Admitere Materat - UBB Cluj-Napoca - Managementul Securității în Societatea Contemporană

Traian Băsescu despre achiziţia de avioane americane F16

În interviul acordat în seara zilei de 21 septembrie la postul naţional, preşedintele Traian Băsescu a afirmat – referindu-se la achiziţia de avioane F16, că “România nu are acum bani să angajeze asemenea contracte, dar că se caută soluţii de finanţare pe termen lung, care să nu afecteze bugetul României într-un mod brutal”.

“Securitatea, indiferent de deciziile de achiziţii ale României, ale statelor din regiune, nu este pusă sub semnul întrebării. Securitatea instalaţiilor şi a ţării, a României, nu este condiţionată de achiziţii de avioane. Dacă noi avem o condiţionare, sunt problemele noastre, angajamente la intrarea în NATO, când ne-am angajat să avem 48 de avioane compatibile NATO. Ceea ce vorbea Bogdan Aurescu este o propunere americană, care pleacă de la realitatea faptului că este criză economică, şi Statele Unite au propus României, Bulgariei, Ungariei, Croaţiei o viziune regională asupra capacităţii forţelor aeriene din regiune. Sigur, asta implică o coordonare, cu atât mai mult cu cât Polonia este doată cu avioane F-16, deci, regional, s-ar putea crea o structură de forţe aeriene aparţinând statelor membre NATO, care să poată asigura în mod curent patrularea aeriană, pe de o parte, în cadrul Programului Open Sky şi, pe de altă parte, securitatea aeriană a statelor din regiune”, a declarat Traian Băsescu, citat de MEDIAFAX.

El a precizat că niciun stat dintre cele amintite nu a răspuns favorabil acestei propuneri.
“Deocamdată, niciun stat n-a spus “da”, toate se gândesc. Şi sunt convins că toate se gândesc la ce ne gândim şi eu am spus foarte deschis partenerilor americani: România nu are acum bani să angajeze asemenea contracte. Sigur, şi partenerul american poate răspunde, “bine-bine, dar când v-am primit în NATO, v-aţi angajat”. Nu ni s-a pus această întrebare sau nu a venit acest răspuns, dar se caută soluţii de finanţare pe termen lung, care să nu afecteze bugetul României, spre exemplu, într-un mod brutal. Punctul meu de vedere este că România poate suporta un program pe termen lung, în care să plătească anual două-trei sute de milioane, pe care le-am putea aloca Ministerului Apărării, pentru că ceea ce ne aşteaptă este altceva, dacă nu ne dotăm”, a continuat şeful statului.
Traian Băsescu a mai spus că state care nu au forţe aeriene capabile să facă patrulare aeriană au beneficiat de serviciile forţelor aeriene române, respectiv statele baltice.
“Dar asta costă. Adică, atunci când nu-ţi poţi face obligaţiile, trebuie să plăteşti, şi e extraordinar de scump să plăteşti altui stat să-ţi facă poliţie aeriană”, a mai spus Băsescu, apreciind că, pe lângă costuri, este şi o chestiune de demnitate.

“România şi-a apărat întotdeauna singură spaţiul aerian, sau a avut forţe aeriene suficiente, pentru ca, în primă fază, să-şi apere spaţiul aerian”, a conchis Traian Băsescu.

Ministrul de Externe, Teodor Baconschi, a declarat în urmă cu câteva zile că “există varianta ca România să cumpere din SUA avioane F16 noi la acelaşi preţ cu cele în uz, arătând că ambasadorul american trebuie crezut când face afirmaţii publice”.

La rândul său, Mark Gitenstein afirmase joi, 15 septembrie, că printre subiectele discutate de preşedintele Băsescu în SUA s-a numărat şi cel referitor la achiziţionarea de avioane F16, existând un plan care prevede o înţelegere regională, prin care să se schiziţioneze aparate noi”. Aceasta ar ajuta linia de producţie Lockheed Martin.
Ambasadorul a spus că la această idee face referire şi prevederea din declaraţia comună cu privire la parteneriatul strategic potrivit căreia România şi SUA îşi propun să lucreze împreună la o abordare cu caracter regional care să poată ajuta ţările interesate să-şi modernizeze forţele aeriene.
“Este un plan care include şi Croaţia şi Bulgaria (…) Declaraţia se referă la acest lucru”, a spus Gitenstein.
El a explicat că este vorba despre un “efort regional” care ar reduce costul acestor avioane prin faptul că ajută linia de producţie a companiei Lockheed Martin, dar şi pentru că ar presupune o diminuare a costurilor pentru antrenarea piloţilor.

Sursa: MEDIAFAX

Etichete: , ,


Redactia nu-şi asumă responsabilitatea asupra conţinutului comentariilor cititorilor. În situaţia în care acestea conţin un limbaj necivilizat ne rezervăm dreptul de a le opri de la publicare. De asemnea invităm comentatorii să se refere strict la subiectul aflat în dezbatere şi să nu aducă atingere demnităţii altor persoane. Vă invităm pe toţi la o dezbatere civilizată, argumentată bazată pe respect.

Comments are closed.