Admitere Materat - UBB Cluj-Napoca - Managementul Securității în Societatea Contemporană

Gripen-urile intră în luptă în Libia

Avioane JAS 39 Gripen

Guvernul Suediei a dat undă verde pentru participarea, la cererea NATO, la acţiunea militară aliată împotriva Libiei cu 8 avioane JAS Gripen, o aeronavă Hercules şi a unui avion de recunoaştere.

Mai precis guvernul suedez a aprobat trimiterea de avioane de luptă JAS 39 Gripen în Libia, ca urmare a unei cereri din partea Secretarului General al NATO, Anders Fogh Rasmussen.

În timpul unei şedinţe extraordinare, ce a avut loc marţi, 29 martie, Guvernul suedez a decis să propună Parlamentului implicarea Suediei în ac’iunea militară pe care NATO o execută în Libia.  „Guvernul a decis să trimită în Parlament propunerea de participare, cu aeronave JAS Gripen, la operaţiunea militară internaţională în Libia, sub conducerea NATO”, a declarat marţi premierul suedez Fredrik Reinfeldt.

Dezbaterea politică s-a axat pe autorizarea sau nu a avioanelor suedeze de a ataca la sol trupele lui Gaddafi.

Potrivit deciziei guvernului suedez, Suedia se va implica în conflictul din Libia cu condiţia ca aeronavele trimise să fie utilizate doar pentru a menţine interdicţia de zbor şi nu pentru a ataca obiective terestre.

Reinfeldt a informat Parlamentul că, în interiorul partidelor aflate la guvernare, au existat multe persoane care şi-ar fi dorit să li se permită avioanelor de luptă să atace ţinte de pe uscat, pentru a proteja civilii. Totuşi, Reinfeldt nu a vrut să acţioneze fără susţinerea Parlamentului suedez.

„Nu trebuie să tratăm cu superficialitate problema trimiterii de militari suedezi pentru a proteja civilii dintr-o ţară străină. Această situaţie nu este lipsită de riscuri”, a declarat Fredrik Reinfeldt.

Liderul Partidului Liberal suedez (Folkpartiet), Jan Björklund, este sceptic în ceea ce priveşte limitarea contribuţiei la menţinerea interdicţiei de zbor.  ”Social-democraţii au criticat imediat Guvernul pentru lipsa de acţiune, dar acum, când aceasta este o realitate, ei se tem să adopte o poziţie”, a declarat Björklund.

Potrivit noului lider al social-democraţilor din Suedia, Håkan Juholt, partidul său nu poate accepta atacuri asupra obiectivelor terestre. „Nu ştim cum sunt alcătuite unităţile libiene. Ar putea fi formate din copii drogaţi sau soldaţi-copii. Nu avem nici cea mai vagă idee despre ce ne aşteaptă la sol, de aceea este prea riscant pentru a ne expune în modul acesta”, a declarat Juholt.

Guvernul suedez a propus trimiterea a opt avioane JAS Gripen, precum şi a unei aeronave Hercules şi a unui avion de recunoaştere.

În plus faţă de aeronave, vor fi trimise aproximativ 130 de persoane,  inclusiv piloţii şi echipajele de la sol, care vor fi implicate în misiune. Cu toate acestea, numărul personalului de serviciu ar putea fi mărit până la maxim 250 de persoane.

Guvernul suedez propune mobilizarea aeronavelor pentru o perioadă iniţială de trei luni. Această operaţiune va costa Suedia aproximativ 200 de milioane de coroane (31 de milioane de dolari).

„Suedia trebuie să acţioneze responsabil atunci când semenii noştri sunt în pericol”, a declarat Reinfeldt.

Suedia nu este membru NATO, deşi face parte din Parteneriatul pentru Pace încă din 1994 şi participă în cadrul Forţei Internaţionale de Asistenţă pentru Securitate (ISAF) în Afghanistan cu 500 de militari. Ultima dată când avioanele de luptă suedeze s-au aflat în acţiune a fost la începutul anilor 1960, într-o operaţiune comandată de ONU în Congo, care până atunci se aflase sub controlul Belgiei.

Avioanele de luptă Gripen sunt fabricate de grupul de apărare suedez Saab, care concurează cu grupul francez Dassault şi cu americanii de la Boeing pentru un contract în valoare de câteva miliarde de dolari, pentru echiparea forţelor aeriene braziliene.

Un sondaj publicat săptămâna trecută a arătat că aproximativ 65% dintre suedezi doresc ca ţara lor să ia parte la misiunea din Libia.

Parlamentul suedez va adopta o decizie vineri 01 aprilie 2011.

Participarea avioanelor Gripen la misiunea aeriană din Libia este o bună oportunitate pentru a demonstra calităţile şi eficienţa acestui tip de aeronavă, JAS 39 Gripen, refuzat de multe ori de la achiziţie, de anumite ţări, pentru că “nu a fost probat în luptă”.

sursa: The Local

Etichete: , , ,


Redactia nu-şi asumă responsabilitatea asupra conţinutului comentariilor cititorilor. În situaţia în care acestea conţin un limbaj necivilizat ne rezervăm dreptul de a le opri de la publicare. De asemnea invităm comentatorii să se refere strict la subiectul aflat în dezbatere şi să nu aducă atingere demnităţii altor persoane. Vă invităm pe toţi la o dezbatere civilizată, argumentată bazată pe respect.

10 Responses to “Gripen-urile intră în luptă în Libia”

  1. CopperNick says:

    Corecta concluzia. Asteptam lectiile invatate dupa campania din Libia si grila de comparatie Gripen-F 16.

  2. Dan says:

    Interesant, mai ales ca Suedia nu e membru NATO!

  3. mad max says:

    trimiterea de Gripen arata insa ca ele sunt interoperabile NATO si pot opera la mare distanta de casa cu suport minim.

    chestia asta cu dovedirea in lupta nu e relevanta tehnic, pentru ca se pot testa capabilitatile si in exercitii. pilotii sunt cei care trebuie testati in lupta, nu avioanele – aparatele se pot vedea foarte usor daca trag sau nu, cu ce trag, ce armament.

    ele pot bombarda in locuri amenajate, unde se masoara cu precizie erorile, etc., nu e nevoie sa bombardeze prin desert ca sa se dovedeasca – dimpotriva pe acolo nu stim cate bombe au nimerit tinta si cate au facut gauri aiurea prin nisip. nimeni nu-si testeaza armele astfel. toata lumea foloseste locuri amenajate pentru testari si se inregistreaza tot, atat din avion, cat si de la sol.

    interesant de aflat de la ce baze vor opera ele – Sicilia?

  4. razasul says:

    mda, aveti dreptate insa, cu scuze dar, dupa cum unui stingator ii poti verifica capacitatea doar intrun incendiu (doamne fereste !!!), un avion ii poti iar verifica capacitatea de actiune sub toate formele doar in lupta, simulatoarele sunt intradevar bune dar doar pentru a verifica niste capacitati de adaptare, de aptitudini, etc, atunci insa cand dai atatia bani pe un asemenea “obiect”, numai un test “real” ii poate dovedi capacitatile de actiune, si modul cum raspunde la comenzi si eficacitatea si etc., avioanele f-15 nu si-au castigat respectul si eficacitatea prin testari, ramane sa vedem, “in foc” cum functioneaza si pe ce merita sa dam banii, daca se vor da acei bani pe ce merita sau pe criterii “politice”, ceea ce nu ar fi de mirare.

  5. mad max says:

    pai unde si-au castigat F-15 respectul daca nu in exercitii?

    a propos de aer-sol – numai intr-un training range masurat vezi calitatile avionului, cate tinte si ce fel de tinte nimeresc si de la ce distanta, cate rateaza si cat de mult rateaza, rata de eroare, armamentul, radarul, etc.

    cat priveste aer-aer, poti sa ai piloti mai slab pregatiti zburand pe cel mai bun avion posibil si sa fie invinsi de un pilot bun pe avion mai slab. sunt multe variabile, in afara de aparat, care sigur, prin interfata pe care o are cu pilotul poate prezenta niste avantaje sau dezavantaje, radarul, jamming, suportul sau lipsa de suport awacs, tipul de armament, etc.

    tot a propos de aer-aer, totusi exercitiile intre forte similare raman un indicator mai bun, deoarece inca nu s-a dat o batalie intre 2 forte aeriene competente. s-au batut americanii cu afganii, etc., dar inca n-am avut o situatie reala de batalie aeriana intre doua forte similare, una cu armament modern vestic si una cu estic.

    insa desi specialistii inteleg situatia, cei din marketing vor promova asta iar prin presa imediat se va citi, ca un avion e “dovedit” in lupta. Trebuie sa trecem de chestiunile astea simpliste.

    Avioanele propuse Romaniei sunt toate bune, se stie asta, cu unele diferente intre ele, dar adecvate pentru misiunile propuse. Intrebarea e in ce varianta pilotii tai pot avea un numar de ore de zbor corespunzator, altfel nu vor sti sa foloseasca calitatile aparatului. In ce varianta economia locala este implicata la maxim, se creeaza slujbe care sa sustina programul in viitor si se pastreaza specialistii locali, pentru a avea in continuare capacitate industriala?

    Nu poti sa importi astfel de tehnologii scumpe fara sa ai un program de offset de calitate, care sa creeze multe slujbe, din care sa se plateasca avioanele si operarea lor.

  6. JVEK G. says:

    Dupa ce 120 de rachete parsive americane,au ras tot:radar ,avioane .armament aa orice avion poate acum sa evolueze super tare in libia . chiar si MIG-lancer

  7. mad max says:

    Libia nu e un caz in care sa te dai mare ca ii bombardezi cu avionul, chiar nu sunt o mare forta. Si dupa cum am explicat mai sus pe specialisti nu ar trebui sa-i impresioneze faptul ca un avion sau altul se bate cu o forta sensibil inegala si bombardeaza desertul.

    Din fericire, pana acum, de la sfarsitul celui de-al doilea razboi mondial, nu am avut nicio batalie intre forte similare aeriene occidentale si cele rusesti sau chinezesti, ca sa vedem ce s-ar intampla.

    Insa o trimitere de avioane sau alte tipuri de echipament (fregate) implica chestiuni importante – logistica, inter-compatibilitate, lucrul impreuna cu alte forte NATO si non-NATO.

    Iar misiunea de interdictie aeriana chiar e importanta, daca nu sunt supravegheati libienii pot folosi elicoptere sau avioanele sa bombardeze orasele rebele.

    De asemenea, e importanta si blocada navala – taie aprovizionarea cu armament a armatei libiene.

  8. JVEK G. says:

    Si pentru ce trebuie facute toate acestea? Rebelii cati or fi ei au mai multe drepturi decat marea majoritate? Justifica asta ,distrugerea unei tari

  9. JVEK G. says:

    Daca -doamne fereste- ar avea loc o confruntare intre barosani situatia s-ar schimba mult. Din punctul meu de vedere situatia ar fi cam asa: 1. s-ar stinge lapa satelitilor de orice fel- drep urmare tot ce ne uimeste acum si se bazeaza pe sateliti GPS etc. ar deveni vax. Castig de cauza ar avea cel cu putere de foc mare,dar nu bazata in totalitate pe ochii din cosmos. Harta si creionul ar avea din nou pret

  10. JVEK G. says:

    Si pentru ce trebuie facute toate acestea? Rebelii cati or fi ei au mai multe drepturi decat marea majoritate? Pe euroNews vad multimi care pupa portretul lui Gadafi. pe astia nu-i intreaba nimeni ce vor?Justifica asta ,distrugerea unei tari