La Moreni se proiectează un nou transportor pentru Armată

Transportor amfibiu blindat produs la Uzina Automecanica Moreni si prezentat pe 17 martie reprezentantilor MApN - foto Valentin Ciobîrcă

După ce în teatrele de operaţii au fost ucişi 15 militari români în atacuri cu dispozitive explozive improvizate asupra bătrânelor TAB-uri, iar achiziţia de transportoare Piranha s-a dovedit un eşec, iată că MApN îşi îndreaptă atenţia şi spre industria naţională de apărare pentru a înlocui învechitul “parc” de TAB-uri.

În acest sens la Uzina Automecanica Moreni se va dezvolta proiectul de cercetare-dezvoltare al programului naţional “Transportor blindat pentru trupe 8×8″. Lansarea mediatică a proiectului a avut loc joi 17 martie la UM Moreni în prezenţa ministrului Apărării, a unor politicieni şi a câtorva lideri militari.

Armata a prezentat cerinţele operaţionale pentru realizarea transportorului blindat.

În principiu acestea sunt:

– transportor blindat pentru trupe (TBT 8×8) – vehicul blindat de transport şi luptă;
– protecţia la nivel minim 3 a grupei de infanterie şi echipajului împotriva schijelor, gloanţelor, armamentului uşor de infanterie;
– protecţie împotriva efectelor CBRN (chimice, bacteriologice, radiaţii nucleare);
– posibilitatea configurării în diferite variante: transport trupe, punct comandă, vehicul de recuperare, ambulanţă, cercetare NBC, sau maşină de luptă echipată cu diferite sisteme de arme;
– armament ce poate fi instalat pe platformă: mitralieră calibru 12,7 mm, tun calibru 25 mm şi mitralieră calibru 7,62 mm, aruncător calibru 120 mm, rachete sol-aer sau anti-tanc.

Uzina Automecanica Moreni va trebui să asigure
– integrarea echipamentelor compatibile NATO, UE, fabricate de industria românească;
– implicarea în programele NATO;
– crearea de parteneriate strategice;
– suport logistic pentru Armata României pe termen îndelungat.

În vederea îndeplinirii misiunilor ce îi revin, TBT 8×8 trebuie să asigure şi să satisfacă o serie de cerinţe grupate în următoarele categorii: mobilitate, capacitate de supravieţuire, putere de foc proprie, comandă, control şi comunicaţii.

PIRANHA romanesti in Afganistan (dreapta) foto media.photobucket.com

În acest moment Uzina Automecanica Moreni are un proiect de construcţie a unui transportor care răspunde cel puţin parţial acestor criterii: SAUR 3. SAUR 1 şi 2 deşi au fost ofertate Armatei aceasta le-a refuzat preferând achiziţia de Piranha produse de elveţienii de la MOWAG. De asmenea, Armata şi-a arătat intersul pentru modelul ASV-ul M1117 Guardian Armored Security Vehicle (ASV), vehiculul M1200 Armored Knight aflat în dotarea US Army, şi un model de Armored Personnel Carrier – APC de lungime mai mare produse de Textron Marine & Land Systems.

Mai mult, într-un comunicat transmis pe 8 aprilie 2010, Textron Marine & Land Systems şi Aerostar Bacãu au anunţat cã vor fabrica la uzina din Bacãu vehicule de securitate blindate (ASV) şi transportoare blindate (APC) destinate înzestrãrii Forţelor Terestre Române, dar şi cã vor moderniza actualele transportoare.

Oficialii din cadrul U.A. Moreni, declarase-ră la rândul lor în cursul anului 2010 cã în ultimii 10 ani, prin efort financiar propriu uzina din Moreni a produs mai multe tipuri de transportoare blindate, dar a lipsit voinţa celor care ar fi trebuit sã se gândeascã la economia româneascã sã le promoveze, ba chiar în multe cazuri au facut tot posibilul pentru a impiedica pe orice cale acest lucru.

Rămâne de văzut în cât timp primele transportoare, atât de necesare trupelor ce execută misiuni de luptă, vor intra în dotarea Armatei. Că de lansări de proiecte cu certitudine militarii s-au săturat.

Carctersiticile actuale ale modelelor concepute la Moreni:

Caracteristici tehnico-tactice ale Transportorului Amfibiu Blindat 8 x 8 SAUR 3:
– Masa totala 21000 kg;
– Viteza max : 105 km/h;
– Viteza pe apa : 10 km/h
– Motor : MTU, min 420 cp CV : ZF
– Nivel de protective 3 Stanag
Armament: – Statie de arme tele-operabila 12,5 mm
– Statie de arme tele-operabila cu tun Oerlykon , Calibru 25 mm;
Variante Constructive:
– Ambulanta
– Post de Comanda
– Transport trupe
– Vehicul logistic
– Vehicul de recuperare
– Vehicul antitanc
– Aruncator cal. 120 mm

Caracteristici tehnico-tactice ale Transportorului Amfibiu Blindat 8 x 8 SAUR 2

Saur 2 - foto Uzina Automecanică Moreni

Date tehnice :
– Masa totala 12880 kg
– Viteza max : 100 km/h
– Viteza pe apa : 10 km/h
– Motor: MAN, min 326 CP CV: Allison
– Nivel de protective 2 Stanag
Armament : Turela cu tun Oerlykon , Calibru 25 mm
Echipament :
– BMS,
– Autoprotectie la incendiu (motor, compartiment echipaj, plafon si roti)
– Sistem automat de mascare cu detectie laser radar si lansare grenade fumigene cal. 76 mm
– Protectie NRBC
– Camera termala de supraveghere desant
Variante Constructive :
– Ambulanta
– Post de Comanda
– Transport trupe
– Vehicul logistic
– Vehicul de recuperare
– Vehicul antitanc
– Aruncator cal. 120 mm

Caracteristici tehnico-tactice ale Transportorului Amfibiu Blindat 8 x 8 SAUR 1(Standard)

Date generale
– tip ………..pe roti,8×8,amfibiu

Saur 1 in curtea Academiei Militare foto Uzina Automecanica Moreni

– carcasa ………..blindata, etansa
– acces echipaj,usi de acces: 2 in spatele transportorului
– trape de acces: 4;sofer,comandant,echipaj
– nivel de protectie(STANAG 4569) ………..nivel 1,nivel 2 – cu blindaj aditional

Dimensiuni
– lungime………..7800 mm
– latime…………..2800 mm
– inaltime………..2200 mm
– ampatament….4400 mm
– ecartament……2460 mm
– garda la sol…….450 mm
– masa proprie…13000 kg
– masa totala……14000 kg

Echipaj
– 12 membri inclusiv sofer ,comandant ,tragator
Armament
– turela
– tip:RCWS-RO 12,7 mm / 7,62 mm
optional:
– se poate monta orice fel de turela la cererea clientului

Sisteme de protectie
– instalatie de filtroventilatie………….cu rotocompresor si filtru absorbant activ
– instalatie automata de stins incendiu…………lichid de racire ecologic
– sistem de alimentare cu aer a echipajului in timpul tragerilor………….tubulatura si racord cuplare masca
– sistem centralizat de umflare a rotilor din mers

-innstalatie de aer conditionat
Mijloace de comunicatii
– statie radio………….tip Harris 5800
– intercom………….integrat cu statia radio

Aparatura de observare
– comandant : pe timp de zi/noapte………….tip Sagem,model MPS
– sofer : pe timp de zi/noapte………….periscop fix incalzit cu filtru anti-laser si aparatura de vedere pe timp de noapte de tip pasiv
– echipaj………….periscoape fixe, incalzite cu filtru anti-laser
– turela pe timp de zi / noapte………….camera CCD cu display pentru
operator,protejata prin blindaj, telemetru laser / camera termala fara racire

Alte echipamente specifice
– sistem de avertizare la iluminarea laser si radar SAM.
– troliu…………hidraulic

Motor
– tip…………..diesel euro 3
– puterea specifica………….20,3 cp/t
– puterea maxima………….285 cp
– cuplu maxim………………970 nm
– cutie de viteze……………automata

Performante
– Vmax. pe sosea…………..100 km/h
– Vmax. pe apa……………….10 km/h
– trece pante longitudinala max…32 grade
– trece panta transversala max….25 grade
– raza minima de viraj,pe axa unei roti ext…..13200 mm
– trece sant……………………..latime maxima de 2 m
– trece banchete inalte de ………………………0,5 m
– raza de actiune……………700 km

Sistem de mascare
– instalatie lansare grenade fumigene…..corelat cu sistemul de avertizare la iluminarea laser si radar.

sursa: Biroul de presă al MApN

Etichete: , ,


Redactia nu-şi asumă responsabilitatea asupra conţinutului comentariilor cititorilor. În situaţia în care acestea conţin un limbaj necivilizat ne rezervăm dreptul de a le opri de la publicare. De asemnea invităm comentatorii să se refere strict la subiectul aflat în dezbatere şi să nu aducă atingere demnităţii altor persoane. Vă invităm pe toţi la o dezbatere civilizată, argumentată bazată pe respect.

4 Responses to “La Moreni se proiectează un nou transportor pentru Armată”

  1. Pro Patria says:

    Ati vazut unde este plasat seful SMG in comunicatul Ministerului Apararii Nationale referitor la activitatea de la Moreni?
    “La evenimentul organizat la Uzina Automecanica Moreni, au participat preşedintele Comisiei pentru apărare, ordine publică şi siguranţă naţională din Camera Deputaţilor, Costică Canacheu, senatori şi deputaţi, preşedintele Consiliului Judeţean Dâmboviţa, Florin Popescu, şeful Statului Major General, generalul-maior Ştefan Dănilă, reprezentanţi ai unor structuri centrale din M.Ap.N.”
    Bine ca n-a fost pus dupa “reprezentantii structurilor centrale…”!
    Cam asta este respectul fata de conducerea Armatei din partea celor de la DRP si mai avem pretentia ca altii sa ne respecte!

  2. Grig says:

    @ProPatria:
    Avand in vedere ca e biroul de presa al MApN, au vrut sa fie politicosi. Din citat, nu rezulta ca ar fi participat si ministrul (ApN), desi parca era p’acolo.
    In alta ordine de idei, se vedea din imaginile de la TV cum toti trepadusii se inghesuiau sa fie in primul rand iar la “demonstratia” APC-ului dadeau din cap admirativ/aprobator/tamp!
    Oricum, e ceva ca cei 1000 km autostrada deveniti 40 km (si aia cu o singura banda pe sens).
    BFIT

  3. C.bucuroiu presedinte sindicat says:

    Uzina Automecanica Moreni are nevoie mai mare decit oricind de sprijin financiar din partea MECMA,pe cercetare -dezvoltare pentru a duce la bun sfirsit acest program TBT.Ar fi o mare eroare sa nu se asigure toate conditiile realizarii programului atit de important pentru Industria de Aparare romaneasca,dar si pentru MApN si pentru economie in general.Am incredere deosebita ca Miniusterul Apararii ne va sprijinii in continuare asa cum au facut-o si pina acum.

Leave a Reply


8 − = 1