Admitere Materat - UBB Cluj-Napoca - Managementul Securității în Societatea Contemporană

Vechiturile F-16 – tot mai greu de cumpărat

MiG 21 LanceR aşteptându-şi tăcut fraţii şi odată cu aceasta sfârşitul aviaţiei de luptă române foto www.targeta.co.uk

Deşi se părea la un moment dat că marele deziderat naţional – achiziţia de avioane vechi şi foarte vechi pentru aviaţia militară română – e aproape atins, iată că bugetul pe 2013 îi lasă cu buza umflată exact pe cei care sperau într-o cârpire rapidă a aviaţiei de luptă.
Pur-şi-simplu bugetul pe 2013 nu prevede bani pentru magistrala şi stategica investiţie în securitatea naţională. Că doar nu cumpărăm avioane pentru paradă!? Le cumpărăm ca să ne asigurăm securitatea spaţiului aerian, să fim precum spune Constituţia:independenţi. Însă probabil,în curând independenţei noastre îi va lipsi exact “in”-ul din faţă.

Oricum îi felicităm pe toţi politrucii care au contribuit activ la distrugerea unei arme, altădată de elită, aviaţia militară română, dar totodată le urăm de bine şi aşa-zişilor specialişti, fie ei şi militari, care le-au oferit suport decizional politrucilor prin argumente fabricate, la schimb cu stele şi demnităţi.

Istoria le va spune şi numele! Eu unul, nu!

Că doar nu crede cineva că nu se va scrie, în anale, după numele eroilor şi aşilor în aviaţie care au clădit faima aviaţiei române şi numele cozilor de topor care au distrus-o? Dar e o mândrie să te bage cineva în seamă!

Eu deja îmi pregătesc banii pentru volumul dedicat lor.

Şi ca să trecem la lucruri mai prozaice, iată că proiectul de buget pe 2013 nu prevede sume pentru achiziţionarea de avioane F16, având în vedere că România şi Portugalia nu au semnat încă un acord în acest sens.

A declarat-o omul cu banii de la Guvern (cel care-i planifică n.r.), ministrul delegat pentru buget, Liviu Voinea. Doar nu era să o facă cineva de la MApN!

Totuşi, Voinea le mai dă o speranţă combinatorilor: “În ce priveşte avioanele F 16, ca orice altă prevedere bugetară, pentru a fi inclus în buget este nevoie de un act normativ. Deci, eu nu pot să pun în buget ceva ce încă nu există, adică un Acord, să spun ferm o lege privind validarea acordului, respectiv de vânzare-cumpărare de avioane. Când acest act normativ va exista, consecinţele sale bugetare vor fi evidenţiate”, a explicat Liviu Voinea.

Deci, drumul de la Ozunu: “Vom lua câte un F-16 pe an… “, “trecând prin” Oprea:  “Sperăm că vom putea, printr-un efort, cu banii pe care îi avem, încet, dar sigur, să putem să cumpărăm acele avioane pe care întreaga zonă NATO le are, F-16″, la Corneliu Dobriţoiu, conform căruia “România
ar putea plăti în 2013 ofertanţilor (portughezi n.r.) 70 de milioane de dolari” prima rată pentru achiziţia, bineînţeles, tot a unor F-16 vechi, ajungând la Duşa: “… să începem să prindem acele sume în bugetul MApN, pentru ca programul să se deruleze”, Mircea Dusa 2012, (întrebat de stadiul negocierilor cu Portugalia privind avioanele multirol), este barat de secul: “Nu aveţi contract nu aveţi bani…”.

Trăiască decizia politico-militară! Trăiască bravii urmaşi ai lui Cuza care prin decizia lor înţeleaptă au băgat aviaţia de luptă în hangarele muzeelor!

RD,  InfoMondo Militar


Redactia nu-şi asumă responsabilitatea asupra conţinutului comentariilor cititorilor. În situaţia în care acestea conţin un limbaj necivilizat ne rezervăm dreptul de a le opri de la publicare. De asemnea invităm comentatorii să se refere strict la subiectul aflat în dezbatere şi să nu aducă atingere demnităţii altor persoane. Vă invităm pe toţi la o dezbatere civilizată, argumentată bazată pe respect.

27 Responses to “Vechiturile F-16 – tot mai greu de cumpărat”

  1. al adin says:

    Orice rau poate fi un drum deschis spre bine. Poate ne fac suedezii o oferta avantajoasa din multe pucte de vedere…

  2. Bure Bista says:

    al adin, mai întristat,

    Pai ca sa primesti raspuns la o cerere trebuie sa faci cererea.

    Din pacate decidentii nostri nici macar NU AU CERUT o oferta suedezilor sau altora. De aceea UE îşi exprima neîncrederea privind transparenţa şi legalitatea tranzacţiei.

    Le propun celor de la InfoMondo sa ceara ei oferta. Nu de alta dar sa-i faca de ras pe asa zisii decidenti

  3. al adin says:

    In schimb au facut ei. Poate nu prea agresiv sau insistent precum altii. Poate apare vreo initiativa pe plan european, al structurii militare, sa mergem toti pe aceeasi mana. Ca o parte au inceput deja

  4. al adin says:

    Redactia a gasit formula ironica in titlu de a nu zice ca si reversul e corect. Adica sunt greu de vandut….

  5. al adin says:

    Si poate redactia modifica textul titlului foto a articolului unde viteza a pus cratima gresit

  6. Io mis Dusa says:

    Dupa cele intamplate in ultimii 23 de ani, eu cred ca pentru urmatorii 23 de ani armata romana nu trebuie sa dispuna decat de batalioane de puscasi, carne de tun pentru razboaiele altora. Restul sunt iluzii desarte. Voi vedeti vreo arma care sa fie in stare sa apere teritoriul romanesc? Aviatia? Marina? Trupele de uscat? Mai foloseste cuiva situatia si efectivele pentru mobilizare?

  7. al adin says:

    De folosit folosesc. Nu stiu daca noua….

  8. sorin says:

    Niciodata nu va fi cumparat Gripenul.Daca ar fi cazul, NG-ul sau chiar si Rafale sau Eurofighter ar fi date la o parte pentru veteranul P51 MUSTANG, ca este avion american.Indiferent de cine este la conducerea Romaniei, va cumpara doar avion american, de la cine are de vanzare, dupa banii disponibili.Aceasta optiune pentru F16 a fost de mult transata, neoficial, insa oficial, pentru naivi, se mai papa rahat cu lingurita.

  9. gheo says:

    Nu poate fi instituit un “timbru de mediu” si pentru harburile F16 ca la auto, sa vada si guvernul cum este sa platesti pentru … “plateste cine polueaza mai mult” …, ca ei ne-au tras-o !!!.

  10. Fenchea Marius says:

    In momentul in care ai oferte de la Eurofighter GMBH, SAAB si poti obtine o oferta si de la Boeing pentru F 18 E/F Super Hornet tu te impiedici de F 16 second hand ca sunt scarile la fel cu cele de la F 35! – Si ambasadorul USA te sustine ca doar era lobbist Lockheed Martin, nu-i asa?
    In momentul in care MApN-ul este obsedat ca sa trimita pilotii sau asa afirma ministerul pentru a se pregati cu USAF in Nevada in conditiile in care avem o scoala de piloti de vanatoare buna acasa – mie imi pare ca totul este o mascarada.
    In momentul in care Israelul face propuneri de antrenament comun cu RoAF si noi o tot dam la intors ca vrem sa ne pregatim intai in USA pe bani multi mi se pare ca cineva este fortat ca sa aiba “ochelari de cal”.
    Comparatia cu VW Golf pe care am mai auzit-o la adresa lui F 16 mi se pare destul de fortata din punctul meu de vedere pentru ca F 16 nu este cel mai ieftin de intretinut produs ci unul dintre cele mai ieftine, Mirage 2000, SAAB Gripen C/D sunt avioane care au costuri de intretinere si pe ora de zbor cel putin comparabile daca nu mai scazute, footprint-ul logistic fiind mult mai scazut.
    Daca tot vrem second hand-uri ca nu ne permitem noi s-ar putea ca varainta cu 24 de avioane Mirage 2000 -9 cumparate din UAE sa fie cea mai optima solutie, de restul vede Franta cum se scapa, reinodam relatiile diplomatice cu Franta, avem avioane care culmea sunt prezente si in Grecia care este la o aruncatura de bat in NATO, se gasesc piese de schimb, sistemele de bruiaj fiind in opinia polonezilor superioare Gripen si F 16.
    Si totusi nimeni nu gandeste “outside the box of F 16″ si mai poti sa spui atunci ca nu este ceva putred si ca dintr-o data toti politicienii si MApN-ul sunt lipsiti de initiativa?
    Eu unul cred ca pana nu vom scapa de atitudinea asta de elev silitor si ascultator nu vom mai avea aviatie de vanatoare si vom avea un RoAF ca o companie de transport aerian si atat -trist!

  11. al adin says:

    Cred ca ce atzi postat in legatura cu Israelul care vrea sa faca antrenament in comun cu RoAF trebuie citit ca aeronave de lupta israeliene sa evolueze in scop de antrenament in spatiul aerian al Romaniei in comun cu aeronave de lupta romanesti. Nu cred ca un pilot roman va intra in carlinga vreunui F 16 israelian.
    Ei au nevoie de spatiu pt evolutie si antrenament, ce au ei nu e deajuns chiar daca folosesc si spatiul aferent marii si au si o intelegere cu Iordania. Iar cu Turcia s-a cam terminat.
    Deci nu e vb de antrenarea pilotilor romani pe F 16 israeliene….asta daca atzi vrut sa facetzi o paralela cu antrenarea pilotilor romani in SUA pe F 16 pt viitoarele aeronave F 16 procurate de Romania de undeva.

  12. ciumpalak says:

    gheo, mare dreptate ai, plus umor de buna calitate! ca sa fiu in ton cu tine, eu le-as cere sa le puna si rovigneta!

  13. Marius Fenchea says:

    Israelul a propus doua chestii foarte interesante 1. este ceea ce ati afirmat dumneavoastra adica antrenament comun – noi cu dotarea noastra, ei cu a lor in exercitii comune deoarece in tara lor nu pot imita formele de relief existente in Iran in caz de caft.
    2. Pregatirea teoretica tactica si practica a pilotilor RoAF alturi de cei israelieni in Israel si in Romania in etape in cazul in care se achizitioneaza de catre statul roman a unui avion compatibil NATO 100% si care sa aiba posiblitati de deplasare pe calea aerului intre cele 2 tari prin realimentari in zbor.
    Deci se poate sa gasesti alterntiva la antrenamentul in USA pentru pilotii romani.

  14. al adin says:

    La pct 1. Relieful ca relieful dar si o multime de semnaturi electronice de indosariat de acolo pana aici si inapoi.
    La pct 2. Avion compatibil NATO 100% a se citi F16 de la ei? Eu cred ca propunerea a venit probabil in acelasi pachet cu altele daca am fi luat F16 de la ei.

  15. szilard says:

    Fratioare, care dotarea noastra ? nu intelegeti ca MIG-ul 21 lancer are interdictie de zbor la viteze supersonice ?
    Si la o accelrratie oarecare se dau peste cap, intra in vrie, CARE CUM CAND UNDE DE CE ????

  16. szilard says:

    Mig-ul 21 lancer are sistem hpp si hdt, rachete hud si helfire sistem de lansare gsp si ppl sistem de ghidare a focului gpl si fcm etc …
    Problema e ca nu zboara, si chiar daca ar zbura NU ARE NICI O VICTORIE AERIANA, si NU E CAPABIL DE VIRAJE DE LUPTA, si RADARUL TOTAL INOFENNSIV : bate la 30 km, pe cind la Gripen la 100 km.
    UNDE SINT MIG-urile 29 SNIPER ?

  17. Marius Fenchea says:

    Iarasi ne contrazicem cu performantele radarului de MIG 21 LanceR C?
    Radarul de pe MIG 21 LanceR C este israelian si am mai postat in convorbirea cu LorenIpsum despre performantele lui, nu mai este vechiul radar de la MIG 21.
    Israelul a propus exercitii comune in conditiile in care noi am avea multiroluri noi si nu MIG 21 LanceR pe care ei le cunosc destul de bine Elbit-ul fiind fabricantul si integratorul principal alturi de Aerostar Bacau.

  18. unu greu de cap says:

    Probabil de asta nu mai gasesc romanasii F-16 vechi pe undeva. Trebuie sa le ia musai de la evrei.

  19. STOPS says:

    UMOR brand STOPS
    redacția te servește altruist cu emailul meu

  20. Luci S says:

    F-16 si Mig 21 LancerR(Lancaster),sunt niste avioane deosebite si au tot viitorul in fata……Va spune un fost pilot de Mig-29.

  21. Fenchea Marius says:

    Eu cred ca ar trebui ca sa le lasam sa se odihneasca in muzee si eventual s apastram 2-3 bucati air worthy pentru meetingurile aeriene din Europa.

  22. ASP - PFD says:

    Radarul EL/M 2032, la MIG 21 Lancer
    ,,Ca majoritatea radarelor moderne, 2032 este modular si are capaitati de operare in moduri AA si AS. Are un transmitator coerent TWT(traveling-wave tube), antena plana, procesor de semnale programabil, potential de adaptare si modernizare ridicat. In finctie de avionul pe care este montat, si implicit de dimensiunea antenei, are o greutate de 78-100kg si un necesar de putere de 2-2.5kVA.

    Modurile de lucru in configuratie AA includ RWS( telemetrare in timpul scanarii), STT(urmarirea unei singure tinte), TWS(urmarire in timpul scanarii), si cateva moduri de lucru pentru angajamente WVR. Distanta de detectie pentru tinte care zboara la aceeasi inaltime sau mai sus, in functie de dimensiunile avionului purtator si implicit ale antenei, este de 85-102km. Tintele care zboara mai jos decat avionul purtator(look-down) sunt detectate de la distante de 55-83km.

  23. TRAZNEA says:

    Avionul poate zbura linistit pina aproape de vechia viteza supersonica si vechiul plafonul de lupta.
    Problema este CEA a echiparii pilotului, care nu mai are in echipament cotumul de mare inaltime si casca etansa.
    MiG-21 ,,EXECUTA SATISFACATOR TOATE FIGURILE DE …INALTA ACROBATIE”

  24. Resboiu says:

    MiG-urile 29 Sniper… exista un prototip la MNAv. Altele nu.

    MiG-21 LanceR are destule victorii in antrenamentele comune, de exemplu asupra MiG-29 bulgare, F-15 si F-16 americane.

  25. szilard says:

    Mig-ul 29 este o opera de arta, un monument al perfectiunii, are multe variante inbunatatite (si rusii se la OKB au facut propuneri de inbunatatire a Mig-ului 29 .ro, dar s-a ales Mig-ul 21: cu israelienii in afaceri nu cistigi niciodata).
    Cica : ”periculos Mig-ul 21”, probabil pentru autobuze in care pasagerii nu au lansatoare portative Stinger sau Mistral.
    Mig-ul 29 modernizat e peste toate F-16, si la o distanta de la cer la pamint de Mig-ul 21 laceR.- se vede si din jocuri (tip simulatoare).

  26. mig lancer 2? says:

    Hu, doamne ce veste buna- numai luam vechiturile portughezilor,olandezilor sau in ultima versiune ale grecilor, mai bine cu chilotii in vine , decat cu chilotii in vine + 700 de mil.de coco sparti pe jafuri la mana a treia…deci ce facem bagam un Lancer 2?de data asta poate luam motoare din stocuri de la Indieni pentru Bizoanele lor , le punem pe vreo 14-16 bucati , bagam si niste BVR – gen Derby sau Python5 si ne cacam pe ele de F16.Am asa o presimtire ca peste 1 an doi radarele dupa Lancere vor fi vandute pe sestache la un pret de nimic.