Admitere Materat - UBB Cluj-Napoca - Managementul Securității în Societatea Contemporană

Imposibila decizie: achiziţia de avioane multirol pentru aviaţia militară română

Potrivit Telegraf online, în timpul unei conferinţe de presă, Ministrul Apărării Naţionale, Corneliu Dobriţoiu, a declarat că achiziţia de avioane este tot “în stadiul iniţial”.

“Concurăm în acest proiect cu prietenii de peste Dunăre, dar ei au încheiat de mult negocierile, iar între timp noi am avut alte interese, noi ne-am dedulcit la delicatesele politicii interne cu sume preluate de ici, de colo, şi am uitat că mai avem şi o categorie de forţe. Armata Română riscă să piardă o categorie de forţă. Riscă să transforme aviaţia militară într-o aviaţie de transport”, a declarat ministrul MApN.

Corneliu Dobriţoiu a spus că MiG-urile mai zboară, dar cu grijă, iar “chiar dacă vom avea noroc să semnăm un contract pentru achiziţia de avioane de generaţia a patra, va trebui să mai consumăm bani să revitalizăm parcul de MIG-uri, pentru că, cu 12 aparate nu se pot asigura misiunile de poliţie aeriană pe întreg teritoriul ţării”.

Consiliul Suprem de Apărare a Ţării a aprobat pe 27 septembrie a.c. „Concepţia de realizare graduală a capabilităţii de apărare aeriană” în cadrul programului „Avion multirol al Forţelor Aeriene”. În esenţă acesta prevede achiziţia de 9-12 abvioane F-16 second hand din Portugalia. Ministrul apărării a semnat o scrisoare de intenţie adresată omologului său portughez, în vederea achiziţionării de avione F16 second hand.

Negocierea se va încheia cu semnarea Acordului între cele două guverne. De reţinut este faptul că 12 F-16 – vechi si uzate – vor ajunge în România abia “din 2015-2016″, deşi plăţile către Portugalia vor începe chiar de anul viitor. Deoarece ratele sunt eşalonate pe 5 ani, avioanele vor fi aproape plătite până când vor intra în dotarea RoAF. Costul pachetului este de 677 de milioane de dolari. Aici nu sunt incluse modernizarea pistelor ( 14 milioane de dolari), pachetul de armament (100 de milioane de dolari) şi un modul de antrenament al piloţilor în Statele Unite ( 40 de milioane de dolari).

Decizia de achiziţie a avioanelor portugheze a fost luată prin renunţarea la o licitaţie deschisă care să permită obţinerea unui preţ avantajos şi a unei soluţii de finanţare favorabile dar mai ales a unui offset de valoare cel puţin egală cu investiţia.

De subliniat este faptul că CSAT a mai adoptat o decizie de achiziţie în 2010 a 24 de avioane F-16 second hand din SUA, Parlamentul refuzând să valideze decizia iar Guvernul Boc nu a mai asigurat finanţarea.

sursa: Telegraf online

Etichete: , ,


Redactia nu-şi asumă responsabilitatea asupra conţinutului comentariilor cititorilor. În situaţia în care acestea conţin un limbaj necivilizat ne rezervăm dreptul de a le opri de la publicare. De asemnea invităm comentatorii să se refere strict la subiectul aflat în dezbatere şi să nu aducă atingere demnităţii altor persoane. Vă invităm pe toţi la o dezbatere civilizată, argumentată bazată pe respect.

10 Responses to “Imposibila decizie: achiziţia de avioane multirol pentru aviaţia militară română”

  1. gheo says:

    Concluzia … cand vom “fi platit” deja “jafurile” acestea vor intra in tara … tot “jafuri”, oare de ce ?, inseamna ca nu am invatat nimic din “istoria ruginitelor fregate englezesti” adica, “altii” au ramas tot smecheri iar noi tot … “prosti” si, ce importanta mai are care “pluripartitism” mai este la “guvernare” – saraca guvernare … zi ei – noi ii spunem “aranjamente murdare” pe spoliat “saracul buget al Romaniei de … tocmai cei care ne mint din 4 in 4 ani ca ne “conduc” … UNDE ? si mai zic unii, oare de ce este acuzata mereu si mereu clasa politica, da oare nu clasa politica – zic ei decidentii politici … “rahat” – hotarasc “soarta tarii” si nu … “mos Ioan Roata” de la … “Tiha bargaului” … etc – scuze ca am utilizat aceasta localitate si un oarecare mos … , poate fi de oriunde ca, tot degeaba.

  2. dodo says:

    Daca actualii guvernanti nu se opuneau in mod iresponsabil deciziei CSAT din 2010 ,acum aveam avioanele luate de la americani,iar bretonatul care atunci facea bulbuci la gura ca se vrea jefuirea tarii,nu ar mai umbla cu miloaga la colegii sai de guvernare de acum sa cumpere jumatate din numarul de atunci ,si nu de la cei mai buni ,ci de la alti amarati.Dupa logica bretonatului de atunci,inseamna ca de fapt doreste jefuirea tarii,nu inzestrarea armatei.Rasul curcilor…

  3. ursu says:

    Pina in 2008, cind inca mai eram in sistem, se dorea achizitionarea a 48 de avioane din care 24 noi si 24 SH. Croitoru ajunsese sef SMFA dupa Catrina, iar seful SMG era piticul de Marin, amiralul fara flota. Desi inca din acele vremuri era clar ca “buna ziua” ca varianta F 16 era cea mai paguboasa, Dobritoiu impreuna cu Eftimie Sandu de la Dep. Armamente, “au facut carare” la americani. Imi aduc bine aminte ca Melescanu plecase de la conducerea MApN, iar locul ministrului il tinea chiar Dobritoiu. Prin gl. Croitoru pe care-l cunosc personal si cu care am lucrat in SMG, aviatia a cautat sa-si sustina cu argumente pertinente punctul de vedere. Nu s-a dorit si gata! Interesele escrocilor de politicieni de toate culorile au fost mai mari decit cele ale tarii. Ati vazut inscenarea furtului de arme de la Ciorogirla? A fost regizata tocmai pentru inlaturarea lui Croitoru care stia prea multe si era prea incomod si integru. Tocmai se intorsese ca sef la SMFA dupa ce fusese sef la DGIA…

  4. Grig says:

    Daca luam avioanele vechi de la americani, acum am fi platit deja 1 mld. USD si tot nu aveam avioane care sa zboare (pur si simplu nu avem bani sa mentimem in stare de operativitate niste avioane vechi); aveam in schimb scandal ca am dat banii si nu avem scula.
    Americanii s-au oferit sa mai produca niste F-16 noi, daca luau si bulgarii si croatii. Acestia au tínut cont de analizele tehnice si financiare si au ales sa se indrepte spre avioane mai noi cu o generatie (Gripen, Eurofighter) si au si primit niste oferte avantajoase.
    Dobritoiu a fost tot timpul un sustinator al F-16 second-hand. Doar ca acum sustine 3rd hand. Ceea ce pana la urma nu se va intampla. Din ce a scris presa portugheza, parlamentul lor chiar e impotriva. Sa vezi atunci scandal, daca apucam sa si platim 1-2 rate si sa cada afacerea.
    Ideea e ca peste 3-4 ani e deja tardiv de tarziu sa iei avioane care sa inlocuiasca MiG-urile.
    Si ajungem la solutia initiala: ce bune ar fi acum niste F-16 second hand de la americani!!!
    Enjoy la greu!

  5. emmy says:

    Se tot vorbeste de inscenarea de la Ciorogarla-scenaritele dambovitene. Poate fi asa insa ceva sa fie clar: daca berbecii de la Ciorogarla isi faceau datoria, pentru care erau bine platiti, nimeni nu putea inscena nimic. Intr-o unitate unde majoritatea erau angajati pe sistemul pilelor si cumetriilor, unde chiolhanurile se tineau lant iar serviciile se efectuau prin ridicarea paharelor -orice a fost posibil inclusiv inscenarea, daca a fost inscenare. Cat priveste dotarea cu av multirol, aceasta trebuie gandita cu capul nu cu picioarele si ar trebui incluse si eventuale avantaje si facilitati-fabricarea in Romania a unor componente astfel incat efectiv sa platim cat mai putin. S-ar revigora si industria de aviatie romana, cat o mai fi ea. Va mai amintiti bravi osteni cate uzine de aviatie aveam in dec 1989? Ce s-a ales din toate acelea , vecine neculai al popii?

  6. ursu says:

    Asta a fost motivul treceii in rezerva al gl. Croitoru!!! Oare, trebuia Croitoru sa pazeasca depozitul? Oare masura luata impotriva lui este meritata? Emmy, lasa-ne cu alba/neagra!

  7. emmy says:

    @ursu. Total de acord cu dvs. Nu dl. gl. Croitoru trebuia sa pazeasca depozitul ci berbecii de care am amintit mai sus. Masura luata impotriva d-lui gl nu este dreapta insa va supun atentiei tragedia din Italia in care niste romanasi de-ai nostri, ignorand cu desavarsire orice regula au intrat cu microbuzul pe calea ferata.Din cate am inteles min transporturilor si-a prezentat demisia. Si acum, spuneti si dvs. ce vina avea ministrul in cauza ca niste ametiti de romanasi, obisnuiti ca in tara sa nu respecte nici o regula, sa faca asa cum ii taie capul, s-au bagat sub rotile trenului?

  8. szilard says:

    Tot Gripen e ceaaa mai buna solutie, si poate se transfera si ceva tehnologie la IAR-XT (avion de politie aeriana).

  9. sorin says:

    Asa este, insa politicienii nostri, indiferent de partidul aflat la guvernare, nu sunt interesati de ea.

  10. ursu says:

    1. Emmy la calea ferata semnalizata cu Crucea Sf. Andrei te opresti ca “asa zice legea”. Cit de imbecil poti fi ca sofer ca sa nu opresti/incetinesti la trecerea peste cele “semnalizte” acustic si luminos? Eu asa fac, chiar daca este o CF industriala. In rest…discutam pe linga subiectul propus de admin.
    2. AVIATIA SI-A DORIT UN AVION DE LUPTA PERFORMANT (DACA S-AR FI PUTUT LA PRIMA MINA) CU 2 MOTOARE!!! VA LAS PE VOI SA ARGUMENTATI ” DE CE?”
    Desi sunt ing. de ART +R, sufletul meu a ramas acolo sus in inaltul cerului. in anul in care am intrat la ATM, nu a fost plan de scolarizare si pt. Av.+motoare! Pentru mine poate a fost mai bine, dar prima dragoste nu se uita, nui asa?