Admitere Materat - UBB Cluj-Napoca - Managementul Securității în Societatea Contemporană

Tot MiG-urile ne salvează de ruşinea de a avea o aviaţie inutilă

MiG 21 LanceR - Aviaţia militară română există şi azi datorită unei decizii de acum 50 de ani, decizie care a presupus şi un important transfer de tehnologie şi folosirea capacităţilor industriale româneşti pentru mentenanţa fllotei dar şi a modernizării acesteia

Potrivit HotNews, la sfârşitul reuniuni miniştrilor apărării din cadrul NATO, desfăşurată miercuri 10 octombrie la Bruxelles, Ministrul Apărării, Corneliu Dobriţoiu, a declarat că România riscă să rămână fără capacitatea de a asigura misiunile de poliţie aeriană dacă nu va revitaliza o parte din avioanele MIG 21 Lancer.

Acesta afirmase anterior că MiG-urile 21 LanceR “îşi epuizează rapid resursa de viaţă având în vedere că au peste 45 de ani”.
Tot în acest context Dobriţoiu a spus ca guvernul va începe oficial negocierile cu Portugalia pentru achiziţia a 12 avioane F16 şi că valoarea anunţată a programului, de 670 de milioane de dolari, ar putea coborâ ăn funcţie de negocieri. Ministrul Apărării susţine ca România a primit două notificări din partea Comisiei Europene (privind nerespectarea legislaţiei europene în domeniul achiziţiilor militare n.r.), dar că achiziţia avioanelor respectă “ad literam” legislaţia europeană.

Potrivit lui Dobriţoiu, problema achiziţiei avionului multirol, presune în esenţă nu numai angajament faţă de responsabilităţile comune în cadrul aliat, dar şi un angajament serios faţă de parteneriatul strategic cu Statele Unite.

Acesta a specificat că au avut loc discuţii bilaterale cu ministrul portughez, pe care l-a informat asupra faptului că s-a luat o decizie în acest sens (achiziţia de avioane din Portugalia n.r.) şi că în perioada următoare România va face toate demersurile guvernamentale în aşa fel încât să se lanseze negocierile pentru un avion de tranziţie căatre un avion de generaţia a cincea.

În contextul dezbaterilor privind respectarea/nerespectarea de către România a legislaţiei europene în privinţa achiziţiilor de echipamente militare, Dobriţoiu a afirmat că “e adevărat că am primit în ultimul timp două scrisori de la doi comisari. La rândul nostru, i-am asigurat că achiziţia se va face în strictă conformitate cu cele două directive ale Uniunii Europene. E vorba de Directiva 81, care deja a fost adoptată în cadrul legislativ intern cât şi de directiva 43. Oricum, cele două directive nu ne pun în situaţia de a încălca vreo prerogativă înscrisă în ele. Deci, respectăm legislaţia europeană ad-literam”.

Ministrul a mai afirmat că negocierile n-au început, urmează să se înceapă într-un timp foarte scurt în urma emiteri unei scrisori de intenţie în acest sens. “Costurile despre care am facut vorbire (670 de milioane de dolari valoarea întregului proiect) sunt costuri estimative oferite de partea portugheză, dar ele sunt subiectul negocierilor în plan bilateral cu portughezii”. În contextul negocierilor directe Dobriţoiu a specificat: Preţul se poate duce “Cu certitudine în jos. Aceea este o valoare maximală. Putem negocia faţă de preţurile avansate de dumnealor. Noi vom starta negocierile pentru 12 avioane. Numărul a fost stabilit funcţie de informaţiile pe care le-am primit atât de la forţele aeriene portugheze, care ar avea disponibile 9 avioane, dar aceasta informaţie a fost întregită de ministerul apărării portughez, care şi-a manifestat disponibilitatea de a scoate la vânzare 12 avioane, în scopul acoperirii unor cheltuieli legate de deficit (bugetar n.r.). Fiind o problemă politică, ministerul apărării este dispus să negocieze vânzarea a 12 aparate”.

Referindu-se la nevoia menţinerii în exploatare a MiG-urilor Dobriţoiu a precizat: “Nu se pune problema modernizării lor, ci a revitalizării lor. Datorită ritmului abrupt în care MIG-urile 21 Lancer îşi vor da bunul sfârşit, se pune problema menţinerii capacităţii României de a-şi asigura misiunile de poliţie aeriană pe întreg teritoriul naţional, în spaţiul aerian al ţării. În acest sens, vrem să grupăm toate aparatele funcţionale pe o bază aeriană, ca ulterior, pe măsura intrării în dotare a aparatului de generaţie a patra să putem să operăm. Altfel, există riscul să nu putem asigura misiunile de poliţie aeriană pe întreaga suprafaţă a spaţiului aerian ci numai pe jumătate din acesta”.

Probabil pentru a contracara criticile care sunt aduse în societatea românească privind achiziţia de avioane second hand fără offset şi la preţ de avioane noi, ministrul a precizat “Ca să fiu sincer, ministerul apărării a făcut evaluari foarte serioase, analize comparate de preţ, eficienţă cost, cu ani în urmă. La nivelul ministerului se menţine opţiunea achiziţionării în timp a avionului de generaţie a cincea. Avionul de tranziţie ar trebuie să asigure costuri minimale pentru operarea avionului de generaţie a cincea. Or, F16 asigură aceste costuri. De ce? Programul de înarmare este la fel. Programul pentru infrastructură aeroportuară pentru avionul de generaţia a cincea este similară cu infrastructura pentru avionul de generaţia a patra. Cu alte cuvinte, dacă noi am adopta o decizie politică, la ora actuală, având în vedere şi realităţile economice ale României, noi ar trebui sa ne îndreptăm către un avion de generaţia a patra din spaţiul european (Gripen, Rafale sau Eurofighter n.r), avion care ar putea sa fie în aceeaşi situaţie cum este F16, la jumătatea ciclului de viaţă. Adică o soluţie costisitoare şi cu orizon de timp îngust. Şi este anti-naţională, este contraproductivă. În momentul în care ne menţinem opţiunea pentru avionul de generaţia a cincea care va intra, sperăm noi, în dotare peste 20 – 25 de ani, cu ciclu de viaţă de minim 30 de ani, am acoperi un orizont de timp mult mai larg”.

Potrivit datelor publice, costul total pentru cele 12 avioane F16 portugheze este de aproximativ 831 de milioane de dolari. La costul anunţat iniţial de aproape 700 de milioane de dolari se adaugă costul pentru armament, antrenamentul piloţilor români în Portugalia, pregătirea mecanicilor, piese de schimb şi suport logistic.

Modernizarea pistelor aerodromurilor din România va costa încă 14 milioane de dolari.

Alte aproximativ 40 de milioane de dolari vor fi alocate antrenamentului piloţilor într-o bază din Statele Unite.

Cel mai probabil, în viitorul apropiat, MApN va fi obligat să mai cumpere o escadrilă de avioane pentru a face faţă nevoilor privind asigurarea securităţii minimale a spaţiului aerian, lucru care va duce implicit la creşterea cheltuielor şi epuizarea resurselor financiare. Se speră totuţi ca dupa 2030 să înceapă negocierile pentru a putea cumpara F 35 (dacă vom avea acces la program n.r.), avion care se vrea cel mai modern avion de luptă produs de americani, dar a căror performanţe şi costuri sunt puse serios sub semnul întrebării de însuşi americanii.

sursa: HotNews

Etichete: , , ,


Redactia nu-şi asumă responsabilitatea asupra conţinutului comentariilor cititorilor. În situaţia în care acestea conţin un limbaj necivilizat ne rezervăm dreptul de a le opri de la publicare. De asemnea invităm comentatorii să se refere strict la subiectul aflat în dezbatere şi să nu aducă atingere demnităţii altor persoane. Vă invităm pe toţi la o dezbatere civilizată, argumentată bazată pe respect.

6 Responses to “Tot MiG-urile ne salvează de ruşinea de a avea o aviaţie inutilă”

  1. Fenchea Marius says:

    Vom vedea pana la urma ce se va cumpara oricum avioanele alea portugheze nu merita mai mult de 200-280 de milioane de dolari cu tot cu antrenamentul pilotilor.

  2. sorin says:

    Politicienii romani ar trebui sa tina cont de afirmatia ,,Aviaţia militară română există şi azi datorită unei decizii de acum 50 de ani, decizie care a presupus şi un important transfer de tehnologie şi folosirea capacităţilor industriale româneşti pentru mentenanţa fllotei dar şi a modernizării acesteia”, si sa incerce sa aplice din nou aceasta strategie.
    Daca azi Romania ar cumpara un avion nou, de generatia 4.5, peste 15-20 de ani, acest avion poate fi modernizat la standardul generatiei 5, si exploatat 30-40 de ani.
    Personal nu imi mai fac iluzii, se vor cumpara harburile alea de F16 din Portugalia.
    Cu putina vointa politica, s-ar putea cumpara F16 C/D, din stocul aviatiei militare americane , pe care sa le putem moderniza macar la versiunea block 52+.

  3. sorin says:

    Ideea mea este ca un avion de generatia 4.5 poate fi exploatat 30-40 de ani, din momentul cand a intrat prima data in dotarea aviatiei militare, nu dupa ce a fost modernizat la nivelul generatiei 5.

  4. ASP/PFD says:

    Nu cred ca peste 25 de ani vor mai zbura avioanele care astazi exista ca preserie. Poate doar in Romania si in alte citeva tari pe care nu le baga nimeni in seama.

  5. Grig says:

    He… he… he… Functioneaza bine teoria manipularii!
    Dupa ce se baga abureala cu avioane la mana a 3-a, alea la mana a 2-a par mai bune!
    Daca de 6 ani aceiasi tot mananca paine de pe urma F-16 fara sa le ia, de ce le-ar lua pana la urma? Sa-si piarda bunatate de paine?
    Luate lucrurile mai in serioas, daca nici o tara NATO nu a luat F-16 vechi, cum s-ar numi operatiunea prin care ar lua Romania?
    PS: Portughezii spun ca nu stiu nimic despre intentiile RO; chiar a fost o interpelare la ei prin parlament cum ca ce, armata se apuca sa vanda armamentul!
    Enjoy la greu!
    BFIT

  6. mos martin says:

    Titlu de comedie. In locul migurilor 21 se puteau moderniza mig29 cu costuri mai scazute si performante mult mai mari. Asa, s-au modernizat peste 100 buc cu costuri uriase iar performante nema. Si nimeni nu s-a suparat, nimeni nu a fost tras de mustati…..ca la Romanica….ba au fost si multe avansari pentru miliardele de dolari cheltuite aiurea cu modernizarile aiuritoare.