Admitere Materat - UBB Cluj-Napoca - Managementul Securității în Societatea Contemporană

JAS 39 Gripen este viitorul avion multirol al Forţelor Aeriene elveţiene

SwAF Gripen D (01 Photo Stefan Kalm)

În urma unei selecţii de oferte, Consiliul Federal Elveţian a ales JAS 39 Gripen ca viitor avion de luptă multirol pentru dotarea Forţelor Aeriene Elveţiene.

Consiliul Federal Elveţian a prezentat mediei consideraţiile care au stat la baza alegerii JAS 39 Gripen: “Alegând Gripen, Consiliul Federal a decis să cumpere un avion de luptă care îndeplineşte cerinţele militare prezente şi pe termen mediu şi lung pentru Forţele Aeriene elveţiene şi pentru armată, şi care este convenabil financiar pentru că este mai ieftin decât celelalte două avioane (Rafale şi Eurofighter n.r.) nu numai la achiziţie dar şi în materie de costuri de operare. Decizia de a selecta Gripen oferă garanţia că se poate obţine un avion de luptă de înaltă performanţă fără a compromite alte zone ale armatei şi echipamentul necesar lor.”

Ministrul elveţian al apărării, Ueli Maurer, a precizat că avionul este “excelent din punct de vedere tehnic.”

CEO şi Preşedinte Saab, Håkan Buskhe, a declarat în urma aflării deciziei că „Alegerea Elveţiei confirmă faptul că Saab este lider de piaţă în domeniul apărării şi securităţii, precum şi faptul că Gripen este un avion de luptă de talie mondială, care oferă cea mai bună valoare în raport cu preţul”.

Într-un comunicat Saab se afirmă că “Dat fiind faptul că Elveţia este cunoscută la nivel mondial pentru aplicarea unor standarde înalte în procesele de achiziţie şi pentru utilizarea tehnologiilor de ultimă oră, Saab este atât mândră, cât şi încântată de faptul că Gripen a fost selectat ca avion de luptă multirol pentru Forţele Aeriene Elveţiene”.

Programul Gripen va crea un parteneriat pe termen lung între Elveţia şi Suedia. Saab oferă Elveţiei o cooperare industrială strategică pe termen lung, care vizează crearea de locuri de muncă în domeniul tehnologiei de vârf, transferul de tehnologie şi generarea de afaceri pentru export, se mai arată în comunicat.

Saab este pregătită să înceapă negocierile şi aşteaptă următoarele etape ale procesului de achiziţie.

În prezent, Gripen se află în serviciul Forţelor Aeriene din Suedia, Republica Cehă, Ungaria, Africa de Sud şi Thailanda. Empire Test Pilots’ School (ETPS) din Marea Britanie utilizează Gripen ca platformă avansată de zbor pentru piloţii de încercare din întreaga lume. De asemenea, Saab asigură cu succes programe de cooperare industrială în Republica Cehă, Ungaria şi Africa de Sud.

Saab deserveşte piaţa globală cu produse, servicii şi soluţii de top, atât pentru apărarea militară, cât şi pentru siguranţa naţională. Saab operează şi are angajaţi pe toate continentele şi dezvoltă, adoptă şi îmbunătăţeşte în permanenţă noi tehnologii, pentru a veni in intampinarea nevoilor în schimbare ale clienţilor săi.

sursa: comunicat Saab

Etichete: , , , , ,


Redactia nu-şi asumă responsabilitatea asupra conţinutului comentariilor cititorilor. În situaţia în care acestea conţin un limbaj necivilizat ne rezervăm dreptul de a le opri de la publicare. De asemnea invităm comentatorii să se refere strict la subiectul aflat în dezbatere şi să nu aducă atingere demnităţii altor persoane. Vă invităm pe toţi la o dezbatere civilizată, argumentată bazată pe respect.

23 Responses to “JAS 39 Gripen este viitorul avion multirol al Forţelor Aeriene elveţiene”

  1. Fenchea Marius says:

    Alo! Domnule Oprea nu se aude?! F 16 in Elvetia nici nu a fost pe lista aparatelor vizate dora la noi e un fel de leitmotiv in declaratiile dumneavoastra! Eu nu inteleg de ce atata incarncenare pentru F 16 din parte Romaniei a semnat cineva ceva si noi cetatenii nu stim?
    Ar trebui ales si pentru Romania cel mai comvenabil produs la raportul calitate pret din acest moment si mai aveti maxim 1 an la dispozitie! Haideti votati legea offset-ului si a achizitiilor transparente in domeniul militar!

  2. Bure Bista says:

    Dl Marius nu vreu sa te dezamagesc dar te-ai adresat cui nu trebuie.

    Pai tu crezi ca Oprea are habar de avioane, aviatie militara securitate nationala.

    El a fost informat ca expresia interes national da bine si o repta ca papagalul, dar in fond ce face: avanseaza politruci, da terenurile armatei udrei, se plimba cu elicopterul la sedinte de partid, minte pensionarii miolitari ca sa-i atraga in partidul lui de tradatori.

    Crezi tu ca asta are vreun interes vis a vis de aviatia militara?

    El a auzit ca locatarul de la Cotroceni pupa undeva licuriciul cel mare si s-a gandit sa pupe si el ceva undeva (la scara mai mica)

    Din pacate, daca nu ne vom trezi la timp vom ramane fara aviatie militara, dar mai grav fara industrie de aparare. In loc sa-i chemam pe suedezi sa le cerem un plan de offset adecvat cu investitii clare in industria aeronautica si in derularea unui program de parteneriat in cadrul JAS 39 Gripen umblam dupa second hand-uri ridicole. Vorba ceea cica faci alianţe.

    Pai domle crezi ca te respecta mai mult britanicii pentru navele lor cumparate de la fier vechi? Dar poate olandezii te respectau daca luai nave noi d ela ei la acelasi pret si cerea-i si un anumit transfer tehnologic pe la Mangalia.

  3. BONAPARTE says:

    In cate lupte aeriene a fost angajat pana acum JAS 39 Gripen ? Si cu ce rezultate-hai specialistilor raspundeti…

  4. BONAPARTE says:

    …..care oferă cea mai bună valoare în raport cu preţul”. -foarte exact :atata face atata ofera..!
    Cand il vedem in competitie (la propiu) cu f16? Poate in Iran!!!

  5. ursus says:

    Bai Cezare,Jvek, tu asta de ti-ai imprumutat numele tuturor lighioanelor, eu stiam ca esti infanterist! De unde te pricepi tu la aviatie? Inafara de coada de matura ai mai zburat si pe altceva?

  6. BONAPARTE says:

    intra in barlog ca esti ..limbaj moderat!!

  7. sorin says:

    F16 a fost folosit doar in conditii de superioritate aeriana, de regula bombardand tinte de la sol.Daca tot vrem un aparat trecut prin multe actiuni, inclusiv in lupte aeriene , in inferioritate numerica , haideti sa mergem pe bravul Spitfire care a facut a luptat in perioada 1939-1945, atat in Europa cat si in Asia.
    La noi deja s-a decis pentru F16, de ani buni, de catre actualii factori decizionali, asa ca celelalte cereri de oferta s-au facut doar de ochii lumii, sa nu zica concurenta si contribuabilul ca nu s-a facut o selectie riguroasa.Praf in ochi, inclusiv dotarea cu F35 in viitor.Daca se vor cumpara 48 de aparate F16, noi, atunci urmatorii 30 de ani vom avea acest aparat.
    Ce bine ar fi daca si in Romania orice proiect important ar fi adoptat prin referendum, asa cum se face in Elvetia.
    Dl.Marius, dl.Oprea face ce i se spune de catre patron.Chestia ca armata isi doreste F16 este ca aceasta achizitie sa capete cat mai multa credibilitate.

  8. sorin says:

    Se tot repetat ca F16 este aparatul folosit de tarile NATO din Europa insa se ignora faptul ca principalele tari europene, membre NATO, U.K., Franta, Spania, Italia, Germania, nu au in dotare acest aparat.Ma indoiesc ca factorii decizionali din aceste tari sunt incompetenti.
    In Brazilia aparatul F16 nici nu a fost luat in considerare cand s-a solicitat o oferta de pret.
    Toate astea spun foarte multe despre F16.
    Ar fi interesant de aflat motivul real pentru care s-a optat pentru F16, ar fi corect sa se poata spune contribuabilului aceasta optiune.
    Poti sa ai parteneriat strategic cu SUA, si sa ai inclusiv baze militare SUA in tara chiar daca nu ai F16 in dotare, asa cum este cazul U.K, sau al celorlalte tari mentionate mai sus, cu exceptia Frantei.

  9. BONAPARTE says:

    ,,Poti sa ai parteneriat strategic cu SUA, si sa ai inclusiv baze militare SUA …”da poti! O logica de bun simt iti spune ca e bine sa cumperi ,,maciuci”(daca tu nu esti instare sa le produci ca U.K,GermanY,France etc) de la cel in care-ti pui speranta !!! Pot sa-ti detaliez dar..incep sarbatorile!!!

  10. sorin says:

    Romania este o tara prea saraca ca sa cheltuie aiurea banul public asa cum o face in mod constant in ultimii 22 de ani.Daca mergem pe rationamentul tau inseamna ca guvernantii nostri si-au pus sperantele in olandezi si britanici de la care au cumparat produse care indeplinesc toate conditiile pentru a fi casate.Scuza-ma domnule, dar din rahat vrei sa faci zbici cu care sa pusti?
    De la aliatii nostri americani, putem sa cumparam tehnica militara de ultima generatie(transmisiuni, radiolocatie, baterii si lansatoare portabile AA si AT, corvete, drone, etc), nu neaparat F16 in versiune uzata moral.Macar daca ar fi fost vorba de versiunea block60( radar AESA, etc) si offset, atunci era ok.
    Daca tot se pune problema cumpararii protectiei, cumparand armament uzat moral, de la un stat anume, atunci mai bine il platim pe acel stat sa ne asigure spatiul aerian cu jucariile sale si cu asta basta, iesim mai ieftin.Americanii pot sa disloce in Romania 24-48 de aparate F16, si sa ne asigure spatiul aerian pana Romania va fi capabila sa cumpere ce ar trebui sa cumpere.
    Daca arata urat ca imagine, pentru tara noastra, ca altii sa ne asigure spatiul aerian , arata si mai urat , pentru noi ca natiune, sa cumparam echipament uzat moral( la care tarile dezvoltate renunta), deci ineficient cand ai un adversar mai bine echipat ca si tine.Ma indoiesc ca cu cele doua fregate SH si rachetele cumparate de la olandezi, Romania ar putea rezista in fata unui atac concentrat al aviatiei si marinei militare ruso-ucrainene sau s-a echilibrat raportul de forta romano-rus la Marea Neagra.
    La ora actuala doar Ucraina sau Rusia(nu cred ca este cazul)ar putea fi singurele tari cu care Romania ar putea avea un conflict militar, asa ca pentru a face fata acestor tari, timp suficient, pana se pun in miscare partenerii NATO, ca sa putem respinge agresiunea militara avem nevoie de echipament performant si personal bine instruit.

  11. BONAPARTE says:

    …si in mog sigur cu cateva bucati JAS 39 Gripen rezolvam problema ridicata de dvs.
    Nu stiu cum sa va spun dar, daca impotriva Ro. se preg. o agresiune si totusi esti dotat cu ,,maciuci ” luate de unde trebuie(unele mai vechi altele mai noi) s-ar putea sa afli la timp si sa primesti toate coordonatele pe care sa actionezi. S-ar mai putea sa primesti si ceva ,,asistenta” pentru contramasuri, poate ajung mai repede alte forte si mijloace in spijin etc…daca esti cu J39 G..toate astea este posibil sa se intample un piculet mai tarziu……….

  12. sorin says:

    Deci acum, ca avem Mig21, nu suntem ajutati de americani, pana ce trecem pe F16?:)Cam asta rezulta din cele spuse de tine.:)

  13. BONAPARTE says:

    Acum suntem INTELESI ca asta-i situatia!!Dar nu crezi ca totusi macari partial ,am dreptate!?

  14. BONAPARTE says:

    PS.ISRAELUL cu ce-i dotat si oare de ce??

  15. Resboiu says:

    Israelul este in primul rand… dotat cu F-15 & F-15E. Daca se bazau in exclusivitate pe SUA si vasalii, asa cum o face Romania, ramanea si Israelul doar cu F-16.

    On topic, despre Gripen si Elvetia. Mai vorbim. Sunt sanse ca la anul sa se decida altceva, de la organizarea unui referendum si pana la retragerea F-5-urilor, sau vanzarea acestora catre Brazilia. Sa nu uitam ca Elvetia detine F/A-18 si mai ales sa nu uitam ca nu-i ameninta nimeni.

    Singurii care dau ca sigura vanzarea, sunt cei din echipa Gripen, insa ar trebui sa isi bage mintile in cap: Elvetia a ales cel mai prost avion dintre cele ramase in competitie doar pentru ca main ieftin de atat, insemna sa fie avion chinezesc sau pakistanez si, oricum, Elvetia nu conteaza – elvetienii nici macar nu vor face poze pe deasupra unei tari impotente.

  16. BONAPARTE says:

    F-15-ce productie este?

  17. Marius F. says:

    Hai sa iti raspund domnule Boinaparte cate lupte simulate a castigat JAS 39 Gripen contra F 16, pe logica ta Bonaparte nimeni nu ar trebui sa schimbe F 16 in urmatoarea 100 de ani ca vezi doamne a fost testat.
    Cand a castigat o escadrila cu F 16 ultimul Tiger meet?
    De ce in Polonia MIG 29 G downgradate baga in corzi de cele mai multe ori F 16 Block50/52?
    De RCS ai auzit? Sti ce RCS are F 16 si ce RCS are JAS 39 Gripen C/D datorita RCS-ului mai mic avionul JAS 39 este in avantaj la luptele behind visual range,
    la dog-fight Gripen este de-asemenea in avantaj deoarece aripa delta combinata cu canard dau un plus de manevrabilitate si o raza de viraj instantanee. F 16 are doar avantajul razei de viraj sustinute mai bune decat Gripen-ul dar asta doar in plan orizontal, intreaba cati piloti raman la aceeasi altitudine in cazul luptei aeriene?
    Desi Gripen are pe hartie un motor mai slab datorita schemei aerodinamice viteza ascensionala este aceeasi la cele 2 avioane.
    Daca ai posibilitatea de a cumpara un avion mai bun care sa iti asigure pret mai scazut pe ora de zbor combinat cu investitii in tara in domeniul industrial nu il cumperi fiindca nu este faqbricat de americani?- Hai sa nu mai fim vasalii nimanui si sa ne vedem de propriile interese militare si economice!

  18. Marius F. says:

    Jas 39 Gripen are mai mult de 50 % echipament american pe el, Ungaria si Cehia care teoretic ti-ar sta alaturi au si ele tot Gripen C/D, armamentul pe Gripen poate fi cumparat 100% din USA si nu m-as supara sa fie asa daca USA vine cu offset de 80%-100%. USA o sa fie aliat al ROmaniei ca asa o obliga tratatul NATO daca nu, nu!
    Si Iranul are F 14 Tomcat si F 4 Phantom si uita-te ce aliat bun este USA pentru ei!

  19. Marius F. says:

    Israel primeste ajutor financiar gratuit de la USA pentru a cumpara produse USA , cum naibi sa cumpee Israelul altceva decat avioane americane?
    In momentul in care Turcia si Israel au cumparat F 16 nu prea exista pe piata occidentala decat F 16 si Mirage 2000, Israelul nu vroia sa mai ia avioane de la francezi si nici francezii dupa scansdalul cu clonarea de Mirage 3 in Israel nu mai erau dispusi sa vanda. Concluzia logica F 16!
    In 2002-2004 daca achizitionam F 16 cu offset 100% si noi era afacere acum cand Lockheed Martin nu mai vrea sa dezvolte F 16 ne-am gasit si noi sa vream sa il cumparam si second hand ca sa isi ia cineva comisioane!

  20. sorin says:

    Elvetienii au fost interesati sa isi cumpere un aparat modern, care sa poata fi modernizat pe parcursul perioadei de exploatare, achizitionat si exploatat cat mai ieftin, si cat mai usor, acordand o foarte mare importanta transferului de inalta tehnologie catre ei prin offset.Fara offset elvetienii nu ar fi facut achizitia.Pentru ca americanii de la Boeing nu au acordat offset, FA 18 SUPER HORNET a fost sters de pe lista, in competitie ramanand doar Eurofighter, Rafale si Gripen NG .Grifonul a obtinut cel mai bun punctaj asa ca a fost selectat.
    Brazilia in procesul sau de achizitie nu a fost interesata de F16, ci doar de FA18, Gripen NG si Rafale.Acum batalia se da intre Gripen NG, dorit de armata, si Rafale, dorit de unii politicieni printre care si fostul presedinte al tarii. Nici India nu a fost interesata de F16 block60( nu block 50/52 ca si la noi), care dupa ce in semifinala a fost interesata de Eurofighter, Rafale si Gripen NG, acum in finala urmeaza sa decida intre Eurofighter si Rafale.Nici vorba de F15, F16 , FA18 sau MIG35.
    F15E/F este un aparat destinat suprematiei aeriene.Dupa ce este castigata suprematia aeriana apare si F16 ca sa bombardeze tintele de la sol.F16 este un aparat usor de vanatoare care este ideal atunci cand detii suprematia aeriana, in timp ce Grifonul este proiectat sa lupte cand nu detii suprematia aeriana.in situatia unui ipotetic conflict cu Rusia sau Ucraina, datorita posibilitatilor financiare precare ale tarii noastre, aviatia militara romana nu va detine suprematia aeriana.
    Stati linistiti, fani ai F16, la noi va fi F16, chiar daca am avea bani pentru Eurofighter transa 3 sau Rafale, tot F16 block 50/52 va fi.Tinand cont de starea economiei nationale F16 va efectua mai putine ore de zbor ca si MIG21.Daca cumparam aparate F16 noi,alte achizitii de aparate multirol nu cred ca se vor mai face, asa ca urmatorii 30-40 de ani, pana la expirarea resursei de zbor, actualul rol al MIG21, va fi indeplinit de F16.Daca peste 30-40 de ani, va mai functiona U.E.-ul, tarile membre vor avea o armata comuna si programe de achizitii militare comune, asa ca ,cu siguranta, viitorul aparat de lupta, indiferent ca va fi pilotat de om, sau va fi o drona hipersonica, va fi cumparat de la un concern U.E., rolul SUA fiind mult diminuat in lume, inclusiv in Europa.

  21. Fenchea Marius says:

    @ Bonaparte s-au scris atatea pe blogurile de specialitate militara militar.infomondo.ro http://www.resboiu.wordress.com actualmente http://www.resboiu.ro si http://www.rumaniamilitary.wordpress.com incat nu poti sa spui vreunuia dintre noi ca suntem neinformati despre cele 2 avioane. Am schimbat idei pareri documente gasite si fara a avea pretentia ca suntem specialisti ne-am ales taberele in cunostinta de cauza.
    Sper ca sa nu fiu cenzurat si postul meu sa apara exact asa cum e!

  22. BONAPARTE says:

    Multumesc ! Super prezentari! Dar acum sa-mi fie cu scuze Despre Gripen?/E un aparat conceput pentru un rol mai mult defensiv, gandit a fi operat in principal independent, de o tara neutra si adaptat cerintelor NATO si cel mai important, probabil ultimul avion din clasa lui fabricat de SAAB.

    F 16, un avion aflat la capatul dezvoltarii, nu pentru ca nu ar putea fi imbunatatit, ci pentru ca modificarile care s-ar impune ar fi prea profunde si nu s-ar justifica, dar un avion cu unele calitati “incontestabile”. A fost un avion conceput in epoca ”revenirii manevrabilitatii” la jet-figtere si e “special conceput” pentru asta. Cu o cabina cu o vizibilitate exceptionala, unica as spune intre concurenti, si o ergonomie a cabinei ce a marcat epoca, e un avion foarte bun pentru lupta aeriana apropiata, atac la vedere. Folosit de foarte multe natiuni, unele membre NATO, s-a dovedit a fi foarte fiabil in functionare, chiar daca nu e prea adaptat pentru a functiona de pe piste fara prea multa intretinere si necesita un suport ceva mai important pentru a fi operat, decat Gripen.

  23. mad max says:

    domnule Bonaparte, in viziunea dumitale, in caz de conflict intre NATO si Rusia, Iran, etc., americanii ar zice – hai sa vedem ce avioane au aia – a, OK, uite-i pe astia cu avioanele noastre date la casat, astora le dam coordonatele de atac, astia sunt prieteni.

    hmm, uite-i si pe aia cu Gripen, Typhoon, Rafale, nu le dam nimic, sa se descurce…daca n-au vrut sa ia avioanele casate de ANG (care au fost in prealabil casate de USAF) asa le trebuie…

    sigur ca americanii fac lobby, vorbesc una si alta credulilor, dar nu vor da nicio garantie suplimentara Romaniei in schimbul cumpararii avioanelor. e o tranzactie comerciala pentru ei si atata tot. nu s-au suparat pe altii ca au luat Gripen. probabil ca ar fi deranjati daca am lua rusesti din cauza ca ne-am lega prea mult de rusi cu trainingul, piesele, etc.

    iar “maciucile” alea expirate cred ca aliatii ne-ar ruga sa le tinem la sol sa nu-i incurcam in operatiuni, in caz ca merge vreunul din avioane, ceea ce e destul de improbabil date fiind costurile de operare si de achizitie impovaratoare.