Admitere Materat - UBB Cluj-Napoca - Managementul Securității în Societatea Contemporană

România va achiziţiona Gripen în locul F16 second hand?

În urma desfăşurării licitaţiei internaţionale privind achiziţionarea unor avioane multirol de către aviaţia militară românească şi a analizării transparente a ofertelor depuse de firmele producătoare participante, ţinând cont de situaţia economică şi socială prin care trece România, dar şi de faptul că România ţară membră a UE respectă Codul de conduită pentru achiziţii militare şi offset, MApN în calitate de beneficiar a propus CSAT şi prin aceasta Parlamentului
României pentru aprobare, achiziţia a 24 de avioane Gripen.

La baza deciziei au stat următoarele:

– avioanele sunt noi din noua generaţie, total inter-operabile NATO;

– modelul NG (next generation n.a.) este comparabil cu F-35 JSF;

– avioanele pot fi puse la dispoziţia beneficiarului începând cu 1 an de la semnarea contractului;

– SAAB, producătorul avionului, va livra offset egal cu cel puţin 100% din valoarea totală a contractului pentru avioanele Gripen. Programul de offset ar începe imediat după semnarea contractului şi ar putea genera venituri pentru România acoperitoare pentru costul achiziţiei de avioane Gripen. SAAB va garanta efectuarea unor investiţii, crearea de locuri de muncă, transferuri de tehnologie, activităţi de producţie, asamblare şi mentenanţă la Avioane Craiova,
Romaero şi Aerostar Bacău sau alte facilităţi industriale. Exemplu: În Ungaria – care a cumpărat 14 avioane Gripen – programul offset a creat peste 6.000 locuri de muncă, a generat investiţii directe de peste 200 milioane de euro precum şi exporturi de 450 milioane euro;

– finanţarea Gripen asigură accesibilitate totală, prin intermediul unei finanţări novatoare cu dobânzi scăzute şi extrem de competitive, combinate cu perioade de plată de până la 15 ani, precum şi cu o perioadă de graţie semnificativă, în care nu s-ar efectua nicio plată. Nu există comisioane de administrare sau costuri adiţionale de plătit;

– costul de operare pentru o oră de zbor cu Gripen este de 3.350 euro faţă de 5.900 euro F16;

– după integrarea offset-ului la Avioane Craiova, Romaero şi Aerostar Bacău, unele componente şi asamblarea s-ar putea face în România;

– livrarea suportului logistic şi antrenarea piloţilor începe la 6 luni după semnarea contractului;

– pistele bazelor aeriene nu trebuie refăcute. În Cehia tranziţia de la MIG 21 la Gripen s-a făcut într-un an de la semnarea contractului;

S-a renunţat la achiziţia F16 second hand deoarece:

– standardul operaţional al F16 puse la dispoziţie de guvernul SUA este sub MIG 21 Lancer, upgrade-ul fiind scump şi de durată (3 ani după semnarea contractului);

– guvernul SUA nu oferă offset;

– achiziţia unor avioane vechi fără offset nu aduce nimic economiei naţionale şi mai els industriei aeronautice româneşti;

– tranziţia de la F16 la F35 va fi exterm de costisitoare;

– resursele financiare ale României peste 10-15 ani, când se va trece la achiziţia F35, vor fi relativ modeste;

– preţul F35 este mare şi nu este clar la cât va ajunge.

Prin această decizie, românii nu vor trebui să plătească în plină criză economică miliarde de dolari de pe impozite pentru achiziţia de avioane la mâna a doua cu o durată de viaţă limitată, cu costuri operaţionale mari şi care nu oferă nicio oportunitate pentru industria aeronautică.

Se va evita, de asemenea, lezarea mândriei piloţilor aviaţiei militare româneşti care nu vor trebui să zboare pe avioanele învechite ale altei ţări.

RD

Nota foarte importantă a autorului:

Eram în transă când am scris articolul şi nu am vrut să-l mai şterg la final. După cum vă spuneam, şi cu alte ocazii, acesta este un pamflet şi trebuie tratat ca atare. Recunosc, am fost influenţat de următorul material

Scrisoarea directorului de marketing SAAB pentru Comisia de Apărare din Parlamentul Romaniei

Noi suntem siguri că decidenţii au luat decizia cea mai bună privind achiziţia de avioane second hand, victorioase în luptele din deşertul Arabiei, bazându-se pe informaţii de primă mână oferite de serviciile de informaţii neafiliate politic, SRI şi SIE.

Etichete: , , ,


Redactia nu-şi asumă responsabilitatea asupra conţinutului comentariilor cititorilor. În situaţia în care acestea conţin un limbaj necivilizat ne rezervăm dreptul de a le opri de la publicare. De asemnea invităm comentatorii să se refere strict la subiectul aflat în dezbatere şi să nu aducă atingere demnităţii altor persoane. Vă invităm pe toţi la o dezbatere civilizată, argumentată bazată pe respect.

71 Responses to “România va achiziţiona Gripen în locul F16 second hand?”

  1. vios says:

    @Ravenmaster,
    Stocuri de R-60 au sigur. Le fac sub licenta la Crangul lui Bot(Arges) -daca la m-ai fac, fiindca licenta e cu “cantec”. Oricum e depasita, are autonomie scazuta si este usor de bruiat -dar dupa cum spun specialistii, merge in misiunile de politie aeriana(unde teoretic, ai de-a face in general, cu avioane civile). Dar nu merita investitia daca vrem sa facem un pas inainte. Aerostar, vis-a-vis de Python 5, are un proiect de sistem antiaerian cu baza la sol, mobil, ce se bazeaza pe aceasta racheta. Deocamdata, armata nu l-a comandat, el fiind comandat de Georgia(rusii au capturat cateva asemenea lansatoare in timpul razboiului ruso-georgian);optand pentru sistemul Mica, francez(in ambele variante -infrarosu si camera tv) -fara a fi insa semnat vreun contract pana acum. Cehii au cumparat sistemul de rachete israelian, pe care le-au montat pe camioane Tatra -inclusiv radarul si sistemele de conducere a focului.

  2. Ravenmaster says:

    @Vios – Contractul cu EADS pentru rachete Mistral si MICA – a fost o consecinta a parteneriatului strategic cu Franta din 2008 – a picat (anulat/inghetat) in 2009 din cauza crizei. Este/era foarte avantajost – francezii aduceau o parte din productie aici – vreo 30% plus offset. Inlocuiam o serie de sistem depasite: CA-95, CA-94 si OSA cu el. Pacat. Vezi ca MICA se ghideaza in infrarosu si radar activ, nu tv. Are TVC – thrust vectoring control. Se pare ca atunci cand modernizam fregatele – e favorita la integrare ca sistem anti-aerian principal. Prostul de Sorin Rosca Stanescu a brodat o intreaga conspiratie pe seama acestui contract.

  3. vios says:

    @Ravenmaster,
    Da am citit in presa toata tevatura. Chestia interesanta este ca multi au crezut bazaconiile. Noroc ca este ziarist in Romania, fiindca in afara ar fi dat de dracu -cu minciunile lui. Ai dreptate in privinta MICA. La fregate era prevazut inclusiv sistemul Phalanx si racheta anti-nava Exocet MM 40(bulgarii au achizitionat-o deja) -dar etapa a doua a modernizarii este departe de a debuta, din lipsa de fonduri. A cazut si achizitionarea de covete si vanatoare de mine noi. Submarinul Delfinul -datorita vechimii, nici nu merita a mai fi modernizat si revitalizat. Se vorbea intr-un timp de achizitionarea de la francezi a unui submarin nou, din clasa Andrasta -dar a cazut si asta. Ba unii cu imaginatie bogata, vorbeau de achizitionarea de la americani, a unui submarin cu propulsie nucleara, second-hand(ce simpatici…nu-i asa!). Nu se mai aude nimic despre fabricarea de catre americanii de la Textron, a vehiculelor blindate 4×4, la Aerostar -dar e-adevarat, nici comanda din partea armatei nu exista. Situatia nu-i deloc roza nici in privinta vehiculului Saur 2(cu toate ca recent l-au prezentat armatei in poligon -dar nu cred ca este si comandat de aceasta). Este ceva ce nu inteleg -atunci cand se discuta despre incheierea unui contract, apar imediat informatii mai mult sau mai putin credibile, despre mita si afaceri oneroase. Si-atunci, cu sau fara bani, batem pasul pe loc. Sincer, ma uit cu ciuda la vecinii nostrii, care totusi -in perioada de criza, fac achizitii. Cum de la altii se poate, dar la noi nu!? Armata are nevoie de echipamente si tehnica noua, o recunosc toate guvernele, de la Revolutie incoace, dar cu toate astea nimic nu se schimba vizibil. Citeste parerile militarilor de pe InfoMondo -ei sunt cei mai in masura sa judece si sa analizeze lucid, starea armatei, fiind in cunostinta de cauza si direct vizati de colapsul in care se afla. Poate exagerez, dar impresia mea este ca, in Romania totul este doar de fatada, sau de …parada.

  4. Ravenmaster says:

    Din cauza crizei toate programele majore de achizitii au fost inghetate. La fregate in schimb nu se mai poate amana, de la anul unele sisteme iesind din garantie. E probabil sa fie modernizate cu Thales in Romania. In orice nu mi-as dori sa vad Phalanx pe fregate ca CIWS pentru ca e depasit. Cea mai performant solutie ar fi sistemul RIM-166 RAM cu 21 de rachete sau Millenium Gun, care stiu ca a si fost prezentat Marinei. Modernizarea fregatelor cred ca va incepe la anul catinel, catinel. Acum nu stiu ce sa zic cu Exocet s-ar putea sa o luam, dar s-ar putea sa optam pentru Harpoon II (luam F-16) sau Kongsberg NSM in final (Nu exclud nici RBS-15). E mai complicat aici.
    Presa, da are o atitudine in general tembela in privinta achizitiilor, dar are si o scuza – chiar au fost afaceri ciudate – vezi achizitia HAWK-urilor care nici acum nu sunt operationale dupa 6 ani! Pe de alta parte ar intra si mogulii pe fir – vezi publicitatea mascata cumparata de Gripen International la Antene si clipurile EADS de la Realitatea.
    La marina situatie e urgenta, asa ca programul de corvete cred ca va fi lansat in 2012. Despre Delfinul – acesta are nevoie de un upgrade major – dar e inca actual si are resursa. Aici trebuie vorbit cu Franta, daca tot vinde nave Mistral Rusiei, sa ne compenseze prin modernizarea Delfinului.

  5. vios says:

    @Ravenmaster,
    Delfinul, a carui modernizare necesita peste 40 milioane de euro-conform specialistilor, este o cauza pierduta, fiindca au trecut prea multi ani de cand sta la cheu. Vreo trei milioane ar costa doar evaluarea primara…asa ca este greu de crezut ca merita; aceasta facandu-se de catre specialisti straini, iar modernizarea se poate face doar in santiere din Germania sau Polonia(acest stat si-a modernizat submarinele din clasa Kilo -doua-identice cu Delfinul, cu sprijinul nemtilor, deci au experienta). Inclusiv marinarii sunt de parere ca m-ai bine luam unul nou -iar aparatura de la bordul sau are aproape 30 de ani, in conditiile in care -siguranta in exploatare este de 20 de ani. Cei de la Raytheon asteapta de vreo cinci ani, demararea contractului de aducere la standard Hawk XXI, a rachetelor ex-olandeze(au facut-o inclusiv turcii cu rachetele lor, o parte luate tot de la olandezi). Pana la urma probabil v-om lua un sistem nou -daca vor veni vremuri bune. De ce-ar trebui Franta sa ne compenseze cu modernizarea Delfinului(nici nu cred ca tehnologia lor s-ar preta celei rusesti. Navele Mistral vandute Rusiei, in numar de patru, sunt cu tehnologie franceza -dar le vor construi pe santiere navale ruse, prin transfer de tehnologie. Rusilor nu le-a fost rusine sa se recunoasca inferiori tehnologic, la anumite capitole -deci, BRAVO!), in conditiile in care nu cumparam nimic de la ei!?

  6. Ravenmaster says:

    @Vios o nava care sta la cheu o perioada de timp, dar care este intretinuta nu este neaparat de aruncat. Sa nu uitam noi am cumparat fregate deactivate si putem sa le tinem pana 2020 fara probleme. Daca Delfinul se afla intr-o conditie tehnica rezonabila eu zic ca modernizarea lui si punerea in serviciu este o idee buna. Daca mai pui la socoteala situatia economica reactivarea lui este o solutie pe termen scurt viabila. Cand ziceam de Franta ma gandeam ca in spiritul parteneriatului strategic si a dorintei de a pastra un anumit echilibru naval in Marea Neagra, revitalizarea Delfinului ar fi o dovada de bunavointa si cooperare. Clasa Kilo e o clasa destul de robusta si upgradeul ar viza sonarul, sistemul de armament si conducere a focului (adica sistemul BIUS) si bateriile. Pot fi gasite solutii tehnice viabile cred pentru a realiza proiectul. Marina a identificat nevoia unor submarine care sa fie achizitionate incepand cu 2015 – asta era prnin 2005, dar in acelasi timp nu poti oferi NATO o capabilitate anti-submarin credibila fara a avea macar un submarin ca sa-l utilizezi ca nava de antrenament pentru fregate si corvete. Ca sa aiba o prezenta credibila la Marea Neagrea e nevoie de cel putin 2 submarine – optim am avea nevoie de trei. Personal m-as orienta spre tehnologia germana de pe clasa U212/214 cea mai promitatoare si cea mai efectiva pentru submarinele diesel electrice.

  7. vios says:

    @Ravenmaster,
    Starea Delfinului este deplorabila. Cu toate ca a fost bine intretinut, efectele timpului sunt implacabile(sistemul de conducte si cablajele electrice sunt intr-o stare avansata de uzura tehnica). Ar fi frumos sa-l vedem in functiune, dar propriul echipaj nu m-ai are incredere in el(chiar si revitalizat). De ce nu putem sa comandam un submarin nou, sau sa facem precum polonezii(au luat sub forma de donatie 4 submarine tip Koben, de la danezi, pe care le-au revitalizat si modernizat). Polonezilor le-a fost usor sa-si modernizeze submarinele Kilo, fiindca ale lor n-au stat deloc pe tusa -deci altfel se pune problema. Ultimul model de submarin german tip U, este intr-adevar ideal, cu toate ca nu costa deloc putin. Poate, cine stie, refacem traditia submarinelor aduse din Germania -curios este ca in timpul razboiului, le asamblam la Galati. Bulgarii de exemplu vor sa cumpere doua submarine second-hand din spatiul NATO, cel mai probabil de la nemti. Pana acum parteneriatul strategic cu Franta nu stiu sa fi produs ceva concret, cu toate ca Sarko s-a straduit -oferindu-ne inclusiv avioane Rafale noi sau Mirage 2000-9, second -nu stiu conditiile de plata. Chiar si vechiul echipaj al Delfinului(cel initial), s-a destramat dupa atatia ani; asta inseamna inclusiv reinstruirea echipajului, dar este indoielnic ca rusii ar accepta sa o faca. Daca am merge pe ideea ca: “suntem prea saraci sa luam lucruri ieftine”, probabil ca am fi infinit mai castigati(parerea mea -eu fiind adeptul lucrurilor noi). Uita-te la fregate, nici acum dupa atatia ani, nu s-a “terminat” modernizarea, lor lipsindu-le sisteme de arme vitale(rachete nava-aer si nava-nava; CIWS si altele), misiunile pe care le pot indeplini fiind limitate. Timpul lucreaza implacabil si cu ele, indiferent cat de bine sunt intretinute. Cred ca a trecut timpul modernizarilor si retehnologizarilor, ar cam fi timpul sa luam si lucruri noi.

  8. Lucian* says:

    oameni buni, fara suparare, cu actuala clasa politica va fi imposibil pt Romania sa se miste in vreo directie.
    Poate sa-mi arate cineva vreo decizie a clasei politice care a avut consecinte pozitive pt Armata Romana in ultimii 20 de ani?
    Am niste dubii serioase!!!

  9. micutzul says:

    @ Lucian *

    Daca esti nou pe aici, fii binevenit.
    Nu te aprinde asa de la inceput ca nu e bine. La intrebarea ta s/a raspuns de multe ori. Deci calm, trage aer in piept, foc cu foc si spor la treaba.

  10. Lucian* says:

    @micutzul stai linistit ca sunt deja resemnat. Singura frustrare pe care o am este exact ca cea a cetateanului turmentat din Caragiale: Eu cu cine votez? Efectiv nu am cu cine sa votez si drept urmare de la doua votari incoace votez doar independenti.
    Am apucat sa contactes 3 companii din fosta industrie de aparare si am fost dezamagit crunt si de Cugir si de Zarnesti dar placut impresionat de Electromagnetica din Bucuresti.
    Mai tii minte cat s-a batut apa in piua cu reconversia industriei de aparare? In primele 2 cazuri pot spune ca nu au nici o sansa pana nu renunta la actualii membrii din departamentele/birourile de vanzari. efectiv aia iau banii de pomana! Nu sunt in stare sa faca nici macar o prezentare PPT cu capabilitatile tehnice de prelucrare si habar nu au sa vorbeasca cu un posibil client. Ori ei, ori sistemul este de vina. La Emg Bucuresti, desi si astia sunt scumpi de vorba, macar au mai contactat ceva clienti si de bine de rau merg in directia buna.

    Referitor la tras aer in piept – sunt de acord, trebuie sa si respir :).
    Foc cu foc – sunt de acord! Dar problema este ca nu trage nimeni!

  11. Razvy says:

    @Ravenmaster
    Se vede ca esti foarte bine documentat. Si nu esti singurul de pe acest forum. Afirmatia legata de doborarea unor avioane MIG19 de catre F-16 cere mai multe detalii. Cat despre avionul rusesc am vb cu mai multi piloti romani, care au zburat pe asa ceva, si erau incantati de performantele acestui aparat. Nu se pot compara doua avioane atunci cand in unul e un pilot american (mult mai bine antrenat datorita multiplelor teatre de operatiuni din lume pe care le are USA) si unul , sa zicem, arab care zboara doar cand e vreme frumoasa (cam la fel ca ai nostri, de altfel). Cauta putin pe net si o sa descoperi o carte despre acest avion (nu-mi vine in minte acum titlul, dar daca vrei mai multe detalii o caut si ti-o pot trimite), scrisa de un american parca, in care apar opiniile bine documentate a pilotilor americani despre acest avion si ce strategii erau nevoiti, in F16, sa adopte pt doborarea lui. Practic ei si-au construit strategiile doar pe faptul ca , la data respectiva, F16 avea HOTAS si fly-by-wire, acets lucru constituind un avantaj in cazul unui dogfight. In rest recunoateau ca avionul e net superior in mainile unui pilot antrenat. Erau de asemenea incantati de rachetele rusesti de raza mica si medie pe care le recunosteau (m-a distrat ca erau foarte hotarati in afirmatia facuta; n-am mai intalnit asa ceva) ca fiind NET superioare celor americane. Americanii stiu sa “se vanda”. Din cand in cand le mai “scapa pe net” cate un filmulet ceva care spune cat de buni sunt ei etc . DA, recunosc, sunt buni. Dar nu sunt singurii. Nu stiu exact ce pret ar avea un MIG29 modernizat (asa numitul MIG35) , dar sincer eu as opta pentru asa ceva.
    Cu respect,
    ing. Zoldi Razvan

  12. micutzul says:

    @ Lucian*
    cand am spus foc cu foc si tragi aer…. asa fac lunetistii.Si ei trag doar cand au tinta sigura.
    @ Razvy
    Si eu sunt de parerea ta . Ce scot la vanzare americanii e un mare fas. Dar rusii ce scot ? Cand am luat de la ei MIG 29 ce am primit? Limuzina nu masina de curse. Este foarte greu sa/i faci sa/ti dea tehnica de ultima ora, mai ales cand nu esti in barca lor. Cat despre pregatirea arabilor, s/ar putea ca americanii sa o cam ia in bubita de la Iranieni. Nu stiu de ce dar in ultimii ani rusii au cam bagat in ei si tehnica de AA si aviatie si tehnica navala de ultima ora. In ceea ce priveste pregatirea pilotilor ei au cate un put de petrol pentru fiecare avion. Cauta pe net aviatia iraniana si vei vedea daca sunt sau nu pregatiti. Sper din tot sufletul ca americanii sa nu acorde vreunui aliat cinstea de a lovi trupele de Av. si AA iraniene, daca o sa fie cazul.

  13. Lucian* says:

    @Razvy
    Este un fapt cunoscut ca in “misilistica” rusii au un avans cert fata de ceea ce este pe piata mondiala de armamant.
    De exemplu cand vorbim de rachete AA Python 4 si AMRAAM (de asta nu sunt sigur) aflam ca in ambele cazuri proiectul initial a fost abandonat si refacut complet dupa ce Israelienii au pus mana pe o racheta R73 (s-a infipt intr-un avion de-al lor si nu a explodat). A fost un adevarat soc pt NATO sa descopere cat de avansata era o racheta R73.
    Sistemele antiaeriene S400 sunt considerate ca fiind cel mai avansat sistem SAM din lume si cu performante neegalate de nimeni in momentul de fata (este un nenea expert australian in domeniu care mentioneaza chestia).
    Daca Iranul are un sistem ceva mai vechi S250 sau S300PMU-2, eu tot nu cred ca cineva are sanse foarte mari sa treaca intreg prin bula de protectie a sistemului. Depinde desigur si de sistemul de radiolocatie si daca americanii nu incep intai in mod normal cu neutralizarea centrelor de aparare AA/radiolocatie/comunicatie prin utilizarea bombardierelor B2 (inca mai sunt invizibile). Eu cel putin asa as face.

  14. micutzul says:

    Sarbii au reusit sa descopere invizibilul, iar rusii sunt sigur ca au baut o cafea cu ei. Cat despre chestia cu nimicirea statiilor de radiolocatie, a cabinelor de dirijare si a aerodromurilor cand ai S300 si celelalte pentru apropiata si nemijlocita , cred ca baietii au avut de unde invata. Doar noi avem cea mai tare Ap.AA si aviatie . Nimeni nu a reusit de cativa ani sa le descopere.

  15. Lucian* says:

    @micutzul
    tinand cont ca F117A-ul avea niste gauri in el de la proiectile, inclin sa cred ca l-au descoperit ochiometric :) si l-au gaurit cu tunurile si mitralierele AA prin ochire directa. Povestea cu descoperirea avionului privind golurile in reflexia radio a norilor tind sa cred ca este doar o poveste deoarece nu vad cum naiba au reconfigurat racheta sau cum au ghidat manual racheta si au detonat exact langa avion (la un SA2 sau SA6 ar putea bubui si mai departe).
    Ceva s-a mai schimbat. F117A nu prea se mai foloseste (raza mica de actiune + necesitate aeroport+nu este pt portavioane+cara numai in jur de 1 tona ca si munitii). tehnologia sa este destul de veche iar B2 ofera niste avantaje cu mult mai mari (incarcatura utila f. mare+raza de actiune enorma+mult mai “invizibil” decat F117A).

  16. Ravenmaster says:

    @Razvy Atat timp cat Romania este membru NATO nu are de ce sa achizitioneze armament rusesc. Din punct de vedere militar nu este compatibil cu cel NATO, tehnic nu este neaparat de varf si rusii te jumulesc la intretinere (vezi cum isi bat joc de indieni) si din pct de vedere politic e un semnal ciudat dat aliantei. In general nu cred ca cei de la MApN mai doresc armament rusesc, nu de altat dar dupa 50 de ani de utilizare cred ca s-au cam saturat. Si un ultim detaliu – rusii nu cred ca or sa mai vand prea curand armament Romaniei, tocmai ca e membru NATO.
    Referitor la MiG-29 vs F-16, avantajul este net in tabara americana cu 2 victorii aeriene confirmate in razboaiele din fosta iugoslavie. Nici un F-16 nu a fost confirmat a fi doborat intr-o lupta aeriana de MiG-29 pana acum.

  17. a.z says:

    Ravenmaster. se vede ca esti prost informat , ca sa nu mai dai co batu in balta ca te stopesti si rad altii, nu comenta daca nu stii, pune mana pe carte si invata ,istorie, si tehnologie…

  18. a.z says:

    nimeni nu-ti interzice ce tehnologie sa iei, ca esti in NATO sau alta alianta, totu dibinde cui ai ofer umilinta, nui mai ridica pe altii ” ca asai romanul” ridicate pe tine singur ca altfel te scufunzi…..si apropo daca te informezi, cred ca ultima generatie de avioane de razboi tot rusii o au. inportant e, cei in oala ta nu la vecin…

  19. ciprian says:

    Fratilor citesc articolele voastre si ma lasati fara replica.

    Am vazut mai sus ca sunteti de acord cu aparitia F16 bloc-25 (unul dintre cele mai proaste avioane din generatia 4) dar si aparitia Gripen.
    Cineva spunea mai sus ca F16 bloc-52 este superior lui Gripen.
    Eu am alta parere. dar nu asta E important.

    Vreau sa va spun ca: GRIPEN este vavoritul meu:
    1 – contractul de offset,
    2 – costuri scazute de operare
    – motorul de ultima generatie,
    – greutatea de doar 6500KG
    3 – Arme foarte performante (meteor, iris-T)

    F16 bloc 52 este prea scurt si… este oare superior Gripen-ului?

    F35 este o FANTOMA. nu mai vorbiti de EL pentru ca nu exista

  20. de pop says:

    mai fratilor,va comenteaza un ardelean,pai cand achizitionezi un lucru nou ,ie nou te mandresti cu el,dar cand iei un lucru vechi si mai face si poc iti bagi picioarele in el asa si cu avioanele,in loc sa luam ceva nou ne caciulim pe bani nosti la ametiti astia de americani sa ne procopseasca cu fiare vechi pt.cativa ani si-apoi o sa luam noi.Comanda armatei trezestete ca voi stiti ce trebuie nu boc si nu dati bani tarii pe fiare vechi.

  21. cit despre proiectul f 35 este prea scunp la o prezentare a avionului cind au vazut ce costuri implica exploatarea avionului sau retras rind pe rind si numai voiau sa investesca in proiect cit despre noi .Cum poti vorbi deacum in zece ani cind rusii pina sa scoata americanii cele 2 proiecte de f 35 sau trei cite sint .rusii au mai scos 2 generatii de suhoiuri sthealth si ar mai fi ceva viitorul aparatelor mutirol intro perioada viitorul aparatelor multirol care haleste multi bani si multa mentenanta va fi al dronelor asa daca nu am fost in stare sa gasim un inlocuitor in anu 2011 cum vom putea achizitiona peste zece ani un aparat asa de costisitor .Uitativa la cele trei tari care au scos rurofather typhoon el se inscrie intrun pret a unui avion ce ar putea fi achizitionat de fortele aeriene romane dar costurile lui de exploatare sint triple acest avion sar putea sa moara inainte de a se naste