Admitere Materat - UBB Cluj-Napoca - Managementul Securității în Societatea Contemporană

MApN vrea să modifice Legea 346/2006 privind organizarea şi funcţionarea Ministerul Apărării Naţionale

Pe site-ul oficial al MApN a fost publicată forma finală a proiectului legislativ privind Modificarea şi completarea Legii nr. 346/2006 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Apărării Naţionale. Este publicată şi expunerea de motive care explică necesitatea acestui demers. Termenul până la care proiectul se va afla în dezbatere publică este 16 august a.c.

În expunerea de motive MApN prezintă aspectele care vizează actul normativ.

Care este motivaţia MApN pentru iniţierea acestui demers:

1. Transformărilor ce au avut loc în ultimii ani: Programul Legislativ al Guvernului pentru 2013-2016 prevede modificarea cadrului legislativ privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Apărării Naţionale, ca urmare a transformărilor ce au avut loc în ultimii ani.

2. Pentru reglementarea aspectelor care vizează atribuţiile şi responsabilităţile instituţiei militare, domeniile de responsabilitate ale structurilor centrale, structura de forţe a armatei, conducerea ministerului, precum şi cele care ţin de valorificarea şi donarea unor bunuri aflate în patrimoniul sau administrarea ministerului.

3. Relaţia cu americanii: Instituţia militară beneficiază, în baza Acordului dintre Guvernul României şi Guvernul Statelor Unite ale Americii referitor la programele de asistenţă economică, tehnică şi în domenii conexe, ratificat prin Ordonanţa Guvernului nr. 25/1996, aprobată prin Legea nr. 30/1997, de asistenţă militară de securitate, acordată de Guvernul SUA prin Programul FMS (Foreign Military Sales).  Programul FMS se derulează pe baza acordurilor sau contractelor oficiale tip Scrisoare de Ofertă şi Acceptanţă  (Letter of Offer and Acceptance – LOA), încheiate între Guvernul SUA şi Guvernul României.
Finanţarea în cadrul Programului FMS se realizează prin două modalităţi – din fonduri nerambursabile, acordate de Guvernul SUA, şi din fondurile Ministerului Apărării Naţionale.

Schimbări preconizate. Aspecte generale

1. Modificarea şi completarea atribuţiilor şi responsabilităţilor MApN astfel încât acestea să cuprindă totalitatea domeniilor în care instituţia militară îşi exercită autoritatea
– au fost redefinite responsabilităţile unor structuri centrale pentru a exprima, cu mai mare fidelitate, competenţele acestora;
– a fost înfiinţat, fără a spori numărul de personal, Departamentul pentru înzestrare şi logistică, structură centrală cu atribuţii complexe care cumulează atribuţiile mai multor structuri centrale sau structuri subordonate ministrului
apărării naţionale;
– la nivelul Statului Major General a fost constituit Consiliul Militar Superior, cu rol consultativ, care preia atribuţiile Comitetului Şefilor Statelor Majore;

2. Schimbarea denumirii statelor majore ale categoriile de forţe ale armatei în comandamente ale acestor

3. Direcţia generală de informaţii a apărării se transformă în Departamentul de Informaţii pentru Apărare cu şef în loc de director.

4. Au fost aduse modificări normelor privind valorificarea bunurilor din Ministerul Apărării Naţionale prin crearea unor dispoziţii mai flexibile, care să răspundă nevoilor cu care se confruntă instituţia militară. În acelaşi timp, au fost introduse prevederi pentru autorităţile contractante delegate din Ministerul Apărării Naţionale. Totodată, au fost instituite reguli privind contractul de comision ce se încheie între Compania Naţională „Romtehnica” – S.A. şi autorităţile contractante delegate din cadrul ministerului.

5. Ministerul Apărării Naţionale va fi abilitat pentru a executa misiuni cu caracter non-militar, la solicitarea instituţiilor publice, care presupun măsuri şi acţiuni urgente.

6. Crearea cadrului legal pentru donarea unor bunuri aflate în patrimoniul sau administrarea ministerului. Prin prevederile menţionate se mandatează Ministerul Apărării Naţionale să exercite acte de dispoziţie în numele statului cu privire la anumite bunuri aflate în administrarea sa.

 

Aşteptăm observaţii şi propuneri.

 

Notă: Redacţia îşi asumă dreptul de a opri de la publicare comentariile/propunerile care nu au legătură cu subiectul.

Nota de fundamentare

LEGE pentru modificarea şi completarea Legii 346 2006 privind org si funct MApN

Etichete:


Redactia nu-şi asumă responsabilitatea asupra conţinutului comentariilor cititorilor. În situaţia în care acestea conţin un limbaj necivilizat ne rezervăm dreptul de a le opri de la publicare. De asemnea invităm comentatorii să se refere strict la subiectul aflat în dezbatere şi să nu aducă atingere demnităţii altor persoane. Vă invităm pe toţi la o dezbatere civilizată, argumentată bazată pe respect.

28 Responses to “MApN vrea să modifice Legea 346/2006 privind organizarea şi funcţionarea Ministerul Apărării Naţionale”

  1. ROBERT HORVATH SUA says:

    comentariu oprit de la publicare.

    Fara legatura cu subiectul

  2. Maria Tereza ! says:

    comentariu oprit de la publicare.

    Fara legatura cu subiectul

  3. karadeniz says:

    Unul din rosturile acestei legi este acela de a-i da premierului dreptul să numească şeful departamentul de informaţii pentru apărare, cu aprobarea CSAT. Acum această atribuţie o are ministrul apărării.
    La fel s-a procedat şi cu DGIPI, serviciul echivalent de la interne.
    Rebotezarea statelor majore ale forţelor armate, în comandamente este o chestie fără alt efect practic decât obligarea tuturor structurilor din apărare să înlocuiască actualele documente. În 23 de ani armata a avut ca activităţi principale şi mari consumatoare de fonduri, modificări periodice ale ţinutelor şi echipamentului, desfiinţări, restructurări şi reînfiinţări de unităţi şi schimbări de denumiri.

  4. nedan says:

    noul departament pentru inzestrare si logistica, preia de la statul major general, care este in fapt conducatorul efectiv al trupelor, toata logistica armatei. ceea ce nu s-a mai auzit. comandantul trupelor trebuie sa conduca si logistica.
    in plus, acest departament se pare ca poate fi condus si de un general numit de primul ministru! eu stiam ca generalii sunt avansati, scosi la pensie, doar de presedinte, care e apolitic.
    daca ponta numeste generali – lucru nemaiauzit pina acum, oare generalii aceia nu vor primi o comanda politica?
    am mai constatat un aspect legat de subordonarea trupelor. pina acum comandamentele erau subordonate numai sefului SMG, acesta fiind practic comandantul cu gradul cel mai mare din armata care subordona toate trupele, pe care la comanda in caz de criza si razboi.
    acum structurile centrale, care sunt conduse si de civili, au in subordine trupe. ce se intimpla in acest caz. dam civililor comanda militara?
    ma intreb totusi de ce nu se sesizeaza nimeni!
    numai si pentru aceste aspecte expunerea de motive este mai mult decit insuficient justificatoare.
    practic in acest moment cu acest proiect de lege se produc modificari fundamentale in structura armatei, despre care nu avem cunostinta sa fi fost intocmite studii de impact, analize tehnice etc. parca asa scrie in legea 24/2000 ca se procedeaza atunci cind se elaboreaza un nou proiect de lege, care mai este si organica pe deasupra.

  5. gigimarga says:

    Alo domnul administrator! Şpaga in justiţie a ajuns la 1.000.000 de euro si mata dormi in păpuşoi!

  6. coopernick says:

    Departamentele sunt subordonate numai ministrului? Acesta va controla doar el tot ce inseamna bugetare de achizitii si logistica precum si informatiile? Comandamentele si Consiliul Militar parca nu prea seamana cu structurile celor de la pct 3 din motivatie!

  7. indisciplinatu says:

    Principalul motiv pentru care se infiinteaza Departamentul pentru inzestrare si logistica este acela ca generalul Zisu sa acapareze TOT.
    Uitati-va la reglementarea articolului cu pricina…toate cecelalte departamente sunt conduse de secretari de stat numai acesta POATE fi condus si de un cadru militar, functie asimilata cu aceea de SECRETAR DE STAT!!!..exclud de aici si DGIA.
    Se vede de la o posta cum cumatrul Oprea ii da putere lui Zisu, pentru a dirija din umbra “parnosul” in achizitiile viitoare de chiloti, izmene, tigai si….avioane third hand!!!

  8. ROBERT HORVATH SUA says:

    comentariu oprit de la publicare fara legatura cu articolul

  9. ROBERT HORVATH SUA says:

    comentariu oprit de la publicare fara legatura cu articolul

  10. ROBERT HORVATH SUA says:

    comentariu oprit de la publicare fara legatura cu articolul

  11. ROBERT HORVATH SUA says:

    comentariu oprit de la publicare fara legatura cu articolul

  12. Trifon Gruju says:

    Propun: „Art. 12. – (1) Statul Major General asigură, conform legii, managementul carierei individuale a personalului militar, definirea necesarului de echipamente militare conform măsurilor şi cerinţelor operaţionale, standardizarea în domeniul militar, implementarea sistemului comandă, control, comunicaţii, computere, informaţii, informatică, supraveghere şi recunoaştere, cooperarea cu forţele armate străine, desfăşurarea relaţiilor militare internaţionale, încheierea înţelegerilor tehnice cu armatele altor state şi cu organizaţiile internaţionale la care România este parte şi asistenţa religioasă în Ministerul Apărării Naţionale, promovează valorile specifice tradiţiilor militare, culturii militare, educaţiei civice şi ceremoniilor militare.”

    Din textul articolului 12: „Art. 12. – (1) Statul Major General asigură, conform legii, conducerea, organizarea, planificarea şi operaţionalizarea forţelor, ridicarea graduală a capacităţii de luptă şi mobilizarea armatei, conducerea operaţiilor întrunite, antrenarea comandamentelor şi trupelor, pregătirea de bază şi de specialitate a personalului militar în activitate şi în rezervă, managementul carierei individuale a personalului militar, definirea necesarului de echipamente militare conform măsurilor şi cerinţelor operaţionale, standardizarea în domeniul militar, implementarea sistemului comandă, control, comunicaţii, computere, informaţii, informatică, supraveghere şi recunoaştere, cooperarea cu forţele armate străine, desfăşurarea relaţiilor militare internaţionale, încheierea înţelegerilor tehnice cu armatele altor state şi cu organizaţiile internaţionale la care România este parte şi asistenţa religioasă în Ministerul Apărării Naţionale, promovează valorile specifice tradiţiilor militare, culturii militare, educaţiei civice şi ceremoniilor militare.” sa se elimine cuvintele „conducerea, organizarea, planificarea si operationalizare fortelor, conducerea operatiilor intrunite, antrenarea comandamentelor şi trupelor, pregătirea de bază şi de specialitate a personalului militar în activitate şi în rezervă”.

    Argumente: fara a putea dispune de prioritizarea resurselor si de asumarea riscurilor nu se pot indeplini atributele de conducere. Astfel incat aceste atribute trebuie trecute celui care ii comanda si pe cel de logistica si pe cel cu sarcini pe structura de forte, adica ministrul apararii. Iar acesta sa redevina militar.

    Deoarece tot ceea ce inseamna stiinta militara este dat peste cap, propun ca structurile logistice de tip G4/S4 din fortele terestre, si cele similare din fortele aeriene si navale sa fie conduse separat, nu de catre comandantii lor. De exemplu sa se infiinteze, prin preluarea logisticii la fiecare nivel (de exemplu bazele logistice sa preia tructurile G4 din diviziile de infanterie, si S4 din celelate mari unitati) si sa se creeze cate un comandament logistic divizionar, subordonat Departamentului pentru inzestrare si logistica si care sa nu aiba de a face nimic cu comandantii.

  13. Gheo says:

    Nimic mai fals, decat ceea ce propuneţi dumneavoastră. Logistica nu trebuie “ruptă”, cel puţin la eşaloanele tactice şi operative, de comandă şi stat major. Dv. vorbiţi ca un nespecialist militar, mai ales când vorbiţi despre preluarea unor sarcini de către ministrul apărării. Dar, totuşi, vă inţeleg…există lbertate de exprimare.

  14. Trifon Gruju says:

    Se pare ca nu ati inteles ironia. Dar sunt curios daca ati citit textul de lege propus. In lge se rupe de fapt ceea ce ziceti dvs. Adica se preia Directia Logistica de la seful SMG si se introduce in Departament, ramanand, insa, sarcina la SMG sa organizeze, conduca, etc.

    Ati trimis si dvs., ca si mine, comentarii si propuneri catre DLAJ, nu?

  15. Trifon Gruju says:

    D-le/D-na Gheo,

    Oare CLI face parte din structura de forte? In compunerea carei structuri va fi? A SMG sau a Departamentului pentru inzestrare si logistica?

    Discutam cu textul de lege in fata. La o analiza atenta veti vedea ca sunt multe inadvertente care vor capata putere de lege. Dar cine sa intervina? NOI? Nu… , noi suntem doar niste prodcuatori de filozofie ieftina, ce nu ne asumam nicio raspundere colectiva. Doar ne dam cu parerea. Unul cu motivatia lui ZISU ne ingropa pe toti. Noi nefiind suficient de motivati.

  16. gigimarga says:

    Alo domnul administrator! Vă rog să vă treziţi din somnul cel de …! Aţi auzit că şpaga in justiţei a a ajuns la 2.500.000 euro? Aţi auzit că, domnul Pricină a trecut de partea duşmanului de clasă? Ca să fie tacâmul complet mai trebuie ca domnul şăf Dogaru să treacă la Mişcarea Populară şi capacul la sicriul SCMD e fixat definitiv pentru o sută de ani! Să vă fie de bine vacanţa la mare…

  17. Bure Bista says:

    Atente si corecte observatii, dl Gruju.

    Mi imi pare a politizare excesiva.

    Ideea cu ministrul militar e interesanta si banuiesc ca e determinata de aparitia unor ministrii ai aprarii habarnisti sau rau intentionati (vezi Oprea , Dusa, Atanasiu, Stanisoara si din pacate lista ar putea continua) Probabil doar Tinca si Mircea Pascu s-au ridicat la nivelul cerintelor postului.

    Pentru a evita ca structurile responsabile ale ministerul sa fie conduse de ministrii de complezenta as propune un adjunct de ministru militar cu rang de secretar de stat care sa conduca structurile militare ale ministerului: SMG, informatii, inzestrare. Restul la ministru.

    Cat despre numirea sefilor de la Departamentele de Informatii ale Armatei si de la Interne (acolo s-a legalizat) ei ar trebui numiti pe principiul celor de la SRI si SIE, adica CSAT, Parlament, Presedinte. Bineinteles introdus si ministrul in schema – propune. Astfel Planul National de Prioritati Informative al CNI ar fi respectat iar ministrii nu ar putea interveni cu misiuni suplimentare de multe ori suprapuse cu misiunile SRI (DIPI) si SIE si SRI (DIA). La fel s-ar putea realiza si controlul parlamentar si scoaterea de sub influenta politica a celor 2 servicii. Caci asta e pericolul: vine un nou ministru si ii propune primului ministru un nou sef la DIA.

    Cat despre infiintarea unui Departament al Inzestrarii si logisticii este clar ca e o inventie pentru ai mari functia pramatiei de Zisu. E prevazuta functia ca fiind de civil sau militar. Deci la bunul plac al ministrului. Nu tu reguli, nu tu criterii.

    Ce ma inspaimanta e ca acest act normativ vine in momentul in care Armata e decapitata de generali cu personalitate, cu sefi de structuri numiti cu dispensa, cu lideri militari care-si asteapta tercerea in rezerva/retragere. Mai mult, proiectul e promovat in timpul unui mandat al unui ministru care si-a dovedit incapacitatea administrativa, vulnerabil la jocurile politice, subtire intelectual si mai ales cu grave carente comportamentale si aptitudinale (vezi CV si declaratii din spatiul public).

    Apropos, a observat cineva ca MApN nu va mai avea nicio responsabilitate privitoare la fostii militari? Deci doar ordinele discretionare ale ministrului vor mai face reglementari in domeniu. Interesant

  18. Redactia says:

    Va recomand sa faceti comentarii legate de subiectul in discutie

  19. MMI says:

    CLI va fi SIGUR IN NOUL DEPARTAMENT!

  20. giimarga says:

    pentru a pune in opera aceasta lege inseamna un nr de 23 de ani pierduti

  21. giimarga says:

    indiferent ce se mai incearca sa propuna unii care locuiesc pur si simplu in secretariatul general de cand au ajuns ofiteri, nu stiu ce vorbeesc.

  22. giimarga says:

    acum cativa ani ati propus un set de documente pe care nu le-ati reusit a duce la finalizare, oamenii care au primit gradul de general au inteles ca nu le cere nimeni nimic decat sa fie consecvent

  23. giimarga says:

    voi cei care comentati ar trebuii sa vedeti profunzimea lucrurilor nu doar jumatatea voastra a paharului, se vede ca sunteti subiectivi

  24. giimarga says:

    aceasta schimbare-nu are continuitate totul trebuie modificat nimic nu mai poate continua asa, de exemplu programele majore, au in derulare anumite proiecte cum vor fi finalizate, achizitiile de cine vor fi realizate????????????…………………Armata este prost gestionata nu exista previziune sau daca acum se gandesc unii ca este momentul unei schimbari, este tarziu, fundul sacului nu mai are resurse. La inceputul anilor 90 un general cu numele Voinea a incercat a sa conceapa un departament al inzestrarii si logisticii, care unii l-au blamat si desfiintat., acum se revine asupra acestuia oare cu ce resure cu ce legislatie……………..

  25. giimarga says:

    prevederea legala pentru achizitii este special conceputa pentru a nu se face nici un progres, pe deoparte blochiaza f mult initiativa, atunci cand ai nevoie de resursa nu o poti folosi, soliciti banii astazi si ii folosesti dupa doua luni, timp in care faci o serie de analize rapoarte fara rost, apoi apare o alta proritate si din nou reiei acelasi lucru, de fapt ajungi la sfarsitul anului si banii ajung inapoi la buget, un sistem restrictiv, pe de alta parte acolo unde banii sunt……… si competenta este altfel accesata/acordata…………… are acces sa vanda niste smecheri care nu au ce oferi decat intermediere, iar de fapt aici are loc o mare furaciune.

  26. giimarga says:

    pe unii ii inspaimanta decapitarea generalilor, ce au facut acesti generali pentru coerenta institutiei, daca erau asa b……. se bateau ca ceea ce au pus pe hartie sa se finalizeze, dar au dat din calcaie si au luat-o mereu de la capat.

  27. giimarga says:

    armata nu ar trebuii sa ai ba la ceea ce face maxim 10 functii de general avansabili la pace, 100 de functii de colonel, 200 functii de locotenent colonel, 300 de maior, 400 de capitan, 500 de locotenent si 600 de sublocotenent, iar restul maistri militar, subofiteri si sgp nu civili nu functionari nu alte categorii si sa vezi tu respect, atitudine, loialitate profesionalism………….dar noi avem nu stiu cate structuri cu atributii paralele cu orgolii cu interese raportate la nivelele politice, DMR cu j1/SMG
    J/5 cu J3 si J7/SMG. ce conduc SMCF/Comandamentele de forte.

  28. giimarga says:

    cat despre stiinta a mai fost asa ceva oare in armata noastra???????????//………….un comandament cand ii propune comandantului varianta cea mai buna pentru lupta ar trebuii sa se asigure ca inclusiv resursele sunt asigurate pentru indeplinirea misiunii. dar…………….totusi poate ………sa zicem la nivelul logistiiticii de teritoriu ar merge create anumite structurii care sa fie in masura pe deoparte sa mentina inca vie functionalitatea structurilor si pe de alta parte sa genereze inca din timp de pace structuri logistice mobile care sa se poata misca intre liniile de sprijin