Admitere Materat - UBB Cluj-Napoca - Managementul Securității în Societatea Contemporană

Ministrul Apărării despre problemele privind securitatea României şi MApN

Corneliu Dobritoiu ministrul roman al Apararii foto Guvernul Romaniei

La finalul şedinţei de Guvern din data de 23 mai a.c., ministrul Apărării Naţionale, Corneliu Dobriţoiu, a susţinut o conferinţă de presă la sediului guvernului în care a prezentat mai multe aprecieri privind summitul NATO la care a participat, situaţia bugetului MApN, înzestrarea cu un nou avion multirol a aviaţiei, soluţii pentru completarea veniturilor MApN, dar şi aprecieri privind procesul de recalculare a pesniilor militare.

Redăm sintetic principalele declaraţii ale ministrului:

1. Despre summit-ul de la Chicago:

– materializează trecerea de la etapa luării unor decizii sau a unor abordări teoretice către faza de implementare;
– marchează începutul dezvoltarea capacităţilor critice ale Alianţei Nord-Atlantice acum, în condiţii de austeritate economică;
– luările de poziţie s-au centrat pentru implementarea obiectivului strategic al NATO, care este intitulat generic “Forţa NATO 2020″;
– criza economică a determinat reducerea contribuţiilor la bugetul comun al Alianţei de către europeni şi acoperirea deficitului de către SUA care au ajuns la o contribuţie de aproape 77%;
– s-a ridicat problema ca aliaţii europeni să găsească alte forme şi metode pentru dezvoltarea unor programe critice ale Alianţei, prin contribuţie financiară comună, printr-o cooperare multinaţională în dezvoltarea acestor capabilităţi sau prin angajarea unor responsabilităţi de nişă la nivelul unor aliaţi care au deja unele capabilităţi create;
– implementarea pachetului pentru apărare, Smart Defense;
– discuţiile legate de NATO în Afganistan au fost marcate de decizia principalilor aliaţi de a se dezangaja din Afganistan din punct de vedere operaţional până la sfârşitul anului 2014. După 2014, alianţa va asigura asistenţă pentru dezvoltarea şi pregătirea forţelor naţionale de securitate afgane;
– discuţiile în cadrul pareteneriatelor NATO: au avut loc discuţii cu partenerii globali ai NATO, care vin să întregească efortul NATO pentru întreaga gamă de misiuni şi peste tot unde este nevoie pe glob.

2. Despre România în cadrul NATO
–  din cauza situaţiei financiare precare în care se află MApN, România poate fi pusă în incapacitatea de a-şi îndeplini obligaţiile ce decurg din calitatea de membru al NATO.

3. Despre Misiunea Romaniei în Afganistan:
– România va intra în proces de reducere a forţelor, treptată, începând cu a doua jumătate a anului viitor;
– contingentul vizitat de premierul Ponta pe 22 mai urmează să se întoarcă în ţară (urmând a fi înlocuit n.r.);
– doar un singur militar a fost rănit şi aceasta în special datorită suportului tehnic major pe care forţele americane ni-l acordă în teatru, militarii români operând cu maşinile lor;
– partenerii americani au pus la dispoziţie echipamente de supraveghere aeriană, în aşa fel încât trupele române să aibă imaginea câmpului operaţional în timp real şi poată avea o capacitatea de reacţie ridicată;
– forţele MApN s-au comportat exemplar.

4. Despre dezechilibrarea bugetului ministerului:
– s-a ajuns la procente absolut îngrijorătoare în ceea ce priveşte cheltuielile de personal, ele cifrându-se la peste 80%;
– povara cheltuielilor de personal se datorează în special modului în care a fost gestionat procesul de revizuire a pensiilor militare, acestea fiind în mare parte majorate. Există o problemă cu pensiile foştilor militari şi vom rămâne cu ea cel puţin vreo două generaţii. La această povară se adaugă cheltuielilor curente de personal, adică salarii ş.a.m.d.
– cheltuielile care ajută la pregătirea trupelor pentru misiuni şi a armatei, în general, cifrându-se la 10-12%, dintre care jumătate din aceste procente sunt consumate de 4% din structura de forţe, cele 4% practic fiind angajate în teatre operaţionale. Restul de 96% sunt într-o situaţie financiară în ceea ce priveşte sprijinul pentru instrucţie foarte precară;
– există investiţii amânate;

5. Despre achiziţia avionului multirol:
– există procupări de a găsi o soluţie rapidă pentru stimularea programului de achiziţie a avionului multirol, pentru că altfel în doi ani sau maximum trei ani de zile există riscul să nu mai avem cu ce zbura, există riscul ca forţele aeriene să-şi desfăşoare activităţile la sol;
– ar fi o soluţie de avarie, şi anume să modernizăm MIG-urile 21, dar capacitatea lor operaţională o ştiţi care este, este limitată sau foarte redusă;
– subiectul multirol este un subiect de interes atât pe agenda Alianţei Nord-Atlantice, referitoare la capacitatea noastră de a contribui cu echipamente critice pentru misiunile Alianţei – problemă ridicată şi de către secretarul general NATO, problemă ridicată şi de către partenerii americani, problemă care ne îngrijorează pe noi şi încercăm să găsim soluţii acceptabile, având în vedere faptul că numai doi ani de zile durează pregătirea piloţilor;

6. Soluţii pentru completarea bugetului pentru apărare:
– în aceste condiţii de austeritate fiscală, gândim că singura soluţie care poate să atragă, care poate să determine susţinerea pe termen scurt, mediu şi lung a efortului pentru achiziţie ar fi trecerea infrastructurii în exces a Ministerului Apărării din domeniul public al statului şi administrarea ministerului în domeniul privat al statului şi administrarea ministerului în aşa fel încât să găsim ulterior soluţii pentru susţinerea programelor de achiziţie;
– terenuri, cazărmi care nu au sarcini operaţionale vor putea fi valorificate în condiţii de legalitate şi transparenţă. Valorificare începând de la vânzare cu licitaţie cu strigare, sau chiar posibilitatea ca aceste terenuri să fie depuse “collaterals” la o bancă pentru obţinerea unui acreditiv sau chiar dacă piaţa imobiliară va creşte, prezentarea lui bursă, cum a fost cazul Fondului Proprietatea.
– alte idei ar fi ca parte din terenurile care sunt situate pe harta vânturilor să fie puse la dispoziţie pentru dezvoltarea unui parteneriat public-privat, în aşa fel încât să obţinem resurse suplimentare la buget, datorită certificatelor de energie verde;
– formele de valorificare pot fi complexe, pot fi diferite, dar toate respectând un singur principiu şi acela ar fi al transparenţei totale;
– spre exemplu, Polonia a găsit suficientă resursă politică să procedeze în acest fel, iar polonezii şi-au cumpărat cu sumele rezultate din valorificarea infrastructurii în exces o flotă de 48 de avioane. Dar a existat voinţă politică;
– de la Revoluţie încoace, au fost înstrăinate cam suprafaţa unui judeţ din infrastructura în exces a ministerului, având în vedere faptul că armata s-a redus, de la peste 320.000 de oameni, în două etape, la 140.000 şi la 90.000. Dacă nu am încerca să valorificăm această resursă, trebuie să facem apel la contribuabili şi e mult prea mult.

7. Despre achiziţia de UAV-uri de către România:
– informaţiile acestea sunt cuprinse într-o hotărâre de guvern care a fost elaborată în 2009;
– este vorba despre un program al NATO;
– cheltuielile au fost iniţial cifrate între 23 şi 25 de milioane de euro sau dolari, însă ele vor scădea datorită faptului că în cadrul acestui program multinaţional al alianţei va mai participa încă o ţară aliată, deci va contribui la descreşterea efortului nostru în cadrul programului de supraveghere terestră al Alianţei;
– dronele acelea nu sunt ale României, deci e vorba de nişte echipamente pe care NATO le dezvoltă în scopul de a oferi informaţii în timp real planificatorilor operaţionali de la NATO. Dacă se va impune nevoia categorică, avem acces la informaţiile asigurate prin programul acesta de Alliance Ground Surveillance, de supraveghere terestră a teritoriului aliat.
– suma este etapizată pe an. E o contribuţie pe parcursul a cinci ani de zile;
– cheltuiala este prevăzută în buget, pentru că HG a fost aprobat în 2009 şi sumele respective au fost planificate în bugetul de anul acesta.

8. Despre recalcularea pensiilor foştilor militari:
– bugetul actual integral este de 1,31 sau 1,30% din PIB, iar pentru nevoile reale ale armatei, cu excepţia cheltuielilor cu pensiile, salariile, reprezintă doar 0,7% – 0,76% din PIB, deci diferenţa până la 1,31 sau 1,33 o reprezintă povara, povara suportabilă cu greu, e adevărat, pentru creşterea pensiilor.
– principiul contributivitatii, invocat, loveşte foarte serios în interesul oamenilor de a se autoperfecţiona. S-ar putea în viitor chiar să avem probleme cu trimiterea ofiţerilor noştri la posturile care sunt alocate României, tocmai datorită acestui aspect. În loc să încurajeze principiul contributivităţii, inclusiv pregătirea profesională, el acţionează exact invers şi s-a ajuns la situaţii când un subofiţer, un maistru militar are pensie mai mare decât un general, lucru absolut neîntâlnit în nicio armată de pe continentul european şi nord-american. S-ar putea prin Africa să se întâmple chestiuni din acestea.

sursa: Guvernul Romaniei – Biroul de presa

Etichete: , , , , ,


Redactia nu-şi asumă responsabilitatea asupra conţinutului comentariilor cititorilor. În situaţia în care acestea conţin un limbaj necivilizat ne rezervăm dreptul de a le opri de la publicare. De asemnea invităm comentatorii să se refere strict la subiectul aflat în dezbatere şi să nu aducă atingere demnităţii altor persoane. Vă invităm pe toţi la o dezbatere civilizată, argumentată bazată pe respect.

68 Responses to “Ministrul Apărării despre problemele privind securitatea României şi MApN”

  1. Gourkha says:

    @ karel knape. Cred ca am inteles toata schema. Guvernul nici nu putea emite ordonanta de urgenta care sa modifice OUG 1/2011, intrucat la randul ei acea OUG 1/2011 este aprobata de o lege 165/2011. Prin urmare, daca stiu bine ce stiu, guvernul nu poate inititia o ordonanta sa modifice o lege a Parlamentului, trebuie o modificare legislativa emisa tot de Parlament asa ca Guvernul a adoptat acel memorandum sa scoata de la naftalina proiectul de modificare care dealtfel e intocmit.

    Inteleg ca memorandumul stopeaza ACUM retinerile din urma “Pentru aceia (militarii cu retineri) am aprobat un memorandum. Nu li se ia niciun leu din pensie”, intrucat de la legile basiste trebuia sa dam si inapoi bani de luna viitoare. Deci, e o decizie care se aplica ACUM, altfel de luna viitoare aveam retineri duble.

    Pasul 2: “…la Camera Deputatilor, este un proiect de lege care va fi dezbatut (…) pe 11 sau 12 iunie. ” Acel proiect e de fapt cel de la naftalina refuzat si amanat si se refera la mai mult decat sa nu se mai opreasca din urma: e cel care prevede ca nu poate sa scada cuantumul sub nivelul celui din decembrie 2010.

    Am rabdare, 2 saptamani nu mai conteaza si in mod cert majoritatea din Camera Deputatilor nu va vota contra propriului Guvern.

    Doamne Ajuta!

  2. karel knape says:

    Ati inteles foarte bine…..iar ieri cand ma refeream la maine (n.b. azi) de fapt ma refeream la un “maine”, insemnand ca si eu mai am rabdare. Nu se pot face toate intr-o zi. Sunt convins si merg pe mana si onoarea dl. gl. Dobritoiu, ca se va rezolva si problema noastra a diminuarilor nefiresti (contra naturii), spre nefericirea unui cdor c.a…..Sa vedem ce se intampla la C.Dep…de acolo vom putea trage o concluzie asupra celor ce ni se pregatesc, albe sau negre. La fel zic si eu Doamne Auta!

  3. karel knape says:

    „Era o problemă destul de veche şi stringentă referitoare la o categorie de pensionari militari, în special din MApN, dar şi din Ministerul de Interne cărora, prin recalcularea pensiilor, nu doar că li s-a diminuat pensia, dar de la 1 iunie urma să li se ia, practic, din pensie ceea ce primiseră în 2011. Pentru aceia am aprobat un memorandum. Nu li se ia niciun leu din pensie. În Parlament, la Camera Deputaţilor, este un proiect de lege care va fi dezbătut în prima şedinţă, pe 11 sau 12 iunie, şi acolo probabil că decizia va fi să nu li se mai ceară acestor militari (…) să plătească din urmă, din 2011, ceea ce au încasat”, a susţinut Ponta, la finalul şedinţei de guvern. ”
    Cam subtire…parca mai trebuia ceva legat de CDep…revenirea la dec 2010…sau ma insel?

  4. Gourkha says:

    Daca ne trimite la proiectul de lege aflat in Camera Deputatilor, ne trimite direct la proiectul Legii 758/2011 (da-i cautare pe net, vei da de el), acela e proiectul de care spune, e cel initiat de senatorul Monac, are toate avizele, e adoptat tacit de Senat si sta blocat in Camera Deputatilor din cauza portocaliilor. Punctul 2 din proiect este clar :”In situatia in care prin recalculare a rezultat un cuantum mai mic, se mentine cuantumul pensiei din luna decembrie 2010″. Pentru adoptare, trebuie majoritate simpla care acum apartine USL. PAM PAM!

  5. plano says:

    In sfarsit s-a lamurit si Gourkha ce este cu Memorandumul si ce este cu modificarea OUG nr.1.
    Dar faimoasele surse mincinoase ce mai spun?
    Sa stii ca guvernul poate modifica prin ordonanta orice lege, daca urgenta o impune.

  6. Col. (ret) Ioan Gheorghe Ratiu says:

    Restabilirea pensiei militare trebuie sa fie solutia finala.
    Pana atunci guvernul prin ministrii (directorii de servicii) de resort trebuie sa analizeze si sa propuna masuri legislative care sa corecteze pas cu pas toate prostiile “implementate” de trei ani incoace in institutiile de aparare. Multe dintre acestea sunt cu efect intarziat si foarte nocive pentru societatea romaneasca, atat de incercata si divizata acum.
    Onoarea militara il obliga fara nicio discutie la aceasta pe domnul General Dobritoiu dar si pe ceilalti conducatori de institutii din compunerea Sistemului de Aparare Nationala.
    Militarii onesti asta asteapta in primul rand.

  7. Gourkha says:

    Eu am avut o simpla convorbire telefonica, nu trebuie sa stii tu cu cine, e nivel mult peste bloguri. Ceea ce am inteles brut am expus brut si nu am gresit decat asupra termenilor juridici pe care nici nu m-am chinuit sa ii retin, nu asupra problemei de fond. Prin urmare, azi s-a intamplat ceva concret, nu mai platim diferente din urma de luna viitoare, iar pe 11-12 iunie se intampla din nou ceva concret – pensia in vechiul cuantum si militarii primesc diferentele pe 6 luni.

    Nu exista faimoase surse mincinoase, ci surse care stiu pas cu pas ce se intampla si ce se va intampla, intrucat acele surse sunt chiar in miezul problemei. Am cerut totusi niste detalii si am inteles tot mecanismul: daca initia Guvernul ordonanta, azi guvernul Ponta era pe toate ecranele vinovat ca a redat pensiile nesimtite militarilor si iar incepea balamucul, abia asteptau portocaliii. Asa, pe 11-12 iunie va decide Parlamentul, adica … poporul, prin urmare … alte pareri nu mai conteaza, VOX DEI POPULIS DEI. Iar in programul de guvernare de dupa parlamentare al USL intra pe tapet din nou legea pensiilor militare, retine – in programul de guvernare.

    Alte lucruri tu nu trebuie sa le mai stii, intrucat am constatat ca ai alergie la militari in general, ii vrei si unitari dar sa muneasca 24 de ore, ii vrei si egali cu ceilalti contributori dar fara sa poata detina firme si orice egalitate, mai putin la drepturile cu ceilalti unitari! Cu alte cuvinte m-am lamurit ce hram porti! Ti-am mai spus ceva asemanator o femeie-jurist din M.Ap.N., este?

  8. Gourkha says:

    Imi adaug o erata sa iti dau satisfactie: Vox Populis Vox Dei.

    Si o intrebare: la ce iti servesc ironiile si propaganda pe care o intretii? Am citit la tine ceva de un jurist, cu grad de comandor:

    „M-am cam saturat de tampeniile unor dintre voi! Dupa ce ca ati stat in armata 20 de ani (unii ceva mai mult), majoritatea timpului pe functii marunte, ati simtit ciolanul cu disponibilizarea si ati fost “scosi’, repet.”

    Blogul tau e inchis, dar iti spun direct: omul ala e cel putin idiot. Nu constientizeaza ca juristul nu este militar de cariera, deci el trebuia sa fie civil, la ce grade si functii face referire ca ar fi avut el merite sa le ocupe, daca el a avut profesie care se preta pentru un civil? Este cel putin imbecil daca nu a inteles ca el a fost un simplu civil blagoslovit de regimuri cu niste grade nemeritate pe umeri, in viata lui nu a lucrat decat 6 ore de luni pana vineri in timp ce unitatea sa se zbenguia in aplicatii sau prin Iraq cu lunile. Omul ala avea program de 6 ore, niciodata nu a lucrat in week-end, niciodata nu a facut un banal serviciu operativ de 24 de ore, nimic din ceea ce are de-a face cu armata. Se vede clar ca incurca disponibilizarea cu limita de varsta in grad la care pleci din armata, intrucat nu poti fi luptator cu varsta de 60 de ani, jurist merge si pana la 90. Daca tu pareri din astea promovezi, ale unor pseudo-militari, nu faci decat sa lovesti in institutie in sine, aparand nicte inchipuiti care in sinea lor cred despre ei ca chiar au fost militari.

  9. plano says:

    @Gourkha
    Cum sa fie inchis blogul meu? Da tu clik pe nume,plano, cu verde si ajungi pe blogul meu.
    Tu vorbesti aci de fostul meu blog, administrat de Lupus.
    Eu am comentat despre sursele tele mincinoase pe MH.

  10. gigimarga says:

    Plano 10 nu prea are tangenţă cu armata adevarată, umblă numai cu strâmbe!

  11. Gourkha says:

    Ai facut urmatoarea afirmatie: “In ceea ce priveste imi exprim retinerea cu privire la existenta in viitor a doua tipuri de pensii la personalul fost militar si existent in gradina Casei Sectoriale de Pensii a MApN, respecrtiv cei care vor opta pt revenirea la pensia pe 164 si ce care vor ramane pe OUG 1 sau 263.”

    Te inteleg, insa astfel de situatii exista deja prevazute in L. 263/2010, care vizeaza alte categorii profesionale – e drept, dar exista:

    [(2) Se pot asigura în sistemul public de pensii, pe bazã de contract de asigurare socialã, în condiţiile prezentei legi, avocaţii, personalul clerical şi cel asimilat din cadrul cultelor recunoscute prin lege, neintegrate în sistemul public, precum şi orice persoanã care doreşte sã se asigure, respectiv sã îşi completeze venitul asigurat.]

    Prin urmare, gasim avocati sau preoti care in functie de optiuni, unii sunt asigurati in sistemele lor ocupationale, ceilalti in sistemul public. Dupa reaparitia legii pensiilor militare, daca adauga cuvantul “militari” in acel articol, rezulta situatia in care militarii pot avea ca optiune fie pensie militara, fie in sistemul public.

  12. Gourkha says:

    #-o Te referi la acel plano care isi zicea plano10 dar plano10 zice acum ca e lupus si lupus nu recunoaste ca e plano? … ;)

  13. gigimarga says:

    Soluţia finală este ieşirea din sistem cu flori şi fanfară militară!

  14. gigimarga says:

    Care contributivitate?

  15. ionel67 says:

    Acest lucru a infuriat pe activi impotriva pensionarilor de parca pensionarii ar fi sistat plata ajutoarelor, nu base! Si in plus, foarte multi care au iesit la pensie au iesit fiindca li s-au desfiintat functiile nu ca au vrut ei si acum Base le-a ras pensiile! Oricum, cei care au continuat munca in sistem cu naveta si multe alte probleme au mai strans ceva puncte, deci vor primi o pensie mai mare decat cei disponibilizati fortat de base care tot plangea pe la bilanturi ca nu s-a terminat restructurarea armatei.

  16. kukhuri says:

    @maxx
    Esti simpatic la maxx!Mai ales daca esti dintre cei carora le-a crescut.De parca ne-a intrebat cineva daca vrem sa ramanem cuplati de activi.Eu cred ca raspunsul la aceasta intrebare arata cine se mai considera militar si dupa ce a iesit la pensie dar nu numai asta.Adica dumitale ti-ar placea, ca-n proverbul ala cu placintele?Eu nu stiu daca solutia prezentata de Gourkha este cea mai corecta din pdv financiar si daca se va aplica asa cum a prezentat-o dar daca s-ar intampla asta cred ca chiar daca vom pierde ceva la cuantum ca din alte puncte de vedere deja am pierdut destul s-ar desparti odata apele si vom sti si noi catre cine nu e un pericol sa-ti intorci spatele.

  17. vali says:

    Pe ordinea de zi a Camerei Deputatilor din 22.06.2012, nici vorba de discutarea propunerii legislative PL-x nr. 102/2012 ‘Proiect de Lege pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.1/2011 privind stabilirea unor măsuri în domeniul pensiilor acordate beneficiarilor proveniți din sistemul de apărare, ordine publică și siguranță națională’.CONCLUZIE ?? Simple promisiuni frumoase dar care nu vor fi onorate din pacate. AM LUAT TEAPA ELECTORALA INTR-UN CUVANT, ASA CUM A PROMIS SI BOC IN 2008 CA IN PRIMELE 5 MINUTE VA APLICA LEGEA DE SALARIZARE A CADRELOR DIDACTICE . REZULTATUL? NICI IN ZIUA DE AZI NU SE APLICA.

  18. NU LUAŢI AVIOANE VECHI says:

    Domnule ministru Dodriţoiu, FACEŢI CE MAI PROASTĂ AFACERE PENTRU ARMATA ROMÂNĂ. Continuând ACESTĂ PROSTIE, veţi răspunde penal. Luaţi pe jumptate din ce le ce le luaţi vechi dar LUAŢI NOI. De preferat ” GRIPEN MULTIROL SUEDIA” O P R I Ţ I P R O S T I A cu vechiturile altora !!!!!!!!