Admitere Materat - UBB Cluj-Napoca - Managementul Securității în Societatea Contemporană

Saab mai speră, încă, să vândă avioane multirol României

Într-un interviu acordat Ziare.com de directorul de marketing Gripen pentru Europa al Saab, Richard Smith, acesta a precizat că oferta de vânzare de avioane multirol suedeze pentru aviaţia militară română (ROAF) este încă valabilă, iar numărul de avioane poate fi suplimentat la 48 pentru a satisface nevoile ROAF.

Guvernul Suediei a oferit, anul trecut, ţării noastre un număr de 24 de avioane Gripen C/D noi. Preţul era atunci de un miliard de euro, şi venea ca urmare a unei oferte americane de 24 avioane F16 second hand la acelaşi preţ. Mai mult, suedezii ofereau o finanţare “extrem de avantajoasă”, garantată de statul suedez şi un program de offset de 100%.

Alte puncte de vedere exprimate de Richard Smith:

– sperăm că procesul de achiziţie va fi unul transparent şi competitiv şi că va fi aleasă cea mai buna variantă, atât pentru Forţele Aeriene Române, cât şi pentru contribuabilii români;

– la întrebarea: “Preşedintele Băsescu a anunţat că România poate plăti maxim 300 milioane de euro anual pentru avioane multirol. Poate Saab să vină cu o ofertă de finanţare care să se încadreze în această limită? Saab răspunde:  “Suedia poate oferi o serie de alternative financiare, cu dobânzi şi termeni de finanţare foarte competitivi. În Ungaria şi Cehia am oferit chiar şi variante de leasing ‘la cheie’.”

– “Suedia este încrezătoare că, prin intermediul ofertei noastre de finanţare, putem asigura României o soluţie complet sustenabilă pentru achiziţionarea de avioane de luptă Gripen”.

– “Oferta ar putea include, de exemplu: perioade de graţie şi plăţi anuale reduse, împărţite pe termen lung, ca urmare a termenilor de finanţare avantajoşi. În combinaţie cu costurile operaţionale reduse  (ele sunt la mai puţin de jumătate faţă de orice alt competitor) achiziţia de avioane Gripen are sens din punct de vedere financiar”.

– “oferta noastră include o clauză de offset, care va genera investiţii semnificative pentru România şi va crea multe locuri de muncă”.

– În ceea ce priveste politica regională, parteneriatul format din forţele aeriene ale ţărilor care utilizează Gripen le permite acestora să utilizeze în comun sau să împartă resursele, stocurile etc. Ungaria şi Cehia, care operează Gripen în NATO, au beneficiat deja de avantajele a ceea ce se numeşte “smart defence”.

– dacă Bulgaria, Croaţia şi România ar alege Gripen, prevedem beneficii suplimentare, în special economii financiare rezultate în urma împărţirii costurilor operaţionale, reducerii costurilor pentru ora de zbor, precum şi a costurilor pentru asistenţă şi pregătire. În concluzie, Gripen este varianta perfectă şi din acest punct de vedere.”

– la întrebarea: Dat fiind faptul că Gripen nu vine împreună cu un avion de antrenament “la pachet”, este posibil să ajutaţi la dezvoltarea unui astfel de aparat din IAR-99 produs de România?  Răspuns: “Saab este interesată în primul rând de fabricarea şi dezvoltarea avioanelor de luptă. Acest tip de activitate de care vorbiţi va necesita discuţii suplimentare.”

– la întrebarea: Saab propune un program de offset. În acest program, este sau va fi inclusă, de exemplu, preluarea fabricii de avioane de la Craiova şi transferarea unei parti din productia Gripen in Romania? Răspuns: “Saab propune un program de offset cu o valoare egala cu cea a contractului. Ca parte a programului de offset, Saab ar putea oferi de lucru pentru mulţi ani unor companii din industria aerospaţială şi de apărare, în cadrul unor proiecte de mentenanţă, producţie şi dezvoltare. Programul de offset este esenţial pentru a face această achiziţie sustenabilă pentru România. Ar crea mii de locuri de muncă, care ar genera o creştere a PIB-ului şi a exportului şi, nu în ultimul rând, venituri din impozitele aferente acestor activităţi, care vor contribui la plata sumei pentru avioane şi la operarea acestora. Bineînţeles, detaliile exacte sunt negociabile, însă Saab se bucură de o lungă tradiţie în livrarea cu succes a programelor de offset şi ne dorim să ne respectăm promisiunile şi să generăm afaceri bune pentru România.”

Indiferent care va fi opţiunea tehnico-financiară, România va trebui să facă în perioada imediat următoare o opţiune privind achiziţia unui avion multirol capabil să-i ofere posibilitatea de asigurare a securităţii spaţiului aerian propriu şi perpetuarea forţelor aeriene române ca şi categorie de forţe credibilă cu personal înalt calificat.

Soluţiile de genul prelungirii resursei de zbor (artificială n.r) a actualelor MiG 21 LanceR nu va face decât să prelungească agonia ROAF, să descalifice personalul şi să pună ROAF în imposibilitatea de a-şi îndeplini misiunea principală.

 

sursa: Ziare.com

 

 

Etichete: , , ,


Redactia nu-şi asumă responsabilitatea asupra conţinutului comentariilor cititorilor. În situaţia în care acestea conţin un limbaj necivilizat ne rezervăm dreptul de a le opri de la publicare. De asemnea invităm comentatorii să se refere strict la subiectul aflat în dezbatere şi să nu aducă atingere demnităţii altor persoane. Vă invităm pe toţi la o dezbatere civilizată, argumentată bazată pe respect.

4 Responses to “Saab mai speră, încă, să vândă avioane multirol României”

  1. marius says:

    Daca ar cumpara \prelua IAR Craiova si in loc de IAR 99 ar aduce la viata IAR XT adica o dezvoltare din IAR 99 C Soim cred ca er fi cea mai buna afacere pentru Romania sa ia Gripen, eu as merge direct pe varianta Gripen NG si cu leasing 5-6 ani de Gripen C/D de la Suedezi. Ofset-ul de 100% ar fi cea mai buna garantie ca nu luam tzeapa ca si cu fregatele sau alte achizitii cum ar fi sistemul Hawk XXI pe care nici acum nu l-am operationalizat.

  2. copilotul says:

    nu e rea ideea. Romania trebuie sa foloseasca acest contract pentru a-si pune pe picioare si moderniza industria aero si de aparare.

    sunt si multe alte chestii pe care le fac suedezii foarte bine – sisteme navale si terestre de ex.

  3. Bure Bista says:

    Ce spui tu stimate domn Marius inseamna protejarea interesului national. Ei liderii vremelnici servesc alt interes.

  4. Marius Z. says:

    O discutie similara, despre avionul multirol pentru Romanian Air Force :
    http://rumaniamilitary.wordpress.com/2011/11/17/multirolul-construit-in-romania/