentru micşorarea bugetelor de apărare. Alegerea noastră este între Smart Defense şi Less Defense;
– Alianţa trebuie să-şi dezvolte relaţiile şi cu alte ţări interesate de cooperare, oriunde s-ar afla acestea.

2. Relaţia cu Rusia:

– Alianţa trebuie să aiba o relaţie importantă cu Rusia. Deja discutăm despre Afganistan, despre combaterea terorismului şi a pirateriei. Aştept un viitor în care să cooperam şi mai mult în care să abordăm provocările proliferării rachetelor;
– Sper la summitul de la Chicago, din 2012, sa discutam mai mult cu Rusia pe problema apararii antirachetă;
– Trebuie să dăm un semnal puternic că NATO continuă să aibă un interes major în stabilitatea din zona Mediteranei şi Orientului Mijlociu;

3. Situaţia din Afganistan:

– Forţele de Securitate Afgane devin din ce în ce mai capabile Cantitaiv şi calitativ;
– Sunt aproape 300.000 de soldaţi si poliţişti afgani. Aştept să avem 350.000 pana la finele 2012. Calitatea s-a îmbunătăţit;
– Nu este o misiune imposibila in Afganistan. Vom iesi invingatori
– Trebuie să îincepem tranziţia în acest an şi să o terminăm până în 2014. Am dat deja controlul afganilor în 7 provincii şi districte, ce reprezintă 25% din populaţia afgană;
– în următoarea lună, preşedintele Kharzai va anunţa următoarea etapă de tranziţie;
– Forţele Afgane au demonstrat că sunt capabile atunci când au avut de rezolvat cu probleme în teritoriu;

4. Scutul antirachetă:

– Salut decizia României, precum şi deciziile Turciei, Poloniei, Spaniei şi Olandei ca vor găzdui elemente ale scutului antirachetă. Mă aştept să mai apară ţări care vor anunţa că vor găzdui astfel de elemente;
– Scutul este un angajament pentru securitate şi pentru solidaritate între aliaţi;
– în prima fază, se vor instala interceptori mobili pe nave AEGIS, iar în faze ulterioare se vor suplimenta interceptorii cu baze terestre;
– Peste 30 de tari din lume au sau achizitionează rachete şi tehnologia necesară. Ameninţarea este reală şi avem nevoie de o aparare reală;
– Nu am dat nume de ţări care ne pot ameninţa pentru că este o situaţie care se dezvoltă în continuu. Sistemul nostru de aparare în acest sens se va putea adapta mereu la nevoile momentului, dar ameninţarea este reală;
– Am spus mereu, ca atata timp cat vor exista arme nucleare in lume, NATO va ramane o alianta nucleară
– Eficienta sistemului antiracheta: Testele recente au avut un mare succes. Va asigur ca sistemul va fi eficient si va fi o investitie buna
– Din perspectiva europeana, este o investitie foarte buna. Statele Unite ne dau sistemele lor antiracheta. In viitor, si statele europene vor instala si sistemele lor antiracheta. Vor fi sisteme ce vor coopera.

5. Despre Libia:

– NATO a decis, prin mandatul ONU, sa protejeze cetatenii libieni. Am avut o dezbatere vie si am luat decizia in doar sase zile, dar a fost o decie corecta. NATO a devenit o alianţă indispensabilă;
– Am condus o operaţiune cu succes, în ciuda crizei financiare;
– Nu a existat o ruptură în consiliul Nord Atlantic. Am luat decizia în 6 zile, dar ne-am petrecut timpul discutând cum să abordăm problema militar. În anii 90, în Kosovo, a durat 6 luni până am decis dacă şi cum să intervenim;
– Despre armele din Libia: este responsabilitatea consiliului national de tranzitie.

6. Capacităţile militare ale europenilor:

– Deşi Europa are forţe militare puternice, prăpastia între SUA şi aliaţi a crescut tot mai mult în ultimii ani;
– în Libia, aliaţii europeni şi Canada au venit cu cele mai multe forte, dar ne-am bazat forate mult pe capacităţile de comandă şi pe unităţi esenţiale ale SUA. Succesul din Libia a depins de SUA;
– în ciuda provocărilor economice, ţările aliate din Europa, Canada şi partenerii lor au reprezentat majoritatea unităţilor. Este un lucru pozitiv în contextul în care SUA cere o implicare mai mare a partenerilor europeni;
– Ne bazăm foarte mult pe SUA, nu este o noutate. Dar asta nu este o slabiciune, ci este scopul unei alianţe. De aceea suntem într-o alianţă, să ne ajutam, să ne sprijinim reciproc;
– Europenii nu au, de exemplu, unităţile necesare pentru a realimenta în aer. La fel este şi cu capacitatea de transport aerian strategic pentru trupe şi tehnică.

sursa: HotNews

Etichete:


Redactia nu-şi asumă responsabilitatea asupra conţinutului comentariilor cititorilor. În situaţia în care acestea conţin un limbaj necivilizat ne rezervăm dreptul de a le opri de la publicare. De asemnea invităm comentatorii să se refere strict la subiectul aflat în dezbatere şi să nu aducă atingere demnităţii altor persoane. Vă invităm pe toţi la o dezbatere civilizată, argumentată bazată pe respect.

Comments are closed.