Admitere Materat - UBB Cluj-Napoca - Managementul Securității în Societatea Contemporană

Oferta SAAB prezentată în Parlament

În urma invitaţiei făcute de Comisia de Apărare din Senat reprezentanţii de la SAAB au fost marţi în Parlament pentru a-şi prezenta oferta de avioane multirol pentru aviaţia militară română.

Au mai fost invitaţi reprezentanţii Eurofighter, Lockeed Martin şi ministrul Apararii, Gabriel Oprea. Acesta a spus ca nu poate sa participe şi doreşte să fie reprogramat, la fel ca şi reprezentantii companiei americane Lockeed Martin.

Detaliile ofertei SAAB:

– 24 de avioane multirol care prevede offset de 100% si au promis crearea a 10.000 de locuri de munca în România;

– suma este de aproximativ un miliard de euro (după alte surse 1,3 miliarde euro n.r.) pentru 24 de avioane JAS 29 Gripen C/D noi;

– preţul nu include şi costurile legate de armamentul care va fi pus pe aceste avioane;

– montarea avioanelor în România, service, etc;

Alte detalii:

– purtatorul de cuvant al Ministerului Apararii din Suedia, Bo Waldermasson, a subliniat ca procesul achizitiei pentru avioanele multirol trebuie sa se faca intr-un mod transparent, care sa permita tuturor competitorilor sa prezinte oferte care sa fie evaluate in mod egal.

– preşedintele Comisiei de Apărare, Teodor Melescanu a precizat ca parlamentarii din Comisiile de Aparare au pus intrebari legate de costul pe ora de zbor pentru Gripen, care este posibilitatea de finantare, timpul in care ar putea fi livrate avioanele si detalii legate de pregatirea pilotilor.

– In ceea ce priveste mecanismele de finantare, Melescanu a spus ca a existat o propunere din partea Gripen ca banii sa fie imprumutati de catre Guvernul Suediei, cu o perioada de gratie in care nu se plateste nimic si cu dobanzi foarte joase dupa aceea. De asemenea, s-a facut si o referire legata de posibilitatea achizitionarii avioanelor Gripen in leasing, ceea ce inseamna ca toate obligatiile legate de piesele de schimb apartin furnizorului, potrivit lui Teodor Melescanu.

sursa: Bloombiz

Etichete: , ,


Redactia nu-şi asumă responsabilitatea asupra conţinutului comentariilor cititorilor. În situaţia în care acestea conţin un limbaj necivilizat ne rezervăm dreptul de a le opri de la publicare. De asemnea invităm comentatorii să se refere strict la subiectul aflat în dezbatere şi să nu aducă atingere demnităţii altor persoane. Vă invităm pe toţi la o dezbatere civilizată, argumentată bazată pe respect.

12 Responses to “Oferta SAAB prezentată în Parlament”

  1. CALINESCU MIHAIL says:

    Pai ei cred ca vor avea loc de interesele lui Base? Cand fostul sef al SMFA a avut curajul sa spuna ca oferta suedezilor e cea mai buna, a aparut hodoronc-tronc scandalul Ciorogarla si a fost dat afara!

  2. aviator says:

    ar fi culmea sa mai ia astia rablele alea F-16 “conservate” dupa ce au taiat banii la copii si batrani.

  3. Ravenmaster says:

    @ Aviator Dimpotriva este cea mai ieftina alternativa fata de celelalte oferte. Cea mai haioasa e aia de la Alenia – Eurofighter la mana a doua, care nu va zbura niciodata in Romania ora de zbor fiind de 33000 de euro. Si va fi aprobata de comisie. Cea mai proasta alternativa fiind remodernizarea Migului 21 Lancer. Apropo vezi F-16 nu sunt luate de la Amarg ca sa fie conservate, vin direct de la o unitate a Air National Guard.

  4. vios says:

    Ar fi o mare tampenie, modernizarea Mig-ului 21 Lancer. Nici nu cred ca celula mai suporta vreo modernizare, fiindca motoarele sunt pe duca, fara piese de schimb. Oare cat ar costa inarmarea Gripen-ului? Chiar nu s-a intrebat nimeni! Intr-adevar oferta suedeza este foarte tentanta, in conditiile crizei din Ro, prelungite. Daca bani nu sunt, salariile scad, basca alocatiile si pensiile, putem proceda ca Bulgaria -amanam achizitia-si poate in viitorul indepartat achizitionam totusi ceva…Oferta pentru Bulgaria, a celor de la Saab, este identica celei pentru Romania -avioanele vin standard, inarmate doar cu armamentul de bord, si acesta fara munitie. Eurofighter-ul ramane doar un vis frumos -“este’ dar nu se poate…Este posibil ca si F-ul 35, sa fie o utopie pentru Romania (cu parere de rau dar este din ce in mai scump, deci…). Pana la urma, vrem nu vrem, tot la F-ul 16 ajungem -desi daca F-ul 35 este “departe si nesigur”, as prefera Gripen-ul (varianta NG), si conditiile de finantare suedeze. O gluma si chestia cu Parlamentul, daca “Regele” nu vrea, nimic nu se face -asta-i pentru “prostime”, presa, si de ochii lumii…

  5. Ravenmaster says:

    @Vios Ca sa-l citez pe seful Dassault – Gripen NG exista numai pe hartie. Nu exista nici macar un prototip si nu cred ca se va lansa daca nu-l achizitioneaza Brazilia. India ar risca foarte mult daca achizitioneaza gripen ng, devenind astfel singurul utilizator – deci costuri mari de intretinere in viitor. Dar ma rog India nu e cunoscuta pentru o politica de inzestrare rationala – vezi cazul Tejas sau HAL Dhruv. Toate ofertele prezentate comisiei au costuri ascunse: la Gripen lipsa pachetului de armament, iar la Eurofighter necesitatea upgradarii la Tranche 3 pentru a deveni un avion multirol (plus costurile imense de exploatare). Acum la Gripen astia zic ca putem lua armament de la Flygvapnet – ma rog daca iei Sidewinder produse de suedezi – iei un model mai vechi, nu X, Amraam nu poti sa iei decat de la americani, ca nu stiu daca suedezii au licenta, Maverick la fel e un model oarecum vechi produs de suedezi, iar Meteor si IRIS-T sunt scumpe si nu cred ca sunt neaparat inca “standard NATO”. Singura chestie cu adevarat utila de la suedezi e racheta anti-nava RBS-15, dar cum Gripen are raza mica de actiune e cam complicata utilizarea ei. Ar mai fi si containerul KEPD 350, dar e scumpa. Oricum ar rade tot NATO de Romania pentru ca si-ar alege un furnizor de armament neutru. Asa ca oricum ai lua-o singura alegere rationala in conditiile de fata e F-16 – ai totul inclus (si LM ar putea prezenta si o oferta de offset in comisie ca sa fie pachetul competitiv cu nazbatiile europenilor).

  6. vios says:

    Exista. Conform celor declarate de reprezentantii Saab, pe data de 27 octombrie, demonstratorul NG, denumit Gripen Demo, a zburat cu radar AESA, sistem electro-optic de avertizare apropiere rachete MAW, capacitate interna de combustibil marita, IRST-Skyward G, si altele. Au in studiu si varianta navalizata, pentru Brazilia si India (aici au cam pierdut, fiindca indienii au luat Mig 29K\KUB, de la rusi -35 bucati). Spera intr-adevar la un contract cu Brazilia, dar au slabe sanse, fiindca brazilienii au dotare franceza (Mirage 2000, si au in plan cumpararea de avioane second-hand, tot din sursa franceza). Oricum, Saab are in dezvoltare Gripen-ul NG, dar ce viitor are acesta, nu se stie. In privinta tarilor neutre, avem “experienta” cu elvetienii -conditii peste conditii, si altele-deci ar trebui sa mergem pe pricipiul “tot patitu-i invatat”. Interesante afirmatiile sefului Dassault -dar dupa cate stiu eu, ei nici macar n-au intrat in competitie cu Rafale. Rafale, are intr-adevar “de toate”, este super sofisticat, dar este francez 100%, deci o cheltuiala inutila pe armament. Si nu in ultimul rand, n-are contracte externe, cel putin pana acum, cu toate eforturile francezilor de al vinde. Eurofighter-ul, este intr-adevar scump chiar si second-hand, desi, la ora actuala reprezinta “varful” -un vis frumos totusi…In privinta F-ului 35, atat de multe se vehiculeaza ca este greu sa mai crezi ceva, in conditiile in care a depasit 200 mil dolari bucata, fara sistemele de arme(enorm pentru Ro, inclusiv in viitor). Dar sa fim optimisti ca sefii RoAF! Ravenmaster, cand crezi ca se v-a decide Parlamentul, si ce crezi ca vor recomanda spre achizitie?

  7. Ravenmaster says:

    @Vios – Ceea ce testeaza acum Saab e doar un demonstrator tehnologic, nici macar un prototip. In Brazila si India Gripen se lupta cu Rafale, iar Dassault se pare ca va castiga. In India decizia de selectie a fost amanata cu 1 an, iar in Brazilia luna asta ar trebui anuntat castigatorul. F-35 nu cred ca o sa ajung la un pret de 200 milioane de dolari – in mod sigur varianta STOVL va costa poate 115-120 de milioane de dolari, dar varianta F-35 A va fi undeva sub 100 de milioane cred. Oricum LM a inceput sa recupreze timpul pierdut, sa vedem daca reusesc sa taie si din costuri.
    Parlamentul ar trebui sa se decida saptamana viitoare si cred ca va fi F-16, in ciuda ofertelor recente aruncate de Sabb si EADS. LM si-ar putea imbunatati oferta, dar singura optiune rationala in conditiile date este F-16 – pentru ca poti construi o forta echilibrata cu el. Daca se ia Gripen mi se pare eronat pentru ca nu e un multirol eficient, iar Eurofigther e o combinatei intre Mercedez si Rolls Royce – adica poate fi folosit in Romania doar pentru a decora o pista de aerodrom, ca oricum nu ai bani sa zbori cu el. Ma rog mie mi se pare ca europenii sunt disperati sa ne vare pe gat junkul lor.

  8. vios says:

    Conform planificarii cu inzestrarea a RoAF, ne indreptam sigur spre F-ul 35. In mod sigur, la nivele inalte jocurile sunt deja facute, si probabil-daca nu sigur-partea financiara a fost luata in calcul. LM ar face bine sa scada costurile, dar acestea depind in mare parte de nivelul comenzilor -cu cat sunt mai multe cu atat scade pretul. Dar ramane sa vedem ce va urma -fiindca “competitia” devine acuta. As vrea sa punctez doar un singur lucru: acum trei ani cand criza nu se intrevedea, un reprezentant EADS, declara:”daca Romania vrea cei mai bun, trebuie sa plateasca” (Eurofighter). Acum ne roaga sa-l luam…Parlamentul este impartit in mai multe tabere; marea majoritate o formeaza cei pro- europeni (adepti ai Gripen-ului in principal), deci pot exista surprize. MApN-ul prefera F-ul 16, inclusiv ministrul apararii si presedintele. Sa speram ca vor decide in cunostinta de “cauza” -si nu dupa comisioane, promisiuni politice, indicatii de partid, etc. Daca vor decide pentru F-16, pasul urmator ar trebui sa fie o intelegere ferma, in privinta achizitiei in viitor a F-ului 35.

  9. Ravenmaster says:

    @Decizia va fi luata de Comisia de aparare si securitate nationala. Teoretic PDL si UDMR au majoritatea voturilor, plus ca ar putea exista defectari de la pnl si psd. Numai Melescanu o tine cu EADS – si aici banuiesc ca l-au atentionat cu ceva bani, nu de alta, dar cunosc personajul. Astept oferta de la LM. Oricum dat fiind ca totul se desfasoara prin guvernul SUA, riscul de spaga e scazut la americani.

  10. Alex says:

    Americanii au lat tip de spaga, anume sustinerea politica

  11. Ravenmaster says:

    @Alex – sustinere politica – pentru cine? Pentru Base? Sa fim seriosi – orice presedinte si guvern care ar veni ar pastra parteneriatul strategic cu SUA. LM nu da spaga – asta e sigur – dupa afacerea F-104 nu au mai dat spaga – nu de alta dar in SUA exista o lege care impiedica o companie americana sa dea spaga unui guvern strain. E posibil ca Romania sa fie platit o firma de lobby pentru Congres – dar in SUA asta e regula – trebui sa-ti faci lobby ca sa treaca contractul prin parlament.