Admitere Materat - UBB Cluj-Napoca - Managementul Securității în Societatea Contemporană

JAS 39 Gripen cel mai redus cost per ora de zbor dintre F-16, F-18, F-35, Eurofighter şi Rafale

Gripen un luptator intre marile intererese - JAS 39 Gripen la BIAF 2011 foto InfoMondo Militar

Într-un studiu comparativ întocmit de specialiştii prestigioasei reviste “IHS Jane’s Defense Weekly”, se concluzionează că avionul multirol JAS 39 Gripen are cel mai mic cost per ora de zbor (CPOZ) dintre avioanele similare luate în studiu: F-16, F-18, F-35, Eurofighter, Rafale.

Aceasta concluzie se bazează pe costurile de operare raportate care includ: combustibililul utilizat (cost, cantitate), pregatirea pentru zbor şi reparaţii, mentenanţa programată la nivel de bază aeriană, împreună cu costurile de personal asociate.

Conform surselor IHS Jane’s Defense, CPOZ la avioanele luate în studiu se prezintă astfel:
– F-35 – 21.000 până la 31.000 de dolari;
– Eurofighter –  8.000 până la 18.000 de dolari;
– Rafale – 16.500 de dolari;
– F-18 E/F – 11.000 până la 24.400 dolari;
– F-16 Block 40/50 – 7.000 de dolari;
– JAS 39 Gripen – 4.700 de dolari.

“Valoarea în dolari a costului per ora de zbor a unui avion reprezintă costul de oportunitate a timpului personalului de intreţinere şi de asemenea, folosirea stocurilor limitate de piese, mici şi mari, şi a combustibilului de aviaţie. Aceste
lucruri privesc organizarea logistică a unei forţe aeriene şi devin de importanţă critică când se operează într-o zonă de război sau în operaţiuni desfăşurate în străinătate,” se arată în raportul IHS Jane’s.

Ţinând cont de faptul că România se află în prezent într-un proces accelerat de adoptare a unei decizii privind dotarea cu un avion multirol de mai nouă generaţie decât actualele MiG 21 LanceR ne permitem să facem anumite observaţii pe marginea CPZO.

Acestea ţin cont de faptul că decidenţii politici de la Bucureşti sunt foarte interesaţi de a achiziţiona avioane F-16 second hand sau noi, dar totodată singura ofertă comercială completă (credit garantat de statul suedez, forme flexibile de plată, offset 100%) este oferită de suedezii de la Saab.

1. Calculul CPZO la F-16 şi Gripen

24 F-16 (minim necesar România) X 3 piloţi necesar/avion X 120 ore zbor/pilot/an (minim necesar) X 7000 dolari CPZO rezultă o valoare totală per an doar pentru CPZO de 60.480.000 de dolari/an

24 JAs 39 Gripen X 3 piloţi necesar/avion X 120 ore zbor/pilot/an (minim necesar) X 4700 dolari CPZO rezultă o valoare totală per an doar pentru CPZO de 40.608.000 de dolari/an

Cu alte cuvinte rezultă că în cazul achiziţionării de avioane o economie de 20 de milioane de dolari în fiecare an şi de aproximativ 200 de milioane de dolari în 10 ani.

2. În cazul achiziţiei de avioane second hand CPZO este din start mai mare.

3. Cum la baza proiectării unei forţe aeriene trebuie să se aibă în vedere că durata de folosinţă a avioanelor să fie de aproximativ 30 de ani e clar că diferenţele de cost rezultate din CPZO vor fi mult mai mari.

4. Necesarul de avioane multirol pentru aviaţia militară română este de 48 de avioane, forţă asumată prin Tratatul de aderare la NATO, lucru care dublează efectiv calculele.

Redacţia InfoMondo Militar

 

NOTA

Într-un discurs ţinut recent de preşedintele Bulgariei, Rossen Plevneliev, în deschiderea Cconferinţei internaţionale despre “Aviaţia în geopolitica contemporană şi strategia UE, NATO, a coaliţiilor şi statelor membre”, acesta declara că important în achiziţia de avioane, este nu numai costul de achiziţie, ci şi preţul întregului ciclu de viaţă al avioanelor.

Nu ştim dacă Plevneliev avea cunoştiţă de raportul IHS Jane’s, cert este însă că încerca să responsabilizeze decidenţii bulgari implicaţi în proiectul de dotare a aviaţiei militare bulgare cu un nou avion multirol.

Preşedintele bulgar a declarat şi că metodele ştiinţifice ar trebui folosite pentru efectuarea de analize şi de estimări comparative pentru eficientizarea cheltuielilor pentru resursele alocate pentru întreg ciclul de viaţă al avioanelor de luptă.

Potrivit acestuia Ministerul bulgar al Apărării şi instituţiile abilitate ar trebui să organizeze procesul de achiziţie în mod tranparent şi public, în ideea competitivităţii. Ar trebui, în opinia sa, să fie analizate capacităţile economice ale ţării. “Vom implementa această abordare pentru achiziţia avioanelor multirol pentru Forţele Aeriene bulgare,” a declarat el.

Principala sarcină a aviaţiei bulgare, a spus Plevneliev, este protecţia spaţiului aerian al ţării, a EU, a aliaţilor NATO, în concordanţă cu angajamentele Bulgariei. …”Piloţii bulgari, barbaţi şi femei, ar trebui să zboare mai multe ore şi ar trebui să le dăm acestă posibilitate,” a adaugat preşedintele Bulgariei, adaugand că aceştia se vor bucura de sprijinul său.

Poate se aude şi la nord de Dunăre……..

Etichete: , , , , ,


Redactia nu-şi asumă responsabilitatea asupra conţinutului comentariilor cititorilor. În situaţia în care acestea conţin un limbaj necivilizat ne rezervăm dreptul de a le opri de la publicare. De asemnea invităm comentatorii să se refere strict la subiectul aflat în dezbatere şi să nu aducă atingere demnităţii altor persoane. Vă invităm pe toţi la o dezbatere civilizată, argumentată bazată pe respect.

63 Responses to “JAS 39 Gripen cel mai redus cost per ora de zbor dintre F-16, F-18, F-35, Eurofighter şi Rafale”

  1. Fenchea Marius says:

    @ Don Corleone SU 47 Berkut este doar un demonstrator tehnologic si nu este un avion de lupta operational la fel cum si X 29 al USAF a fost la vremea lui un demonstrator operational dar nu un avion de lupta.
    In prezent se cauta un multirol si RoAF are de optat cam intre avioanele din blocul vestic si NATO acestea pot fi: Eurofighter Typhoon
    -Dasault Rafale,
    F 18 E/F, F 16 Block50/52 si Gripen

  2. Fenchea Marius says:

    @ Don Corleone in primul rand pentru a castiga razboiul ai nevoie de piloti bine antrenati cu minim 100 de ore de zbor pe an, aici este crucial costul orei de zbor al unui avion de lupta.
    S-ar putea ca sa ajungi sa te falimentezi ca stat doar cumparand un anumit tip de avion, fara ca sa ma ajungi cu el in lupta.
    Austria a cam tinut la sol flota de Typhoon din cauze financiare si sta economic mult mai bine decat Romania.
    Daca vorbim de a castiga o confruntare 48 vs. 48 cu alta forta aeriana dotata cu Su 35 BM atunci nu avem decat sa cautam intre cele mai bune avioane de lupta aflate la vanzare in acest moment si acestea sunt doar Rafale si Typhoon finalistele din India – Intrebarea este ni le putem permite?
    Le-am putea intretine astfel incat ele se fie operationale 100% cand avem nevoie de ele?
    Raspunsul il poti da si singur, dupa mine lista de avioane pe care Romania si le permite se scurteaza din cauza costurilor la doar 2 aparate suficient de ieftine de operat si acestea sunt Gripen si F 16 – ordinea ne fiind batuta in cuie.
    Orice pilot iti va spune ca prefera avioane noi si ca prefera sa zboare cat mai mult si ca daca s-ar putea ar alege cel mai bun armament posibil dar aici intervine si ce poti tu sa asiguri acelui pilot – adica banii, deocamdata nu esti in raqzboi cu nimeni si foarte probabil NATO o sa existe in continuare.
    Gripen este avionul care a fost conceput din start sa fie dispersat si sa duca o lupta de hartuire in conditii in care adversarul este superior numeric si poate si calitativ, sunt tai NATO care au ales Gripen, Cehia si Ungaria – offset 100%, Polonia a ales F 16 dar cu offset de aproape 170% – oare toate aceste tari sunt conduse de prosti ca s-au orientat spre aviuoanele pe care sa si le poata permite? Oare sunt proaste guvernarile care cer offset in domeniul militar?!
    Eu cred ca noi suntem prostii ca nu facem o licitatie publica cu caiet de sarcini si punctaj transparent cum ar prevede UE!

  3. Covasneanu says:

    La naiba cu avioanele! Acu” parasutele sunt la moda, mai ales cele portocaliii…..

  4. Don Corleone says:

    @Fenchea Marius& Sorin
    Multumesc pt. precizari.
    LA MULTI ANI !!tuturor celor cu numele GHEORGHE

  5. Don Corleone says:

    @redactia
    Multumesc pt link-uri dar nu sunt cele postate de mine.Eu am postat cu adresa “la amanunt” nu ceea ce va apartine dvs(adica o trimitere la o pagina de “sfantul”Google la modul general…..de asa ceva chiar nu are nimeni nevoie)

  6. Redactia says:

    Asteptam link-urile sa le publicam.

    Ne indoim ca le-a sters cineva.

  7. Marlon Juvet says:

    bubulii ăia răii din mintea lui Corleone, ei au şters link-urile…..

  8. szilard says:

    Va rog eu frumos nu mai dati cu Su-47 Berkut, nici genrralii rusi nu au participat la demonstratia lu’ Berkut.

  9. szilard says:

    Si nici cu Su Pak care este un proiect , pe cind F-22 EXISTA!

  10. szilard says:

    Gripenul se bate singur impotriva tuturor, sa vedem daca va reusi.

  11. […] Relativ la ora de zbor, si aici ii multumesc lui Marius Fenchea pentru faptul ca mi-a atras atentia, relevant ar trebui sa fie : http://militar.infomondo.ro/actualitate/romaneasca/jas-39-gripen-cel-mai-redus-cost-per-ora-de-zbor-… […]