Admitere Materat - UBB Cluj-Napoca - Managementul Securității în Societatea Contemporană

Ar putea deveni programul F16 o nouă afacere Bechtel?

Pare o glumă asemănarea între un program de înzestrare a aviaţiei militare cu proiectul de construire a unei autostrăzi. Dacă în schimb acest lucru se petrece în România, nimic nu mai poate fi considerat o glumă!

Şi să vedem de ce.

Păi, în primul rând, atât proiectul de construire a Autostrăzii Transilvania de către firma americană Bechtel, cât şi Programul Avionului Multirol – care prevede achiziţia de avioane F16 şi F35 – sunt nişte contracte comerciale. Adică. există două părţi: un vânzător/furnizor şi un cumpărător/beneficiar. La fel ca la proiectul autostrăzii, statul e marea pălărie care girează afacerea. Statul american şi statul român, cu diferenţele de mărime implicite. Dar, în ambele situaţii apare şi un adevărat furnizor. În cazul autostrăzii, firma Bechtel (americană), iar în cazul avioanelor, firma Lockheed Martin (tot americană) care va face upgrade-ul avioanelor (de fapt, acela se plăteşte gras).

Şi ce constatăm? Statul american generos, ne felicită, ne dă chiar nişte vechituri gratis, după care ne trimite la firmă să ne rezolvăm… cu firma. Să ne pună pe avioane ce-om vrea. Păi, după exemplul Bechtel mă cam apucă frica.

Cei de la Bechtel au făcut marele efort să mute o echipă de management în România. Şi cam atât. Ăştia (Bechtel n.a.) au angajat un subcontractor, Enka – un turc, care lucrează pentru americani. Enka a angajat alţi subcontractori, români, care lucrează pentru turci. Adică, câţiva americani şi o mână de turci îi supervizează pe români cum să-şi facă o autostradă. E tare schema! Când vine vorba de preţul negociat iniţial şi cel plătit real, apar uriaşe discrepanţe. De la 2,2 miliarde Euro/450 km negociate de domn Năstase, Mitrea şi alţi specialişti s-a ajuns la 1 miliard euro/42 km. Deci 10 miliarde va fi un preţ aproximativ. Cu siguranţă va fi mult mai mult… Degeaba a strigat UE la vremea respectivă. Guvernul României le-a aruncat momeala că le încredinţează direct francezilor de la Vinci construcţia autostrăzii spre munte şi au tăcut. Italienii şi austriecii s-au mulţumit şi ei cu contracte de şosele la preţ de autostradă şi toată lumea a devenit fericită.

De aceea mi-e frică de ce poate ascunde contractul cu americanii. Vor pune ăia de la Lockheed Martin vreo mitralieră în plus, găsită la dezmembrări, şi hop noi cu banii.

Apoi mă gândesc la obositele noastre piste care vor trebui adaptate, că de frumosul Dogfighter F-16 Fighting Falcon e pretenţios nevoie mare, iar noi cu constructorii suntem păţiţi. Să vedeţi acolo devize ştiinţific argumentate. Sugestie: poate fac ăia de la Bechtel mai multe porţiuni de autostradă pe post de aerodrom după modelul lui Ceauşescu pe Bucureşti-Piteşti. Îmbinăm utilul cu … construitul şi avionitul.

Deci suspans total la upgrade şi piste. La celelalte capitole nu am emoţii. E vorba de guvernul SUA şi armata acestuia. Adică dacă au spus că dau avioanele gratis, atunci aşa e, iar dacă aviaţia americană a spus că instruirea celor 48 de piloţi români va costa 400 de milioane de dolari atunci aşa va fi.

Rămân treburile tipic româneşti. Ne obligăm deja să achiziţionăm şi celelate aparate? 24 de F16 Block50 şi 24 F35? Deja constructorul lui F35 a ajuns la un preţ de 100 milioane dolari/avion şi preţul e în creştere. E drept că mai trebuie să aşteptăm 15 ani după calculele ministrului de intendenţă al Apărării şi până atunci Guvernul Boc al ‘nşpelea va fi terminat reformele (şi poporul n.a.).

În concluzie, putem evalua care sunt câştigurile şi … eventualele pierderi.

Cel mai mare câştig va fi al aviaţiei militare româneşti, al piloţilor români, care pot reveni în elita mondială a aviaţiei unde le-a fost zeci de ani locul. Respectul şi încrederea ce o va răsfrânge această dotare asupra întregii Armate nu poate fi cuantificată. Cu toate acestea, întârzierea achiziţionării unor avioane noi va estompa efectul. Orice pilot militar nu va considera dotarea cu avioane second hand decât ceva de moment, nu de durată, şi va aştepta adevărata dotare. Nu te poţi mândri cu avioanele pe care le-au folosit alţi în Războiul din Golf (1990-1991), la nesfârşit.

La pierderi nu pot trece nimic. Am încredere în decizia politică, care a folosit analizele SRI (singurul serviciu de informaţii nepolitizat, alături de SIE) şi a luat decizia corectă.

Oricum, de offset ne-am lins pe bot. Dăm banii şi cam atât. Că doar de aia nu ne place Codul de conduită pentru achiziţii militare şi offset al UE. Probabil ne simţim mai americani decât europeni.

Raul-Ciprian Dăncuţă

25 martie 2010

PS: Acesta este un pamflet şi trebuie tratat ca atare! Aviaţia militară e un lucru prea serios ca să nu credem că liderii fac ce trebuie!

Etichete:


Redactia nu-şi asumă responsabilitatea asupra conţinutului comentariilor cititorilor. În situaţia în care acestea conţin un limbaj necivilizat ne rezervăm dreptul de a le opri de la publicare. De asemnea invităm comentatorii să se refere strict la subiectul aflat în dezbatere şi să nu aducă atingere demnităţii altor persoane. Vă invităm pe toţi la o dezbatere civilizată, argumentată bazată pe respect.

4 Responses to “Ar putea deveni programul F16 o nouă afacere Bechtel?”

  1. altfel says:

    Tare bine-mi face cand citesc astfel de articole!

  2. altfel says:

    Am apasat gresit inainte de a termina de scris. Vroiam sa mai adaug ca, atunci cand citesc asa ceva, mi se reaseaza smaltzul care-mi sarise, la loc. Ca, de ce sa mi se urce numai mie sangele la cap? Multumesc ca ma ajuti sa ma relaxez, autorule!

  3. voinea says:

    Iata ca ceea ce previzionam acum doi ani incepe sa se adevereasca.Vom cumpara avioane F-16 second hand, care probabil vor fi modernizate de catre firma ELBIT din Israel.Cer ministrului apararii sa faca public dosarul MIG-21( cat a costat modernizarea celor 100 de avioane ,care de fapt au fost 80,cate au cazut,cati piloti au murit, la cat se ridica despagubirile catre familiile indoliate, cat au costat cele peste 80000 de zile specialist evreu prezent numai in unitatile de aviatie etc.)
    Col(r)ing.Voinea Ion fost sef al Sectiei Razboi Electronic din SMG

  4. voinea says:

    Este o mica mare diferenta intre ce ea ce a fost si ce este acum.
    Daca inainte eram pacaliti de rusi(amintiti-va episodul statiei de radio R-118 cand gen Angheloiu , sefulC.T.T. a fost destituit pentru cumpararea acelor statii revopsite), acum cu buna stiinta cumparam tehnica veche pentru a permite imbogatirea mafiotilor si a face jocul stapanilor de la Londra ,Washinton.Berlin.Amintesc aici afacerile mafiote AZUR,GHEPARD,FREGATE,F-16 care au dus la inzestrarea ARMATEI cu fiare vechi la standarde NATO si la spolierea bugetului apararii in asa hal incat acesta nu mai poate plati nici pensiile militarilor(catalogate nesimtite de politicienii nemernici si nesimtiti). Acum generalii care se opun cumpararii de tehnica “second hand” sunt destituiti(gen.CROITORU seful SMFA care s-a opus cumpararii lui F-16 la mana a doua).Asa vad eu diferenta si am trait-o de la gradul de locotenent pana la gradul de colonel cand am fost inlaturat din ARMATA de mafiotul BABIUC pentru ca m-am opus afacerii AZUR.De la actuala clasa politica mafiota si corupta pana in maduva oaselor nu ma astept la nimic bun. Daca vom dormi in cizme ne meritam soarta.
    Cu stima,
    Col(r) ing.Voinea Ion