Admitere Materat - UBB Cluj-Napoca - Managementul Securității în Societatea Contemporană

Suedia îşi sporeşte capacităţile de operare a forţelor aeriene în zone cu climat extrem

Flygvapnet or Swedish Air Force

Pentru a-şi putea mări capabilităţile de operare în cadrul unor misiuni UE, NATO sau ONU în orice zone geografice, Suedia s-a angajat într-un ambiţios program de modernizare intensivă a capabilităţilor forţelor armate de a opera în zone cu climă extremă, arctică sau deşertică.

În centrul programului de reorganizare militară se află dezvoltarea capabilităţilor Forţelor Aeriene suedeze (SAF) pentru ca acestea să aibă un nivel ridicat de mobilitate, cât şi pe formarea de batalioane de luptă, cu organică modulară, rapid dislocabile, cu sprijin aerian format din avioane de luptă şi elicoptere de atac pentru asigurarea unei acoperiri aeriene eficiente şi mobilităţi sporite.

În privinţa sporirii capabilităţilor aeriene, proiectele suedeze se concentrează pe producerea avionului multirol de ultimă generaţie Gripen N/G şi a flotei de elicoptere multirol. Aceste proiecte vor beneficia de o investiţie de aproximativ 2 miliarde de dolari până în 2016.

Se apreciază că investiţia nu este numai pentru consolidarea poziţiei de lider militar al Europei Nordice pe care o deţine Suedia cât mai ales pentru consolidarea capabilităţilor de participare la misiuni internaţionale în sprijinul Uniunii Europene, NATO sau ONU.

Ministrul Apărării, Sten Tolgfors, a precizat că “Forţele Armate suedeze vor fi în viitor mobile şi uşor de utilizat”.

În acest sens avionul JAS 39 Gripen a suferit deja o serie de modificări pentru a i înbunătăţi eficienţa operaţională în condiţii arctice, iar recent, accentul a fost pus pe sporirea performanţlor aeronavei în zone extreme cu climat cald, cum ar fi Libia şi Afganistan.

Volvo Aero, care furnizează motoare RM12 turbo pentru Gripen, lucrează la o serie de soluţii tehnice pentru a creşte puterea motorului RM12. Aceste inovaţii sunt orientate spre sporirea capacităţii de transport a unui arsenal de arme şi muniţii mai mare şi mai greu. Se are în vedere totodată, pentru zonele cu climat cald, adaptarea sistemelor de răcire, aer condiţionat şi sistemului de filtrare a prafului. În ceea ce priveşte de mărirea tracţiunii, soluţiile propuse de către Volvo Aero duc la creşterea forţei de tracţiune între 2% până la 15%.

Programul de investiţii pentru Gripen-NG include proiectarea şi furnizarea unui nou sistem de răcire pentru aeronavă. Contractul de 30 milioane dolari, acordat în mai 2010 pentru firma Microtecnica din Italia, va implica dezvoltarea unui Sistem Secundar de Control al Mediului (Secondary Environmental Control System) pentru a mări capacitatea de răcire suplimentară necesară pentru asigurarea nevoilor noului sistem de avionică modernizat al avionului Gripen.

Pe lângă modernizarea motorizării se are în vedere şi adăugarea de sisteme electronice de bord noi, precum un sistem de comunicaţii îmbunătăţit şi noi capacităţi de război electronic.

În cercurile politice şi militare suedeze se apreciază că investiţia în dezvoltarea noii generaţii Gripen este necesară, finanţarea fiind asigurată, pentru a permite Forţelor Aeriene suedeze să deţină un avion multirol de primă mână la nivel mondial, Gripenul urmând să rămână piatra de temelie a apărării aeriene suedeze şi a strategiei de asigurare a mobilităţii forţelor.

În ceea ce priveşte programul de dezvoltare a unei forţe aeriene de elicoptere, Forţele Aeriene suedeze se vor concentra pe îmbunătăţirea sprijinului forţelor de la sol cu o gamă de elicoptere de atac specializate, dar şi de transport şi MEDEVAC.

Până în 2018, flota de elicoptere a SAF va include Heli-15 (Agusta A109 Utility Light elicopter), NH90 (redenumit HKP-14) şi Black Hawks Sikorsky. Acestea vor forma coloana vertebrală a flotei de elicoptere a Suediei.

Programul de achiziţie prevede dotarea cu 20 de elicoptere Heli-15 în valoare de 230 milioane dolari, acestea fiind livrate încă din 2010. SAF urmeză să-şi completeze capabilităţile cu 18 elicoptere HKP-14s ce urmează a fi deplin operaţionale până în 2020.

În luna aprilie, Ministerul Apărării Suediei a luat decizia acoperirii lipsei de elicoptere disponibile în Afganistan angajându-se să achiziţioneze 15 Black Hawks Sikorsky. Cumpărarea a fost în principal motivată de intarzieri la livrarea de HKP-14s de la NHIndustries.

Ministerul suedez al Apărării aşteaptă ca primul lot de Black Hawks Sikorsky să sosească în termen de 6 la 10 luni, iar setul complet de aeronave urmând a fi operaţionale în 2017.

sursa: Defence News

Etichete: ,


Redactia nu-şi asumă responsabilitatea asupra conţinutului comentariilor cititorilor. În situaţia în care acestea conţin un limbaj necivilizat ne rezervăm dreptul de a le opri de la publicare. De asemnea invităm comentatorii să se refere strict la subiectul aflat în dezbatere şi să nu aducă atingere demnităţii altor persoane. Vă invităm pe toţi la o dezbatere civilizată, argumentată bazată pe respect.

2 Responses to “Suedia îşi sporeşte capacităţile de operare a forţelor aeriene în zone cu climat extrem”

  1. Flyer says:

    No, bine ma…

  2. Resboiu says:

    Buna alegerea Suediei, legat de Black Hawk. Este probabil cea mai buna alegere de elicopter occidental pentru conditii grele. Ca si fiabilitate, in prezent este cu mult peste NH90… o superbitate inca necoapta.

    A-109 este o gluma. Aproape la fel de elegant ca si Dauphin/Panther, insa pentru aplicatii de front este slab.