Admitere Materat - UBB Cluj-Napoca - Managementul Securității în Societatea Contemporană

MApN va achiziţiona din fonduri proprii 12 avioane vechi din Portugalia

F-16 apartinand FA portugheze foto www.f-16.net

F-16 apartinand FA portugheze foto www.f-16.net

Camera Deputaţilor a adoptat, în data de 26 iunie, cu 261 de voturi “pentru” şi 6 abţineri Legea pentru realizarea capabilităţii operaţionale aeriene cuprinse în Faza 1 a Etapei de tranziţie iniţială a Concepţiei de realizare graduală a capabilităţii de apărare aeriană în cadrul programului “Avion multirol al Forţelor Aeriene”.

Acesta prevede achizitia unui numar de 12 avioane F-16 A/B MLU M 5.2 aflate în uz în Portugalia, instruirea a 15 piloţi şi 60 de tehnicieni, achiţia de armament, muniţii şi alte echipamente din SUA şi modernizarea unor aerodromuri româneşti. camera Deputaţilor a fost cameră decizională.

Pentru aceast contract MApN va plăti 3,114 miliarde lei sau mai bine zis 700,3 de milioane de euro (1 euro la 4,4463 lei).

În concluzie, ne-am facut cu 12 avioane la mâna a treia, livrabile până în 2017 pentru care vom plăti în avans.

Plăţile vor fi făcute din bugetul MApN prin Romtehnica care va semna contractele în numele … Guvernului României.

Prevederi interesante din contract:

Puncte tari:

– conform guvernului prin achiziţia de F16 costurile cu mentenanţa devin predictibile întrucât există mulţi furnizori şi se evită politici de monopol;
– costurile cu exploatare sunt predictibile întrucât aeronava e în serviciu de mulţi ani şi se cunosc cheltuielile de operare;
– există o mare experienţă în ceea ce priveşte instruirea piloţilor;
– mare grad de interoperabilitate NATO (se află în dotarea a 10 state NATO);
– se circumscrie parteneriatului strategic cu SUA;
– se încadrează strategiei pe termen lung de înzestrare cu avioane de generaţia 5, F-35 JSF;
– va permite realizarea de parteneriate pentru mentenenţă şi operare cu parteneri europeni prin programe de tip Pooling and Sharing;
– SUA acordă deja asistenţă militară de securitate (Foreign Military Sales) lucru care permite realizarea de contracte de tipul Letter of Offer and Acceptance deci implicit achiziţia de către Romtehnica direct prin Defence Security Coopration Agency;
– achiziţia se încadrează în Concepţia aprobată de CSAT pe 27 sept 2012 “Avion multirol al Forţelor Aeriene” care prevede realizarea graduală a capabilităţii operaţionale aeriene finale, reprezentată de 3 escadrile de luptă dotate cu avioane multirol, de preferat de generaţia 5 F-35 JSF, cu o perioadă de tranziţie asigurată cu avioane F-16 în serviciu transferate din excedentul altor state;
– instruirea se va efectua în Portugalia şi România dar şi foarte probabil şi în SUA sau cel puţin cu instructori americani;

Puncte sensibile:
– plăţile sunt făcute în avans şi sunt exceptate de la prevederile Legii 500/2002 privind finanţele publice;
– contractul va fi semnat de Romtehnica în numele guvernului;
– MApN va face plăţi în avans în termen de maxim 30 de zile de la semnarea Letter of Offer of Acceptance (LOA) părţii americane iar aceste plăţi vor putea fi justificate prin bunuri livrate de servicii prestate numai la termenul final stabilit prin LOA care poate depăşi un an bugetar;
– contractul nu transpune legislaţiei comunitare şi nu creează cadrul pentru aplicarea directă a acesteia;
– fondurile sunt asigurate de bugetul MApN;
– în cazul distrugerii sau deteriorării avioanelor pe parcursul derulării contractului, cantităţile de livrat vor fi reduse corespunzător, partea română neavând dreptul la compensarea valorii plătite pentru bunurile care au pierit;
– nu se vor percepe penalităţi pentru întârzieri în îndeplinirea obligaţiilor contractuale;
– partea portugheză şi americană nu pot fi obligate la implicarea industriei româneşti în derularea programului;

Modul cum vor fi făcute plăţile:
– 2013: 436,5 milioane lei
– 2014: 882 milioane lei
– 2015: 769,5 milioane lei
– 2016: 742,5 milioane lei
– 2017: 283,5 milioane lei

Total: 3,114 miliarde lei – 700,3 milioane euro la 4,4463 lei pentru 1 euro.

Pentru primul an s-a acceptat plata din sumele încasate din vânzarea benzilor de frecvenţă radio eliberate de către MApN, iar pentru anii următori din veniturile proprii încasate de acest minister şi de la bugetul de stat.

Deci începând cu 2017 aviaţia militară română va avea maxim 12 avioane de peste 35 de ani operative.

Câteva consideraţii ale redacţiei:

– avioanele nu pot să asigure nevoile de securitate ale României;
– contractul nu este transparent ceea ce implicit a dus la preţuri mari;
– există riscul ca până în 2017 mini-flota de avioane să fie drastic diminuată datorită unor posibile incidente/accidente pe timpul instruirii piloţilor români, iar plăţile vor fi aceleaşi;
– România trebuie să reia imediat procesul de înzestrare cu avioane multirol cel actual fiind o glumă comercială şi strategică;
– în lipsa unei înzestrări serioase România îşi pierde credibilitatea de aliat serios, partener responsabil şi ţară capabilă să-şi asigure propria securitate.

Starea actuală e datorată în cea mai mare parte lipsei de viziune, concepţii şi strategii adecvate dublate de existenţa în fruntea decizei politico-militare dar şi la nivelul consilierilor a unor persoane cu o competenţă profesională şi morală discutabilă.

 Expunerea de motive a Guvernului pentru achizitia avioanelor F16

Legea pentru realizarea capabilităţii operaţionale aeriene
RD, InfoMondo Militar

Etichete:


Redactia nu-şi asumă responsabilitatea asupra conţinutului comentariilor cititorilor. În situaţia în care acestea conţin un limbaj necivilizat ne rezervăm dreptul de a le opri de la publicare. De asemnea invităm comentatorii să se refere strict la subiectul aflat în dezbatere şi să nu aducă atingere demnităţii altor persoane. Vă invităm pe toţi la o dezbatere civilizată, argumentată bazată pe respect.

18 Responses to “MApN va achiziţiona din fonduri proprii 12 avioane vechi din Portugalia”

  1. ASP - PFD says:

    Cind vom avea douasprezece F-16 SH disponibile vom primi si tezaurul dela Moskova. F-35 vor fi achizitionate prin contracte ,,regionale”, ori fiecare judet cumpara cite doua escadrile?!

  2. szilard says:

    700 mil euro + 700 mil euro = 1 mld si 400 mil euro – pentru 12 avioane vechi.
    SAAB Gripen propune : 24 avioane noi-ultima generatie la pretul de 1 mld euro , (sint unii cirmaci ai armatei care habar nu au sa vorbeasca, sa scrie-nici pe atit, asaca sa nu ne mai miram)+offset.

  3. arti78 says:

    Sunt nelamurit cu doua probleme:
    1. instruirea pilotilor in Portugalia sau, probabil in SUA, costa ?
    2. de unde pana unde “bugetul MApN” ? Il are de la taica-sau ?

  4. STOPS says:

    Zilele trecute a căzut un F16. Propun o misiune pentru o subunitate din Forțele Pentru Operații Speciale.ro : să caute black boxul, cu dreptul de acces gratis la prețioasele informații, în calitate de fidel client potențial !

  5. szilard says:

    Pai sint vechi ce sa mai caute informatii pretioase.
    La decesul unui om batrin se mai cauta cauza ?

  6. Lasati ca in 2017 sau 2020 se vor cauta vinovatii prin presa dupa ce primul avion va tranti burta pe solul patriei…si atunci altii o sa traga ca sa se faca o noua achizitie de avioane de lupta.
    Eu ma intreb de unde se vor mai lua MLU in cazul in care pierdem un aparat?
    Ma mai intreb de ce dracu nu era buna oferta suedezilor cu 24 de Gripen C/D la 1 miliard dar oferta cu 628 de milioane pentru 12 aparate F 16 obosite este superba.
    Ma intreb ce se intampla de la suma de 125 de milioane cat costa aparatele F 16 pana la 628 de milioane cat costa pachetul.
    Si ma mai intreb daca cineva a aclculat rata in care vor fi pierdute intr-un conflict daca RoAF ramane cu 12 bucati.
    Ma mai intreb de ce la nivel de politica statala suntem mult mai prosti decat Ungaria.

  7. ASP - PFD says:

    Divertis ,acum aproape douazeci de ani, spunea ca trebuieste sa aducem apa calda din import.
    ,,-De ce, apa calda romaneasca nu e buna?
    -Nu, pentru ca apa calda romaneasca este rece!”
    Cu regret trebuieste sa spun ca, atunci cind nu ne aia nimeni, ne ,,facem” noi singuri.

    Junghiurile alea de avioane, cind vor ajunge(daca vor ajunge), vor fi numai bune de vindut la antichitati.
    30 de ani in serviciu dupa desimbalsamare, reparatie, remotorizare, montare de avionica,?
    Astea nu cred ca rezista nici la vopsirea simbolului RoAF!

  8. Relutu says:

    Contractul prevede modalitatea de transport a gunoiului catre tara idiotilor?

  9. szilard says:

    Daca Mig-urile 29 (18 bucati) nu au zburat (care erau cit de cit noi), eu nu prea cred ca F-16 in 2016 o sa mai zboare, o sa se zica ca nu sint bani, ca se asteapta un lot de motoare noi, ca o alta firma o sa faca avionica etc.
    Desigur avioanele vor fi vopsite frumos, am inteles ca au si un nume : DACIAN VIPER.
    Un F-16 nou, modern este bun, comparabil cu Gripen NG.

  10. szilard says:

    1. Datoriile externe ale celor doua tari sint asemanatoare(cam 100 mld euro).
    2. Ungaria a investit in avioane de lupta si elicoptere de lupta, dar nu are…stadioane moderne(de abia de la anul incep sa construieasca stadioane de 5 stele).
    3. Aici s-a investit in stadioane de fotbal moderne(cel din Cluj si National Arena sint super), dar la aparate de lupta situatia e catastrofala.
    Sumele investite sint asemanatoare.
    Eu asa cred ca emblema unui stat sta in avioane de lupta si stadioane de 5 stele(poate gresesc).

  11. szilard says:

    Eu sa spun sincer vipere zburatoare nu am vazut, de obicei la avioane de lupta se pun nume de pasari rapitoare, furtuni, adica ceva care zboare, …sa fie cumva ceva predestinat ? adica sa se tirie pe jos ?

  12. Balcifer says:

    Spunem Nu avioanelor F-16 second heand – portugheze!
    DA- F 16 mai putine dar NOI !!

  13. ASP - PFD says:

    Da! Doua bucati, dar noi. Partea din fata la Cotrocesti, iar partea a doua la govern, sa plateasca Ponta gazul!

  14. szilard says:

    Si ”DACIAN” e frumos dar stiu eu daca e potivit ?
    Adica vechi, de pe vremea dacilor.
    Nu mai bine era : fulgerul sau cosmarul(tradus pe engleza-thunder or nightmaire).

  15. sorin says:

    Pe cei care au cumparat fregatele i-a tras cineva la raspundere?Toti politicienii romani sunt la fel.

  16. Deanna Wilkinson says:

    Pe baza unui împrumut rambursabil parțial dedus din taxa de tranzit a gazelor rusești pe un deceniu, Serbia va cumpără 64 de avioane de la ruși – scrie Vasilescu. “Eliberarea” Serbiei prin gazele rusești sugerată aici este exagerată și descrisă bombastic de către autor, care continuă prin a spune că Serbia se va răzbuna pe România pentru rolul jucat de aceasta din urmă în bombardarea Belgradului în 1999 de către NATO . Amintind de invazia sârbilor în Banat în 1918, el spune că “sârbii sunt şi răzbunători, dar şi excelenţi luptători, aşa că abia aşteaptă să compenseze pierderea provinciei Kosovo prin eventuala recuperare a Banatului”.

  17. Dan says:

    Umor negru Stiti care e diferenta in intre 12 tractoare noi si 12 F-16 ruginite vechi si uzate ?De pret ..Ca si tractoarele si vechiturile ruginite F-16 ara la fel pamantul

  18. szilard says:

    Aici, la problema cu Kosovo… sate intregi de oameni executati si ingropati de vii, …, asta se intampla cand ajunge un nebun sef de stat (poate sa fie si prost-e acelasi lucru), eu trebuie sa fac criteriile ?