Admitere Materat - UBB Cluj-Napoca - Managementul Securității în Societatea Contemporană

Raportul privind viitorul capabilităţilor militare europene pentru perioada 2013-2025

Raportul ISSUE privind capabilitatile militare ale UE

Raportul ISSUE privind capabilitatile militare ale UE

Institutul de Studii de Securitate al UE a publicat sub semnătura lui James Rogers şi Andrea Gilli şi editarea lui Antonio Missiroli, Raportul “Posibilităţi viitoare privind capacităţile militare europene 2013-2025: provocări şi direcţii de acţiune”.

Pe parcursul celor 73 de pagini sunt prezentate Capabilităţile militare europene existente, direcţiile şi tendinţele strategice de evoluţie pentru perioada 2013 – 2025, un scenariu posibil pentru perioada amintită, căi, mijloace şi finalizări  cu direcţii de acţiune, precum şi anexe care susţin punctele de vedere ale autorilor.

Potrivit lui Antonio Missiroli, Director al Institutului European pentru Studii de Securitate, “cu toate că UE are un grad remarcabil de mobilitate strategică, potenţial militar, capital social şi uman semnificativ, şi o bază industrială şi ştiinţifică avansată, protejarea intereselor strategice “comune fără capacităţi militare adecvate poate deveni tot mai dificila în contextul unui sistem mondial multipolar ş implicit mai puţin guvernabil”.

În scopul de a consolida capacităţile militare ale UE, acest raport identifică cinci direcţii de acţiune, care ar trebui să fie înţelese ca seturi cumulative de soluţii care nu se exclud reciproc.

Direcţia 1 – Consolidarea capacităţilor militare existente pentru obţinerea eficienţei. Acest lucru sugerează o reducere coordonată a capacităţilor redundante şi învechite pentru a genera economii imediate şi pentru viitor. Pentru a realiza această sarcină, statele membre pot lua în considerare şi cere Serviciului European de Acţiune Externă EAE prin organismele sale specializate să întreprindă, în strânsă cooperare cu Agenţia Europeană pentru Apărare, o ţintă de revizuire a potenţialului militar al UE.

Direcţia 2 – Optimizarea cheltuielilor pentru a stimula eficienţa costurilor cu echipamentele militare. Această opţiune susţine o prioritizare a nevoilor operaţionale fie prin specializare între serviciile militare sau proceduri de achiziţii publice. În ceea ce priveşte echipamentele, statele membre ale UE ar putea să elaboreze un cadru prin care forţele armate să coopereze pe linii de servicii pentru dezvoltarea capacităţilor viitoare. O a doua soluţie ar fi introducerea unui nou concept de achiziţii publice – “ciclul de viaţă de gestionare totală la nivelul UE” – pentru noi capacităţi militare.

Direcţia 3 – Promovarea inovării pentru dezvoltarea tehnologiei militare. Inovarea este nu numai o sursă de eficienţă şi eficacitate, dar şi de progresul tehnologic. Această opţiune propune câteva soluţii personalizate pentru a promova inovaţia, care includ, transferul de idei, scheme de finanţare adoptate iniţial de către NATO sau propuse de Comisia Europeană în alte domenii de activitate.

Direcţia 4 – Structurarea şi consolidarea structurilor militare regionale. Este Vizată integrarea bilaterală sau cu mai mulţi nparticipanţi care ar putea duce la o mai mare integrarea în profunzime a forţelor militare. Acest lucru va fi valabil în special dacă aceste “insule” de cooperare stabilite de către unele state membre ale UE cu vecinii sau partenerii lor pot fi coordonate la nivelul UE, astfel încât să formeze un “arhipelag”.

Direcţia 5 – Accelerarea integrării militare. Reunirea forţelor armate ale statelor membre în temeiul unei structuri de forţă la nivelul UE ar permite europenilor de a stimula foarte mult capacitatea lor logistică şi creşte potenţialul de a întreprinde cele mai exigente operaţiuni de securitate. Aceasta poate necesita stabilirea unor noi set de Obiective globale vizate pentru anul 2025 şi sincronizarea programelor de înarmare naţionale şi cicluri de achiziţii.

Raportul atrage atenţia că deşii europenii deţin forţe şi mijloace relativ bine echipate pentru a aborda ameninţările potenţiale, în cadrul UE, există o conştientizare limitată sau necunoaştere a noilor provocări, un dezinteres în ceea ce înseamnă cunoaşterea de bază a problemelor strategice, şi relativ puţine voci care cer transformarea forţelor armate în forţe eficiente şi durabile. În opinia lui peisajul politic şi instituţional european în ceea ce priveşte apărarea şi chestiunile militare este foarte segmentat.

Putem afirma că raportul încearcă să plaseze analiza capacităţilor militare europene într-o perspectivă mai largă şi de a evidenţia posibilele căi de explorare şi dezvoltare în următoarele decenii.

sursa: ISSUE

Etichete:


Redactia nu-şi asumă responsabilitatea asupra conţinutului comentariilor cititorilor. În situaţia în care acestea conţin un limbaj necivilizat ne rezervăm dreptul de a le opri de la publicare. De asemnea invităm comentatorii să se refere strict la subiectul aflat în dezbatere şi să nu aducă atingere demnităţii altor persoane. Vă invităm pe toţi la o dezbatere civilizată, argumentată bazată pe respect.

4 Responses to “Raportul privind viitorul capabilităţilor militare europene pentru perioada 2013-2025”

  1. PENSIONARUL MILITARO-CIVIL says:

    O ALTĂ FAŢETĂ A DISCRIMINĂRII ŞI UMILIRII !
    Avândî n vedere declaraţiile politice ale premierului Ponta, la unele posturi de televiziune în domeniul pensiilor militare,voi puncta foarte pe scurt, câteva considerente juridice arhicunoscute nouă, invocate şi în susţinerile în instanţele de judecată (dar se par noi şi necunoscute exact de cine ar trebui să le aplice; de ce oare?). Într-un stat de drept nu pot funcţiona, în acelaşi timp principiul drepturilor legal câştigate şi principiul drepturilor legal pierdute întrucât ele sunt contradictorii şi neconstituţionale, având ca efecte exact sincopele ce s-au creat în procesul aplicării legilor Boc. Mai mult, acestea sunt antagonice şi discriminatirii. Dreptul nostru la pensie, un drept real de proprietate, s-a născut pe o lege anterioară pe care noi am dorit să ne pensionăm, ştiind la vremea aceea că legea, este benefică pentru noi şi implicit pentru familiile noastre. Acest drept constituţional şi garantat, nu poate fi limitat nici TEMPORAR, aşa cum s-a pronunţat de mai multe ori CCR invocând PRINCIPIUL DREPTURILOR LEGAL CÂŞTIGATE,prin decizia 871/2010 în motivaţia de respingere, a diminuării cu 15% a pensiilor la civili; (atenţie: deşi în legea 263 şi 119 militarii sunt introduşi în legea unică a pensiilor, această decizie nu mai este valabilă întrucât ,în mod discriminatoriu,cadrele militare în rezervă şi în retragere, nu mai beneficiază de această decizie dar nici de deciziile 275/2005, 57/2006, 120/2007 care au stat la baza recalculării pensiilor civile pe legea 19/2000 ).Reamintesc din nou că, la 2/3 dintre aceştia, neprezentând documente doveditoare, urma să li se micşoreze pensiile. Aplicând corect principiul drepturilor legal câştigate, acestora li s-a păstrat în plată cuantumul cel mai avantajos adică cel anterior, care era mai mare; AŞA TREBUIA SĂ SE PROCEDEZE ŞI CU MILITARII ! Acesta este principiul în baza căruia, urgent,Guvernul României, trebuie să facă reparaţia. Să nu cunoască domnul premier acest principiu? Constat că domnia sa nu vrea să-l ştie, este pseudopreocupat, de cei 90 % (de unde are acest procent? )care ar pierde în cazul apariţiei unei noi legi a pensiilor / nimic mai eronat şi mai diversionist ! Da, dacă principiile s-ar aplica după ”învăţătura”lui Boc,aşa s-ar întampla, ori presupun şi cred că domnul Ponta, NU a absolvit aceeaşi facultate ca domnul Boc. Este incredibil cu câtă uşurinţă susţine premierul că la cei cărora li s-a mărit cuantumul,să nu le scadă nici-un leu cum la fel de incredibil, este reţinerea INEXPLICABILĂ PENTRU CEI cărora, în fiecare lună, guvernul le reţine abuziv, fraudulos, sume importante din cuantumul pensiei. Chiar aşa domnule premier: De ce vă străduiţi atât de tare, să aparaţi legile promovate şi aplicate ilegal de guvernul Boc, pe care anterior,până să veniţi la guvernare, le incriminaţi ? Ce principiu al statului de drept apăraţi? Principiul drepturilor pierdute?
    La toate interviurile pe această chestiune,invocaţi când FMI, când apariţia unui ”fond de solidaritate”etc.

    Dar de ce nu propuneţi fondul de solidaritate ,pentru guvernanţi? Noi nu avem nevoie de aşa ceva! Avem nevoie de repectarea legilor,a drepturilor militare şi cetăţeneşti, a onoarei şi valorilor Instituţiei Militare!
    Honor et Patria ,Vae Victis!
    Preşedintele Filialei Piteşti
    Colonel Victor Popescu

  2. Cornel says:

    O aiureală pe spatele săracilor. Mai bine ne-ar lăsa, dracu, in pace

  3. szilard says:

    Optimizare= mai multa coruptie, mai eficace coruptie, mai multi bani din coruptie

  4. indisciplinatu says:

    Si cand te gandesti ca toate institutele astea fara numar,publica bla, blaurile astea pe bani grei, pe mine unul, m-apuca greata si “iau cu lamaie”,..ca sa previn sfaturile colegilor postaci de pe aici.
    Noi n-avem bani sa ne echipam la propriu, militarii, si altii “dezvolta” strategii, de la D1 la D5 unde noi, romanii, cu tot cu forte armate si mai ales “intelligence” nu ne regasim… ever.