Admitere Materat - UBB Cluj-Napoca - Managementul Securității în Societatea Contemporană

JAS 39 Gripen şi-a dovedit calităţile în Libia

JAS 39 Gripen misiuni de tip TAR foto Infomondo Militar

Prezent la Plovdiv, cu ocazia BIAF 2011 (Bulgarian International Aircraft Festival), comandantul primei misuni de luptă a aviaţiei suedeze în Libia, a prezentat ziariştilor bulgari şi români prezenţi la conferinţa de presă, modul de executare a misiunii aeriene de către avioanele JAS 39 Gripen dislocate în regiune.

Dislocate pe baza italiană de la Sigonela, Sicilia, la cererea expresă a Secretarului general NATO, Anders Fogh Rasmussen, cele 8 avioane multirol JAS 39 Gripen – produse de producătorul suedez Saab – au fost însoţite de un avion-cisternă tipul KC-130 pentru realimentarea în aer.

Remarcabilă este rapiditatea cu care Forţele Aeriene Suedeze au reuşit dislocarea întregului detaşament şi punerea acestuia în stare de operativitate. Astfel, dacă la 31 martie a.c. NATO adresa solicitarea de participare a aviaţiei suedeze la misiunea de interdicţie aeriană impusă Libiei prin Rezoluţia 1973 a ONU, la 1 aprile guvernul suedez a aprobat solicitarea
iar la 2 aprilie primele 3 Gripen-uri au plecat spre Sicilia, iar la 7 aprilie întreaga grupare aeriană era deja la Sigonela.

De specificat este faptul că guvernul suedez a autorizat doar misiunile de interdicţie aeriană nu şi pe cele de atac asupra obiectivelor libiene.

Cele 8 avioane JAS 39 Gripen au fost pregătite pentru misiuni de autoapărare (DCA – Defensive Counter Air) având pregătit în acest scop tunul de 27 mm, rachetele AMRAAM (RB 99) şi IRIS-T (RB 98).

Coordonarea misiunilor suedezilor s-a efectuat de la Comandamentul Întrunit Aliat din Napoli – JFS Neaples – şi de la Combined Air Operations Centre din Poggio Renatico, prin intermediul ofiţerilor de legătură suedezi detaşaţi aici, şi a seniorului reprezentativ.

Avioanele Gripen au fost pregătie pentru executarea a 4 ieşiri pe zi/avion cu posibilitatea de suplimentare a acestora până la 8 ieşiri/avion/zi în fiecare zi din săptămână.

Unitatea suedeză formată din 130 persoane a fost (şi este n.r.) în măsură să execute misiuni de luptă 24 din 24 de ore, 7 zile din 7. Pentru menţinerea unui ritm ridicat de executare a misiunilor a fost necesară realimentarea avioanelor în aer, lucru realizat prin dislocarea unui avion dint dotarea Forţelor Aeriene Suedeze de realimentare în aer de tipul KC-130.

S-a avut în vedere ca misiunea să fie îndeplinită prin măsurile de autopărare DCA – Defensive Counter Air şi a celor de cercetare aerienă TAR – Tactical Air Reconnaissance.

Avionul JAS 39 Gripen a permis îndeplinirea misiunilor de cercetare aeriană tactică prin folosirea mijloacelor optice – visual RECCE, LDP (Litening III), POD with EO SENSOR – a radarului – SEA and LAND – şi a sistemelor de luptă electronică – EWS 39 – EMITTERS, aflate la bordul avionului.

Prima misiune suedeză (01 aprilie – 30 iulie) a fost urmată de cea de a doua începând cu 30 iulie, care, la rândul său, va fi urmată de misiunea a treia din 30 septembrie. Organigrama detaşamentului va fi, în mare, aceeaşi.

Până în august 2011 au fost realizate peste 1000 de ore de zbor, fiind obţinute mai mult de 200.000 de fotografii aeriene.

Forţele aeriene sudeze au luat măsuri pentru pregătirea unei noi grupări aeriene care ar putea fi dislocată în regiune începând cu 2012.

În opinia comandantului suedez, cel mai mare câştig al misiunii suedeze a avioanelor JAS 39 Gripen în Libia a fost demonstrarea interoperabilităţii acestora cu avioanele NATO, demonstrarea potenţialului aviaţiei suedeze de a participa la misiuni comune cu NATO, obţinerea de rezultate de calitate în cadrul misiunilor executate.

De asemenea, pe timpul misiunii, suedezii au reuşit să-şi ridice nivelul de pregătire al piloţilor prin participarea acestora la misiuni în spaţiul aerian inamimc, creşterea nivelui de interoperabilitate tehnică, dar şi din perspectiva procedurilor de executare a misiunilor, rididicarea nivelului de pregătire al comandanţilor pentru conducerea forţelor aeriene.

În concluzie, misiunea forţelor aeriene suedeze a demonstrat nivelul înalt de pregătire ridicat al aviaţiei militare suedeze, bazat în special pe implementarea unui program naţional de pregătire al piloţilor, dar şi de dotare cu mijloace de luptă din producţie proprie cu un înalt grad de fiabilitate şi costuri de folosire reduse.

Avionul JAS 39 Gripen şi-a dovedit eficienţa şi calităţile punând capăt, cel puţin parţial, criticilor potrivit cărora nu este un avion care să-şi fi demonstrat calităţile în caz de conflict.

Componenţa detaşamentului a permis suedezilor şă-şi asigure tehnic şi logistic misiunile singura dependeţă fiind asigurarea combustibilului necesar alimentării avioanelor. De altfel aici a fost şi singura sincopă în executarea misiunilor datorită alocărilor de combustibil prioritare spre avioanele americane dislocate în regiune.

Chiar dacă prezentarea pilotului-comandant suedez s-a dorit a fi un bun prilej de promovare a avionului suedez, JAS 39 Gripen, aflat pe lista unei posibile achiziţii de către aviaţia bulgară, s-a putut observa relativ uşor că avionul suedez este unul care poate fi folosit cu maximă eficienţă în misiuni de luptă diverse cu condiţia realizării unui raport corect între misiunea de luptă, asigurarea logistică şi mentenenţă.

Raul Dăncuţă, Infomondo Militar

Etichete: , , , , ,


Redactia nu-şi asumă responsabilitatea asupra conţinutului comentariilor cititorilor. În situaţia în care acestea conţin un limbaj necivilizat ne rezervăm dreptul de a le opri de la publicare. De asemnea invităm comentatorii să se refere strict la subiectul aflat în dezbatere şi să nu aducă atingere demnităţii altor persoane. Vă invităm pe toţi la o dezbatere civilizată, argumentată bazată pe respect.

9 Responses to “JAS 39 Gripen şi-a dovedit calităţile în Libia”

  1. JVEK G. says:

    Mai mare rasul! dupa ce au anihilat americanii toate mijloacele antiaeriene libiene au venit si ei la ..antrenament,sa-si ridice nivelul de pregatire!!

  2. petru says:

    Pt JVEK:
    Da, pe ce te bazezi?

  3. avionarul says:

    Pai daca nu e rabla agreata de primul betiv nu e bun ! Gandire tipic portocalie …. oare va avea romanul ochi sa vada costurile de achizitie , intretinere si exploatare ale acestui avion foarte bun pentru suprafata tarii noastre ? Cat priveste dotarile acestuia doar adevaratii specialisti le vad si le apreciaza … sunt mai bune jafurile de F-16 Blok 25 fabricate in 1980 ? Daca esti portocaliu imbecil raspunzi DA … altfel te jupoaie presedintele … ! TRADARE NATIONALA ….. spre ca betivul sa sfarseasca la fel ca Ceausescu impreuna cu c…a blonda !

  4. Resboiu says:

    Daca imi permiteti,

    @Jvek G. – Cred ca pilotii suedezi doreau sa isi ridice nivelul de pregatire altfel decat prin misiuni de recunoastere.

    @Petru – Pe nereusita propaganda incercata de Saab & Co. Parca ar incerca sa exporte Dacia Lastun si, parca nici ei nu cred suficient in produs.

    …………

    Implicarea multinationala in evenimentele din Libia are ca rezultat un buchetel de concluzii si o reclama confirmata pe viu:

    1. Manipularea mass-media este no. one.
    2. Fortele Speciale isi merita suplimentarile de buget.

    x. Rafale este cel mai bun “eurocanard”.

  5. petru says:

    Pt Resboiu
    Care crezi ca este diferenta intre o propaganda ratata, dupa cum am inteles ca zici, si trimiterea la Bucuresti, ca ambasador, a unuia care a facut lobby pentru Lockheed Martin

  6. szilard says:

    O prostie mai mare decat cumpararea de avioane F-16 nu exista.Americanii se bazeaza pe faptul ca Romania are scutul american deci au nevoie si de F-16.Dar americanii aici au luat teapa.1-0 pentru Basescu.

  7. JVEK G. says:

    @ AVIONARUL,,De specificat este faptul că guvernul suedez a autorizat doar misiunile de interdicţie aeriană nu şi pe cele de atac asupra obiectivelor libiene.”-Nu-i Clar??.Nici atunci cand americanii au facut praf toata apararea libiana,nu au avut prea mare curaj.
    Concluzie – limbaj moderat

  8. szilard says:

    Avioanele F-16 moderne noi e o chestie ,F-16 din anii 80 uzate e alta problema.Cand a aparut Mig-ul 29 americanii spuneau ca e comparabil cu F-16 al lor la vremea aia .Si uite unde au ajuns Mig-urile 29 ale noastre ,18 bucati .
    Si in al doilea rand americanii nu lasa pe nimeni sa le sufle in ciorba.

  9. nelu says:

    pai daca e sa luam avioane mai bine luam gripenul nou.era un avantaj la toate capitolele.pret ,mentenanta aparatura noua etc.de ce pt. unguri ,bulgari cehi ,e bun si pt. noi e scump.migul 29 ar fi fost cea mai buna afacere…dar.nato?e singurul avion care s-ar bate cu orce avion de la egal.bineinteles inoit cu radar nou si ceva rachete performante