Admitere Materat - UBB Cluj-Napoca - Managementul Securității în Societatea Contemporană

F-35 Joint Strike Fighter – un avion care cheltuie mult din bugetul Pentagonului

avion de luptă F-35. foto foreignpolicy

SUA au investit sume uriaşe în avionul de luptă F-35 Joint Strike Fighter. Pretins a fi “aproape invizibil pentru a fi  detectat de radar” şi având capacitatea de a face faţă în orice situaţie de luptă, în viitor, F-35 va înlocui cele mai multe avioane de luptă aflate în înzestrarea US Air Force, Navy, Marine Corps, şi pe cele aflate în înzestrarea a cel puţin nouă aliaţi ai SUA. Aceasta, în perspectiva următorilor 55 de ani.
Nu este un secret, însă, că programul – cel mai scump din istoria programelor militare americane – este “o calamitate”.

În această lună, Pentagonul a crescut costurile pentru F-35 cu încă 289 milioane dolari şi este de aşteptat ca programul să necesite alocarea 38% din bugetul Pentagonului.

Mai mulţi senatori americani au solicitat Pentagonului şi preşedintelui Obama să fie reduse cheltuielile pentru programele de apărare date fiind condiţiile de austeritate prin care trece ţara.

Programul pentru F-35 presupune însă costuri mai ridicate decât fuseseră estimate iniţial tocmai în ideea atingerii unor cote ridicate de performanţă.
Deşi programul iniţial fusese considerat o soluţie low-cost, creşterile ulterioare ale costurilor au afectat proiectul în sine.

În 2011, Pentagonul a declarat în faţa Congresului american că preţul de achiziţie a crescut cu încă 16%, de la 328.3 miliarde dolari la 379.4 miliarde dolari, pentru 2457 de avioane care urmează să fie cumpărate.

În luna februarie 2012, preţul a crescut cu încă 4%, la 395.7 miliarde dolari şi, apoi, ceva mai mult, în luna aprilie.

Depăşirile de costuri nu se termină însă aici: programul de testare este acoperit doar în proporţie de 20%. Cele mai riguroase teste urmează să fie efectuate abia de acum încolo.
În concluzie, per ansamblu, costul programului a crescut cu aproximativ 75% faţă de anul 2001, de la 226.5 miliarde dolari, cât se estimase; această sumă reprezenta atunci achiziţionarea a 2866 de avioane.

Sute de F-35S vor fi construite înainte de 2019. Tot până atunci testările iniţiale vor fi complete. Costul suplimentar ce va trebui suportat în vederea proiectării modificărilor cerute pentru remedierea unor deficienţe posibil apărute este necunoscut. Este însă aproape cert faptul că vor depăşi cele 534 de milioane de $ deja alocate în urma testelor efectuate până acum.

Costul total pentru fiecare F-35, este acum de aproximativ 161 milioane dolari. Se aşteaptă însă o nouă creştere la începutul anului 2013. Tot atunci Pentagonul va fi supus unor noi restricţii bugetare.

Acest lucru va însemna o altă reducere a numărului de avioane ce vor fi achiziţionate.

Costul final de  395.7 miliarde dolari pentru F-35 se va multiplica. Estimarea prezentă reprezintă doar costul de achiziţie, nu şi costurile de operare prevăzute pentru un ciclu complet de viaţă.
Evaluarea curentă pentru operare şi suport este de aproximativ 1.1 trilioane de dolari dintr-un total de 1.5 trilioane de dolari, adică mai mult decât PIB-ul anual al Spaniei.
Se presupune că F-35 va fi doar cu 42% mai scump pentru a funcţiona, comparativ cu un F-16, însă F-35 este un avion mult mai complex.
Spre exemplu, F-22, un alt avion de “a cincea generaţie”, construit de acelaşi producător – în unele  privinţe mai puţin complex decât F-35 – pentru o oră de operare  a depăşit cu 300% ora de operare a unui F-16.

Din perspectivă conservatoare, se aşteaptă însă ca F-35 să depăşească doar de două ori costurile de operare şi de sprijin ale F-16.

F-35 nu este numai un avion foarte scump, ci şi programul în cadrul căruia se derulează este mult întârziat. Iniţial se sconta ca primul lot de F-35 să fie gata de luptă în 2010. Apoi, prima implementare a programului urma să fie 2012. Mai recent, oficiali militari au declarat că data la care se va putea face înzestrarea “urmează să fie stabilită”. O nouă dată-ţintă avansată neoficial ar fi 2019.

Sursa: www. foreignpolicy

Etichete: , ,


Redactia nu-şi asumă responsabilitatea asupra conţinutului comentariilor cititorilor. În situaţia în care acestea conţin un limbaj necivilizat ne rezervăm dreptul de a le opri de la publicare. De asemnea invităm comentatorii să se refere strict la subiectul aflat în dezbatere şi să nu aducă atingere demnităţii altor persoane. Vă invităm pe toţi la o dezbatere civilizată, argumentată bazată pe respect.

6 Responses to “F-35 Joint Strike Fighter – un avion care cheltuie mult din bugetul Pentagonului”

  1. sorin says:

    Cei de la IHS Jane’s Defense, afirma ca costul estimativ al orei de zbor la F35 este intre 21.000 până la 31.000 de dolari;dupa statistica lor de 2-3 ori mai mare ca si la actualele modele de Eurofighter si Rafale.La aceste costuri cate tari isi permit sa exploateze acest aparat?
    Pentru misiunile reale ale Romaniei de politie aeriana merge excelent F16 block52(daca nu se poate Viperul)sau Gripenul NG.Totul este ca aceste aparate sa fie noi si sa permita ulterior modernizarea lor(alta avionica, motoare, smad).

  2. Fenchea Marius says:

    Eu as merge din start pe Gripen C/D primele 25 de bucati deoarece au capacitate de upgradare a avionicii la nivelul NG, si am acces la codurile sursa ceea ce este foarte valoros. F 35 in Ro AF nu poate fi decat varf de lance si nu coloana vertebrala a acesteia. F 16 Viper sau Gripen NG sigur au viitor in tarile cu bugete restranse iar F 35 o sa mai piarda din piata devenind asa de scump de exploatat.
    Rafale sau Typhoon la misiunile aer-aer pana una alta il vor manca pe F 36 cu fulgi cu tot, fiind mult mai manevrabile si avand si amprenta radar suficient de scazuta, restul senzoristicii fiind pe avioanele europene la cel mai inalt nivel.
    In 10 ani vom avea probabil o forta europeana armata credibila si dependenta de importul din USA va fi mult mai mica. Eu as cumpara acum best-cost-ul si acesta este Gripen C/D avion testat, exploatat, care clar nu are hibe ale copilariei si este perfect pentru misiunile din urmatorii 10-15 ani.

  3. sorin says:

    In urmatorii 30 de ani sigur economia noastra nu ne va permite sa exploatam avioane la care costul orei de zbor ajunge la 21000- 31000USD.

  4. ASP-PFD says:

    Cum adica? N-a zis ,,chiriasul” ca daca achizitionam ,,cuiburile de ciori” din Nevada …

  5. sorin says:

    Romania nu isi va permite sa plateasca 21000-31000USD/ora de zbor.Nu isi permite acum sa plateasca 3000USD(aproximativ)pt ora de zbor la MIG21.Din pacate economia noastra nu este si nu va fi suficient de performanta ca sa ne permitem asemenea cheltuieli.
    Povestea ca luam SH-uri iar apoi luam F35 cred ca a cazut tocmai datorita costurilor prea mari cu exploatarea acestui avion.De aia au dat-o ai nostrii mai nou pe F16, nou, block52.Atat ne permitem.