Admitere Materat - UBB Cluj-Napoca - Managementul Securității în Societatea Contemporană

Saab semnează un acord cu guvernul suedez pentru următoarea generaţie de avioane de luptă, Gripen E

Gripen E foto Armsuisse

Saab  a semnat un acord cu Agenţia Suedeză de Administrare a Materialelor de Apărare (FMV) pentru livrarea de avioane de luptă Gripen E. Acordul include dezvoltarea şi modificarea avionului Gripen E pentru Suedia, în perioada 2013 – 2026, şi o posibilă comandă din partea Elveţiei, pentru o nouă producţie de avioane Gripen E.

FMV a plasat astăzi o comandă iniţială de dezvoltare, în valoare de 2,5 miliarde SEK (aproximativ 295,8 milioane euro), pentru operaţiuni ce vor avea loc în perioada 2013 – 2014.

Se aşteaptă ca restul de comenzi din partea Suediei să aibă loc în 2013 – 2014. Valoarea totală a comenzilor posibile, în conformitate cu acest acord, se ridică la 47,2 miliarde SEK (5,58 miliarde euro).

Parlamentul suedez a decis, în majoritate, ca Suedia să achiziţioneze avioane de luptă de tipul Gripen E. Acordul semnat presupune o livrare iniţială de avioane Gripen E către Suedia în 2018.

Acordul cu FMV are mai multe părţi. Prima parte, contractată astăzi, se referă la dezvoltarea modelului Gripen E în perioada 2013 – 2014, iar valoarea acestui acord se ridică la 2,5 miliarde SEK (aproximativ 295,8 milioane euro). Celelalte părţi ale acordului includ următoarele comenzi:
•    Dezvoltarea Gripen E pentru Suedia, în valoare de 10,6 miliarde SEK (1,25 miliarde euro) – aşteptată în primul trimestru al 2013;
•    Modificarea a 60 de avioane Gripen C şi aducerea lor la standardul Gripen E, cu primele livrări către Suedia în 2018 – aşteptată în ultimul trimestru din 2013, cel târziu;
•    În Elveţia, o posibilă achiziţie a 22 de avioane Gripen E aşteaptă aprobarea Parlamentului. Prin urmare, acordul prevede şi livrarea a 22 de avioane noi Gripen E către Elveţia, împreună cu echipamentele aferente, dacă Elveţia decide să achiziţioneze avioane Gripen E.

Toate comenzile cuprinse în acest acord, inclusiv o posibilă comandă în partea Elveţiei, prin intermediul FMV, au o valoare totală de aproximativ 47,2 miliarde SEK (5,58 miliarde euro) şi vor fi procesate în momentul în care vor fi primite.

Acordul include dreptul FMV – condiţionat de anumite cerinţe – de a anula parţial sau total comenzile. În acest caz, Saab are dreptul la compensarea costurilor deja asumate, precum şi a costurilor de anulare. De asemenea, acordul include şi secţiuni care reglementează situaţia în care Elveţia decide să nu achiziţioneze avioane Gripen E.

„Acesta este un eveniment istoric pentru Saab. Suntem mândri că putem continua să oferim Forţelor Aeriene Suedeze un avion de luptă de vârf. Gripen este de mult timp coloana vertebrală a Forţelor Aeriene Suedeze, precum şi a forţelor aeriene din alte ţări. Acest pas creează, de asemenea, mai multe oportunităţi pentru export, pentru mulţi ani de acum încolo. Clienţii noştri actuali, care operează versiunea Gripen C/D vor avea şi ei posibilitatea de a beneficia de dezvoltarea acestui avion, în upgrade-urile lor viitoare”, a declarat Håkan Buskhe, Preşedinte şi CEO al Saab.

În momentul de faţă intrăm într-o fază de dezvoltare şi testare, la care va participa majoritatea angajaţilor noştri actuali. De asemenea, anticipăm nevoia unor noi recrutări. Producţia va avea loc în Suedia, cu ajutorul furnizorilor din mai multe ţări”, a declarat Lennart Sindahl, şeful diviziei Aeronautice, care a mai adăugat:

„Prin intermediul acestui acord, vom continua să dezvoltăm conceptul Gripen cu design-ul nostru unic şi inovator, precum şi cu propriul nostru software, combinat cu sub-sisteme de la diverşi furnizori din întreaga lume”.

Gripen E are o capacitate substanţial îmbunătăţită, în comparaţie cu versiunile anterioare. Avionul se bazează pe un design inteligent şi soluţii tehnologice inovatoare, ce permit economii considerabile, comparativ cu alte alternative. Gripen E are un motor mai puternic, cu capacitatea de a opera pe o durată mai lungă şi de a transporta mai mult armament. Noul radar electronic, sistemele modernizate de prezentare din cabina de pilotaj şi sistemele electronice de bord moderne (avionica) îmbunătăţesc capacitatea avionului de a îndeplini cu succes misiuni. Paşii tehnologici urmaţi de Gripen E au fost dovediţi de programul demonstratorului Gripen 39-7 E/F, în care avionul testat a zburat, începând cu 2008, mai mult de 250 de ore în Suedia, Marea Britanie, India şi Elveţia, printre altele.

Prin modernizarea sistemelor hardware şi software, Gripen E devine la rândul său un sistem modern, uşor de dezvoltat în viitor.

Saab deserveşte piaţa globală cu produse, servicii şi soluţii de vârf pentru apărarea naţională şi securitatea civilă. Saab are operaţiuni şi angajaţi pe toate continentele şi dezvoltă, adoptă şi îmbunatăţeşte constant noi tehnologii pentru a veni în întâmpinarea nevoilor în schimbare ale clienţilor săi.

Etichete: ,


Redactia nu-şi asumă responsabilitatea asupra conţinutului comentariilor cititorilor. În situaţia în care acestea conţin un limbaj necivilizat ne rezervăm dreptul de a le opri de la publicare. De asemnea invităm comentatorii să se refere strict la subiectul aflat în dezbatere şi să nu aducă atingere demnităţii altor persoane. Vă invităm pe toţi la o dezbatere civilizată, argumentată bazată pe respect.

4 Responses to “Saab semnează un acord cu guvernul suedez pentru următoarea generaţie de avioane de luptă, Gripen E”

  1. szilard says:

    Gripunul e superb, de altfel s-a ajuns la concluzia ca varianta delta – canard este cel mai aerodinamic profil de avion de lupta, ma mir cum de americanii nu au asa ceva(ei au profil ”virf de bocanc”:viitorul F-35).

  2. Fenchea Marius says:

    Cel putin cele mai titrate forte aeriene din Europa folosesc Canardul in fata aripii delta sau delta cu dog tooth asa ca si in cazul Gripen.
    USA se bazeaza pe alte jucarii care sa fie stealth si profilul aripii este de diamant modificat, un fel de trapez pentru a deflecta undele radar.
    Rusii au si avioane cu solutia canard + elemente de contrlol clasice gen ampenaje orizontale deci triplan, fiecare dintre acestea are avantajele si dezavantajele lui nu exista panaceu universal.
    Spre exemplu desi unele publicatii clasifica Mirage 2000 sub F 16 la anumiti parametri de lupta totusi pana una alta un Mirge 2000 a doaborat un F 16 D turcesc in vesnica disputa cu Grecia.
    Gripen E/F va fi un avion superb ca re va inlocui MIG 21 si F 5-ul in multe dintre tarile cu economie emergenta. Noi se pare ca suntem legati la ochi cu F 16 si musai sa fie vechi, nu ne uitam la vecinii maghiar care sunt foarte multumiti de avionul Gripen C/D.

  3. szilard says:

    Cam pe acolo se afla Mig-ul 21, impreuna cu F-4 Phantom, si excelentele F-5 si Mirage F-1( dar si aici este o erarhie, adica Mirage F-1 si F-5, apoi F-4 Phantom si Mig-21).

  4. szilard says:

    Scuze: se scrie ierarhie nu erarhie