Admitere Materat - UBB Cluj-Napoca - Managementul Securității în Societatea Contemporană

Va fi sau nu va fi o Lege specială pentru pensionarii din sistemul de siguranţă naţională?

pensii militare. foto mhblogonline

pensii militare. foto mhblogonline

În urmă cu 2 zile, mai exact pe 8 februarie, 2014, la orele 20.00, în emisiunea Editie Specială difuzată de RTV, preşedintele SCMD, Mircea Dogaru, a întrebat-o pe ministrul Muncii, Mariana Câmpeanu, dacă “în luna martie se va dezbate în Parlament Legea pensiilor militare, la pachet cu celelalte acte normative specifice militarilor”. Aceasta, potrivit angajamentului luat de coaliţia USL în campania electorală.
Pe site-ul oficial al SCMD a fost postat, parţial, dialogul purtat între participanţii la emisiune. Vă redăm în continuare parte din acest dialog:

Ministrul Câmpeanu: “În legătură cu o legislaţie care să separe din nou sistemele, sau o lege la care vă referiţi, odată trebuie să hotărască Parlamentul şi sistemul militarizat din care faceţi parte, iar pe de cealaltă parte, societatea civilă trebuie să hotărască: dăm pensii speciale, sau nu!  Aici lucrurile trebuie rezolvate de societate, NU de ministru!”

Mircea Dogaru: “Trebuie referendum pentru a reveni la normalitate, în situaţia când, a doua zi după ce aţi venit la putere, aţi spus că abrogăm legea criminală a Robertei Anastase? Îmi pare rău!

Stanca Constantinescu, reprezentanta pensionarilor din Cluj, aflată în emisiune prin intermediul telefonului, afirma: “Trebuie legi unitare la pensii, nu speciale!

În continuare, col.(r) Dogaru a explicat “de ce este firească o lege specială pentru pensionarii din sistemul de siguranţă naţională”.

Postarea de pe site-ul SCMD se încheie în felul următor: “În concluzie, mai trebuie să aşteptăm… DREPTATEA PÂNĂ LA CAPĂT promisă de actuala putere!”

Pe de altă parte, se putea deduce, din discursul ministrului Muncii că “structurile militare nu s-au hotarât definitiv asupra formei pe care să o îmbrace Legea” şi că, “societatea civilă ar trebui să hotărască: “cadrele militare în rezervă şi retragere vor mai avea pensii speciale, sau NU!”

Se pare că prin luna decembrie 2013, acelaşi ministru afirma că “viitoarea Lege a pensiilor militare va fi tot contributivă”.

Sursa: RTV, comunicat SCMD

Etichete: , , , ,


Redactia nu-şi asumă responsabilitatea asupra conţinutului comentariilor cititorilor. În situaţia în care acestea conţin un limbaj necivilizat ne rezervăm dreptul de a le opri de la publicare. De asemnea invităm comentatorii să se refere strict la subiectul aflat în dezbatere şi să nu aducă atingere demnităţii altor persoane. Vă invităm pe toţi la o dezbatere civilizată, argumentată bazată pe respect.

215 Responses to “Va fi sau nu va fi o Lege specială pentru pensionarii din sistemul de siguranţă naţională?”

  1. mos alecu says:

    @anonim Februarie 17, 2014 at 1:30 pm :
    La : “Gandire prescurtata ! Pensiile au fost recalculate/revizutie in 2011 deci recalcularea/revizuirea trebuia sa includa toate prevederile legale in vigoare la data la care s-a efectuat operatiunea deci si celebra HGS 1019 !”
    ———————–
    Prima nedumerire ar fi aceea ca … de ce nu va luati un nume ?… pentru ca tot atita v-ar costa !
    A doua nedumerire ar fi ca nu se intelege cui i-ati adresat reprosul dvs. … Eu presupunind ca v-ati adresat catre Radio Erevan …
    ————————
    Iata ce va raspunde Radio Erevan :
    – da ! Aveti dreptate ! Numai ca :
    —– RECALCULAREA s-a terminat la 31.12.10 (cind nu era in vigoare hg s-1019)
    —– REVIZUIREA din 2011 a preluat pensiile recalculate (deciziile acestora) si le-a completat NUMAI veniturile , folosind stagiile stabilite pina in 31.12.10 (tot cind nu era in vigoare hg s-1019)

  2. mos alecu says:

    @anonim Februarie 17, 2014 at 1:30 pm :
    si acum sa prezentam detaliat raspunsul de la Radio Erevan …

    l.119/2010 ;
    Art. 4. – (1) Recalcularea pensiilor prevăzute la art. 1 se realizează … după cum urmează:
    a) într-o perioadă de 5 luni de la data intrării în vigoare a hotărârii Guvernului prevăzute la art. 3 alin. (3), pentru pensiile prevăzute la art. 1 lit. a) si b);

    Hotarirea despre care este vorba este hg 735/21.07.2010 (publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, Nr. 527, din 28 iulie 2010) ; intrata in vigoare (la 3 zile dupa publicare) pe 01.08.10 . Cele 5 luni prevazute in l.119 (termen reluat si in hg 735) sint : aug. , sep , oct , nov , dec .
    Gata !!! Pe 31.12.10 s-a terminat aplicarea l.119 . S-a terminat RECALCULAREA !

    Dar balamucul contributivizarii pensiilor militarilor nu s-a terminat ! …
    Din motivele stiute , hg 735 moare , si este inlocuita de oug 1/2011 .
    OUG 1/2011 va efectua REVIZUIREA pensiilor (multora dintre ele) care fusesera RECALCULATE “pe vremea” hg 735 …
    —————————————————–
    OUG 1/2011 ;
    Art. 1. – (1) Pensiile prevăzute … pentru care la determinarea punctajului mediu anual s-a utilizat salariul mediu brut pe economie,… se revizuiesc …, pe baza actelor doveditoare ale veniturilor realizate lunar de beneficiari.
    —————————————————-

    Deci se revizuiesc numai pe baza actelor doveditoare ale veniturilor … nu se revizuieste altceva din pensie (din cuprinsul deciziei) .

    ——————————————————-
    OUG 1/2011 An.3 :
    Art. 3. – (1) Constituie stagiu de cotizare vechimea în serviciu si, după caz, vechimea în muncă valorificată în ultima decizie de pensie până la data încheierii procesului de recalculare, respectiv perioadele în care beneficiarul:…
    ——————————————————–

    Deci stagiu de cotizare este cel stabilit in ultima decizie de recalculare (aia de pina la 31.12.10) … pe vremea cind hg s-1019 nu era inca in vigoare .
    Iar oug 1/2011 nu face alte evaluari ale stagiului de cotizare …

  3. Lupus says:

    @karadeniz
    In HG 1294/2001 ar trebui să se schimbe doar sintagma „cadre militare în activitate” din titlu și din conținuit cu sintagma „cadre militare care au lucrat în condiții…..”

  4. anonim says:

    Nu simpaticule mos, in 2011 au fost facute si recalcularea si revizuirea .Ca nu stiu ce ordonanta prevedea un termen o fi, nu te contrazic insa de data asta actele ” vorbeste si nu ne minteste” . Deciziile au fost primite in 2011 si au date de executare din 2011 .Daca insa doriti sa argumentati neaplicarea hgs 1019 la toti, hartia suporta orice si se pot face corelari inclusiv cu hrisoave de pe vremea lui fane babanu in favoarea neaplicarii.

  5. relutu says:

    Nu mai vorbiti de Maroc ca de o tara africana, caci noi suntem Africa alba a Europei, faceti o comparatie intre pib-ul nostru si cel al asa cunoscutelor de catre noi tari bananiere si va veti cruci afland ca suntem depasiti de multe dintre acestea.
    In lumea buna, stereotipul cu tari bananiere, e bine de stiut, ca are in vedere si o tara ca a noastra, ne place sau nu.

  6. Gheo says:

    Pe blogul SCMD-ului, dl. Mircea Dogaru ne îndeamnă să citim şi să analizăm cu atenţie “documentele programatice” (exact aşa scrie) ale SCMD. E nostalgic dl. Mircea Dogaru, dacă a scos de la naftalină această sintagmă?

  7. anonim says:

    In acele documente programatice si pragmatice este prevazuta cumva si aplicarea unitara a hgs 1019 la toti rezervistii ?

  8. nicav says:

    Sub masa probabil. Ati vazut cumva vreun intocmitor de ” documente programatice ”sa stie ce este munca in conditii grele,cu pericol iminent asupra sanatatii si vietii. Cind il gasiti afisati-l. Ha,ha,ha astia pe la locuri caldute si pe unde-i mai favorabila situatia pentru binele lor. Aste-s documentele lor programatice nevazute dar bine tiparite in mintea lor.

  9. mos alecu says:

    Vorba cuiva de pe net : “ori pensii militare , ori program de 8 ore” .
    Se vede treaba ca unii nu se joaca cu aceste treburi … de exemplu militarii elvetieni …
    ://lideruldeopinie.ro/123071/aviatia-elvetiana-nu-putut-escorta-avionul-deturnat-pentru-ca-nu-avea-program-de-lucru

  10. bubi says:

    Daca vreti sa fie bine pensionati-va pe caz de boala gradul 1 si beneficiati de insotitor ,angajati-va copii la ASF chiar si pe la RAR, mintiti poporul cu televizorul ca armata nu mai e ca acum 20 de ani,in viziunea dnei Campeanu este foarte echitabil ca militarii sa aiba doua stagii complete de cotizare 20 de ai pe oug 1 si 30 pe legea 263,o alta lege a pensiilor militare trebuie aprobata si de societatea civila care din pacate la romani a disparut cu desavirsire in ultimii ani ,nu mai exista nici-o reactie,dl Dogaru si-a vazut saci in caruta,restul nu mai conteaza.

  11. supra says:

    sunt absolvent de scoala militara , dupa 23 ani si 6 luni m-au clasat medical, OK asta este! dar acum incepe un fost coleg care a iesit la cerere in pensie anticipata in 2010 si avea vechime mai mica decat mine in sistem adica si in grupa I, dar cu civilie unde era fara grupa unde avea cu 2ani si 10 luni mai mult ca mine are cu vreo 700 ron mai mare pensie decat mine cu toate ca intre timp s-a emis pentru ,mine decizie pt limita de varsta eu am indeplinit conditiile . Adica asta e DREPTATEA PANA LA CAPAT A LUI PONTA? eu vechime in militarie mai mare in aceeasi grupa de munca numai cu 2 ani si 10 luni mai putin la total ala pt ca a iesit in 2010 are mai mult cu 700 ron ? pun deoparte toata demnitatea su scriu ca mi-e GREATA, iar astia care ne conduc sunt niste infractori,,in codul penal declaratiile mincinoase se pedepsesc” PONTA sarea ca fript cand Anastase a trecut ilegal legea 263 ca este ilegala a atacat-o la CCR, iar dupa ce poporul fraiar l-a ales acesta a TRADAT…RUSINE

  12. marian says:

    Cuantumul deciziei pentru limita de virsta a fost afectat de perioada cit ati fost pensionat medical(pensie de invaliditate). Pentru aceasta perioada venitul d-voastra luat in calcul la trecerea la limita de virsta a fost la nivelul pensiei de boala sau in cond. art 98/L263, deci mult mai mic ca si veniturile unui salariat in activitate. Grupa de munca conf M116?2002 se acorda pentru perioada de incapacitate temporara insa nivelul veniturilor luate in calcul scade la nivelul pensiei de boala si probabil de aici rezulta un punctaj mai mic ca si al colegului d-voastra.

  13. bubi says:

    Domnilor care faceti afirmatii fara citi cu atentie legea,domnului clasat medical conform l263 i s-a calculat pensia pe principiul contributivitati la fel ca acelor pe oug 1,dar stagiul complet de cotizare a fost sigur mai mare fata de colegul lui care a iesit in 2010,acestuia din urma ,fiindu-i stabilit stagiul complet de cotizare de 20 ani,deci imparteala la punctajul care l-a avut in armata si in viata civila s-a impartit la 20,perioadele asimilate i s-au calculat la salariul mediu net pe economie,pe cand la amaratul iesit in baza l 263 i s-a impartit la 23,24sau 25 depinde de anul de nastere conform anexei 6 din l 263,perioadele asimilate fiind 25 la suta din salariul mediu brut pe economie sau salariul minim pe economie chiar daca i s-a dat acel indice de corectie tot nu-l ajunge pe colegul sau pensionat in 2010

  14. marian says:

    ”supra ”nu s-a exprimat concludent in textul prezentat mai sus, nu a precizat nici citi ani de pensie de boala a avut si nici in ce an s-a pensionat.
    Daca ambii sunt militari conform legii cel care o sa obtina un cuantum mai mic al valorii pensiei o sa fie cel pensionat medical (pensie de invaliditate) deoarece o sa aiba stagiile asimilate calculate sau cf.OUG1 functie de gradul de invaliditate I, II, sau III sau cu formula cea mai avantajoasa din L263 art 87 alin.1 lit asi lit b care spun ca pentru perioadele asimilate la determinarea punctajului lunar se utilizeaza;
    a. cuantumul pensiei de invaliditate in situatia prev.la art 49al.1 lit a
    b. 25% din salariul mediu brut lunar in sit.prev.de art 49 lit. b ,c ,f ,g
    c. nu este cazul fiindca nu a beneficiat de concediu pentru incapacitate temporara.
    Fiind in pensie de invaliditate i se va aplica lit a adica venitul realizat din pensie. Alt dezavantaj pentru pensia de invaliditate in acest caz este faptul ca nu i se mai acorda sporul pentru grupa de munca.
    Art. 15 / OUG 1 -2011
    (1) In situatia pensiilor de invaliditate, stagiul potential acordat la recalcularea drepturilor de pensie potrivit Legii nr. 119/2010 se are in vedere pentru revizuirea pensiilor conform prezentei metodologii, cu exceptia celor stabilite conform prevederilor Legii nr. 80/1995, cu modificarile si completarile ulterioare.
    (2) Stagiul potential reprezinta anii potentiali acordati potrivit legii in vigoare la data stabilirii drepturilor de pensie.
    (3) Pentru stagiul potential acordat celor in drept sa obtina o pensie de invaliditate, punctajul anual este de:
    a) 0,75 puncte pentru gradul I de invaliditate;
    b) 0,60 puncte pentru gradul II de invaliditate;
    c) 0,40 puncte pentru gradul III de invaliditate.
    In acest caz cel de-al doilea pensionar va fi avantajat fiindca o sa aiba punctajul lunar la nivelul veniturilor salariale din luna respectiva plus adaosul corespunzator grupei de munca.
    Pina in februarie 2011 stagiul complet de cotizaare este de 20 de ani si de aici incolo incepe sa creasca ajungind in ianuarie 2013 la 21.
    In concluzie cel de-al doilea este in avantaj fata de ”supra” care a beneficiat de pensie de invaliditate.
    Cei pensionati pe L 263 nu vor fi chiar asa dezavantajati deoarece se compenseaza semnificativ cu grupele de munca plus indicii de corectie la care pe masura ce va creste stagiul de cotizare vor creste si salariile. Deci nu-i chiar cum se vaita unii deoarece punctajul per total va creste semnificativ vizavi de cei pensionati pe OUG 1/2011.
    Oricum se impune o noua lege fara discriminari.

  15. mos alecu says:

    Ca sa ne lamurim : din cele spuse de supra rezulta ca a fost pensionat DUPA 2010 . Ca urmare , cind vorbim despre el , nu avem numic a spune despre aplicarea oug 1/2011 . El este un “beneficiar” , pe deplin , NUMAI al l.263 !

  16. mos alecu says:

    Pentru a vedea care-i situatia cu “supra” si cu acel coleg al lui (sa-i spunem “coleg”) trebuie sa avem in vedere :
    – a) modul de “transformare” (intre l.164 si l.119) a pensiilor anticipate in pensii pentru limita de virsta
    – b) modul de calculare a pensiilor de invaliditate in sistemul “contributionist” (l.263)
    – c) transformarea pensiilor de invaliditate (pe l.263) in pensii pentru limita de virsta
    – d) modul de calculare a pensiilor (anticipate sau de invaliditate) in sistemul l.164
    – e) transformarea pensiilor de invaliditate in pensii pentru limita de virsta in sistemul l.164
    ————————————————

    Modul de “transformare” a pensiei (antitipate) a lui “coleg’ :
    – prin l.119 pensia lui anticipata a devenit pensie pentru limita de virsta
    – pentru toata perioada lui de “militar in activitate” , plus perioada de “civilie” , s-a calculat punctajul mediu anual prin impartirea la 20
    – pentru “alte conditii” i s-a majorat punctajul cu (doar) 50%
    ————————————————–

    Modul de calcul a pensiei de invaliditate in sistemul l.263
    – este o pensie anticipata partiala
    – nu se iau in calcul (nu se acorda puncte pentru…) perioadele de studii
    – pentru perioadele de “militarie” punctajul mediu anual s-a calculat prin impartire la douazeci si ceva de ani (in functie de data nasterii)
    – pentru perioadele din “civilie” punctajul mediu anual s-a calculat prin impartirea la vreo 34 de ani
    – pentru stagiul potential (pina la implinirea virstei de pensionare) i s-au acordat acele 0,4-0,75 puncte
    – pentru fiecare luna de anticipare a pensionarii i s-a diminuat punctajul cu 0,75%

    Ca urmare pensia de invaliditate a iesit “micuţă-micuţă”

  17. Din pacate says:

    Inseamna ca avem 4 tipuri de pensii militare diferite nu numai 3 ..Adica la vechime egala, grupe egale exista 4 tipuri de pensii ma refer la sumele primite cu diferente uriase.Asa ceva nu exista nici in Africa numai vorbim de Nato.

  18. mos alecu says:

    Transformarea pensiilor de invaliditate pe l.263 in pensii pentru limita de virsta :
    – pentru perioadele de studii se calculeaza punctajul
    —— folosindu-se numai 25% din salariul mediu pe economie (fata de 100% in cazul celor “transformati” prin l.119)
    – pentru perioada de invaliditate se calculeaza punctajul in functie de marimea acelei pensii de invaliditate (micute)
    – se elimina “penalizarea” (aceea de 0,75% din punctaj) ; punctajele raminind calculate cu stagii de cotizare diferite (douazeci si ceva de ani pentru “militarie” si vreo 34 de ani pentru “civilie”)
    – se pune in plata cuantumul mai mare (dintre “fosta” pensie de invaliditate si “nou calculata” pensie pentru limita de virsta)

    Ca urmare “nou calculata” pensie pentru limita de virsta va fi (mult) mai mica decit o pensie transformata (intre aceleasi categorii) prin l.119 .

  19. mos alecu says:

    Modul de calcul a pensiilor de invaliditate pe l.164 ;
    – erau pensii anticipate partiale
    – se calculau ca orice pensie (pentru limita de virsta) proportional cu vechimea in serviciu
    —– pentru stagiul potential (pina la virsta legala de pensionare) primea cite 0,6-1% pentru fiecare an
    ******** pentru accidente (boli) in afara indeplinirii atributiunilor de serviciu pensia se diminua cu 10-20% … Nu stiu daca vor fi fost cazuri in care vreun doctor sa fi spus altceva decit : boala in timpul si din cauza indeplinirii atributiunilor de serviciu !
    – pentru “alte conditii de munca” se crestea procentul “de plecare” in calculul pensiei , si se adauga cite 2% (din baza de calcul) pentru fiecare an “virtual” adaugat la vechimea in serviciu

    Ca urmare pensia de invaliditate era apropiata de pensia “de virsta” a cuiva care ar fi avut aceleasi elemente de calcul (solde si vechime in serviciu)
    ———————————
    Transformarea pensiei de invaliditate in pensie pentru limita de virsta (pe l.164) se facea prin calcularea pensiei (pentru limita de virsta) cuvenite ; raminea in plata cuantumul mai mare dintre “fosta” pensie de invaliditate si “nou calculata” pensie pentru limita de virsta .

  20. mos alecu says:

    @marian Februarie 19, 2014 at 7:32 pm :
    La : “Cei pensionati pe L 263 nu vor fi chiar asa dezavantajati…” … si la toata “propaganda” cu care se continua …

    mos alecu says:
    Februarie 10, 2014 at 5:54 pm

    @Gheo Februarie 10, 2014 at 5:25 pm :
    Ia sa vedem ce se intimpla cu niste pensii calculate in perioade diferite :

    – militar iesit la pensie la 01.01.11
    — virsta 55 a , stagiu de cotiz. 20 a
    — realizeaza 30 pcte. anuale
    —- punctaj mediu = 1,5
    —- punctaj corectat prin oug 1/2013 = 1,58

    – militar iesit la pensie la 01.06.13
    — virsta 55 a 7 l , stagiu de cotiz. 21 a 3 l (21,25 a)
    — realizeaza 30,58 pcte anuale
    —- punctaj mediu = 1,44
    —- punctaj corectat = 1,52
    (A crescut virsta de pensionare – deci a acumulat mai multe puncte … dar a crescut si stagiul de cotizare – cel la care se imparte totalul punctelor anuale acumulate)
    – diferenta de punctaj mediu intre cei doi militari (cel recent fata de cel anterior) = -0,06 pcte. (-4,43%) … vreo (-45,7 lei)

    In concluzie – militarii iesiti la pensie dupa 01.01.11 vor avea pensii din ce in ce mai mici decit cei iesiti anterior (inclusiv cei pensionati “sub obladuirea” L.263 … intre ei) chiar si prin aplicarea acestui “laudat” coeficient de corectie …

  21. mos alecu says:

    @Din pacate Februarie 19, 2014 at 8:58 pm ;
    La : “Inseamna ca avem 4 tipuri de pensii militare diferite…” .
    Nu !
    Exista 2 tipuri de pensii PENTRU MILITARI .
    ————————————————————-
    Nu mai exista PENSII MILITARE ! Chiar daca pe cupoanele de pensie (cel putin) emise de CPS a MApN scrie “Pensii militare” … Aceasta sintagma nu mai exista in nici o lege a pensiilor (in vigoare) !
    ———————
    Pentru militari exista :
    – pensii (recalculate , revizuite , răs-revizuite…) pe l.119/2010
    – pensii calculate pe l.263/2011

    La pensiile re…re…re… pe l.119 s-a infiintat o “subcategorie” . Este vorba despre “beneficiarele” legii 241/2013 . Aceasta subcategorie nu este o categorie (de sine statatoare) deoarece pensiile “cuvenite” ale respectivilor impricinati sint tot cele re…re…re… pe l.119 .
    L.241 nu face nimic altceva (pentru acele pensii) decit plata (temporara) a altui cuantum .

  22. mos alecu says:

    Pentru ca vorbiram mai sus despre pensii anticipate partiale :
    – l.164 nu le discrimina fata de pensiile pentru limita de virsta decit prin “calculul proportional” cu vechimea in sericiu realizata
    – l.263 le discrimineaza brutal fata de pensiile pentru limita de virsta
    —– nu ia in calcul stagiile necontributive (perioadele de studii)
    —– “penalizeaza” fiecare luna “lipsa” din stagiul de cotizare cu 0,75% din punctaj (altfel spus – punctaj anual mai mic cu 9%)

  23. mos alecu says:

    Revenin la pensiile lui “supra” si a acelui coleg al lui (sa-i spunem “coleg”)
    – sigur ca unele deosebiri de conditii generau (chiar si in contextul l.164) deosebiri de marime a pensiilor
    – in cazul de fata diferenta de marime (prezentata de “supra”) este datorata , in principal :
    —– folosirea la pensia lui “coleg” a stagiului de cotizare de 20 ani pentru toata “vechimea” lui
    —– folosirea la perioada de studii a lui “coleg” a salariului mediu pe economie (care i-a generat cite un punct pentru fiecare an)
    —– folosirea la pensia lui “supra” a stagiilor de cotizare diferite pentru perioada de “militarie” si cea de “civilie” (douazeci si ceva de ani , si vreo 34 ani)
    —– folosirea la pensia lui “supra” pentru perioada de studii a (numai) 25% din salariul mediu pe economie (care-i genereaza numai 0,25 puncte pentru fiecare din acei ani)

  24. marian says:

    @ mos alecu

    @marian Februarie 19, 2014 at 7:32 pm :
    La : “Cei pensionati pe L 263 nu vor fi chiar asa dezavantajati…” … si la toata “propaganda” cu care se continua …

    Cred ca ati scapat din vedere luarea in calcul a cresterii punctajului la cei iesiti pe L 263 cu saltul in grupe de munca (cel putin 25%).
    Cazul prezentat s-ar putea preta doar pentru cazul celor care au au grupe de munca identice. Plus ca vor fi si cresteri salariale.
    In concluzie ,nu vor prea fi multi dezavantajati ,harababura in sistem este sigura si pe termen lung cel mai mult vor avea de suferit cei care beneficiaza de L 241 (vor beneficia de avantajul cuantumului din dec.2010 apoi o viata vor suporta neindexarea pina la reechilibrare)

  25. Vali Rupea says:

    Pana la urma sunt 4 tipuri de pensii militare la vechime si grupe egale.Africa e civilizata fata de gulagul Romanistan

  26. karadeniz says:

    @ marian
    Saltul cu grupele de muncă este valabil doar pentru cei ce erau încadrați anterior HGS 1019 în condiții normale ori deosebite.
    Pentru cei din condiții speciale și alte condiții nu e nici un salt ba din contra cei din grupa alte condiții prin utilizarea aceluiași coeficient de 50 % ca la cei din grupa condiții speciale rămân în continuare marii perdanți și pe 119 și pe 263.

  27. coopernick says:

    V-atzi intrebat care a fost motivul pentru care s-a prevazut in lege aceleasi elemente de calcul pt conditii de munca speciale si alte conditii? Cum legea intitulata unica prevedea aceleasi conditii ca denumire pentru militari cat si pentru civili rezulta pe o logica simpla ca in viata civila nu prea exista incadrare la alte conditii. Sau erau foarte putine si pe considerentul ca dupa 90 nu mai aveau caracter de masa au fost aliniate doar pentru chestiuni de economie de parale. Asa cred.

  28. marian says:

    @ Karadeniz
    Am si specificat faptul ca cei pensionati dupa 5.01.2011 prin aplicarea HGS 1019 im marea lor majoritate beneficiaza de o marire de punctaj cu cel putin 25%. Probleme s-ar putea ivi pentru cei care au avut si inainte de aplicarea HGS cel putin conditii speciale. Pe acestia ii salveaza doar indicele de corectie si eventual majorarile salariale daca vor fi.
    Vor fi in mod sigur ,la conditii similare,pensii calculate pe L263 mai mari decit cele calculate pe L119. Si sa nu uitam ca desi ceata Boc ne scotea ochii cu OG 7 ,prevederile acesteia nu s-au abrogat ci doar s-au transferat integral in legea salarizarii.

  29. karadeniz says:

    Motivul inițal a fost acela că la apariția legii 19, militarii, care aveau o grupă de muncă în plus ( normal prin specificul activității ce nu se supune codului muncii și are și ceva îngrădiri a drepturilor constituționale), nu erau incluși în sistemul unic de pensii. La apariția legii 263, care i-a inclus și pe militari în sistemul unic de salarizare și pensii, justificarea a fost că în sistemul unic de contribuții de asigurări sociale ,introdus din 2001, acestea erau diferențiate doar pentru grupele de muncă normale – 31,3%, deosebite -36,3% și speciale – 41,3%.
    Dar dacă vă uitați un pic prin legea 19/2001 ori legea 263/2010 o să vedeți că civilii care sunt încadrați în condiții speciale sunt de fapt două categorii în aceiași grupă, diferențiați prin stagiu de cotizare ( art. 57 din legea 263), unii au acest stagiu de 22,5 ani alții de 25,5 ani. Chiar dacă li se acordă aceleași perioade suplimentare la vechimea in munca, de 6 luni la an și aceiași majorare a punctajelor lunare realizate in perioadele respective, de 50%, prin împărțirea punctejelor generale rezultate la stagiile de cotizare diferite și pensiile au valori diferite.
    Militarii din grupa alte condiții, prin utilizarea aceluiași stagiu fix de cotizare, 20 de ani prin legea 119 și 30 de ani ( prin creștere progresivă până în 2030), au o singură diferențiere onorifică – stagiu total de cotizație mai mare cu 6 luni la an, pentru perioade de timp egale cu cei din grupa condiții speciale. Dar pensiile pentru situații identice, diferențiate doar de grupa de muncă, sunt valoric la fel.

  30. mos alecu says:

    @marian Februarie 20, 2014 at 9:51 am :
    La : “Cred ca ati scapat din vedere …” .
    Se vede treaba ca , fiind mai nou pe aici , nu ati citit toate discutiile care s-au purtat …
    ——————————
    mos alecu says:
    Februarie 10, 2014 at 6:39 pm

    @Gheo Februarie 10, 2014 at 6:05 pm :
    La “…la acest exemplu este luată în calcul aceeaşi funcţie şi aceleaşi condiţii de muncă?”
    ———————————-
    Hm! Intrebarea dvs. ma face sa zimbesc !
    Se vede treaba ca blogurile , pe unde “bîintui” eu mai mult , nu sint chiar asa de frecventate de militari … precum aveam eu impresia …
    ———————————–
    Venind la intrebare …
    Da !
    Este cazul a doi impricinati care au avut “un parcurs” identic (solda , grupe de munca , etc.) :
    – primul (nascut in ian. ’56) poate iesi la pensie in ian.2011 (la 55 ani , stagiu 20 ani)
    – al doilea (putin mai tinar – nascut in nov. ’57) poate iesi la pensie in iun.2013 (cind va fi avut 55 a 7 l ; stagiu 21 a 3 l)
    – in “diferenta” de virsta de pensionare (cele 7 luni) , cel de-al doilea va mai acumula 0,58 puncte …
    In continuare … ca in calculul prezentat …

    Daca cel de-al doilea va avea modificari in “parcurs” pe perioada cit trebuie sa mai astepte pensionarea … inseamna ca nu este vorba despre doua cazuri identice ! Eu am analizat situatia a doua cazuri identice
    ————————————————

    Desi … si din cele spuse de mine (la chestia semnalata de dvs….) reiesea ca este vorba despre doi impricinati iesiti la pensie dupa 01.01.2011 … Deci despre doi impricinati “beneficiari” ai aceluiasi mod de categorisire a conditiilor de munca …

    La : “Plus ca vor fi si cresteri salariale…” .
    Daca vor fi cresteri salariale (de solde) … vor fi la “ambii-amindoi” …. deci nu vor aparea diferentieri la pensie …
    Daca cresterile de solde vor fi numai la unul din cei doi impricinati … nu va mai fi vorba despre doua cazuri identice …
    Ca urmare … ramine cum am calculat : pe timp ce trece , pensiile militarilor (pe l.263) vor fi din ce in ce mai mici !…

    La : “…nu vor prea fi multi dezavantajati…” .
    Aveti dreptate : nu vor fi PREA MULTI dezavantajati … vor fi TOTI dezavantajati !

  31. mos alecu says:

    @marian Februarie 20, 2014 at 3:25 pm :
    La : “…beneficiaza de o marire de punctaj cu cel putin 25%. ” .
    Nu toti , si nu de 25% !
    – perioada de elev nu “creste” la conditiile de munca
    – cei care trec de la “conditii speciale” la “alte conditii” nu au nimic de cistigat …
    Deci cresterie de punctaj sint sub 25% … nici macar egale cu 25% … in nici un caz “cel putin 25%” .

    La : “Vor fi in mod sigur ,la conditii similare,pensii calculate pe L263 mai mari decit cele calculate pe L119…” .
    Prin “conditii smilare” trebuie sa intelegem : solda (in totalitatea ei) , vechime , conditii de munca .
    In concluzie : la “conditii similare” pensiile pe l.263 vor fi (intotdeauna si pentru totdeauna) mai mici decit cele pe l.119 … din cauza ca punctele acumulate in acele “conditii similare” vor fi impartite la un numar (din ce in ce…) mai mare de ani ai stagiului de cotizare …

  32. karadeniz says:

    @Marian
    Nu știu procentul real al militarilor activi ce erau încadrați înainte de 2011 în grupele condiții speciale și alte condiții dar cred că nu poate fi mai mic de 30-35% , deci aceștia nu beneficiază decât de indicele de corecție. Mai adăugați aici diminuările salariilor cu 25 % din perioada crizei și limitarea sporurilor la maxim 30% din solda de funcție și creșterea progresivă a stagiului de cotizare de la 20 la 30 de ani deci pensiile celor de pe legea 263 la condiții similare cu legea 119 nu cresc ci scad în timp. Viitoarele majorări salariale fiind făcute prin legea unică a salarizării duc și la creșterea punctului de pensie deci ne intoarcem de unde am plecat.
    Moș Alecu a lămurit cred esuficient de clar problema.

  33. mos alecu says:

    Vorbisem mai inainte despre “scaderea permanenta” a pensiilor pe l.263 , pe masura ce trece timpul si ne tot indepartam de 01.01.11….
    ——————————————————-
    Ia sa vedem ce se intimpla cu niste pensii calculate in perioade diferite :

    – militar iesit la pensie la 01.01.11
    — virsta 55 a , stagiu de cotiz. 20 a
    — realizeaza 30 pcte. anuale
    —- punctaj mediu = 1,5
    —- punctaj corectat prin oug 1/2013 = 1,58

    – militar iesit la pensie la 01.06.13
    — virsta 55 a 7 l , stagiu de cotiz. 21 a 3 l (21,25 a)
    — realizeaza 30,58 pcte anuale
    —- punctaj mediu = 1,44
    —- punctaj corectat = 1,52
    (A crescut virsta de pensionare – deci a acumulat mai multe puncte … dar a crescut si stagiul de cotizare – cel la care se imparte totalul punctelor anuale acumulate)
    – diferenta de punctaj mediu intre cei doi militari (cel recent fata de cel anterior) = -0,06 pcte. (-4,43%) … vreo (-45,7 lei)

    In concluzie – militarii iesiti la pensie dupa 01.01.11 vor avea pensii din ce in ce mai mici decit cei iesiti anterior (inclusiv cei pensionati “sub obladuirea” L.263 … intre ei) chiar si prin aplicarea acestui “laudat” coeficient de corectie …
    ——————————
    Prezint in comentariul urmator ce se intimpla cu cei iesiti la pensie la 31.12.14…

  34. mos alecu says:

    Iata care va fi situatia celor iesiti la pensie in dec.2014 ;

    – militar iesit la pensie la 31.12.14
    — virsta 56 a , stagiu de cotiz. 22 a
    — realizeaza 31 pcte. anuale
    —- punctaj mediu = 1,409
    —- punctaj corectat prin l.340/2013 = 1,507

    Deci punctajele realizate (cu toate ajustarile aduse de indicele de corectie) au fost : in ian 2011 – 1,58 ; in iun 3013 – 1,52 ; in dec.2014 – 1,507 ….

    Asta dovedeste scaderea permanenta a pensiilor pe l.263 . Si mai dovedeste si faptul ca “mult laudatul” indice de corectie nu reuseste sa elimine scaderea datorata cresterii stagiilor de cotizare …

  35. mos alecu says:

    Se mai vorbeste pe aici despre o eventuala “salvare” pe care ar aduce-o pensionarilor cresterea veniturilor …
    Desi s-a mai discutat si aceasta problema … hai s-o reluam cu mai multe detalii …

    Ideea credintei in acea “salvare” este aceea ca niste venituri mai mari vor produce mai multe puncte …
    Se uita cum se calculeaza punctajul …

    Deci :
    – punctajul (P) este egal cu veniturile (V) supra salariul mediu pe economie (SME)
    – avem V= 300 si SME = 200
    —- deci un salariat cu venituri putin mai mari decit salariul mediu pe economie
    —- rezulta P = 1,5 (300/200=1,5)

    – cresc salariile cu 10%
    – salariatul de mai sus va avea V = 330
    —- cu cit creste media salariilor care au crescut cu 10% , fata de media salariilor “necrescute” ? (Aceste medii fiind salariile medii pe economie …) . Tot cu 10% ! Deci SME = 220 . (Cine nu crede … sa verifice !)
    —- rezulta (dupa marirea salariilor) P = 1,5 (330/220=1,5)

    Si , uite-asa s-a dus dracului “salvarea” produsa de cresterea salariilor … Punctajul de pensie este tot acelasi ca si inainte de marirea salariilor …

  36. mos alecu says:

    @coopernick Februarie 20, 2014 at 2:52 pm :
    La : “…in viata civila nu prea exista incadrare la alte conditii …”

    Pentru rigoare : in viata civila NU EXISTA DELOC categoria de conditii de munca “alte conditii” !
    ———————————————————
    L.263/2010

    Art. 3 i) locuri de muncă în alte conditii – locurile de muncă si activităti DIN DOMENIUL APARARII NATIONALE , ordinii publice si sigurantei nationale care implică pericol permanent de vătămare corporală gravă, invaliditate, mutilare, suprimare a vietii ori de pierdere a libertătii – captivitate, terorism, răpiri, luări ca ostatici ori alte asemenea situatii – si pentru care nu se pot lua măsuri de prevenire sau de protectie;
    ———————————————————

    In L.19/2000 nici nu se pomenea despre aceasta categorie de conditii de munca deoarece militarii nu faceau (inca) subiectul acelei legi …

    De altfel si D.214/1977 vorbea (pentru militari) despre “conditii de munca speciale” (spre deosebire de civili … unde nu exista asa ceva) .

  37. John says:

    Mi-e dor de discutiile alea aprinse din perioada re-re-re -urilor. Unde-i mai gasim pe camarazii de atunci…ma refer la vreun forum, ceva ..
    Toate bune..ne-au umplut astia de la guvernare de ,,spume,,…la gura…sa mor daca mai ai ce , si pe cine vota….pana la urma vor face iar o alianta, de DREAPTA, si-l pun pe basinel premier..si o luam de la capat!

  38. mos alecu says:

    Pentru cei care inca mai cred in bunaciunea contributelii si in cresterile de pensii care vor rezulta (in viitor) prin aplicarea acestui sistem …
    Am prezentat elementele referitoare la scaderea permanenta (in viitor) a pensiilor (scadere datorata cresterii stagiului de cotizare) … Daca acele elemente nu sint suficiente , sa mai vedem si alta situatie …

    Soldele militarilor nu au mai fost majorate din oct.2008 .

    Sa vedem ce se intimpla cu punctajele de pensie ale acestora incepind cu 2009 :
    – in 2009 salariul mediu pe economie a fost de 1.742 lei
    – consideram un militar care avea venituri de 1.742 lei
    – in 2009 acel militar a acumulat 1 punct de pensie
    – in anii urmatori veniturile militarilor nu au mai crescut
    —- militarul din exemplul dat are tot 1.742 lei
    – in anii urmatori salariul mediu pe economie a crescut
    —- in 2014 salariul mediu pe economie se prognozeaza a fi 2.298 lei
    – in anii 2009-2014 punctajele acumulate de militarul din exemplu vor fi tot mai mici (de la 1,0 la 0,76 puncte)
    – in anii 2010 si 2011 (datorita scaderii veniturilor cu 25%) punctajele vor fi de 0,67 , respectiv 0,65 puncte)
    – in cei 6 ani (daca veniturile “tineau pasul” cu salariul mediu pe economie) militarul ar fi totalizat 6 puncte
    – datorita celor prezentate mai sus militarul va fi acumulat NUMAI 4,54 puncte …

    Aceasta “depunctare” se reflecta (pe linga “depunctarea” datorata cresterii stagiului de cotizare) in pensiile tuturor celor care se pensioneaza incepind cu 2011 … pina in 2039 … Dupa care , in timp de 6 ani , depunctarea va fi tot mai mica … pina la eliminarea ei . … Chiar daca din 2015 (presupunem) vor creste soldele …
    Aceasta depunctare va fi “definitiva si pentru totdeauna” in pensiile celor de mai sus … nimeni si nimic nu-i va mai putea elimina efectele …

    Spre deosebire … sistemul din l.164 la care orice modificare a soldelor se reflecta imediat atit in pensiile in plata cit si in cele care urmau sa se calculeze cu noile solde …

  39. Dan Aldea says:

    Adica categoria alte conditii nu e platita nici la pensie ..Gratis isi risca viata doar militarii .De ce nu stiu..

  40. Dan Aldea says:

    Exact ce ziceam pensiile militarilor care ies in viitor scad cu brutalitate..Probabil ca vor fi sub pensiile femeilor de servici de la multinationale.

  41. mos alecu says:

    @Dan Aldea Februarie 21, 2014 at 2:00 pm :
    La : “Adica categoria alte conditii nu e platita nici la pensie…” .
    Nu e platita , DIFERENTIAT fata de categoria “conditii speciale” ! In sistemul “contributionist” ….

    In sistemul l.164 (pensii militare de stat) categoria “alte conditii” era platita (la pensie) diferentiat fata de “conditii speciale” prin 2 mijloace :
    – fiecare an (real) in “alte conditii” producea cite un an (virtual) in plus la vechimea in serviciu
    —— la conditii speciale fiecare an (real) producea numai cite 6 luni (virtuale) la vechimea in serviciu
    – anii (virtuali) in plus la vechimea in serviciu “produceau” cresterea pensiei cu cite 2% din baza de calcul
    —— la un numar de ani (reali) egal pentru cele doua categorii , cei din “alte conditii” aveau mai multi ani total vechime in servicIu (din cauza anilor “virtuali” obtinuti
    —— ca urmare (la un numar egal de ani reali) cel din “alte conditii avea pensia mai mare fata de cel din conditii speciale
    – in plus procentul de pornire a calculului pensiei era diferit : 62% pentru conditii speciale si 64% pentru alte conditii

  42. mos alecu says:

    @John Februarie 21, 2014 at 10:06 am :
    La : “Mi-e dor de discutiile alea aprinse din perioada re-re-re -urilor.” .

    Si eu ma mir , de la o vreme , de lipsa comentatorilor din tabara sustinatorilor contributelii …
    “Lipsa la apel” totala !
    Mai apare cite cineva care incearca sa se auto-incurajeze (“curaj , gaina , ca te tai !…”) construindu-si vise ca , vezi doamne , poate n-o fi sa fie asa de rau …

    Cei care , acum , sint “lipsa la apel” erau din doua categorii de sustinatori ferventi ai contributelii :
    – cei care se prezentau (lasau sa se inteleaga) ca fiind in activitate
    – cei care erau , deja , “pensionari cu state vechi”

    Cei care se prezentau ca fiind in activitate … probabil ca s-au lamurit cum stau treburile cu_contributeala … Au avut timp si exemple concrete ca sa-si dea seama de efectele ei perverse : le-au iesit la pensie (pe contributeala) colegi (poate chiar si ei) in 2011 , 2012 , 2013 …
    Cred ca s-au lamurit (“dind cu capul de pragul de sus”) , iar acum le este rusine “sa mai iasa in lume” si sa sustina contributeala … Dupa cum … le este rusine “sa iasa in lume” si sa spuna (ca Tudor Postelnicu) : “am fost un dobitoc” !

    Cei care erau pensionari , erau din categoria celor carora pe fusesera “umflate cu pompa” pensiile (mînăreala la venituri si la conditiile de munca) .
    Actiunile , demarate in 2012 , de verificare a modului de re…re…re… , au condus la o ploaie de noi decizii care au adus acele pensii “la locul lor contributionist” … Adica foarte multe decizii … Adica foarte multi proaspat beneficiari ai l.241 (cu pensii micsorate prin contributeala)…
    Probabil ca , din ratiuni de “interese superioare de stat” au mai rams cu pensiile umflate (prin contributeala) numai conducerile de virf ale ANCMRR si ale SCMD …
    Ca urmare si acesti pensionari (fosti ferventi sustinatori ai contributelii) “au o jena” sa mai iasa in lume si sa spuna , si ei : “am fost niste dobitoci !” …

  43. mos alecu says:

    @Dan Aldea Februarie 21, 2014 at 2:04 pm :
    La : ” Probabil ca vor fi sub pensiile femeilor de servici…” .

    Si , la urma urmei , astea sint efectele contributelii … ce salariu ai , asa pensie vei avea …

    Dar … de ce de la multinationale ?
    Faceti comparatie intre veniturile sefului SMG (cel mai mare si mai bine platit militar-militar) si veniturile celor de la ASF …
    Veniturile sefului SMG le gasiti la //www.mapn.ro/administrare_deschisa/index.php
    (deschideti “Tabel cu veniturile salariale nete aferente lunii ianuarie 2014, achitate personalului din aparatul central al Ministerului Apărării Naţionale în luna februarie 2014″) .

  44. nicav says:

    @mos alecu

    Oare aldea nu se referea la ”maidanezii” aia cu covrigi in coada

  45. nicav says:

    @ mos alecu

    Ai fi putut folosi si formula lui Brincuși ”cind am plecat v-am lasat prosti cind m-am intors av-am gasit mai prosti. Cam similar cu ”am fost un dobitoc”.

  46. Trofin says:

    mos alecu says:
    Februarie 21, 2014 at 6:14 pm

    Cineva ma contrazicea cand am afirmat ca in armata sunt venituri care , conform principiului contributivitatii , sunt plafonate la cinci castiguri salariale medii brute pe economie. Din sursa indicata am constatat ca sunt 9 cazuri , veniturile nete din intervalul 8187 la 10477 care in brut sunt in limitele 11590 la 14475 lei , peste valoarea de prag 11490 lei , pentru anul 2014. Deci pentru aceste venituri , cresterile ulterioare ale soldelor nu vor avea niciun efect .

  47. Trofin says:

    Fac precizare : cand am afirmat ” cresterile ulterioare ale soldelor nu vor avea niciun efect ” m-am referit la numarul de puncte de pensie. Efecte sunt , evident.

  48. mos alecu says:

    @Trofin Februarie 21, 2014 at 9:07 pm :
    Situatia-i “inturlucata” si aici …
    Atunci (cind fu discutia) era afisata plata din ian.2014 ; era o singura solda de peste 10.000 … Nu ne mai legam de faptul ca cetatenii care scriu acolo … scriu SALARII , iar legile salarizarii vorbesc despre SOLDE (pentru militari) …
    —————————————
    Da ! Vorbesc baietii , in acele tabele , despre “venituri salariale nete” …
    – conform legilor contabilitatii SALARIUL NET se calculeaza prin deducerea din venitul (salariul) brut a următoarelor contribuţii:
    —– contribuţia individuală de asigurări sociale;
    —– contribuţia individuală de asigurări pentru şomaj;
    —– contribuţia individuală pentru asigurări sociale de sănătate.
    La militari aceste contributii insumeaza 16% .
    Ca urmare , cu “peste 5 salarii medii brute pe economie” sint doar cei (3) cu peste 10.000 …
    Daca in acele venituri nete a fost inclusa si contravaloarea baneasca a normei de hrana … nu mai ramine nimeni cu solda peste 5 salarii medii brute pe economie …

  49. Trofin says:

    Pentru a ajunge la solde brute cunoscand solda neta , se aplica formulele de calcul , obtinute plecand de la cum se obtine solda neta , repectiv ( cu o mica aproximatie ) :
    – pentru venituri nete ( solde nete) mai mari de 11490 lei , SB= (SN+1013)/0,7938 lei
    – pentru venituri nete ( solde nete) mai mici de 11490 lei , SB= SN/0,7056 lei
    Formulele se pot obtine cu usurinta fiindca, vorba unora care lucreaza , pensionarii dispun de timp , timp nu gluma.
    Cu aceste formule , pentru luna februarie 2014 si in conditiiele in care castigul salarial mediu brut pe economie pentru anul bugetar 2014 este 2298 lei , soldelor brute pentru care se contribuie la fondul de pensii ( 10,5%) numai pentru cinci castiguri salariale medii brute sunt primele 9 din tabelul pus la dispozitie pe siteul MApN. Dupa cate cunosc , cadrele militare nu contribuie la fondul pentru asigurari de somaj iar contributia individuala la fondul de sanatate este 5,5%.

    Iti multumesc pentru ca m-ai antrenat in discutii !.

  50. ofiter pensionar says:

    Rationament cat se poate de corect! La randu-mi am atras atentia tuturor militarilor activi sau rezervisti, cu care am discutat, despre acest lucru inca de la aparitia actelor normative de desfiintare a pensiilor militare!
    Doar cei re, re,….. in plus tin la acest sistem; odata si odata, prin pastrarea lui, la eventuale cresteri de solde la activi pensiile vor deveni desuete si atunci vor tipa (cei care vor mai fi)!
    Partea proasta este ca, se pare, mult trabitata lege a pensiilor militare nu va cuprinde si actualizarea pensiilor in plata ceea ce va duce la acelasi efect ca mai sus!