Admitere Materat - UBB Cluj-Napoca - Managementul Securității în Societatea Contemporană

Nu avem avioane dar ne certăm pe proprietatea lor intelectuală

Institutul Naţional de Cercetări Aerospaţiale (INCAS) “Elie Carafoli” Bucureşti, care a proiectat în anii ’70 – ’80 modelele de avioane militare IAR 93 “Vultur” şi IAR 99 “Şoim”, duce de doi ani un război în justiţie pentru drepturile de proprietate intelectuală asupra patentelor de fabricaţie ale acestor aparate.

INCAS vrea bani de la israelienii de la Elbit Systems, care au vândut statului român aparatul modernizat IAR 99, realizat de inginerii români în anii ’70 – ’80.

“IAR 99 a fost proiectat de INCAS. Din punctul nostru de vedere, avioanele livrate de israelieni sunt aparate contrafăcute, deoarece modernizările nu au avut acceptul proiectantului”, spunea Cătălin Nae, directorul INCAS.

În 2001, statul român a semnat un contract pentru achiziţionarea a 24 de aeronave IAR 99 Şoim modernizate de firma israeliană Elbit Systems, care a contribuit la aceste aparate cu integrarea unui sistem de echipament de avionică şi management al armamentului. Trei astfel de aparate noi şi cinci modernizate au fost livrate de Elbit Systems statului român. În urmă cu doi ani, INCAS a deschis o acţiune în instanţă pentru a-şi cere drepturile.

Circuitul era următorul: Avioane Craiova realiza avioanele, iar Elbit Systems le vindea către MApN.

În proces a fost implicată şi Avioane Craiova, pentru că fabrica a semnat contractul de execuţie al aeronavelor.

Pe de altă parte Avioane SA a contestat înregistrarea aparatului la OSIM de către INCAS, iar procesul a ajuns la Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie.

Avioane SA chiar a dat în judecată INCAS şi OSIM pentru înregistrarea modelelor ca mărci înregistrate, însă nu a avut câştig de cauză. În mai 2010, procesul a ajuns la Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, primul termen de judecată fiind în ianuarie 2011.

IAR 93 “Vultur” a fost conceput împreună cu fosta Iugoslavie. Motorul era produs de Rolls Royce şi apoi de Turbomecanica Bucureşti, iar diferitele subansamble erau realizate la fabricile româneşti şi yogoslave. Primul zbor al aparatului a avut loc în 1974.

Dezvoltarea IAR 99 “Şoim” a început în anii ’70, modelul fiind primul avion reactiv proiectat şi realizat integral în România. Cu o foarte bună manevrabilitate, a fost considerat unul dintre cele mai bune avioane din clasa sa. Primul zbor a avut loc în 1985, iar din 1988 a intrat în serviciul forţelor aeriene româneşti. Avionul era realizat prin colaborarea Avioane Craiova cu Aerostar Bacău, IAR Braşov, Aerofina Bucureşti şi Turbomecanica Bucureşti.

sursa: Gazeta de Sud

Etichete: , ,


Redactia nu-şi asumă responsabilitatea asupra conţinutului comentariilor cititorilor. În situaţia în care acestea conţin un limbaj necivilizat ne rezervăm dreptul de a le opri de la publicare. De asemnea invităm comentatorii să se refere strict la subiectul aflat în dezbatere şi să nu aducă atingere demnităţii altor persoane. Vă invităm pe toţi la o dezbatere civilizată, argumentată bazată pe respect.

4 Responses to “Nu avem avioane dar ne certăm pe proprietatea lor intelectuală”

  1. vios says:

    Intrebati-l pe Radu Berceanu, el stie gheseftul…cu israelienii. Jigodia! Spre ghinionul lui mai stiu si altii…Important este ca fabrica, sa mearga inainte -poate aviatia o v-a ajuta sa scoata cele doua noi modele IAR 99, la care contribuie inclusiv INCAS-ul. Slabe sanse, insa…speranta moare ultima. Ma intreb insa, cum a fost posibil ca un asemenea personaj sa fie propulsat in fruntea unui minister. Da-ti dvs raspunsul, fiindca pe cei in masura sa-l dea, nu-i asculta nimeni. Shalom!

  2. micutzul says:

    @ VIOS

    Tu ce crezi , daca noi investim 1 – 1,5 mlrd. de euro in IAR 99 , reusim sa facem un avion util pentru viitorii 10 – 15 ani pentru SMFA ? In al doilea rand , sau chiar in primul acest avion ar fii comandat din afara de alte state? Tu si Raven… stiti mai bine decat noi de ce fel de avion avem nevoie si ce se cere pe piata..
    In al treilea rand nu crezi ca organizarea armatei trebuie regandita dpdv al aviatiei ? Eu consider ca lantul de comanda pentru cooperare intre uscati si aviatie, intre marina si aviatie este prea greoi pentr razboiul modern. Nu dezvolt dar cred ca fiecare categorie de forte trebuie sa aiba in dotare o forta aeriana, sub comanda directa..

  3. vios says:

    @micutzul,
    In privinta aviatiei, ca sprijin pentru categoriile de forte, inceputul a fost facut (vezi, elicopterele Puma navalizate -pentru uzul pe fregate). In privinta fortelor terestre, deocamdata nu se pune problema crearii unei forte aeriene proprii (exceptie facand UAV-urile, dar astea nu sunt forte aeriene -ci mijloace de cercetare, descoperire si supraveghere, existand sistemul Boreal -de conceptie romaneasca, similar Skylark-ului israelian). Oricum, crearea unei forte aeriene proprii -ma refer la marina si trupele de uscat -este foarte costisitoare, iar Romania nu-si permite. Da, ar fi ideal daca s-ar investi bani intr-un nou IAR 99. Din punctul meu de vedere, daca s-ar da unda verde(bani, mai bine zis), celor doua proiecte ale IAvCraiova, prin remotorizare si aducerea la zi a avionicii+sistemul de armament, s-ar crea un avion modern -conform specialistilor, printre primele trei in lume la clasa sa(LCA). Acest avion, chiar daca nu ar fi un supersonic, ar reprezenta o forta de descurajare credibila, putand “salva” tara(sa zicem asa), facand trecerea usoara spre un avion supersonic nou(F-16;F-35). Sa stii ca state interesate de IAR-ul romanesc, au fost, atat inainte de ’89, cat si dupa. In ’89 era cat pe-aici sa-l vindem in Iran, iar pe la inceputul anilor ’90 -urmaream piata din Orientul Mijlociu(n-am avut insa sustinerea politica si financiara necesara; ca si acum dealtfel). Estimarile specialistilor pe urmatorii ani, dau ca sigura o cerinta minima de 200 de avioane de antrenament avansat si de atac usor(in toata lumea) -daca suntem destepti si avem “vointa” necesara -ne-am putea regasi printre exportatori. Iti dau doar un singur exemplu, Polonia. Acest stat, a transferat un numar de peste 20 de Mig-uri 21 -Marinei, creandu-si astfel o forta aeronavala. Ulterior, a dotat-o si cu avioane de cercetare si observare, elicoptere si UAV-uri. Oricum, la ora actuala, Polonia are o armata impresionanta, bine antrenata si bine echipata -ei n-au facut prostia de a-si “distruge” industria de aparare. Noi suntem inca departe, datorita indolentei si nepasarii politicienilor, a lipsei de fonduri. Ideal ar fi daca s-ar relua proiectul IAR-ului supersonic, mai ales ca acum avem acces la tehnologii avansate si motoare pe masura -asa n-am mai avea nevoie de second-uri. Nici costurile de productie n-ar fi mari -fiindca avem forta de munca ieftina si linii tehnologice conservate(vezi, IAR-ul 93); dar am mentine si dezvolta o industrie. Orice produs implica un risc economic, poti sa-l vinzi sau poti sa nu-l vinzi -dar asta depinde de calitatea produsului, de market-ul economic, de lobby-ul facut si nu in ultimul rand, de noi insine.

  4. vios says:

    @micutzul,
    Polonia a avut grija sa-si formeze si sa-si doteze armata. Iata un exemplu: au primit sub forma de donatie tancuri Leopard 2 din Germania(ne-au fost oferite si noua, dar…); tancuri pe care recent le-au adus la standard A5. Si-au protejat industria prin transfer de tehnologie, de ex. sistemul Loara(Gepard-ul german-facut sub licenta, mult modernizat fata de ce avem noi), dar n-are rost sa m-ai bat campii. Marina noastra, prin traditie, avea aviatie proprie inca de la sfarsitul primului razboi(hidroavioane). A avut inclusiv pana pe la sfarsitul anilor ’50 -dupa care…pauza. Ne-ar fi necesare avioane de cercetare si observare, de patrulare maritima si de lupta antisubmarin -au existat propuneri in acest sens, si chiar solicitare din partea NATO; dar cum a devenit un obicei la noi…nimic. In privinta fortelor terestre, celor de la FOS le-ar fi utile elicoptere dedicate misiunilor specifice acestei categorii de forte(instruirea pilotilor este oarecum mai deosebita, dar si echiparea elicopterelor), exista planuri si propuneri, dar tot…nimic. Cei de la GROM(“Specialii” polonezilor), au propriile lor elicoptere si avioane -echipate si dotate pentru a-i sustine in misiuni. Ramane sa visam si noi la asa ceva…