Admitere Materat - UBB Cluj-Napoca - Managementul Securității în Societatea Contemporană

Ministrul Dobrițoiu prezintă realitatea din Armată

Sub titlul “La MApN am vrut să fac ceva pentru haina şi demnitatea militară”, ministrul Apărării Naționale, Corneliu Dobrițoiu a oferit un interviu domnului Neacșu Marin, interviu publicat în ziarul “Radical de Dolj”. Redăm în integralitatea sa interviul.

Cine desconsideră MORALUL ARMATEI, merită să fie pus în fruntea unei unităţi demoralizate şi trimis pe câmpul de luptă. • Degeaba ai zece avioane noi-nouţe dacă nu îţi poţi permite să le ridici în aer şi le foloseşti doar pe pliantele de reprezentare sau le scoţi din hangar doar la vizite sau zile festive. • Armata trebuie să fie echipată, înzestrată, dotată, instruită, pregătită în permanenţă, ca şi cum a doua zi ar trebui să plece la luptă. • Să nu credeţi că nu ştiu că militarii noştri din teatrele de operaţii merg în PX-urile aliaţilor şi îşi cumpără pe banii proprii accesorii şi echipamente care le sunt necesare pentru îndeplinirea misiunii şi pe care noi ca stat ar fi trebuit să le asigurăm. Este trist, este jenant, este, dacă vreţi, revoltător. • Regret faptul că domnul Ioan Rus a raportat nişte date false vizavi de necesarul de fonduri pentru revenirea pensiilor poliţiştilor la nivelul celor din 2010 pentru cei cărora le-au fost diminuate.

Bună ziua domnule ministru, ne revedem la un fel de bilanț, promis în urmă cu câteva luni. Nu pot să nu constat disponibilitatea și  consecvența cu care vă țineți promisiunile. Mai este o lună și se intră în campanie pentru alegerile parlamentare și e momentul unei mici analize.
Reporter: Am să vă întreb pentru început cum vi s-au părut aceste luni şi dacă au fost mai grele sau mai uşoare decât v-aţi aşteptat.

Corneliu Dobrițoiu: Bună ziua, regret că nu s-a putut mai devreme, dar e bine acum, când tolba s-a mai umplut. Întotdeauna îmi țin promisiunile mai ales cele făcute în nume personal, când nu sunt influențate de alți factori.
Aceste luni fost cele mai grele luni din viața mea pentru că nu mă așteptam să găsesc instituția într-o asemenea stare, cu un buget prăbușit. Când vorbim de un buget prăbușit vorbim de condițiile în care în ultimii 4 ani fostele guvernări au decis să acorde un procent minim Ministerului Apărării, pentru a satisface unele interese și proiecte clientelare și nu mai exemplific acum cazurile, sunt binecunoscute patinoarele, telegondolele, terenurile de fotbal în pantă. Banii aceștia au fost luați de la buget și probabil cineva se aștepta ca după subfinanțarea aceasta, instituția să meargă cu motoarele duduind și să-și îndeplinească misiunile  ca în condițiile unui buget corespunzător. Mai mult, e o problemă de mentalitate: oamenilor le este frică să spună care este situația reală din structurile pe care le conduc. Ei nu vor spune niciodată, ”nu pot să-mi îndeplinesc misiunea”. Prin logica bunului simț, cu banii pe care îi primesc eu pot să-mi îndeplinesc misiunea doar  de  cât îmi dai pentru că asta înseamnă folosirea tehnicii, înseamnă combustibili și înseamnă apoi întreținerea sau repararea acesteia. Capacitatea operațională a unităților noastre a fost  foarte puternic afectată de ”halucinanta” viziune de bugetare a instituției apărării.
Pe de altă parte cheltuielile de personal au crescut odată cu revenirea în tranșe a salariilor bugetarilor către nivelul de dinainte de reducere, ca și repararea nedreptăților făcute pensionarilor fie prin reducerea pensiei fie prin reținerea nejustificată a contribuției la asigurările de sănătate. Cine crede că pensionarii militari sunt simpli pensionari face o mare greșeală. Aceștia reprezintă rezerva armatei, ei figurează încă în statele de război, contăm pe ei, și Doamne ferește să fie nevoie să apelăm la serviciile lor, în sensul că sperăm să nu fie nevoie niciodată, dar gândiți-vă ce s-ar întâmpla să chemi la război oameni care din punct de vedere moral, psihic nu sunt la randamentul maxim. Cine desconsideră moralul armatei, merită să fie pus în fruntea unei unități demoralizate și trimis pe câmpul de luptă. Acești oameni se simt încă obligați față de armată, pentru ei datoria nu s-a încheiat odată cu trecerea în rezervă, educația și sentimentul datoriei nu le permite așa ceva. Dar datorită loviturilor primite în ultimii ani, spiritul de corp a fost și el afectat atât în armata de rezervă cât și în cea activă. Armata și instituțiile componente ale sistemului național de apărare sunt singurele structuri unde se face periodic o analiză a stării moralului la cei activi. La rezerviști aproape nu mai este nevoie, se vede din acțiunile și cererile –îndreptățite – ale asociațiilor acestora. Cu toate astea, din când în când particip la adunări ale rezerviștilor, în diferite garnizoane, pentru a afla în mod direct care este atitudinea acestora și să îmi fac o ideea supra modului în care ministerul, țara pot conta pe aportul lor. Să nu uităm că situația rezerviștilor și modul în care aceștia sunt tratați de noi acum, este un indicator și un barometru care arată celor activi ce îi așteaptă. Lovind, deci, în rezerviști, practic lovim în toată armata, fie ea activă sau în rezervă pentru că, parafrazând un  dicton arhicunoscut, se poate spune că activii de azi sunt rezerviștii de mâine, dar și că rezerviștii de azi pot deveni activi mâine. Cine face diferență între ei, nu știe ce înseamnă armata.
2. R: Ce aţi făcut din ceea ce v-aţi propus, cum staţi cu planul personal, cât la sută e îndeplinit?

CD: Sunt unele realizări, dar ele pălesc în fața nevoilor și problemelor pe care le avem de rezolvat, cele mai multe de ordin financiar sau legate de buget. Pe de o parte, am reușit să promovăm niște atitudini pro-active pentru cunoașterea obligațiilor pe care oamenii le au față de sistemul bancar vizavi de împrumuturi: acordăm consiliere pentru cei care au greutăți în sfera împrumuturilor, vrem să lansăm un program care să contribuie la creșterea calității vieții – a fost popularizat și pe site-ul ministerului un program de cooperare cu furnizori, care să ofere cu discount comercial produse şi servicii personalului militar – și derulăm discuții cu sistemul bancar pentru a obține unele condiții preferențiale pentru personalul armatei. Mi se pare normal să încercăm să îi ajutăm astfel, având în vedere situația financiară națională și internaţională.

Am reușit să eliminăm şi unele cutume vechi. Am restrâns astfel activitatea comandamentului logistic în așa fel încât acesta să se ocupe numai de problemele logistice operaționale și nu de probleme ce excedau aceste sarcini.

Am reușit să aducem pe masa guvernului problema pensionarilor militari.

Din altă perspectivă, cea operațională, având în vedere faptul că realitățile bugetare  actuale și  imediate nu sunt încurajatoare, ne gândim la obținerea unor fonduri suplimentare prin vânzarea infrastructurii în exces, nu neapărat a armatei ci din întreaga societate, iar sumele astfel obținute  să fie folosite în domeniile prioritare ale tuturor ministerelor din care înzestrarea armatei este una vizată.

O preocupare de frunte o va constitui creșterea calităților individuale ale  luptătorului iar acest deziderat nu se atinge cu bani puțini. Vrem să aducem armata, personalul militar la un nivel de pregătire și instruire dar și înzestrare  cât mai apropiat cel al militarilor țărilor NATO din pozițiile fruntașe.

Bănuiesc că sunteți la curent cu eforturile pe care le facem pentru îndeplinirea datoriilor ce ne revin în ceea ce privește misiunea de poliție a spațiului aerian românesc. Aici provocările sunt foarte mari, dar încercăm să recuperăm ce nu au făcut alții în 4 ani. Sub acest aspect eram într-o situație foarte jenantă față de aliați. Printr-o cerere de ofertă, solicitasem partenerului american un set de avioane F-16 pentru a acoperi o perioadă de tranziție  de 10-20 de ani până am fi putut avea acces la avioane de generația a 5-a. Guvernul precedent, după ce a făcut cererea a lăsat lucrurile în coadă de pește sau mai bine zis le-a abandonat. Situația era nu numai jenantă dar și deosebit de dificilă, pentru că dacă mai întârziam pierdeam trenul și rămâneam cu o categorie de forță în aer, la figurat, nu la propriu. Da, este adevărat că au apărut și discuțiile legate de variantele Grippen și Eurofighter, ale căror oferte erau poate tentante, dar aveau o mică problemă legată atât de școlarizarea și instruirea piloților, cât și o altă problemă, pe cât de simplă, pe atât de spinoasă. F-16, ca și viitoarele F-35, sunt ca și MIG-urile noastre –  avioane cu un singur motor. Eurofighter, spre exemplu, este un avion bimotor. Luând în calcul necesarul de ore de zbor și consumul de carburanți ridicat pentru unele variante europene, costurile ar fi fost mult mai mari și nu ni le putem permite în perioada următoare. Este simplu, dureros de simplu. Încercați să vă puneți în situația unui cumpărător care nu are bani să cumpere o mașină nouă, ci numai una la mâna a doua. Vine la el un dealer care îi propune o mașină nouă ultimul tip, pe un preț convenabil, poate chiar gratis și cu asigurările plătite pe câțiva ani, și cu garanție gratuită 5 ani. La prima vedere, oferta este de nerefuzat, dar omul se uită întâmplător la consum și realizează că, dacă o cumpără, o va ține în fața casei pentru că îl omoară prețul carburantului și intretinerea. Cu alte cuvinte, nu dai pe mașină cât dai pe benzină. În această situație, având în vedere perspectivele pieței, necesitățile operative, nevoile de infrastructură portuară  în cazul celorlalte variante, posibilitățile financiare ale țării, varianta aleasă este singura pe care ne-o putem permite acum și în perspectivă. Vă pot spune ca cifre, că aparatele F-16 pe care le vom lua de la portughezi au resursă de viață activă de 4-5000 de ore de zbor, ceea ce înseamnă cam 200 ore/aparat pe an, mult mai mult decât zburăm la ora actuală cu MIG-urile. Luați în calcul și faptul că armata plătește TVA-ul pentru combustibilul folosit, în timp ce unii transportatori civili deduc această taxă de la prețul combustibilului. Noi  la ora actuală realizăm o cincime din numărul de ore de zbor planificat, din motive financiare. Dacă am fi  luat un avion bimotor, de exemplu, numărul de ore de zbor pe care ni-l puteam permite financiar s-ar fi înjumătățit. Or, asta nu ar fi însemnat capacitate operativă. Degeaba ai zece avioane noi-nouțe dacă nu îți poți permite să le ridici în aer și le folosești doar pe pliantele de reprezentare sau le scoți din hangar doar la vizite sau zile festive.
O altă realizare este faptul că am reușit să depășim chiar și așteptările partenerului american în ceea ce privește acordurile tehnice legate de scutul antirachetă. Iar acest lucru s-a realizat într-o perioadă plină de frământări interne și externe, de complicații politice, de concentrare pe direcții multiple, în condițiile în care alt stat partener european a  dat înapoi. Având în vedere situația actuală, realizarea este cu atât mai importantă, pentru partenerul strategic dar și pentru noi, cu cât până acum, ca și în cazul avioanelor, totul se rezumase la promisiuni. Noi, în acest timp scurt plin de probleme destul de spinoase, am oferit fapte, nu vorbe. Sub acest aspect, poate cineva cu atribuțiuni constituționale specifice, ar trebui să își asume răspunderea politică pentru starea în care se găsește armata și apărarea țării la ora actuală.

3.R: Aţi început un proiect de lege a pensiilor militare. În ce stadiu se află, cum au colaborat celelalte instituţii, inclusiv asociaţiile rezerviştilor, şi când credeţi că va fi gata. Sunt şanse să vadă lumina zilei până la viitoarele alegeri?

C.D: Așa cum am promis, am oprit jefuirea pensionarilor, printr-un memorandum care a pus capăt procesului de reținere a unor sume ce urmau a li se impune pentru anul 2011. Am avut, în acelaşi timp, discuții în vederea readucerii pensiilor diminuate prin revizuire la nivelul anului 2010, dar aici am fost opriți de un fapt pe care nu știu cum să îl calific. După cum știți, la MApN identificasem de acum câteva luni resursele finanțării acestui process, dar au fost probleme la Interne, unde ministrul de atunci, Ioan Rus, a informat în Guvern că sumele necesare s-ar ridica la 300 milioane Euro, sumă pe care, cu toate eforturile, bugetul statului nu o putea acoperi. Nu pot învinui pe cineva de rea-voință, dar acum, după rectificare și reluarea calculelor, suma necesară este infinit mai mică și, mai mult, este chiar identificată. Inițiativa noastră, de a lucra împreună cu specialişti din Sistemul Național de Apărare la proiectele legii pensiilor și altor legi specifice, a dus la consultări și revederi ale calculelor. Astfel, actualul ministru de interne, domnul Dușa, a ajuns la o cifră cu totul diferită: suma necesară pentru aducerea pensiilor respective la nivelul lui 2010 era, de fapt, de 9 milioane de lei, nu 300 milioane Euro.

4.R: Legat tot de rezervişti, aveţi veşti bune privind recuperarea sumelor pentru cei cărora le-au scăzut pensiile prin recalculare sau revenirea la pensiile din Decembrie 2010?
C.D: Intenționăm să promovăm un act normativ în următoarele două săptămâni prin care să rezolvăm mult discutata și disputata problemă a pensiilor diminuate în urma revizuirii, în sensul revenirii la cuantumul  din decembrie 2010. Dar va trebui să găsim soluții să dăm înapoi oamenilor ceea ce li s-a luat în mod abuziv, chiar dacă o vom face în tranșe lunare, dacă nu există sume disponibile pentru acordarea acestor sume în totalitate, într-o singură tranșă. Asta se va face abia în anul care vine. Cu toată bunăvoința, nu există posibilitatea acum. Acelaşi proiect va include  şi un punct referitor la capitolul  4 al  Legii 329.
5.R: Cum stăm cu echiparea, dotarea şi drepturile militarilor din teatrele de operaţii? Întrebarea ar putea suna deplasată având în vedere perspectiva retragerii trupelor din Afganistan,dar să nu uităm că armata are nevoie de dotare în permanență și misiunea principală este apărarea teritoriului, iar dotarea trebuie să fie aceeași.

CD: Ați pus degetul pe rană. Guvernele precedente au scăzut dramatic bugetul apărării, în condițiile în care temperatura politico-militară internațională este în continuă creștere. Această anomalie este de neexplicat și poate o altă justiție, a altui stat, ar fi taxat acest gest foarte drastic, mergând până la subminarea capacității de apărare a țării. Pentru unii, armata înseamnă defilare, urale, onoruri, grade, retragere cu torțe, ceva frumos de privit și atât. Mulți, însă, uită un lucru, și aici vreau să transmit un mesaj tuturor celor care își pun întrebarea ce vor și militarii ăștia, că doar nu e război să ceară bani: Armata trebuie să fie echipată, înzestrată, dotată, instruită, pregătită în permanență, ca și cum a doua zi ar trebui să plece la luptă. Asta înseamnă o armată pregătită pentru apărare. Până și pompierii, despre care se spune că acționează numai atunci când arde, sunt pregătiți în orice moment al zilei pentru a interveni la timp cu toată capacitățile. Lipsa intervenției sau întârzierea duc la pierderea de vieți omenești si pagube materiale. Luaţi exemplul ultimului incendiu din Capitală, atât de mediatizat. Degeaba au venit unele maşini de pompieri în 15 minute dacă nu erau echipate pentru a ajunge la etajele superioare. Prezenţa nu e suficientă, mai e nevoie şi de dotare. Vă dați seama ce înseamnă lipsa de pregătire și dotare a unei armate care trebuie să intervină în câteva ore poate? Nu înseamnă un apartament ars, ci o țară ocupată sau distrusă. Pentru armată arde mereu, dar nu se vede flacăra. Când ai văzut-o,e prea târziu. De asta spun: nu ne putem juca cu bugetul apărării. Momentele de criză pot diminua bugetul, dar există niște limite sub care nu se poate trece. Alte state fac evaluări periodice prin care ajustează atât bugetul armatei  la nevoile momentului, cât și efectivele la posibilitățile bugetului.

Revenind la militarii din teatrele de operații, unde încă nu am ajuns, dar mi-am propus să mă duc în perioada imediat următoare, să nu credeți că nu știu că militarii noștri merg în PX-urile aliaților și își cumpără pe banii proprii accesorii și echipamente care le sunt necesare pentru îndeplinirea misiunii și pe care noi ca stat ar fi trebuit să le asigurăm. Este trist,este jenant, este, dacă vreți, revoltător. Iar unii spun că se duc acolo să se îmbogățească. Până acum nu am putut ajunge în teatrul de operaţii din Afganistan, timpul a fost scurt, apoi au fost impuse restricțiile de zbor de pe timpul verii, dar intenționez să ajung  acolo cât de curand.

M.N.: Ce ne puteţi spune despre sistemul asigurărilor medicale? În interviul precedent discutam despre drepturile militarilor activi şi în rezervă la asistenţa medicală gratuită.

C.D.: Da, şi aici altă nedreptate. Colegii noştri din celelalte componente ale Sistemului Naţional de Apărare beneficiau de reţete gratuite pentru medicamente în timp ce MApN oferea numai compensate. Legea 80 stipulează dreptul la asistenţă medicală gratuită şi atunci am luat măsuri ca măcar în ceea ce priveşte medicamentele, aceasta să fie respectată. Mai sunt şi alte aspecte care trebuie puse la punct în sistemul medical, am mai vorbit despre asta la interviul precedent, deocamdată atât s-a putut face. Sunt aspecte care ţin de corelări ale prevederilor şi ordinelor MApN cu altele venind de la Ministerul Muncii, al Sănătăţii, ca să nu mai vorbim de Finanţe. Am avut o discuţie cu directorii spitalelor militare şi ceea ce am aflat vizavi de sistemul sanitar, de fondurile obţinute de casa de asigurări de sănătate OPSNAJ, m-a pus pe gânduri. Dacă fondurile respective ar intra în bugetul spitalelor, am avea posibilitatea susţinerii acestora.

M.N.: Ce puteţi spune despre sprijinul factorului politic, al primului ministru faţă de nevoile armatei. Aţi afirmat că dacă nu veţi avea sprijin pe măsura necesităţilor şi posibilităţilor, veţi demisiona, dar nu fără luptă. Sincer, aţi întâmpinat piedici politice la unele măsuri sau reforme pe care aţi dorit să le introduceţi?

C.D.: Ce să vă spun, diferenţe de opinii, puncte de vedere divergente există. Să nu uităm totuşi că în această coaliţie coabitează partide cu orientări nu numai politice, ci chiar doctrinare şi de viziune diferite. Deci este normal ca şi căile sau metodele de atingere a scopurilor comune să fie uneori diferite. Dar, până la acest moment, pot afirma că singurele piedici majore au fost cele care ţin de finanţare sau, mai bine zis, de buget, dar şi de acordurile deja semnate cu FMI. Spun asta cu toată răspunderea şi nu am ce să reproşez vreunui membru al guvernului sau primului-ministru sub aspectul lipsei de înţelegere sau împotrivirii în derularea unor proiecte sau intenţii. Să vă dau un singur exemplu: problema semnării acordului pentru avioanele multirol, la nivel de necesitate, principial, a fost înţeleasă şi însuşită de primul-ministru în nu mai mult de un sfert de oră.

M.N.: Oricum ar fi, după alegerile din iarna guvernul se va schimba. Consideraţi că aţi făcut ceea ce v-aţi propus? Aveţi argumente pentru a fi menţinut ca ministru dacă USL va câştiga alegerile?

C.D.: Dacă alţii vor considera mulţumitoare activitatea mea sau nu pentru a fi menţinut sau renumit pe această funcţie după alegeri, este o problemă pe care eu nu o pot anticipa. Personal, nu am urmărit şi nu urmăresc asta. Nu am ambiţii personale pe acest subiect. Dacă am făcut ceva în acest scurt mandate, nu am făcut nici pentru mine personal, nici pentru familia mea şi – sper să nu fiu interpretat greşit de colegi – nici pentru alianţa USL sau PNL. Am acceptat această nominalizare pentru că am fost militar, cunosc fenomenul şi am vrut să fac ceva pentru instituţie, pentru haina şi demnitatea militară. Sunt cu conştiinţa împăcată, nu am ce să-mi reproşez şi pentru mine asta contează. M-aş bucura să pot continua activitatea, pentru că am convingerea că ceea ce am început este ceva bun şi necesar armatei, dar atât. Eu cunosc foarte bine cum se lucrează în armată. Este o muncă nenormată, pe care unii o fac pentru că nu au încotro, alţii pentru că vor să facă ceva de care să fie mândri dar resursele nu le oferă posibilitatea să o facă şi eficient în timpul optim, alţii ca să promoveze. Nimic nu îmi este străin din activitatea din interiorul sistemului; este păcat însă că activitatea, ca şi viaţa atâtor oameni, este împiedicată de factori care nu ţin de voinţa lor. Şi este frustrant şi pentru mine că, uneori, nu pot face mai mult pentru ei şi mă refer aici, atât la militarii activi, cât şi la cei din rezervă. Oamenii aceştia merită tot respectul, respect de care nu s-au prea bucurat. Activitatea lor este stropită şi la propriu şi la figurat cu sânge, de aceea merită un ministru, o conducere care să îi înţeleagă şi să îi respecte, indiferent care va fi acela.

M.N.: Ce mesaj aveţi acum pentru cei care şi-au pus speranţele în dumneavoastră şi se văd uşor dezamăgiţi vizavi de aşteptările lor?

C.D.: Nemulţumirile lor sunt profunde, reale şi justificate. Nu te poţi aştepta la urale de satisfacţie din partea unor oameni cărora li s-au luat drepturile. Fără a da vina sau a găsi o culpă fie ea şi neintenţionată, regret faptul că domnul Ioan Rus (dacă e să mă refer strict la problema rezerviştilor cu care m-am întâlnit azi) a raportat nişte date false vizavi de necesarul de fonduri pentru revenirea pensiilor poliţiştilor la nivelul celor din 2010 pentru cei cărora le-au fost diminuate. Dacă ar fi raportat cifra reală, poate acum situaţia era deja rezolvată, iar pensionarii aveau o grijă în minus. Nu exclud faptul că suma avansată de domnul Rus ar fi putut include în acele 300 de milioane de Euro, toate restanţele care ţin de nevoile de personal, care includ plata pensiilor, salariilor, sporurilor, deconturilor, normei de hrana sau echipament, dar asta ar evidenţia o neînţelegere a fenomenelor care este destul de gravă pentru un ministru.

M.N.: Cum aţi concluziona discuţia privind bilanţul personal?

C.D.: Aş vrea să termin într-o notă optimistă, printr-o zicală populară: Nu mor caii când vor câinii. Sunt convins că vom trece această perioadă şi vom ieşi aşa cum am ieşit din atâtea situaţii ca indivizi, ca neam, dar este păcat că oamenii au trebuit să treacă şi prin aceste momente. De-a lungul istoriei am avut conducători şi mai buni şi mai răi. Unii conducători au rămas în conştiinţa neamului, de alţii s-au lipit doar colbul şi blestemele oamenilor. Peste toate a rămas ţara. Să avem grijă să nu o pierdem. Eu sunt, cum spuneam, un optimist şi sunt convins că vom trece şi peste aceste timpuri deloc fericite. Datorăm acest lucru celor dinaintea noastră ca şi celor ce vor veni după noi.

M.N.: Vă mulţumesc domnule ministru şi vă reamintesc că oltenii vă aşteaptă să îi vizitaţi.

C.D.: Şi eu vă mulţumesc şi mulţumesc pe această cale tuturor celor care m-au înţeles şi ajutat în activitatea mea până acum.

A consemnat
Neacşu Marin
Interviu acordat ziarului “Radical de Dolj

Etichete: ,


Redactia nu-şi asumă responsabilitatea asupra conţinutului comentariilor cititorilor. În situaţia în care acestea conţin un limbaj necivilizat ne rezervăm dreptul de a le opri de la publicare. De asemnea invităm comentatorii să se refere strict la subiectul aflat în dezbatere şi să nu aducă atingere demnităţii altor persoane. Vă invităm pe toţi la o dezbatere civilizată, argumentată bazată pe respect.

69 Responses to “Ministrul Dobrițoiu prezintă realitatea din Armată”

  1. Nicolae Musceleanu says:

    @Gourkha: Asa cum am mai spus, inainte de a scrie ceva ma documentez. Ordinul Militar de Romania este una din cele 11 structuri asociative afiliate la Federatie. Iti recomand sa gasesti pe internet despre conferinta de presa din februarie 2010 si ai sa te convingi singur ca ceea ce am scris este adevarat. Priveste cu atentie si fotagrafiile dew la aceasta conferinta.
    @ karadeniz: asa cum ii spun si lui Gourka iti spun si tie : tot din documentare am retinut ca in structurile afiliate federatiei actioneaza peste 24.000 de membri. Deci nu este o cifra de neglijat, oamenii chiar ii urmeaza si in conditiilr in care nu fac mitinguri galagioase sau nu trimit osanale ministrilor si partidelor lor.

  2. Gourkha says:

    OK. Daca e asociativ, asa sa fie. Eu cunosc bine schema EUROMIL si cunosc cate ceva si din regulile interne, de aceea am ramas surprins de asocierea dintre EUROMIL si FEDERATIA MILITARILOR. Eu stiu ca in EUROMIL ori esti membru recunoscut ori nu. O astfel de asociere ar fi trebuit sa fie fructificata macar printr-un raport inaintat presedintelui EUROMIL, dl. Emmanuel Jacob asupra a ceea ce s-a intamplat militarilor romani in anii 2011-2012. Din pacate, eu nu stiu ca vreo asociatie din Romania sa abordeze EUROMIL in mod pragmatic. Singurul raport de care am cunostinta ca a fost inaintat catre EUROMIL, este o petitie adresata de un grup constituit la intamplare, este vorba de aceasta petitie http://www.petitieonline.ro/petitie/stop_discriminarii_militarilor_romani_stop_persecutiei_politice_si_incalcarii_drepturilor_fundamentale_ale_omului_in_romania_-p49500146.html.

    In sfarsit, nu conteaza detaliile, ma bucur sa aud ca o asociatie din Romania se preocupa “mai mult de actiuni concrete decat de manifestari zgomotoase”. Apropo de actiuni concrete, inteleg ca “au fost invitati sa participe presedintii comisiilor de specialitate din cele doua camera ale Parlamentului Romaniei, ministrul apararii nationale, ministrul de interne, directorul Serviciului Roman de Informatii, al Serviciului de Informatii Externe, Serviciului de Telecomunicatii Speciale, Serviciului de Protectie si Paza sau reprezentantii acestora.” Va sugerez, intelegand ca accepti asocierea – ideea fiind buna, sa cititi petitia de care am pomenit. Este receptionata de Camera Deputatilor si in curs de solutionare de catre Comisia de Aparare din Camera Deputatilor al carei presedinte este invitat. Eventual, daca aveti ocazia – poate il intrebati si pe presedintele Comisiei de Aparare din Senat daca stie ceva despre petitie, Senatul spre deosebire de Camera Deputatilor nu trimite confirmari de primire. Presedintele PSD care e si premier stie si dumnealui despre ce e vorba si cu promptitudine a dat-o spre rezolvare M.Ap.N. si M.M.P.S., uitand ca militari mai sunt si prin M.A.I., S.R.I., S.P.P. si S.I.E.

    Ti-am dat informatii concrete pe care le puteti fructifica la acele manifestari cum doriti, spre binele militarilor.

  3. Nicolae Musceleanu says:

    @Gourkha. Dupa documentarile mele cei din federatie sunt primii “lansatori” pe piata internetului,inca din 2010 a unei petitii “Salvati Armata Romaniei” care a strans 1001 semnaturi si care a sensibilazat anumite “cercuri inalte”. E adevarat ca nu este asa stufoasa ca cea pe care o subliniezi (si retin ca esti unul din autori – FELICITARI), DAR A FOST UN PRIM PUNCT DE PORNIRE..

  4. Gourkha says:

    Am gasit loc liber aici si aici iti raspund. Am semnat si eu acea petitie cu “Salvati Armata Romaniei”. Nu vreau sa dau sfaturi, insa in acea petitie scrie: “Semnati pentru ostenii lui Ştefan Cel Mare, Mircea Cel Batran şi ai Viteazului Mihai.” Acum fara ironie, dar acea petitie nu cerea nimic concret pentru noi, nici macar pentru “ostenii lui Ştefan Cel Mare, Mircea Cel Batran şi ai Viteazului Mihai.” Fapt pentru care adresantii neintelegand exact ce vor “ostenii lui Ştefan Cel Mare, Mircea Cel Batran şi ai Viteazului Mihai”, ne-au lasat pe noi tot cu pensiile taiate. Referitor la cealalta “stufoasa” cere clar ceva, pe puncte. Are o singura problema: desi e semnata de multi cunoscuti, chiar si de activi, de multa lume buna – chiar si de generali, nu e semnata de niciun lider al vreunei organizatii din Romania, nici macar de cel al Federatiei Militarilor din Romania. Ceea ce mie imi spune ceva in genul: de ce sa deranjeze marii sefii ai asociatiilor militarilor Guvernul, Parlamentul si Presedintia cu problemele reale ale membrilor asociattilor lor? Cam atat … despre asociatii si sefii lor!

  5. LICA says:

    DECI , ASTAZI CAND S-A PUBLICAT TEMATICA SEDINTEI DE GUVERN , AM CONSTATAT CA TOATE PROMISIUNILE SUNT DE FAPT -APA DE PLOAIE PENTRU PESTE 27.000 DE FOSTI MILITARI , IAR DIFERENTA DINTRE USL SI PDL , NU ESTE DELOC VIZIBILA . E CLAR CA NE DUC CU ZAHARELUL SI CONFIRMAT ACEST LUCRU. FIECARE E LIBER SA ACTIONEZE CUM CREDE SI CUM SIMTE.

  6. UNA says:

    Titlul este urmatorul:
    INFORMAŢIE DE PRESĂ privind UNELE acte normative care AR PUTEA FI incluse pe Agenda de lucru a şedinţei Guvernului României din 17 octombrie 2012, ora 10.00.
    Sa vedem si declaratia de la sfarsitul sedintei, ca pe cea de la inceput am vazut-o…

  7. gigimarga says:

    Totul e gargară!

  8. LICA says:

    Pozitii de pe roarmy230
    daca n-as fi vazut si n-as vedea zilnic cu ochii mei murdarii incredibile in jurul meu facute tocmai de cei de la care ma astept acum sa ne rezolve nedreptatile as zice ca m-ai convins. Dar asa, cum naiba sa mai am incredere in niste hoti mai hoti ca hotii si care sper din toata inima ca macar sa nu depaseasca hotiile hotilor de dinaintea actualilor si viitorilor hoti. Si toti acestia se infrupta din bugetul saracit al tarii – motivatia magistratilor si politicienilor cand este vorba de niste drepturi reale. Inca ceva… m-am intalnit mai ieri cu un prieten judecator si mi-a spus ca de la om la om ca ii pare rau de ce se intampla cu mine, cu noi si ca nu trebuie sa le purtam pica. Le-au marit salariile in 2010 cu 40% iar actualmente fiecare primeste din urma cate 5000 lei lunar din totalul de circa 2 miliarde vechi drepturi salariale pe diferite sporuri. M-a primit in ochi si m-a intrebat prieteneste:”daca tu ai fi in locul meu, cu un salariu de 10000
    lei net si astfel de drepturi date de vechea guvernare ai putea sa judeci impotriva lor?” (Nu s-a intrebat daca el ar fi in locul nostru cu legea arbitrar schimbata si pensia taiata cam ce stare sufleteasca ar mai avea!!) Am amutit… nu cred ca se mai poate comenta acest aspect. Multumesc pentru incurajari si sper sa ne fie de bine cu noua… guvernare!

    Ce parere aveti la ei se poate si la noi Nu???
    A aparut in MONITORUL OFICIAL nr. 64 din 26 ianuarie 2012 , LEGEA nr. 303 din 28 iunie 2004 (**republicata**)(*actualizata*)
    privind statutul judecatorilor si procurorilor
    (actualizata pana la data de 26 ianuarie 2012*)
    Si acum, atentie ce apare la ART. 82*)alin.7
    (7) Judecãtorii şi procurorii pot opta între pensia de serviciu şi pensia din sistemul public. JUDECATORII SI PROCURORII MILITARI POT OPTA INTRE PENSIA DE SERVICIU SI PENSIA MILITARA DE SERVICIU !!!!!….
    Intrebare: MAI EXISTA PENSIE MILITARA DE SERVICIU , DEOARECE PENTRU MILITARII DE CARIERA A FOST DESFIINTATA , SAU EI ATATA MERITA????
    Si la ART. 85*)alin.2
    (2) Pensiile de serviciu ale judecãtorilor şi procurorilor, precum şi pensiile de urmaş prevãzute la art. 84 se actualizeazã ori de câte ori se majoreazã indemnizaţia brutã lunarã a unui judecãtor şi procuror în activitate, în condiţii identice de funcţie, vechime şi grad al instanţei sau parchetului, cu luarea în considerare, în procent, a sporurilor intrate în baza de calcul la acordarea pensiei de serviciu, precum şi a sporului de vechime. Dacã în urma actualizãrii rezultã o pensie de serviciu mai micã, judecãtorul sau procurorul îşi poate pãstra pensia aflatã în platã.
    Deci la ei se poate ??!!!!!!!!!!!!!!!
    CE PARERE AVETI DE ACESTE PREVEDERI ?
    NE POATE AJUTA INVOCAREA LOR IN PROCESELE NOASTRE ?

  9. gigimarga says:

    Pentru unii mumă iar pentru alţii ciumă!

  10. kamyna says:

    Asa dupa cum am mai citit pe aici, E Foarte greu sa convingi un Guvern, fie el si socialdemocrat sa semneze o OUG prin care sa se revina la pensiile din dec 2010 (pentru cele care au fost reduse prin revizuire recalculare). Acest fapt se datoreste cuantumului exagerat de mare al unor pensii aflate in plata in dec 2010 , pensii care au fost catalogate de cei 2 B ca nesimtite si cam pe buna dreptate( de fapt cu acestea s-a dat apa la moara revizuirii). Cum am mai spus nu am nimic cu teoria cuantumului cel mai avantajos , cu conditia ca acel cuantum sa nu fie exagerat de mare si sa fi fost corect calculat pe L164/2001, fara artificii si speculari, combinatii, permutari si aranjamente. De aceea, se impune o analiza atenta si pertinenta a problemei chiar daca fostii privilegiati, actuali perdanti imping tot felul de propuneri si incearca pe toate caile sa-si impuna pdv.

  11. karadeniz says:

    @ kamyna
    Legea spune destul de clar:
    ”Legea 164/2001 art. 21(1) Baza de calcul folosită pentru stabilirea pensiei militare de stat este solda lunară brută avută în ultima lună de activitate, care include solda de grad corespunzătoare la data trecerii în rezervă.
    (2) În cazul în care au avut loc modificări ale soldelor de funcție în ultimele 6 luni de activitate,baza de calcul o constituie media soldelor lunare brute din această perioadă, mai puțin solda de grad. La media obținută se adaugă solda de grad prevăzută la alin. (1).
    HG 1188/27. 11.2001 pentru aprobarea Normelor metodologice privind recalcularea pensiilor militare de stat
    Art. 3 Solda lunară brută ca bază pentru efectuarea recalcularii pensiilor militare de stat se determină potrivit Legii nr. 138/1999 privind salarizarea și alte drepturi ale personalului militar din instituțiile publice de apărare națională, ordine publică și sigurantă națională, precum și acordarea unor drepturi salariale personalului civil din aceste instituții, cu modificările și completările ulterioare, pe baza urmatoarelor date:
    a) solda de grad corespunzătoare ultimului grad militar avut la data trecerii in rezervă;
    b) solda de funcție la maximum prevazută pentru gradul militar avut la data trecerii in rezervă;
    c) gradațiile acordate în raport cu gradul militar avut la data trecerii in rezervă, după cum urmează:
    d) indemnizația de dispozitiv.
    Legea 138/ 20.07 1999 Privind salarizarea și alte drepturi ale personalului militar din instituțiile publice de apărare națională, ordine publică și siguranță națională, precum și acordarea unor drepturi salariale personalului civil din aceste instituții
    Cap . 2 Salarizarea personalului militar și unele drepturi ale personalului civil
    Secțiunea 1 Solda lunară a a personalului militar
    Art. 3 Cadrele militare în activitate și militarii angajați pe baza de contract au dreptul la o soldă lunară, compusă din: solda de funcție, solda de grad, solda de merit, indemnizația de comandă, gradații și indemnizația de dispozitiv.”

    Pe aceste elemente, în interiorul MApN nu se puteau face ” artificii și speculări, combinații, permutări și aranjamente” cum spuneți.
    Cei care aveau pensiilie acelea exagerat de mari, sunt acei militari care au lucrat prin alte structuri bugetare și cărora li s-au asimilat salariile mult mai mari, comparativ cu cele din MApN, primite pe acele funcții cu solda de funcție. Ee vorba de cei detașați în magistratură, în MAE, sau in administrația centrală. De exemplu cum e acum generalul Cătălin Zisu, președinte al Administrației Naționale a Rezervelor Statului, generalii pe posturi de consilieri pe la președenție ori secretar al CSAT și alții )

  12. Gourkha says:

    I. CAT TIMP PENSIILE AU FOST ACORDATE IN BAZA UNEI LEGI, TOTUL ESTE LEGAL.

    II. NU A EXISTAT NICIODATA NICIO RECALCULARE SI NICIO REVIZUIRE A VREUNEI PENSII MILITARE INTRUCAT ACESTEA AU FOST PUR SI SIMPLU DESFIINTATE. RECALCULAREA SI REVIZUIREA SUNT LEGI COMPLET NOI CARE MASCHEAZA ABUZUL STATULUI DE DESFIINTARE A PENSIILOR MILITARE. CUM SA RECALCULEZI SAU SA REVIZUIESTI CEVA DESFIINTAT?

    III. PE 22 OCTOMBRIE ESTE ZIUA CEA MARE PENTRU UN ACT MINIM REPARATORIU. GUVERNUL ACTUAL NU GRESESTE DACA SEMNEAZA O ASTFEL DE OUG, DAR GRESESTE SIGUR DACA NU SEMNEAZA INTRUCAT AR CONTINUA POLITICA ANTIDEMOCRATICA A REGIMUL BASESCU-BOC-OPREA. DIN TOATE DATELE, GUVERNUL A OPTAT PENTRU RESPECTAREA DEMOCRATIEI.

    “Informare privind sedinta de Guvern din 17.10.2012
    Nota Nr.2327 din 18.10.2012
    Principalele revendicari cu caracter urgent ale SCMD s-au discutat in sedinta de Guvem din 17.10.2012.
    Suntem informati ca s-au dat toate avizele, inclusiv avizul juridic, asa cum i s-a promis presedintelui SCMD, la intalnirea de saptamana trecuta de la Ministerul Justitiei.
    Decizia finala se va lua si se va face publica luni, 22.10.2012.
    Sa fie intr-un ceas bun!”

  13. kamyna says:

    Daca e vorba de o lege cu specific militar, unde onoarea si cinstea trebuie sa primeze, nu au ce cauta asimilarile de care spuneati. Daca legea prevede solda de functie la maximum prevazuta pentru gradul militar avut la trecerea in rezerva , atunci asa trebuie interpretata, nu altfel(deci solda de functie nu veniturile pe care in civilie/detasare fiecare putea sa si le stabileasca dupa cum voiau muschii lor) . Si daca e vorba de detasati care vor pensia pe legea militara, ei trebuie sa se supuna integral legii militare.Daca vor pensie civila nu-i opreste nimeni dar sa se aplice integral legea civila, nu combinatii ale legii civile cu cea militara. Nu ar fi corect fata de cei care au slujit o viata sub drapel, au fost mutati dintr-o garnizoana in alta, functie de necesitatile Armatei, si-au sacrificat tineretea si familiile in garnizoane uitate de lume, au participat la alarme, exercitii, aplicatii, au condus astfel de activitati.

  14. Marlon Juvet says:

    @kamyna: ce faci ….., v-aţi temperat tonul şi mesajul? Cui i se pare prea dură expresia “j……”, nu are decât sî facă o scurtă trecere în revistă a mesajelor …….. ăstuia din ultimul an, aici pe InfoMondo.

  15. kamyna says:

    @marlon al lui juvete ….ce faci mai draga…..???????????????esti de la secu?????????????te ocupi de interceptari??????????asa va invata la zindikat? cu turnatoria inainte mars!!!!!!!!!!!!!!!!!!!MARS!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!11111

  16. kamyna says:

    multzumim din inima zindikatului pentru aceste aprecieri….cine se aseamana se adhuna……

  17. mos martin says:

    Nu va mai certati baieti ca nu e bine. Stiti voi, cand 2 se cearta al 3-lea castiga. Jignirile si invectivele nu fac decat sa scada increderea populatiei in cei care apartin unei institutii foarte bine cotata in societatea noastra actuala.

  18. Stelian P. says:

    @Marlon Juvet
    Obsesiile se trateaza, lipsa de educatie…….jamais !

  19. GIM says:

    Preşedintele Federaţiei Militarilor din România prezintă problema discriminării militarilor.
    http://www.youtube.com/watch?v=oQjdf1p4OfM