Admitere Materat - UBB Cluj-Napoca - Managementul Securității în Societatea Contemporană

Mircea Duşa: mandat pentru avioane vechi sau cu mâna cui se scot castanele din foc

După desfăşurarea şedinţei de autoevaluare a activităţii MApN pe 2012, primul-ministru Victor Ponta şi ministrul Apărării, Mircea Duşa au susţinut o conferinţă de presă comună în care au făcut câteva declaraţii legate de achiziţia unor avioane multirol pentru aviaţia militară.

Premierul Victor Ponta a declarat că ministrul Apărării Naţionale, Mircea Duşa, are mandat din partea Consiliului Suprem de Apărare a Ţării de a finaliza negocierile privind achiziţionarea unor avioane multirol aflate deja în uz.

“Decizia nu e doar a Guvernului, a fost discutată şi aprobată în cadrul CSAT şi în câteva luni are mandat pentru a încheia negocierile privind achiziţionarea unor avioane multirol, aflate deja în uz, deci nu noi”, a afirmat Ponta.

Mai mult Mirea Duşa a accentuat că “de luni, încep negocierile”, răspunzând astfel unei întrebări privind avioanele F-16 vechi din Portugalia. Acesta a precizat că se va întâlni săptămânile următoare cu omologul său portughez.

Anterior, pe 12 februarie, Ministrul Apărării Naţionale, Mircea Duşa, a declarat că are garanţii în ceea ce priveşte plata primei tranşe a avioanelor multirol pe care România ar urma să le achiziţioneze pentru înzestrarea Armatei, însă principala problemă este ca acestea să fie găsite. “În ceea ce priveşte programul de achiziţie a avionului multirol, am garanţii pentru plata primei tranşe, problema principală rămânând găsirea avioanelor“, a afirmat ministrul Duşa.

Fostul ministru al Apărării Corneliu Dobriţoiu declara pe 23 septembrie 2012 că România ar putea plăti în jur de 600 de milioane de dolari, în cinci ani, pentru 12 avioane de tip F-16 achiziţionate la mâna a doua din Portugalia, iar prima tranşă pe care statul român ar trebui să o plătească în 2013 ofertanţilor este de 70 de milioane de dolari.

În prezent România nu mai deţine aviaţie militară capabilă să-şi îndeplinească misiunea de asigurare a securităţii spaţiului aerian. Aceasta în pofida faptului că mai există un număr relativ redus de avioane MiG 21 LanceR cu resursa de zbor aproape epuizată care mai sunt incluse în misiunea de poliţie aeriană. Situaţia este şi mai dramatică la capitolul pregătirii pentru zbor a personalului navigant care are alocate  un număr minim de ore de pregătire.

Dezbaterile legate de înzestrarea aviaţiei cu un avion multirol au debutat la jumătatea anilor 2000, ele fiind politizate excesiv. Neocierile au fost caracterizate de lipsă de transparenţă, interese politice şi chiar susţinerea unor interese străine interesului naţional. S-a ajuns astfel la o variantă de compromis: avioane vechi pe bani mulţi. Cel mai probabil singurul beneficiar al programului urmând a fi firma care va moderniza aparatele. Oricum numărul redus de aparate, 9-12, nu vor asigura nevoile de înzestrare ale aviaţiei militare.

 

despre avioanele portugheze

RD, InfoMondo Militar

Etichete: ,


Redactia nu-şi asumă responsabilitatea asupra conţinutului comentariilor cititorilor. În situaţia în care acestea conţin un limbaj necivilizat ne rezervăm dreptul de a le opri de la publicare. De asemnea invităm comentatorii să se refere strict la subiectul aflat în dezbatere şi să nu aducă atingere demnităţii altor persoane. Vă invităm pe toţi la o dezbatere civilizată, argumentată bazată pe respect.

17 Responses to “Mircea Duşa: mandat pentru avioane vechi sau cu mâna cui se scot castanele din foc”

  1. ASP-PFD says:

    Poate totusi gasesc niste SAAb la SH!

  2. Cornel says:

    Dă-o încolo de treabă. Si la mâna a doua si din Portugalia? Cred că suntem de râsul curcilor. Dar cine le face mentenamța?

  3. Fenchea Marius says:

    Da continua Guvernul Ponta sa fie la fel de slugarnic ca si Guvernul Boc fata de USA….m-am saturat de astfel de idioti utili unor puteri straine.
    Oare chiar nu inteleg politicienii romani ca pentru a ramane la putere este nevoie de votul propriei populatii si apoi de relatii de prietenie si nu de vasalitate cu celelalte tari din NATO si UE?

  4. Fenchea Marius says:

    Evident o sa treaca printr-o cura de intinerire la Lockheed Martin ca astia lucreaza bine la PR pe usa din dos – tu de ce crezi ca se gandesc ai nostri la F 35A in conditiile in care nu au bani de 12 F 16 noi?

  5. Tzipar says:

    Toți dobitocii, în frunte cu marii generali ai țării, nu vorbesc decât varianta să cumpărăm pur și simplu. Măi, chiar dacă ți-l dau degeaba, plătești întreținere și modernizări, pe viață, cât nici nu poți calcula. Despre offset sau cooperare ân întreținere- producție nu vorbește niciun sus pus. Ba idiotul ăla de Dobrițoiu bâlbâia că vom fi primii la achiziția de F-35. Vedeți ce proiect de dotare a armatei avea. Cu jalnici de ăștia nu poți ajunge decât în …

  6. szilard says:

    AICI eete problema, in momentul in care cumperi avioane de lupta, devii un fel de platitor non stop la ca firma de la care ai cumparat. Dupa mintea politicienilor nostri : adica cum ? , noi sa platim non stop si tu sa te dezvolti ?, din moment ce noi platim, deci noi sa fim rotunzi si tu sa slabesti, asa da.
    Coco jambo sau samba de janeiro, e raspunsul lor(la alegere).
    Nu era nai simplu sa se modernizeze Mig-ul 29 in Mig-29 Sniper(un inspaimintator avion de lupta suprem), si in paralel sa se dezvolte IAR-XT cu ajutorul si in conditii de parteneriat cu SAAB GRIPEN, cumparind si 24 avioane Gripen, in conditii de offset ?

  7. Fenchea Marius says:

    Daca faceau cum spui matale jenau interesele USA in zona si ne alegeam cu 2 tipuri de avioane de vanatoare concurente USA si Lockheed Martin-ului si ne mai alegeam si cu trainer decent si poate light combat aircraft.
    Colac peste pupaza undeva in Romania vreao 3000 de oameni implicati in constructia IAR XT si modernizarea MIG 29 la standardul Sniper incepeau ca sa traiasca mult mai bine si nu mai puteai ca sa ii tii de masa de manevra – pomana electorala nu mai tinea si aveai industrieaeronautica.
    E mult mai greu ca sa construiesti ceva fie si indirect prin offset si e mai usor ca sa incasezi impozite si taxe si apoi alte taxe noi si niste bani din imobiliare….

  8. szilard says:

    Normal ca jenau interesele USA, dar trebuie dusa o politica exigenta, si nu una la tocmeala(iti iese si tie si mie), asa sa ajuns la o misiune imposibila, gen : sa taca lumea din gura.
    Proiectul ca vom ave F-35 este extraordinar, nici nu se poate concepe o inselatorie mai mare, adica USA sa ne livreze avioane supreme, numai asa ca sintem preteni ?(si fara bani, ca noi sintem preteni)

  9. szilard says:

    Light air combat IAR-XT se putea acomoda pentru politie aeriana, iar celelate pentru : dispareti !

  10. Grig says:

    He… he… he… Nu’s mana a 2-a ci a 3-a: portughezii le-au luat de la US (National Guard) “as it is” prin 1992.
    Cura de “intinerire” au facut-o inainte de 2006 cand le-au scos la vanzare. Mai mult de atat nu mai suporta.
    BFIT

  11. Fenchea Marius says:

    Ce dracu inseamna BFIT ca tot l-am vazut la commenturi?>!

  12. szilard says:

    Politiciennii nostri au invatat un lucru : ca sa o duci bine trebuie sa fii moderat, adica la mijloc cu ideile, si foarte amabil la propuneri si afaceri banoase, este o lege nesccrisa, sau poate scrisa.

  13. Fenchea Marius says:

    IAR XT nu poate fi folosit pentru politie aeriana din simplul fapt ca nu este proiectat sa zboare supersonic si nici nu are cum sa ajunga la acea viteza cu motorul actual.
    Al motor + ampenaj orizontal schimbat si alte aripi il duc catre cu totul alt avion complet nou = deci un light combat aircraft de care este plina pita de oferte care mai de care mai bune – dar noi ne incapatzanam in deciza cu F 16 second ca de aici ies probabil comisioane.

  14. szilard says:

    Am priceput – IAR XT – nu are cum sa faca politie aeriana, dar nu pricep de ce trebuie sa faci antrenament pe avioane proaste si scumpe, cind poti sa iei avioane dubla comanda, si antrenamentul de lupta sa il faci pe propriul tau avion, si pe simulatoare, cum fac si altii.
    Eu nu cred ca rusii au avioane gen IAR Soim, petru pilotii de avioane Suhoi-34.

  15. Fenchea Marius says:

    Rusii au L 39 in diverse variante de modernizare sau reparatie capitala si acum fac trecerea pe YAK 130 avion care imi permit sa spun ca are posibilitati de lupta aeriana aproape egala la viteze trans-sonica si mai ales CAS mult superioare MIG 21 -lui LanceR A/B. Americanii au T 45 Goshawk – toti fara exceptie folosesc avioane de trecere pe avioanele multirol, este si normal de altfel ca sa faca acest lucru, ora de zbor pe trainer este mai ieftina decat pe un fighter si se simte in economia bugetara.

  16. szilard says:

    M-am uitat la YAK-130, asta da avion , imi place.
    Ce sa ne mai miram, Rusia e cit un continent, si isi permite sa scoata tot felul de avioane, cred ca din industria de armament cistiga ei cei mai multi bani.