Admitere Materat - UBB Cluj-Napoca - Managementul Securității în Societatea Contemporană

Reacţia lui Mircea Geoană la scrisoarea deschisă intitulată Umilirea Armatei Naţionale

Sub titlul Mircea Geoana merge pe mana generalului Olaru, ziarul ziua prezintă poziţia lui Mircea Geoana la scrisoarea deschisa pe care generalul maior (r.) Iordache Olaru a adresat-o viitorului candidat la Presedintie.

“Apreciez in mod deosebit initiativa generalului maior (r) Iordache Olaru si salut demersul redactiei Ziua de a sustine o dezbatere privitoare la starea Armatei Romane.

Revenirea constanta la adevaratele prioritati si la adevaratele probleme este solutia de maxima responsabilitate pe care atat jurnalistii, cat si oamenii politici o au in fata avalansei de false teme si de jocuri electorale ce paraziteaza agenda publica.

Ma numar printre cei care au invatat inca din familie respectul pentru Armata Romana si care sunt legati sufleteste de aceasta institutie fundamentala a tarii. In acelasi timp, ma numar printre cei care in aceasta toamna vor candida pentru cea mai inalta functie in stat. Imi revine asadar responsabilitatea si onoarea de a expune publicului, prin intermediul ziarului Ziua, viziunea pe care o am asupra Armatei Romane si asupra solutiilor pe care, in calitate de presedinte, le voi sustine pentru rezolvarea problemelor din sistem.

Armata Romaniei trebuie sa continue procesul de moder­nizare si de adaptare la exigentele noului mediu de securitate. Este nevoie de o structura de forte moderna, flexibila, dislocabila, sustenabila, capabila sa indepli­neasca intreaga gama de misiuni. Procesul de transformare pe care il parcurge institutia militara trebuie sa se desfasoare coerent si predictibil, potrivit deciziei politice, in consens cu interesele nationale si angajamentele internationale asumate. Voi introduce, dupa modelul american, un sistem quadrianual de Evaluare si Alocare de Resurse, pe baza unei legi organice de bugetare multianuala.

In acest sens sunt necesare o viziune si un plan orientat pe urmatoarele directii esentiale pentru viitorul Armatei Romaniei:

1. Resursa umana

Cariera militara este din ce in ce mai putin atractiva pentru tinerii romani. Din acest motiv, se impun masuri urgente de recladire a increderii in aceasta profesie si de sustinere a performantei militare.

a. Imbunatatirea nivelului de salarizare si eliminarea decalajelor de statut si salariu dintre personalul MApN si cel apartinand altor institutii cu responsabilitati pe linia securitatii nationale. Eliminarea discrepantelor dintre anumite categorii de personal – spre exemplu functionar public fata de salariatul civil din MApN;

b. Implementarea unui sistem de management al carierei individuale. Finalizarea etapei de restructurare, realizarea sta­bilitatii personalului din cadrul MApN si definitivarea unor cerinte de post coerente, potrivit ghidului de cariera militara;

c. Oferirea posibilitatii pen­tru voluntarii cu grade diferite de a ramane in armata dupa 40 de ani, atata timp cat trec cu succes testele anuale sau posibilitatea acordarii unei indemnizatii dupa aceasta varsta;

d. Asigurarea militarilor care participa la misiuni externe pentru toate tipurile de riscuri ce pot aparea pe perioada misiunii;

e. Reforma invatamantului militar national, integrarea acestuia cu cel de specialitate al NATO si UE; adaptarea cursurilor in spiritul apartenentei Romaniei la NATO si UE;

f. Promovarea pe baza stan­dardelor de performanta individuala;

g. Perfectionarea sistemului de recuperare fizica si psihica si asistenta medicala a personalului;

h. Consolidarea spiritului militar, fundamentat pe valorile traditionale nationale, adaptate apartenentei la sistemele de aparare colectiva;

2. Cadrul Legislativ

Elemente esentiale din legislatia privind securitatea si apararea nationala trebuie adap­tate si perfectionate pentru a raspunde noilor provocari carora trebuie sa le faca fata Armata Romana.

a. Sustinerea unei noi “Legi privind statutul cadrelor milita­re” cu masuri in concordanta cu ten­dintele si practicile din armatele statelor membre ale NATO si UE, precum si masuri de crestere a atractivitatii carierei militare;

b. Revederea “Legii de planificare a apararii” pentru precizarea clara a relatiei dintre securitatea nationala si apararea nationala, precizarea rolului si locului “Cartei albe a apararii” in ierarhia documentelor de plani­ficare, statuarea “Strategiei de transformare a Armatei Romaniei” ca document de referinta in procesul de planificare a apararii;

c. Sustinerea unei noi “Legi a apararii”, in contextul aparte­nentei Romaniei la NATO si UE, dezvoltarii parteneriatelor strate­gice si relatiilor bilaterale in plan militar;

d. Finalizarea si adoptarea “Strategiei Militare a Romaniei”;

e. Adoptarea noii legi de functionare a MApN;

f. Intocmirea “Catalogului cu facilitatile din patrimoniul MApN care nu pot fi cedate altor institutii”;

g. Clarificarea si reconsiderarea rolului CSAT, a atributiilor sale pe timp de pace, in situatie de criza sau la razboi, pozitionarea acestuia in relatia cu organismele de conducere ale NATO si UE, precum si in lantul de condu­cere a fortelor nationale;

3. Inzestrare

In ultimii ani, modernizarea tehnicii si a echipamentelor militare s-a desfasurat cu dificul­tate si fara o ierarhie realista a prioritailor. Romania nu trebuie sa ignore faptul ca dotarea si inzestrarea Armatei sunt factori de care depinde credibilitatea Romaniei la nivelul NATO si UE.

a. Buget anual pentru MApN de cel putin 2% din PIB, prin lege. Alocarea sustinuta si predic­tibila a resurselor financiare, pe programe multianuale;

b. Transparentizarea programelor de inzestrare si achizitii prin stimularea participarii unor companii competitive, crearea de joint ventures, precum si aplicarea stricta a principiului egalitatii sanselor in procesul de ofertare.

c. Realizarea unui nou pro­gram de inzestrare pe termen scurt, mediu si lung, pornind de la o analiza realista a starii actuale, cu stabilirea unor prioritati clare, fundamentat pe un buget cert, pe termen lung;

d. Cerintele de protectie individuala si protectia fortei in actiuni militare sa devina exigente si criterii de maxima importanta in strategia de inzes­trare a armatei.

e. Stimularea productiei interne de armament si echipa­mente militare pentru asigurarea unui minimum necesar de independenta fata de furnizorii externi, pastrarea si crearea de noi locuri de munca; adaptarea industriei de aparare romanesti la cerintele NATO;

4. Structura si organizare

Conform strategiei de transfor­mare a Armatei si conform cu angajamentele asumate in cadrul NATO, trebuie implementat in ritm accelerat programul de remodelare a structurii de comanda si control si a structurii de forte.

a. Implementarea conceptiei de conducere, comanda-control in Armata Romaniei, finalizarea punctelor de comanda si eficien­tizarea activitatii de stat major la toate esaloanele;

b. Eliminarea diferentelor intre unitatile care participa la misiuni in afara teritoriului national si celelalte. Prin calitatea instructiei, nivelul de incadrare si gradul de inzestrare a unitatilor, s-a introdus gresit ideea ca Armata Romaniei este impartita intr-o armata pentru NATO si o armata pentru nevoi nationale.

c. Valorificarea experientei acumulate prin participarea in teatrele de operatii, atat in proce­sul de pregatire a personalului cat si in modul de intrebuintare al fortelor;

5. Integrare in structurile internationale

Prezenta romaneasca in functii de conducere in structurile internationale ale NATO si UE este aproape inexistenta si in decalaj evident chiar si fata de tari ce nu participa la misiunile externe ale celor doua organizatii. Romania trebuie sa-si asume un rol activ inclusiv in structurile de comanda inter­nationale.

a. Elaborarea unei strategii nationale de ocupare a unor functii importante, militare si civile, de relevanta, in cadrul statelor majore internationale si comandamentelor NATO si UE care sa includa si un program de pregatire programatica a personalului.

b. Participarea activa la formularea Noului Concept Strategic al NATO, in sensul introducerii prioritatilor zonei noastre in conceptul integrat de aparare.

6. Veteranii de razboi si rezervistii

Veteranii si rezervistii trebuie sa fie considerati ca fiind parte a Armatei Romane. Statul are o responsabilitate fata de ofiterii si subofiterii in rezerva, fata de combatantii si fata de urmasii legali ai acestora.

a. Sustinerea si incurajarea implicarii rezervistilor in viata Armatei, inclusiv prin apararea dreptului de a ocupa functii in sistemul public. Pensionarea anticipata in Armata trebuie tratata tinand cont de particula­ritatile acestui sistem. Deja, prin votul PSD, militarii care au iesit anticipat la pensie, la 45 de ani si care sunt in prezent anga­jati in sistemul bugetar pot sa-si pastreze slujbele pana la varsta normala de pensionare. Este obligatoriu ca pensionarea antici­pata sa nu-i priveze pe militari de dreptul de a munci si de a fi platiti pentru aceasta munca. Totodata, este necesara acorda­rea tuturor drepturilor legale.

b. Un nou sistem de asistenta sociala pentru veterani si rezervisti, inclusiv prin infiintarea unor asezaminte medico-sociale pentru cei care doresc sa traiasca in astfel de institutii, menite sa le asigure cazare, masa, socializare si asistenta medicala (in colaborare cu administratia locala).

Acestea sunt liniile principale de actiune pe care mi le propun ca presedinte pentru rezolvarea problemelor Armatei Romane. Imi propun, de asemenea, ca, in efortul de gasire a solutiilor, sa-i cooptez pe cei mai buni specialisti in domeniu si sa pastrez un dialog constant cu partenerii institutionali, Parla­mentul si Guvernul, cu societatea civila si mai ales cu militarii.

Voi propune participarea la misiuni internationale si prezenta in teatrele de operatiuni relevante pentru interesul national si pentru scopurile strategice ale comunitatilor euro-atlantice.

Armata si-a facut intotdeauna datoria cu onoare si demnitate. Acelasi lucru trebuie sa-l faca si cei care conduc Romania, ince­pand cu presedintele tarii.

Armata nu trebuie implicata, atrasa si folosita in scop politic sau electoral. Militarii au nevoie de un conducator care sa le insufle o viziune comuna si sa-i uneasca in jurul unui scop comun. Iar acest scop nu poate fi altul decat o Romanie mandra, sigura, unita, prospera, respectata si credibila in fata propriilor cetateni si in fata partenerilor externi.

Inchei prin a-mi exprima convingerea ca dezbaterea pro­pusa de Ziua va trezi interesul pe care il merita si ca va continua, aducand la lumina adevaratele problemele ale momentului, probleme la care candidatii in alegerile prezidentiale si societatea in ansamblu trebuie sa gaseasca un raspuns.
Cu incredere, Mircea GEOANA”

 

sursa: Ziua

Etichete: ,


Redactia nu-şi asumă responsabilitatea asupra conţinutului comentariilor cititorilor. În situaţia în care acestea conţin un limbaj necivilizat ne rezervăm dreptul de a le opri de la publicare. De asemnea invităm comentatorii să se refere strict la subiectul aflat în dezbatere şi să nu aducă atingere demnităţii altor persoane. Vă invităm pe toţi la o dezbatere civilizată, argumentată bazată pe respect.

16 Responses to “Reacţia lui Mircea Geoană la scrisoarea deschisă intitulată Umilirea Armatei Naţionale”

  1. OBAMA says:

    Doar…cel putin 2 la suta din PIB? Am mai trecut prin asa ceva, sub Iliescu.

  2. mega2005 says:

    Domnule geoana ….nu tine vrajeala!!!

  3. legistul says:

    1. angajamentul fata de NATO:buget aparare=2,3% din PIB-concediati-va consilierul
    2. cum ramane cu legea privind cumulul pensiei cu salariul?
    3. care sunt garantiile ca va respectati promisiunile facute celor din MApN?
    4. puneti ministru un specialist si nu un politician?

  4. legistul says:

    ce faceti cu dotarea armatei?
    dar cu industria de aparare romaneasca?
    dar cu cercetarea stiintifica in domeniu?
    va dati demisia daca nu respectati angajamentele internationale ale tarii in domeniu?

  5. legistul says:

    si…
    unde este pe blogul personal domeniul “aparare”?
    sau acest raspuns?
    sau dezbateri legate de domeniu?
    sau ce masuri ati luat ca presedinte al Senatului pentru majorarea bugetului apararii in proiectul legii bugetului?

    etc

    pentru un vot sunt necesare actiuni concrete si nu doar vorbe/promisiuni frumoase

  6. mega2005 says:

    Aprob….opinia legistului

  7. CSM says:

    Are un consilier bun, care va fi numit secretar de stat in cazul in care prostanacul castiga alegerile. Oricum bugetul armatei va fi tot sub 1,5%.

  8. OBAMA says:

    Consilierul se numeste Doru Claudian Frunzulica.

  9. Bure Bista says:

    Intrebare pentru Obama:

    Doru Claudian Frunzulica are studii militare? Din ce zona provine?

  10. Mărin Juvete says:

    CV lui Dan Frunzulica, pe site-ul Camerei Derutatilor http://www.cdep.ro/pls/parlam/structura.mp?idm=112&cam=2&leg=2008&pag=0&idl=1.

  11. Bure Bista says:

    E cam clar cu individuul. S-a cam prins ca militarii rezervisti e blegi si stau in banca lor si hop si el cu cursulete pe tematica de securitate.

    Astia habar nu au cu ce se mananca Armata dar isi dau cu parerea.

  12. DE CE BAL says:

    Nu cred ca Frunzulica este in carti…In plus, ca membru al Parlamentului nu poate fi si secretar de stat, este neconstitutional. Oricum, individul nu este agreat de PSD. Obama, sper ca nu iti trece prin minte macar sa indraznesti ca ai putea sa te intorci in MApN :)

  13. UN BIET GENERAL INTARZIAT says:

    De ce dezinformezi poporul “mirciulica?” Taticu a fost securist nu militar. Nu este nici o surpriza pentru cei harsiti in armata ca Olaru este cu arme si bagaje in tabara lui mirciulica. trimiterea la Bruxeles trebuie rasplatita. Draga Olarule fi cinstis si spune cati bani ai luat cand ai plecat din armata? E usor a scrie versuri cand nimic nu ai a spune! Dragi camarazi sa nu ne mai lasam asa de usor manevrati de acesti “revolutionari de conjunctura”

  14. ionica_minune says:

    ‘traiti dom’ gheneral. Pe mine personal ma bucura faptul ca cineva a avut “sanje” sa expuna public problemele armatei. Ca acest general e psd-ist, pnl-ist, pdl-ist, pupincurist nu ma intereseaza. Ma intereseaza foarte tare ca problemele armatei au fost facute publice si asta e un lucru foarte bun si totodata un semnal de alarma pentru opinia publica.

  15. cocomarla says:

    si la ce folosesc toate vorbele? promisiuni desarte. legile contradictorii, nelegale, fara fundament si care incalca o multime de alte legi (inca in vigoare), vor fi puse in aplicare. Pe cine pacaliti ?

  16. online says:

    Da, probabil, de aceea este