Admitere Materat - UBB Cluj-Napoca - Managementul Securității în Societatea Contemporană

Suedezii de la Saab uimiţi de stăruinţa oficialilor români de a achiziţiona avioane vechi pentru aviaţia militară

Ca urmare a recentelor declaraţii ale ministrului Apărării, Corneliu Dobriţoiu, referitoare la achiziţia unor avioane F-16 second hand pentru aviaţia militară, directorul Regional de Marketing pentru Europa al Saab – producător al avionelor JAS 39 Gripen, Richard Smith, a făcut câteva precizări referitoare la oferta sudeză de livrare a unor avioane noi pentru România.

“Suntem surprinşi de unele comentarii pe care le-am observat în mass media, care se referă la achiziţia directă de avioane F-16, fără un proces complet de licitaţie deschisă. Cu siguranţă, noi putem să oferim un avion de luptă Gripen din Noua Generaţie (JAS 39 Gripen NG n.r.), prin intermediul unor metode de achiziţie inovatoare (cum ar fi leasingul sau finanţarea), care ar fi categoric mai eficiente din punctul de vedere al costurilor de achiziţie şi de operare, comparativ cu avioanele F-16 second hand,” a declarat dl. Richard Smith.

“Mai mult decât atât, Saab şi-a menţinut mereu angajamentul de a livra un pachet industrial cuprinzător (offset n.r.), care are drept scop să stimuleze creşterea continuă a economiei româneşti, să creeze noi locuri de muncă şi să genereze, totodată, şi creşterea exporturilor. Ne bizuim pe speranţa că, în scopul de a asigura cel mai bun produs, cel mai bun pachet total şi cel mai bun pachet industrial, toţi competitorii vor fi invitaţi să depună o ofertă, care va fi considerată temeinic,”  a mai spun dl. Richard Smith.

Reamintim că prezent la Ziua Distinşilor Vizitatori la Flotila 71 Aeriană Câmpia Turzii, la o demonstraţie aviatică militară româno-americană, Ministrul Apărării, Corneliu Dobriţoiu, a anunţat că procesul de achiziţie a avionului multirol de către Armata română a fost accelerat, urmând ca în circa două luni să se ia o decizie (septembrie-octombrie n.r), după ce va avea loc şi o dezbatere în CSAT privind variantele aflate la dispoziţie.

Dobriţoiu a declarat că “Chiar dacă parcurgem o perioadă de austeritate economică grea, vă anunţ că am accelerat procesul de achiziţie a avionului multirol. În acest sens, exprim un angajament, un crez al meu mai vechi, conform căruia obiectivul strategic al României pentru achiziţia aparatelor multirol trebuie să fie achiziţia aparatelor de generaţia a V-a în următorii 20-25 de ani şi să traversăm tranziţia în cel mai economic mod cu putinţă. Accelerare înseamnă că procesul se va derula rapid şi nu va dura opt ani, ci va dura două luni şi vom lua cu certitudine o decizie. Modelele pe care le avem în vedere sunt avioanele de generaţia a V-a şi tranziţia să o facem cu costurile cele mai ieftine, cu avionul potrivit acestei tranziţii astfel încât să nu pierdem bani prin achiziţionarea unei structuri de aerodrom diferită când vom trece la avionul de generaţia a V-a”, a spus Dobriţoiu.

Întrebat dacă avionul american de F-16 mai este o opţiune, Dobriţoiu a precizat că la acesta făcea referire. “Desprea asta vorbeam. Atât avionul F-16, cât şi F-35 folosesc aproape aceeaşi infrastructură de aerodrom, aceleaşi pachete de înarmare, or aceasta înseamnă o economie deosebită în bugetul unei ţări sărace. Vom avea şi o dezbatere în cadrul CSAT vizavi de acest subiect şi aş vrea să prelungesc subiectul până la decizia CSAT”, a spus ministrul Apărării.

Recent, Corneliu Dobriţoiu, a declarat că România ar putea cumpăra avioane F-16 din Portugalia, starea aparatelor fiind una “foarte bună”, potrivit echipei de experţi care au evaluat starea tehnică a aparatelor multirol. Concluziile echipei care s-a deplasat în Portugalia vor fi expuse în prima şedinţă a CSAT. “Concluziile echipei au fost peste aşteptări, adică aparatele sunt în foarte bună stare, condiţie tehnică foarte bună şi ar reprezenta pentru România un ultim cartuş. Altfel, în nouă ani de zile vom rămâne fără aviaţie de luptă pentru că MIG-urile, după 40 de ani de misiuni, se vor odihni la sol. Noi suntem într-un proces accelerat de obţinere a tuturor aprobărilor”, a spus Corneliu Dobriţoiu. Acesta a precizat că varianta cu avioanele de tip F-16 cumpărate din Olanda nu mai este plauzibilă deoarece “olandezii au vândut produsele pe care le aveau în exces”. Ministrul a mai spus că programul multirol “este mai mult decât acceptabil”, suma finală pentru achiziţionarea avioanelor putând fi negociată cu partenerul portughez.

Etichete: ,


Redactia nu-şi asumă responsabilitatea asupra conţinutului comentariilor cititorilor. În situaţia în care acestea conţin un limbaj necivilizat ne rezervăm dreptul de a le opri de la publicare. De asemnea invităm comentatorii să se refere strict la subiectul aflat în dezbatere şi să nu aducă atingere demnităţii altor persoane. Vă invităm pe toţi la o dezbatere civilizată, argumentată bazată pe respect.

17 Responses to “Suedezii de la Saab uimiţi de stăruinţa oficialilor români de a achiziţiona avioane vechi pentru aviaţia militară”

  1. MIDDLEeastANALIST says:

    DUMNEZEU SĂ-L IERTE PE PILOTUL EROU, dar atenție că este și un semnal al tehnicii second hand (am citit că nu era în resursa de zbor) !! Aviz amatorilor de F16

  2. micutzul says:

    @ Middle
    Eu nu pot sa cred ca avea resursa expirata. Era sau in teste pentru lucrari de modernizare sau era in teste de predare dupa reparatii.

    Cred ca ministrul este in plasa celor care vor neaparat F-16. Ma gandesc ca este necesar sa se adune toti pilotii cu peste 500 de ore de zbor sa isi dea cu parerea. Inclusiv cei din trupele de uscat si marina, fiindca vrem un multirol , nu ?
    Daca Grippen ofera si partea de reparatii si mentenanta lotului si posibilitatea sa producem piese , atunci cred ca oferta e de luat in calcul.
    Dar cred sincer ca hotararea este deja luata, palma batuta. De ce ? Ca asa vor americanii.

  3. Dar says:

    F16 – Nu se discuta ! Noi .Daca Irak poate putem si noi

  4. szilard says:

    F-16 VECHI, vs GRIPEN NG ?
    Irak este in lumea a-3-a.

  5. micutzul says:

    @ szilard
    Irakul cumpara, de fapt a incheiat contractul pentru F-16 noi noute.

  6. aurel says:

    Gripen noi, cu offset si finantare pe termen lung vs. F-16 de 30 de ani, la acelasi pret.

    da, pot sa vad si eu cat de complicat e sa iei o decizie.

  7. c2zar says:

    Nu va mai agitati degeaba. Dobritoiu e si el o sluga a amerlocilor. In 2008, cind era sef DPAP, impreuna cu alt “expert”, gl. Eftimie Sandu de la Dp.A. a fost in SUA pentru a trata aceasta achizitie de rahat. Nu-i intereseaza pe astia de piloti, performante s.a. Ii intereseaza doar de propriul buzunar.

  8. MIDDLEeastANALIST says:

    &CAESAR
    Care e comisionul la o astfel de afacere ?
    Or e STRICT SECRET de ID ?

  9. szilard says:

    Cica iau F-16 vechi ca sa ne pregatim pentru F-35, de aia !
    A zis numai ca sa inchida gura la circotasi, si sa incaseze comisioane grase pentru vile, masini si gagicute.

  10. Grig says:

    1. F-35 nu o sa fie NICIODATA achizitionat de Romania. Nu vor USA sa ne primeasca in program (asa e legea la ei acum) si nici noi nu avem bani pentru asta. Plus ca, de fapt, USA analizeaza corect resursele noastre si interesele lor. Interesul lor e sa luam F-16 (eventual vechi – ma intreb cum pot vinde guvernului irakian F-16 noi si noua nu) si astfel sa fim compatibili (ca infrastructura) cu USAF.
    2. Nivelul de decizie e mai sus decat cei care acum (sau mai inainte) declara ce optiune are Romania (de fapt, ei spun optiunea lor, desi nu au nici o capacitate de analiza alta decat politica). Nu a fost deloc pusa in discutie vre-o optiune a expertilor (in primul rand a celor din aviatia de lupta).
    3. Totusi, acum, cand suntem deja depasiti de situatie, ar fi bine sa avem 12-24 F-16 vechi (portugheze), valabile inca 5-10 ani (dupa aia nu ne intereseaza), ca macar sa mentinem un nr. minim de piloti calaificati. Altfel, de la anul, vom avea numai “rokies” (cu ore de zbor pe IAR-99). Da, ar insemna bani aruncati pe apa sambetei, dar am avea suveranitate asupra spatiului aerian national.
    4. UE nu ne va ierta in veci manevra de a face o astfel de achizitie majora in afara regulilor de buna comportare, legiferate si aplicate de celelalte state membre. Putem noi sa avem cele mai tari “aliante strategice”, cand trisezi tot de trisor esti tratat!
    5. Dupa 1-2 ani, probail ca 50% din av. F-16 vechi nu vor fi operationale (nu sunt bani de piese, reparatii, etc. + canibalizare). Cine va da cu subsemnatul?

    Ungaria a renegociat contractul (leasing) cu Gripen. Cehia e in negocieri acum. Romania tocmai alege calea de a ramane cu 15 ani in urma! Pe motive politice. Cu ce folos?

    Enjoy la greu!
    BFIT

  11. LoremIpsum says:

    Din putinele mele cunostinte in materie de finante, eu cel putin, stiu asa, este interzis sa se cumpere pentru sectorul aparare lucruri la secon hand. Daca totusi achizitia de astfel de lucruri s-a facut se imputa celui care a facut achizitia, rog un finantist sa ma corecteze daca nu este asa.
    Vis a vis de achizitia de avioane de generatia a 5-a, stiu ca exista doua versiuni, una pentru export F-35 si alta numai pentru ei F-22 care este strict interzisa la export, stiu ca japonezii au vrut sa faca un contract de cateva zeci de miliarde de dolari insa vroiau versiunea F-22, au fost refuzati indiferent de suma de achizitie.
    Cred ca o miscare inteleapta si legala ar fi Gripen, iar daca am fi si destepti Eurofighter. Oare licuriciul mare este de acord?

  12. MIDDLEeastANALIST says:

    @LOREMIPSE
    În sfârșit am un coleg ce gândește comunitar (după umila mea parere UE nu mai este colonie a SUA), adică GÂNDEȘTE perfect … EUROFIGHTER TREBUIE să devină OBIECTIVUL NOSTRU SUPREM … altfel … hai din nou la est … poate ne mai iau vreo doi talentați pentru COSMOS !!

  13. Grig says:

    Second hand:
    Termenul corect ar fi in uz. Depinde cat de multa resursa de functionare mai au si cat de uzata moral este tehnica. Metoda este destul de folosita si are unele avantaje. La inceputul anilor ’90, tarile din vest au facut astfel de “transferurui”, cu plata sau chiar fara. De ex. Grecia si Turcia au primit un nr. mare de avioane de lupta si blindate, inlocuind tipurile mai vechi. Practica arata ca aceasta metoda nu este atat de mult “ieftina” cat rezolva probleme de inzestrare devenite urgente.
    In uz vs. echipament nou:
    – in uz: resursa neuniforma a componentelor, necesitatea unui flux continuu de achizitii/reparatii cu bugetare corespunzatoare; practica arata ca starea de operativitate este scazuta si se apeleaza des la “canibalizare”, chiar si numai pt. faptul ca unele componente nu mai pot fi achizitionate (nu se mai fabrica)
    – nou: planificare usoara a exploatarii, garantie pt. componentele care se defecteaza, existenta “on site” a expertilor in perioada de garantie, furnizor mult mai interesat in instruirea personalului propriu, rezolvare operativa a achizitiilor de componente; rezolvare mai usoara a problemei munitiilor si consumabilelor.

    F-22 si F-35 sunt avioane de “generatii” diferite si, mai ales, categorii diferite.
    Din cate stiu, F-35 nu poate fi vandut Romaniei deoarece RO nu se gaseste pe lista tarilor carora li se poate furniza un echipament cu un grad atat de inalt de secretizare. Öricum, RO ar plati un avion intreg la un pret inabordabil si ar folosi max. 50% din capabilitati (poate, de ex., daca luam si un portavion, etc.!!!).
    Enjoy!
    BFIT

  14. Grig says:

    Iata o prezentare a celor 3 tipuri de avioane, facuta chiar de LM (prezentata pe site-ul Eurofighter):
    – capabilitatea “stealth”: F-22 da, F-35 da, Eurofighter (EF) nu;
    – supercroaziera: F-22 da, F-35 nu, EF da;
    – operare continua in regim supersonic: F-22 da, F-35 nu, EF da;
    – agilitate deosebita: F-22 da, F-35 nu, EF da;
    – raport mare tractiune/greutate, incarcare mica a aripii: F-22 da; F-35 nu, EF da;
    – operational la mare altitudine (peste 15 km): F-22 da, F-35 nu, EF da;
    – tehnologie “integrated sensor fusion”: toate da;
    – operare “in retea”: F-22 nu, F-35 da, EF da.
    Asta este!
    BFIT

  15. Fenchea Marius says:

    Dobritoiu este un slugoi ca si majoritatea guvernantilor, noi nu avem de ce sa luam F 16 second hand, nu avem alte F 16 in exploatare si ca urmare toate costurile legate de modificarea infrastructurii sunt aproape la fel de mari ca si la un avion nou.
    Gripen C/D sau Gripen NG sunt avioanele de generatie 4 respectiv 4.5 care ar putea face trecerea la F 35 sustenabila si usoara, de-asemenea F 16 Block 50/52 noi sau F 16 V sunt avioane care s-ar preta spre a fi cumparate pentru Fortele Aeriene Romane.
    Ne trebuie avioane noi si nu harburi, asta cu F 35 e vrajeala este ca si cum imi iau un Mercedes C Klasse din ’90 ca sa ma pregatesc de C Klasse de anul 2020 de parca ar fi acelasi lucru cand pot sa imi iau un Golf din anul 2012 si apoi mai vad eu ce o sa imi permit atunci.
    Cine va raspunde cand primul F 16 portughez lancerizat o sa muste pamantul ca a cedat un sistem hidraulic sau motorul din cauza oboselilor de material?

  16. LoremIpsum says:

    Ma tem ca aceste avioane second hand sa nu fie tot niste fregate numai ca de data asta vor fi fregate zburatoare

  17. Stelian P. says:

    Povestea are o urmare:

    Guvernele român, bulgar şi ceh au primit scrisori din partea Comisiei Europene, prin care aceasta îşi exprimă îngrijorarea cu privire la posibilitatea încheierii unor contracte de achiziţii de avioane de luptă fără organizarea unor licitaţii, scrie revista Business New Europe (BNE) în pagina online de luni.

    “România (…) pare că va intra într-o nouă confruntare cu Bruxelles-ul, alăturându-se Bulgariei şi Cehiei, aflate pe o listă a unor ţări care au fost avertizate în legătură cu transparenţa achiziţiilor în domeniul apărării”, scrie această revistă cu sediul la Moscova, precizând că Comisia Europeană (CE) a confirmat pentru BNE că a transmis scrisori celor trei guverne subliniind asupra legislaţiei Uniunii Europene (UE) în domeniu.

    Pe vremea cind Ponta dansa in opozitie critica de mama focului intentia guvernului “de trista amintire” care incerca sa cumpere “pe comisioane grase” rablele americanilor. Dupa ce a ajuns la putere rablele au devenit brusc o solutie acceptabila iar comisioanele au disparut ?