Admitere Materat - UBB Cluj-Napoca - Managementul Securității în Societatea Contemporană

Modul în care s-a produs catastrofa aeriană de la Tuzla în urma cercetărilor procurorilor

În cadrul unei prezentări a acatstrofei aeriene de la Tuzla în urma căreia 12 militari au murit, Procurorul şef al Secţiei de urmărire penală şi criminalistică din Parchetul instanţei supreme, Marius Iacob, a prezentat pricipalele concluzii ale cercetărilor făcute de instituţia ce o reprezintă.

Aerodromul Tuzla, plasat între Constanţa şi Mangalia, este unul civil, administrat de o societate comercială cu răspundere limitată în baza protocoalelor cu Ministerul Apărării, fiind folosit de unele unităţi ale MApN, pentru efectuarea unor zboruri de instrucţie pentru paraşutişti.

Pe aerodrom se fac zboruri de zi şi de noapte, cu aeronave militare şi civile. Aerodromul are o singură pistă de decolare/aterizare, care are un kilometru lungime şi 53 de metri lăţime.

De fapt, se renunţase recent, înainte de accident, la cea de-a doua pistă, naturală, înierbată, din cauza denivelărilor, a spus Iacob.

În 5 iulie, pe aerodromul din Tuzla au fost planificate 13 decolări cu avionul Antonov 2, zborurile având ca scop activităţi de paraşutare şi de instruire pentru paraşutişti ai Forţelor Aeriene Navale şi Terestre.

Antonov este de concepţie rusească, dar aeronava implicată în accidentul din 5 iulie s-a construit în Polonia, în 1981, an în care a fost cumpărată de MApN, fiind dată în expoatare.

“Până la 5 iulie, aeronava a suferit două reparaţii capitale şi mai multe revizii tehnice. La data producerii catastrofei, corespundea din punct de vedere tehnic, nefiind înregistrată nicio deficienţă la parametrii de zbor”, a precizat Marius Iacob.

Avionul Antonov 2 are o lungime de 12,7 metri, iar anvergura aripilor este de 18,2 metri, având două rânduri de aripi, inferioare şi superioare.Aripile superioare are câte trei rezervoare, a câte 200 de litri fiecare, capacitatea toată fiind de 1.200 de litri de combustibil.

“Este interzisă folosirea de armament pe aeronavă”, a precizat Iacob, adăugând că la bord pot fi 10-16 pasageri şi un echipaj din trei membri.

Conform planificării din ziua accidentului, zborurile trebuiau să se desfăşoare între orele 13.00-19.00, însă “din cauza unor imprejurări obiective” au început la ora 15.05.

Au fost efectuate cinci zboruri de lansare a paraşutiştilor. Cei 25 de paraşutişti lansaţi nu au avut incidente la momentul lansării, iar aeronoava nu a înregistrat nicio defecţiune tehnică, a spus Iacob.

După cele cinci zboruri, comandantul aeronavei – comandantul Şcolii de Aplicaţie pentru Forţele Aeriene “Aurel Vlaicu” din Boboc – a hotărât să mai alimenteze aeronava deşi mai avea 110 litri de combustibil. Potrivit anchetatorului, aeronava a mai fost alimentată cu 500 de litri de combustibil, mărind astfel greutatea avionului.

După alimentare, s-au îmbarcat opt paraşutişti, cinci membri ai echipajului şi un instructor de pilotaj.

“Din cauza faptului că de la conducerea aerodromului s-a comunicat schimbarea direcţiei vântului, s-a decis să se decoleze de pe pista de rezervă”, a spus Iacob, indicând faptul că la capătul pistei, de pe care s-a decolat iniţial, s-a făcut un unghi de 180 de grade intrând pe pista de rezervă, de unde a plecat aparatul.

În urma verificării parametrilor de bord, a primirii informaţiilor, s-a început procedura de decolare, iar după ce avionul a rulat şi a ajuns la o viteză de 70 km/oră, piloţii au ridicat roata din spate, iar pe roţile din faţă au mărit viteza până la 110 km/oră, apoi aparatul s-a ridicat până la 40 de metri, zburând “palier” timp de două secunde, a explicat Iacob.

Anchetatorul a arătat că a fost “un zbor atipic”, pentru că trebuia să zboare la 150 de kilometri pe oră pe o lungime de zece secunde, pentru a putea decola în siguranţă.

“În momentul în care a decolat pe o distanţă scurtă, aeronava a intrat în cabraj, adică s-a dus în sus, piloţii au încercat redresarea acesteia, aici s-a blocat levierul de comandă, au reuşit să o aducă în paralel cu solul (…) Din cauza vântului ce bătea din partea stângă, s-a înclinat pe o parte şi de la 20 de metri a căzut placat pe sol – pe burtă, în limbaj popular”, a arătat procurorul şef.

El a adăugat că aeronava s-a abătut de la pistă 70 de metri, iar din cauza vântului nu a reuşit să se redreseze.

Pe de altă parte, Iacob a afirmat că, din cauza faptului că rezervoarele erau pline, s-a produs un incendiu violent, rupându-se şi conductele care fac legătura între rezervoare, astfel că benzina s-a pulverizat.

Procurorul şef a prezentat locurile unde a fost găsită fiecare din cele 12 victime, precum şi cum au reuşit cei doi militari să scape din tragedia de la Tuzla.

Întrebat dacă decizia de a continua cursa ar putea fi responsabilitatea celor de la centrul de comandă, în pofida schimbării direcţiei vântului, Iacob a spus că specialiştii au stabilit că nu se poate reţine vreo culpă în cazul acestora.

Totodată, Iacob a precizat că denivelările pistei de rezervă pe care a rulat aeronava nu au legătură de cauzalitate cu accidentul.

Însă, în opinia procurorului, faptul că rezervoarele erau pline cu combustibil a fost un factor care a favorizat în producerea accidentului.

Dosarul privind tragedia de la Tuzla, când 12 militari au murit carbonizaţi, s-a finalizat cu neînceperea urmăririi penale. Procurorii militari care au instrumentat cazul au aplicat prevederile art, 47 Cod penal, referitoare la cazul fortuit, în sensul că “nu constituie infracţiune fapta prevăzută de legea penală, al cărei rezultat este consecinţa unei împrejurări care nu putea fi prevăzută”. Cauza accidentului, respectiv ruperea unui levier, nu poate fi imputată nimănui.

Secţia Parchetelor Militare din cadrul Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie a dispus  prin rezoluţie, în temeiul dispoziţiilor articolului 10, litera e, Cod procedură penală, cu referire la art. 47 (cazul fortuit) din Codul penal, neînceperea urmăririi penale cu privire la moartea violentă a celor 12 cadre militare, decedate în urma catastrofei aviatice de la Tuzla. Totodată, s-a dispus neînceperea urmăririi penale şi în ceea ce priveşte vătămarea corporală gravă şi vătămarea corporală a altor două victime ale accidentului aviatic. Aceeaşi soluţie a fost dispusă de procurori şi în ceea ce priveşte distrugerea totală a aeronavei aparţinând Ministerului Apărării Naţionale.

Din probele administrate în cursul urmăririi penale a rezultat faptul că accidentul aviatic din data de 5 iulie 2010 (când un avion militar de tipul AN-2 s-a prăbuşit pe Aerodromul Tuzla, judeţul Constanţa) s-a produs din cauza unor defecţiuni tehnice (cedări de material), defecţiuni care nu puteau fi prevăzute. Probatoriul administrat în cauză a mai relevat şi faptul că în urma coliziunii cu solul aeronava a luat foc, fiind distrusă în proporţie de 95%.

Sursa: MEDIAFAX

Etichete: , ,


Redactia nu-şi asumă responsabilitatea asupra conţinutului comentariilor cititorilor. În situaţia în care acestea conţin un limbaj necivilizat ne rezervăm dreptul de a le opri de la publicare. De asemnea invităm comentatorii să se refere strict la subiectul aflat în dezbatere şi să nu aducă atingere demnităţii altor persoane. Vă invităm pe toţi la o dezbatere civilizată, argumentată bazată pe respect.

12 Responses to “Modul în care s-a produs catastrofa aeriană de la Tuzla în urma cercetărilor procurorilor”

  1. manasia says:

    Măi să fie…Vorbind de cea mai mare catastrofă aviatică din istoria Forţelor Aeriene Române, o dăm aku pe limbaj popular că poate ține !
    Așadar, din probele administrate în cursul urmăririi penale a rezultat faptul că accidentul aviatic din data de 5 iulie 2010 s-a produs din cauza unor defecţiuni tehnice (cedări de material), defecţiuni care nu puteau fi prevăzute…Ne-am spălat pe mâini ș-o punem de-o bere !
    Păi , dacă merge cu această explicație, băgați-le fraților pe toate la zbor până ,,crapă,, , eventual cu alți camarazi ! Că doar sunt camarazi de-ai mei , nu d-ai voștri ! Banii cu care ar fi trebuit să înnoiți parcul de aeronave, însușiți-i, că tot nu are cine să vă tragă de mânecă din MApN !
    Oare dacă șeful d-aku al forțelor aeriene era navigant, tot așa ar fi stat lucrurile în aviație ?!

  2. micutzul says:

    @ manasia
    Pai ce, seful SMFA este ne.. ? Sa nu/mi spui ca este de intendenta si el…De fapt daca un predecesor si/a facut fratiorul gheneral din subofiter ce sa ne mai mire ….Vorba aia, armata cu cai de lemn. Depinde in curtea cui ramane calul.

  3. parere personala says:

    Nu cred ca ar fi satisfacut pe cineva gasirea “un acar Paun”(fie el navigant sau tehnic).Problema-i alta:parcul tehnic este la pamant(personalul tehnic face minuni pt a tine in viata cateva aeronave,iar personalul navigant isi risca viata la fiecare zbor).
    Cine-i vinovat?
    “Criza”,lipsa de fonduri,cel ce accepta procentul umilitor acorgat M.Ap.N,cei ce aloca bugetul/minister?
    Cred ca eu pt ca am facut un salt incredibil de la gradul de Capitan la cel de General,iar pt acte de”vitejie” am ajuns Ministru,dar nu stiu si nu ma intereseaza cu ce se “mananca” aceasta functie.
    Cred ca eu pt ca aloc fonduri pt a planta in Ocombrie flori,sau a trasa piste pt biciclisti….lucruri “esntial” a fi rezolvate in comparatie cu “nesemnificativa” activitate a aviatiei militare

  4. mega2005 says:

    In Romania nu exista vinovati,..in viata!!!
    De vina e “materialul” si evident, cei decedati!!!
    Procuratura??…justitie??…parlament???…guvern????…presedinte???
    Institutii pur decorative ale tarii pentru oamenii de rand si instrumente utile pentru imbuibatii momentului aflati la putere!!!
    Am fost azi in piata..cica “a constitutii”…mai bine i-ar spune piata lui “nutzi”..mult zgomot pentru nimic!!!
    Oamenii au plecat asa cum au venit, baietii din parlament sau facut ca lucreaza si uite asa a mai trecut o zi din viata noastra fara sa se intample nimic….
    Ne mai miram ca si procurorii se fac ca lucreaza…

  5. manasia says:

    pentru micutzul,
    Generalul Ioan Stanciu, şeful Statului Major al Forţelor Aeriene, este cel care , recent, ne-a făcut de râs nepricepându-se să se vâre într-un F american, rămânându-i dosul afară, spre deliciul vizitatorilor !

    Citez Mediafax :
    ,,Șeful Statului Major al Forţelor Aeriene (SMFA), generalul maior Ion Aurel Stanciu, s-a urcat greşit într-un avion F-16 expus în cadrul Black Sea Defense & Aerospace (BSDA) şi a rămas cu picioarele în afara carlingii, stârnind râsete printre cei prezenţi la deschiderea expoziţiei internaţionale,, !
    De altfel, este renumit prin gafe de proportții ! Bine-ar fi să se grăbească și să le consume până îl pun ăștia sef SMG…

  6. micutzul says:

    @ Manasia
    Nu stiu de ce dar tare cred ca intreaga conducere a ministerului reprezinta o gafa de proportii. Totusi eu ii inteleg, paduchii ies infrunte. Doar atunci cand nu te tratezi , sau cand nu esti curat.
    De altfel la ce sa ma astept de la unul care cade in cap de pe statie ?

  7. manasia says:

    Să nu greșesc cumva :o fi omul deja general locotenet ?!

  8. micutzul says:

    AHA !!!

  9. micutzul says:

    @ Manasia
    In legatura cu generalul asta de conduce aviatia , cred ca el era obisnuit sa intre in avion prin sala motoarelor….
    Pe Luca l/au facut sa plece din tara, cred ca au dat acatiste sa/l vada plecat din aviatie…Baietii buni se chinuie sau mor pe tevi, iar smecherii isi dau grade si defileaza la CCA. Sa traiti bine !

  10. STOPS says:

    MANASIA,
    SCRII DELICIOS … NU DEGEABA TE-AM ANTRENAT LA BELVEDERE IN DUELUL DE EPIGRAME / AM GASIT PENTRU TINE UNA BUNA CE DEMASCA SI CAUZELE CERCETATE MAI SUS
    DE LA FILIALA DE PARTID SEBES
    CARE-SI RETRAGE SUSTINEREA CARMACIULUI :
    DEMISIA … si sa ne lase!
    Avem motive serioase:
    Salarii si pensii stirbeste
    Si nu conduce … CA-N SEBES!

  11. sg.Constantin says:

    alo ,baieti lasati-o mai usor cu aviatia… aviatie nu era nici pe vremea noastra, stiti ce surprize aveam la planificari ?!!!De stanciu ,nici nu mai vorbiti,in Israel ,nu a stat de pomana,sper ca nu va ganditi acum de ce tocmai el a ajuns la conducerea smfa…iar tinerii colegi vor zbura F-16,modernizat,(revopsit)!!!Unde esti nene Nae C.ca au gasit armele de la ciorogarla,traiti-ar familia fericita,ca uite-asa ai scapat sa-l pupi in fund pe …oprea!!!
    Sa fiti sanatosi cu totii!!

  12. manasia says:

    D-ui sTOPs, , pe care-l ,,recunosc,, !

    Cu mare placere mi-amintesc de disputele râșnovenești , la care se ,,pliau,, și un Văduva sau un Titi Beacă !
    Deși ș-atunci ziua avea tot 24 ore, încăpea și alpinismul, și skiul, și tactica sau tragerea în munte, dar și câte o savuroasă aplicație literară, asezonată cu un cognac de Belvedere ! Ce vremuri !
    Am onoarea !

    P.S. printre parașutiști, STOPS, era ,,tradus,, cam așa : un OM de top cu spirit sincer !